تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/10/23 - 08:26
کد خبر: 420833

گزارشی از یک معمار واقعی؛

حاج قاسم؛ معمار امنیت و مبارزه با تروریسم/ ساخت منطقه‌ای غیرقابل نفوذ آمریکا و اسرائیل

حاج قاسم؛ معمار امنیت و مبارزه با تروریسم/ ساخت منطقه‌ای غیرقابل نفوذ آمریکا و اسرائیل

سردار سلیمانی توانست در مذاکره با مقامات افغانستان، «فاطمیون» را به عنوان ضامن مهم امنیتی افغانستان در برابر تروریسم و گروه‌های جدایی‌طلب و به عنوان بخشی از ساختار امنیتی افغانستان تبدیل و در مذاکره با مقامات پاکستان، «زینبیون» را نیروهایی قابل افتخار برای دولت پاکستان کند و دولت را به کمک آنان ترغیب کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از کهن‌ترین دوران حیات فکری و علمی بشر، نقش شخصیت‌های برجسته بر گستره سرنوشت مردم کشور خویش و حتی فراتر از مرزهای وطنی، بی‌بدیل بوده است. سالیان متوالی باید طی شود تا شخصیت‌های برجسته رشد و نمو کنند؛ این شخصیت‌ها تحت عناوین مختلف خلأهای موجود در جوامع را پیدا کرده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام می‌کنند، برای مثال نام «مهاتما گاندی» به عنوان رهبر جنبش آزادی‌ هند و پرچمدار مبارزه با استعمار پیر انگلیس بر اذهان ملت‌های تحت استعمار به عنوان یک الگوی آزادی‌خواه نقش بسته است. طبعاً طیف وسیعی از شخصیت‌ها با گرایش‌ها و مبانی فکری گوناگون در کشورهای جهان وجود دارد که توانسته‌اند به یاری ملت‌های ستم‌دیده شتابند.

حاج قاسم؛ معمار امنیت و مبارزه با تروریسم/ منطقه‌ای غیرقابل نفوذ آمریکا و اسرائیل

در این میان، نام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از چهره‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم، بر ذهن و قلب ملت‌های گوناگون نقش بسته است، شخصیتی که در راه مبارزه با تروریسم هیچ مرزبندی میان ایرانی و غیرایرانی، زن و مرد، مسلمان و غیرمسلمان، فارس یا کرد و... قائل نبود. از سوی دیگر، کشورهای سلطه‌گر همچون آمریکا در قالب استعمار نوین همواره به دنبال این بودند تا وضعیت منطقه به گونه دیگری رقم بخورد، اما نقش‌آفرینی فعال ایران و شخص سردار سلیمانی مانع این خواست آنان شد. سردار حاج قاسم سلیمانی معمارگونه بنای متزلزل امنیت در منطقه را از نو ساخت و حقوق طبیعی افراد و ملت‌های تحت ستم را تأمین کرد. نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم در منطقه موجب شد تا بازیگرانی همچون ایالات‌متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی که با ایجاد گروه‌های تروریستی و حمایت‌های همه‌جانبه سعی در ناامن‌سازی منطقه غرب آسیا و بلکه جهان داشتند؛ از وجود این چهره احساس خطر کنند.

مبارزه سردار سلیمانی با گروهک تروریستی داعش

در سال 2011 فتنه‌ای خطرناک در پوشش اسلام و با همراهی و حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل، همچون طوفانی ویرانگر جهان را درنوردید. این فتنه خطرناک، بشریت را نشانه گرفت و تحت عنوان «حکومت اسلامی عراق و شام»، کشورهای جهان را با بحران انسانی مواجه ساخت. داعش صدها هزار کیلومتر از اراضی کشورهای عراق و سوریه را تصرف و هزاران کارگاه، خطوط نفت، گاز و نیروگاه‌های برق را تخریب کرد. این گروهک تروریستی به طرز وحشیانه، کودکان را سر می‌برید، زنان را به اسارت می‌برد و بین نظامیان خود تقسیم می‌کرد یا در بازارهای منطقه به فروش می‌رساند و در این میان هیچ رحمی به پیروان ادیان مختلف همچون مسیحیان نمی‌کرد و آنان نیز گرفتار خنجرهای برنده و آتش کینه آنان شده بودند. گروهک تروریستی – تکفیری داعش، میلیون‌ها انسان بی‌گناه را از خانه و کاشانه خود آواره شهرها و کشورهای دیگر کرد و هزاران مسجد، کلیسا و مراکز مقدس ادیان را همراه با عبادت‌کنندگان بر سر آنان خراب ‌کرد و در برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان نیز اقدامات تروریستی انجام دادند.

تا اینکه چهره بین‌المللی مبارزه با تروریسم (سردار حاج قاسم سلیمانی) با توجه به جنایات ظالمانه و غیرانسانی داعش با مردم غیرنظامی و همچنین نقش فعال خود در زمینه اقدامات بشردوستانه در منطقه و مقابله با تروریست با خدمات مستشاری به یاری مردم مظلوم و ستم‌دیده شتافت. راهبرد سردار سلیمانی در از میان بردن داعش نه‌تنها برای مردم تحت ظلم داعش، بلکه برای مردم سایر کشورهای جهان نیز یک خدمت اساسی بود؛ چراکه این گروه تروریستی - تکفیری نسبت به همه گروه‌ها اقدامات تروریستی و جنایتکارانه را انجام می‌دادند و سردار سلیمانی نیز فارغ از جنسیت، دین، زبان، ملیت و... در حل این چالش بین‌المللی اقدام کرد و با از بین بردن این گروه وحشتناک آرامش و ثبات را به دنیا برگرداند.

حاج قاسم؛ معمار امنیت و مبارزه با تروریسم/ منطقه‌ای غیرقابل نفوذ آمریکا و اسرائیل

تشکیل هسته‌های مقاومت در منطقه توسط سردار سلیمانی

سردار سلیمانی در قالب گروه‌های مقاومت با تروریسم در منطقه مبارزه کرد. سردار سلیمانی چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، معتقد بود مراجعه به متن مردم برای حل مشکلات، کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر است و معتقد بود هیچ چیز دیگری نمی‌تواند جایگزین نقش مردم شود. در سطح منطقه نیز راه‌حل مسائل مهم را در مراجعه به متن مردم می‌دانست. بر این اساس او در مواجهه با سخت‌ترین بحران‌های امنیتی به‌جای تکیه بر نهادهای حجیم رسمی و یا قواعد سنتی، سراغ متن مردم می‌رفت و از آنان یک دژ مستحکم در برابر تهاجم دشمن می‌ساخت.

سردار سلیمانی معتقد بود باید با گسترش حلقه‌های مقاومت اسلامی در همه کشورهای منطقه، منطقه جدیدی ساخت که آمریکا و رژیم اسرائیل و به طور کلی غرب نتواند در آن رسوخ کند و به سیاست‌های تجاوزکارانه خود ادامه دهد. او در مذاکره با مقامات مختلف منطقه از جمله افغانستان، پاکستان و آذربایجان، همکاری با نیروهای مقاومت را به نفع آنان اعلام کرد. وی توانست در مذاکره با مقامات افغانستان، «فاطمیون» را به عنوان ضامن مهم امنیتی افغانستان در برابر تروریسم و گروه‌های جدایی‌طلب و به عنوان بخشی از ساختار امنیتی افغانستان تبدیل و در مذاکره با مقامات پاکستان، «زینبیون» را نیروهایی قابل افتخار برای دولت پاکستان کند و دولت را به کمک آنان ترغیب کند.

همچنین شهید سلیمانی توانست با مذاکرات طولانی، مقامات عراق را متقاعد کند که «حشدالشعبی» را به عنوان بخش مهمی از ساختار نظامی - امنیتی بپذیرند و از این طریق آن را ماندگار کند. پیش از این تلاش‌های سردار سلیمانی سبب ارتقا موقعیت سیاسی حز‌ب الله در ساختار و جامعه لبنان شد. کمااینکه با کمک سردار سلیمانی گروه‌های مردمی فلسطین شامل حماس، جهاد و گردان‌های فلسطین به قدرت امنیتی، نظامی و سیاسی فلسطینی تبدیل شدند. نقش سردار سلیمانی در متحد کردن نیروهای مقاومت مثال‌زدنی بود. به‌گونه‌ای که سربازان زینبیون کشمیر، فاطمیون افغانستان، جیش الشعبی سوریه، هسته مقاومت لبنان، هسته مقاومت فلسطین و حشد الشعبی عراق همه برای یک هدف واحد آن هم ایجاد ثبات و آرامش در منطقه مبارزه می‌کردند.

به اذعان همه جهانیان تنها نیرویی که در جهان توانست در مقابل داعش ایستاده و به حکومت نامشروع آن خاتمه دهد، سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود. نقش حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم و استکبار جهانی، صهیونیسم بین‌الملل و ارتجاع منطقه نقشی اثرگذار است که موجب شد خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه از بین رود و به عنوان چهره بین‌المللی مبارزه با تروریسم در جهان مطرح شود.

گزارش از ساناز گودرزی - پژوهشگر و کارشناش ارشد روابط بین‌الملل

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
زهرا
1400/10/23 - 18:08

عالی بود
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top