تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/10/27 - 15:56
کد خبر: 421259

بهترین راهکار عملی برای انتخاب شغل مناسب من

بسیار خوب با توجه به ویژگی های فوق شما می توانید معلم ریاضی خوبی باشید. اما استعداد و شخصیت کافی نیست. ممکن است شما به معلمی علاقه نداشته باشید و ترجیح و رغبت تان به مشاغل دیگری نظیر حسابداری باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حتما تا به حال شده که با خود بپرسید "چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنم؟" و یا اینکه "چگونه مسیر شغلی بلند مدت خود را ترسیم نمایم؟" در ادامه سعی می کنیم پاسخی عملی و کاربردی به این سوالات بدهیم.

بهترین راهکار عملی برای انتخاب شغل مناسب من

چگونه شغل رویایی ام را پیدا کنم؟

یک از سوالات اساسی همه ما این است که چگونه شغل رویایی خود را پیدا کنیم؟ در پاسخ به این سوال برخی می گویند تست شخصیت را انجام دهید. برخی تست رغبت سنج تحصیلی و شغلی استرانگ را معرفی می کنند. در برخی از موارد نیز با جواب های ساده ای مانند زیر روبه رو می شوید:

"به نقاط قوت خود نگاه کنید"

"به این فکر کنید که چه کسی هستید"

"شخصیت خود را بشناسید"

" خود را آموزش دهید"

" کاری را انجام دهید که در پایان روز شما را خوشحال می کند"

مسلما موارد بالا جواب های بی راهی نیستند. اما کلی گویی و عدم شفافیت این پاسخ ها می تواند به سردرگمی شما دامن بزند. در ادامه سعی می کنیم شفاف تر به سوال "شغل مناسب من چیست؟" پاسخ دهیم.

برای انتخاب شغل مناسب چه جنبه هایی را ببینیم؟

در اینجا فرمول کاربردی را برای انتخاب شغل مطرح می کنیم که در تمام مراحل باید به این ویژگی ها توجه کنید.

مثلث اصلی برای انتخاب شغل مناسب که نام آن را به اختصار IPI نام گذاری می کنیم، ویژگی هایی است که از طریق آن می توانید موفقیتتان در انتخاب شغل را به شدت افزایش دهید. در شکل زیر مثلث IPI و رئوس آن آورده شده است:

بهترین راهکار عملی برای انتخاب شغل مناسب من

مثلث انتخاب شغل راهی عملی برای شغل رویایی

همانطور که در مثلث فوق ملاحظه می شود برای انتخاب درست شغل و تحصیل باید سه ویژگی هوش و استعداد(I)، شخصیت(P)  و رغبت و علاقه (I) خود را بررسی نمایید. در زیر به بررسی مختصر این ویژگی ها می پردازیم:

 

- هوش و استعداد (Intelligence and Talent):

منظور ما از هوش و استعداد ظرفیت ها وتوانایی های خدادادی شماست. هرچند هوش و استعداد به لحاظ مفهومی با هم تفاوت دارند اما ما آن ها را یک مورد در نظر گرفتیم.

چرا هوش در انتخاب شغل مهم است؟

به طور کلی هوش و استعداد قابلیت های لازم برای موفقیت را در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین یک راس مهم برای موفقیت، سنجش هوش و استعدادتان می باشد. شما باید مشاغلی را برگزینید که در درجه اول با هوش و استعداد شما همخوان باشد.

مثال عملی برای درک بهتر اهمیت شخصیت در انتخاب شغل

فکر کنید شما علاقه زیادی به موسیقی دارید و از طرفی روحیاتتان نیز با آن هماهنگ است. اما آیا این ها دلیل کافی برای انتخاب است؟ خیر. ممکن است شما سرعت یادگیری و استعداد کمی در موسیقی داشته باشید. بنابراین صرفا علاقه و روحیه شما دلیلی برای انتخاب موسیقی نیست.

راهکاری برای بررسی استعداد شغلی

برای سنجش توانایی ها و قابلیت های خود از تست های هوش و استعداد استفاده کنید. مهمترین این تست ها عبارتند از:

  • تست هوش گاردنر
  • تست هوش کتل
  • تست هوش ریون
  • تست هوش بوناردل

2- شخصیت(Personality)

شخصیت به الگوی منحصر به فرد و نسبتا پایدار تفکر، احساس و رفتار اشاره دارد. شخصیت تقریباً همه جنبه های تجربه انسانی را در بر می گیرد.

- چرا شخصیت در انتخاب شغل مهم است؟

روانشناسان معتقدند که صرفا توانایی و علاقه نیست که می تواند عملکرد خوب در شغلی را پیش بینی کند. این شخصیت افراد است که با برخی از مشاغل هماهنگ بوده و باعث می شود تا در آن به سرعت رشد کنند. بنابراین افرادی که شخصیت شان با شغلی که انتخاب می کنند همخوانی ندارد، به مرور دلسرد می شوند.

- مثال عملی برای درک بهتر اهمیت شخصیت در انتخاب شغل

فکر کنید شما فردی درونگرا هستید که حرف زدن زیاد دیگران شما را اذیت می کند. در این حالت شغل حسابداری را انتخاب کرده اید و پس از پایان تحصیل در بانک استخدام شده اید. مدیر شما بدون توجه به ویژگی تان، شما را در باجه دریافت وجه قرار داده است. آیا از شغل خود راضی هستید؟

حتی اگر حسابدار خوبی هم باشید اما ویژگی شخصیتی شما با شغل تان همخوانی ندارد. تعداد زیاد ارباب رجوع باعث می شود که همیشه فردی بداخلاق و بی حوصله به نظر برسید!!!

- راهکاری برای تعیین شخصیت شغلی

برای تعیین شخصیت خود و پیدا کردن مشاغل مناسب آن می توانید از تست های معتبر شخصیتی استفاده کنید. مهمترین این تست ها عبارتند از:

  • تست شخصیت شناسی دیسک
  • تست شخصیت شناسی کتل
  • تست شخصیت شناسی MBTI
  • تست شخصیت شناسی نئو

3- رغبت و علاقه (interest and desire)

رغبت میل درونی ما برای انجام برخی از فعالیت هاست. رغبت احساس یا هیجانی است که باعث می شود توجه ما برخی از رویدادها یا فعالیت ها بیشتر باشد.

- چرا رغبت و علاقه در انتخاب شغل مهم است؟

علایق شما فعالیت هایی است که از انجام آنها لذت می برید و موضوعاتی هستند که دوست دارید وقت خود را برای یادگیری آن ها بگذرانید.

بدون علاقه حتی اگر شخصیت و استعداد ما متناسب با شغلمان باشد، ممکن است نتوانیم آن طور که می خواهیم در شغل خود پیشرفت کنیم.

مثال عملی برای درک بهتر اهمیت علاقه در انتخاب شغل

فکر کنید شما توانایی خوبی در یادگیری ریاضی دارید و به خوبی می توانید از پس مسائل هندسی و انتزاعی برآیید. از طرفی شخصیت شما به عنوان فردی که می تواند ریاضی را آموزش دهد همخوانی دارد. چرا که شما فردی برونگرا هستید که صمیمانه به افراد علاقه مندید.

بسیار خوب با توجه به ویژگی های فوق شما می توانید معلم ریاضی خوبی باشید. اما استعداد و شخصیت کافی نیست. ممکن است شما به معلمی علاقه نداشته باشید و ترجیح و رغبت تان به مشاغل دیگری نظیر حسابداری باشد.

در این حالت بهتر است شغل بانکداری را انتخاب کنید که هم مهارت ریاضی (استعداد)، هم مهارت ارتباطی (شخصیت) و هم علاقه تان (رغبت) را در بر می گیرد. اینگونه می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

بهترین راهکار عملی برای انتخاب شغل مناسب من

- راهکاری برای تعیین علائق شغلی

برای بررسی دقیق علائق خود و پیدا کردن مشاغل مناسب آن می توانید از تست های معتبر رغبت سنجی استفاده کنید. مهمترین این تست ها عبارتند از:

  • تست رغبت سنج شغلی-تحصیلی استرانگ
  • تست علائق شغلی هالند

 

جمع بندی انتخاب شغل مناسب

با توجه به مواردی که گفتیم برای انتخاب شغل مناسب حتما و حتما باید سه مسئله اصلی را بررسی کنید. (1) استعدادتان در آن شغل (2) همخوانی شغل با ویژگی های شخصیتی شما (3) میزان علاقه ای که به آن شغل دارید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
علی
1400/10/29 - 13:01

جالب بود مرسی
پدرام
1400/10/29 - 17:37

خیلی خوب و کاربردی بود ممنونم ازتون
علی خوشه
1401/03/23 - 17:31

بی نظیر بود
اکبر
1401/12/13 - 19:29

خیلی محتوای خوبی بود من تست استرانگ رو انجام دادم نتایج خوبی داشت برام مشاغل مناسبی رو بهم پیشنهاد داد.
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top