تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/10/28 - 13:50
کد خبر: 421366

ایران و روسیه؛ حوزه‌های متکثر همکاری

روابط ایران و روسیه همواره از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مهمی برای تقویت ثبات و صلح در عرصه منطقه‌ای و جهانی برخوردار است و این اهمیت راهبردی از مسیر تقویت آگاهانه عبور می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، «فرهاد کلینی»، کارشناس ‌ارشد مسائل استراتژیک طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

روابط  ایران و روسیه همواره از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مهمی برای تقویت ثبات و صلح در عرصه منطقه‌ای و جهانی برخوردار است. بدیهی است که این اهمیت راهبردی از مسیر تقویت آگاهانه و مسلط بر روابط دوجانبه و چندجانبه عبور می‌کند. معنایابی براساس مدل ایرانی از شاخص‌های عمده و خاصی پیروی می‌کند؛ نگاه ایرانی به مناسبات ۲کشور با تأکید بر «قدرت» و «استقلال» و داشتن یک نگاه منسجم و پیوسته در جهت منافع‌ ملی و اهداف مشترک ۲کشور تحقق می‌یابد.

امروزه با گذشت زمان، اهمیت خروج از رفتار پراگماتیستی برای نخبگان روسی در تعامل با ایران به‌عنوان یک اصل مطرح می‌شود و بازی با تناسب‌ها را تبدیل به امتداد مؤثر بر مبنای یک سیاست برد-برد کرده است که باید آن ‌را در کیفیت اصلاح و تقویت برنامه‌ای که هم‌اکنون در حال تمدید عمر دوباره خود است، منظور کرد.

امروزه در فدراسیون روسیه درک از ایران اسلامی باید به سمت یک درک جامع و سازنده میل پیدا کند و برخی از جریان‌هایی که صرفا براساس دگماتیسم و مشکل در برداشت از اهمیت و جایگاه ایران در دستگاه‌های اجرایی روسیه شکل گرفته‌است، نیاز به تصحیح و اصلاح ساختاری دارد.

نگاه آینده‌دار برای تقویت چندجانبه‌گرایی و رسیدن به یک توانمندی ترکیبی، الزام‌های جدید و روبه‌جلویی را می‌طلبد. از این منظر هرکدام از حوزه‌هایی که در عرصه مناسبات اقتصادی مطرح است، اعم از انرژی، مالی، بانکی، تجاری و همچنین عرصه‌های جدید صنعتی با داشتن حوزه‌های ثالث، می‌تواند نویدبخش تصاعد مهمی در همکاری‌های طرفین محسوب شود. جدا از نگاه چشم‌انداز به مناسبات ضروری است  زیرساخت‌های لازم کریدور شمال - جنوب تقویت شود.

ازسوی دیگر، همکاری‌های نظامی ۲کشور با هدف بازدارندگی فعال در برابر ابعاد جدیدی از تروریسم، قابلیت همکاری گسترده‌ای دارد و تقویت همکاری‌های ۲کشور در حوزه هوافضا و برنامه‌های مشترک در حوزه تولید و ساخت ماهواره و ایجاد نوآوری در این حوزه یکی از شاخص‌های مهم بعد از همکاری‌های سنتی  به‌شمار می‌رود که از زمان رژیم گذشته در حوزه صنایع استراتژیک از قبیل ذوب‌آهن و سپس در دوره جمهوری‌اسلامی ایران درخصوص نیروگاه هسته‌ای بوشهر شکل گرفت و می‌تواند وارد عرصه مهم‌تر هوافضا شود. شخص ولادیمیر پوتین نه صرفا در قامت رئیس‌جمهور، بلکه به‌عنوان یک استراتژیست می‌تواند نقش  تعیین‌کننده‌ای در تقویت همکاری‌های متقابل داشته باشد.

این موضوع صرفا به همکاری با نگاه آسیایی معطوف نمی‌شود، بلکه با توجه به نقش گسترده شرکت‌های بزرگ اروپایی که در پروژه‌های مختلف با طرف‌های روسی همکاری می‌کنند، می‌تواند در پلتفرم‌های اقتصادی جدید سه‌جانبه تقویت شود.

این همکاری‌ها امروزه در حوزه فرآورده‌های انرژی کم و بیش مشهود است، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب، نیازمند انعطاف هوشمندانه ایران، روسیه و اروپا هستیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top