تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/10/28 - 16:26
کد خبر: 421397

آمار اُمیکرون در ایران رو به افزایش است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر تا 2 هفته دیگر پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، ممکن است دچار پیک بیماری شویم گفت: تاکنون ۱۵۳۳ مورد ابتلا به امیکرون شناسایی شده و این سویه در حال افزایش است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی کشور اظهار داشت:همه مشاغل با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و حفظ رنگ بندی محدود به اطلاع رسانی برای موضوعات مردم در مناطق است و این رنگ بندی بر اساس همان معیارهای قبلی است.

 

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: در مدیریت هوشمند 5 فاز داریم. در فاز اول مشمول کارکنان دولت و موسسات است. در فاز دوم مربوط به تردد درون شهری ، مترو و تاکسی است .در فاز سوم مدیریت هوشمند مربوط به اصناف و صنایع و کارخانجات است.

جندقی یادآور شد: فاز پنجم مدیریت هوشمند مربوط به مراکز آموزشی و تحقیقاتی است وباید این مدیریت هوشمند طی هفته های آتی انجام شود.مسئولیت اجرای هرکدام از این برنامه ها بر عهده اصناف است.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن، تست کرونا و استفاده از ماسک باید مورد توجه صنوف  مختلف قرار گیرد، بیان داشت:‌اگر سطح استفاده در این موارد به 80 تا 90 درصد برسد می تواند 38 درصد در کاهش موارد بیماری نقش داشته باشد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد:‌باید افراد فاصله 1.5 تا 2 متر از یکدیگر داشته باشند و فضای 4 متر مربعی در محل زندگی و سکونت رعایت شود.

جندقی اظهار داشت:‌رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی نقاط خوب و در برخی مناطق کمتر بوده و بیشترین رعایت استفاده از ماسک در فرودگاهها با 92.68 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکلها با کمترین میزان در نانوایی‌ها و به میزان 51 درصد بوده است، گفت: کمترین رعایت میزان تهویه مربوط به باشگاههای سرپوشیده با 54.93 درصد و بیشترین رعایت در میزان تهویه نیز مربوط به فردوگاهها با 92.12 درصد بوده است.

جندقی با تأکید بر ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا، یادآور شد:‌اکنون حدود 17 درصد مردم دز سوم واکسن را زده اند و می‌خواهیم به 80 تا 90 درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه اگر بیش از 90 درصد پوشش واکسیناسیون داشته باشیم، بستری موارد شدید بسیار پائین خواهد بود، بر ضرورت رعایت مستمر پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم تاکید کرد و اظهار داشت: در مدیریت هوشمند که از 21 آذرماه سال جاری شروع شده و پنج هفته از آن می‌گذرد، در تمام قسمت‌ها فازهای قرنطینه‌ای شروع شده و میزان موفقیت آن در حال بررسی است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه ویروس کرونا با ما خواهد بود و جهش پیدا می‌کند، گفت:‌باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم و علی‌رغم رعایت پروتکل‌ها به زندگی عادی خود برگردیم.

وی اضافه کرد: در فاز اول کارکنان دولت واکسن نزده احصا شده و مقرر شد که واکسن بزنند. یا در مورد تاکسی‌های اینترنتی اسامی افراد واکسن نزده احصا شده و به افراد اخطار داده شده که واکسن بزنند. این پروتکل‌ها در دست پیگیری است و نتیجه نظارت‌ها به اطلاع ستاد خواهد رسید.

جندقی تاکید کرد: زمان اینجا مهم است چون در حال جایگزینی امیکرون با دلتا هستیم و اگر تا دو هفته دیگر این پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، ممکن است دچار پیک بیماری شویم. سامانه‌ها متصل است و افراد شناسایی می‌شوند ولی محدودیت‌هایی هم وجود دارد. در فاز کنترل هوشمند در ترددهای درون و برون شهری مهم است که افراد واکسن زده باشند یا بیمار نباشند.

وی تاکید کرد: مردم منتظر نباشند که با اعمال محدودیت، رعایت کنند؛ بلکه خودشان حداکثر رعایت‌ها را به کار گیرند تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه برای تمام رستوران‌ها، کلاس‌ها و محیط‌های آموزشی پروتکل داریم، خاطرنشان کرد: قرنطینه و مدیریت هوشمند در پنج فاز طراحی شده که در حال اجراست و باید دستگاه‌ها آن را اجرا کنند.

جندقی با اشاره به شاخص‌های پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: باید همه افراد واکسن را به طور کامل تزریق کنند؛ ضمن اینکه مدیریت هوشمند در همه فازها و حتی در مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی شروع شده و امیدواریم با پیشرفت قابل‌توجهی روبه‌رو باشد.

وی افزود: باید در همه نقاط افراد نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام لازم را داشته باشند، ضمن اینکه در سالن‌های پذیرایی و رستوران‌ها به دلیل صرف ناهار، انتقال ویروس بیشتر است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شدن امتحانات حضوری دانش آموزان و دانشجویان است، گفت:اگر فردی دچار بیماری بود باید از حضور در کلاس درس خودداری کند.

جندقی خاطرنشان کرد:‌درصد زیادی از رانندگان تاکسی واکسن را تزریق نکردند و سازمان تاکسیرانی باید تمهیداتی بیندیشد؛ ضمن اینکه حتی رانندگان تاکسی های اینترنتی نیز باید واکسن را تزریق کرده و سامانه آنها مختل می شود و مجوز مسافر ندارند.

وی افزود:امیکرون هر هفته رصد می‌شود و تا کنون ۱۵۳۳ مورد ابتلا به امیکرون شناسایی شده است که مواردی که هفته جدید بوده است حدود ۲۰۵ مورد بوده است و این نشان می‌دهد که این سویه در حال افزایش است و چون از همه تست امیکرون نمی‌گیریم این عدد باید ضرب در ۶۰ شود؛ یعنی شاید حدود ۱۲ هزار مورد امیکرون داشته باشیم؛ بنابراین چون سرایت بالایی دارد در مدت زمان کمی جایگزین دلتا می‌شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان داشت: خیلی فرصت نداریم و از مردم می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند. الان محدودیت تزریق واکسن نداریم پس از مردم تقاضا می‌کنم برای دز سه مراجعه کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top