تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/10/30 - 03:20
کد خبر: 421576

تشکل‌های دانشجویی در هفته گذشته؛

درخواست جایگزینی مدیران انقلابی با مدیران فعلی تا بررسی فروش سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس

درخواست جایگزینی مدیران انقلابی با مدیران فعلی تا بررسی فروش سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس

دعوت از دانشجو به شورای انضباطی دانشگاه به‌صورت کتبی و رسمی باید انجام بگیرد. در نامه دعوت، عنوان اتهام به‌صورت مشخص باید ذکرشده باشد. در مواردی دیده شده که با عناوینی همچون «وصول گزارشِ تخلف از طریق یکی از مراجع حقوقی دانشگاه» یا «جهت ارائه‌ی پاره‌ای توضیحات» دانشجو را احضار کرده‌اند، این کار تخلف است و نبایستی صورت بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنبش‌ دانشجویی طی چهار دهه اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده‌است؛ گاهی نقش آفرینی دانشجویان در عرصه‌های مختلف برتصمیم گیری های دولت ، ارگان های دولتی، خصوصی، وابسته به دولت و حتی نظامی هم مؤثر بوده و گاهی با شکست مواجه بوده و در هر حالت این حضور و فعالیت دانشجویان است که می‌تواند کورسوی امید را همواره برای بهبود شرایط زنده نگه دارد.

درخواست جایگزینی مدیران انقلابی با مدیران فعلی تا بررسی فروش سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس

اگر بخواهیم در رابطه با تشکل های دانشجویی صحبت کنیم خوب است که گریزی به کلیت تشکیلات های دانشجویی زده باشیم و در رابطه با چگونکی آنها اندک اطلاعاتی داتشته باشیم. تشکیلات ها و اتحادیه های دانشجویی به چهار اتحادیه و یک سازمان تقسیم می شوند. حال آنکه اتحادیه های انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور, دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی؛ اتحادیه های چهارگانه دانشجویی هستند و سازمان بسیج دانشجویی هم در کنار آنها در فضای دانشگاهی مشغول فعالیت می‌باشد.

حیطه فعالیت تشکیلات های نامبرده محدود نبوده و هر کدام در عرصه ای فعال تر است و در برخی عرصه می توان گفت که تقسیم وظایف انجام داده اند تا بتوانند نتیجه مطلوب از کارکرد و زحماتشان بگیرند.

اما شرایط کرونایی دو سال اخیر به تشکل های دانشجویی مانند سایر تشکلها ضربه هایی وارد کرده و همده آسیب آنهم می توان ضعف در تشکیلات و نیرو پروی به دلیل مجازی بودن فعالیت آموزشی دانشگاهها دانست.

از این پس قصد داریم تا طی سلسله گزارش هایی طی هر هفته با هدف بازتاب و ارائه گزارش از فعالیت اتحادیه ها و تشکل های تابعه آنها در دانشگاه؛ فعالیت های مختلف آنها را اعم از حضوری و غیر حضوری در سراسر کشور را بودن محدودیتی پوشش دهیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار مربوط به فعالیت‌های تشکل ها و اتحادیه‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت را مورد بازخوانی قرار می‌دهیم؛

درخواست یک تشکل دانشجویی از وزیر بهداشت/ مدیران انقلابی را جایگرین مدیران فعلی کنید

درخواست جایگزینی مدیران انقلابی با مدیران فعلی تا بررسی فروش سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس

انجمن اسلامی دانشجویان 1348 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خطاب به وزیر بهداشت؛ دکتر عین اللهی نامه ای منتشر کرد که طی آن خواستار تعویض و انتصاب مدیران انقلابی در مجموعه وزارت بهداشت و به تبع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد.

با توجه به اهتمام ریاست محترم جمهور و و مدیران عالی‌رتبه این دولت به مسئله فسادستیزی و به کارگیری مدیران انقلابی چه کسی فکرش را می کرد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در وزارتخانه منصوب به شما که به انقلابی بودن شناخته شده بود و داعیه عملکرد انقلابی را نیز دارد دستخوش هیچ تغییر و تحولی نشود و از روی کار آمدن مدیران انقلابی محروم بماند؟ چرا و با چه منطقی هیچ نشان امید به آینده و تحولی در خصوص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ستاد فرماندهی کرونا استان تهران در سطوح عالی به چشم نمی‌خورد؟ حال آنکه امروز با توجه به اخبار واصله کشور در حالت آماده باش برای پیشگیری از پیک ششم کرونا قرار دارد و چشم مردم و دانشجویانی که با حضور در پای صندوق‌های رای امید و اعتماد خود را به دولت  مردمی نشان داده اند منتظر پای کار آمدن مدیران انقلابی هستند.

ما به عنوان دانشجویان فعال درعرصه سیاسی و انقلابی و عدالتخواهی جامعه بر نمی تابیم افرادی که دغدغه آرمان‌های انقلاب و نظام انقلابی را نداشتند و در گوشه کنار این کشور پشت میزهای که پایه هایشان در تشت خون شهدای این آب و خاک ثبات گرفته اند به کارگیری شود و آن مدیری که مرجع این به کارگیری های به ناحق است مورد مواخذه یا محکوم به عزل قرار نگیرد چراکه این دست مدیران ساکنان حیاط خلوت ها هستند و ارتباطشان طوری محکم است که ترسی از برکناریشان وجود ندارد. (جزئیات بیشتر)

سفیر سابق ایران: جمهوری آذربایجان می‌خواست به نخجوان برسد

چهارمین نشست از سلسله نشست های «آشنایی با کشورهای جهان» اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا با محور «جمهوری آذربایجان» و با حضور محسن پاک آیین، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان برگزار گردید.

درخواست جایگزینی مدیران انقلابی با مدیران فعلی تا بررسی فروش سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس

محسن پاک آیین؛ سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان: بعد از اینکه توافق صلح یا آتش بست در مسکو ایجاد شد، آذربایجان خواست که یک بند گنجنده شود که جمهوری آذربایجان بتواند از خاک ارمنستان عبور کند و به نخجوان برسد. و در ازای آن راهی را بده که قره باغ به ارمنستان از مسیر لاچین متصل شود که قره باغ و ارمنستان بتوانند ارتباط داشته باشند. قسمت قره باغ به ارمنستان خیلی روشن در توافق نامه آمد. اما بحث اتصال آذربایجان به نخجوان مبهم بود و گفته شده بود که راه های ترانزیتی باز شود ولی اینکه چگونه و تحت حاکمیت چه کشوری باشد اینها در توافق نامه مشخص نبود. دالان زنگزور خط آهنی هست که از باکو میاد به ارمنستان و از ارمنستان میاد به نخجوان. وقتی این توافق انجام شد  دالان زنگزور بسته شده بود بخاطر جنگ آذربایجان میخواست این مسیر باز شود و از این مسیر به نخجوان برود. ارمنستان گفته بود که مانعی ندارد ولی ورود شما به ارمنستان باید تحت حاکمیت ارمنستان باشد چون بخشی از این راه آهن در خاک ارمنستان و تمامیت عرضی ارمنستان قرار دارد و اگر بخواهید از این مسیر استفاده بکنید باید به ارمنستان اجازه دهید که از نخجوان به ترکیه و ایران برسم. ارمنستان با نخجوان همسایه است و از ارمنستان به ترکیه و ایران جاده آهنی و جاده اتومبیلی وجود دارد.

در قسمتی دیگر از این نشست محسن پاک آیین؛ سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان می‌گوید: در نیویورک آقای عبداللهیان با وزیر خارجه آذربایجان دیدار کرد و بعد تماس تلفنی بین اینها رخ داد و بعد سفرهایی انجام شد و اخیراً آقای عبداللهیان به آذربایجان سفر کرد و معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران آمد و در واقع طرفین این اختلافات را حل کردند. هم آذربایجان وعده داد که به دنبال تغییر مرزهای جغرافیایی نیست و اجازه نمیدهند که رژیم صهیونیستی علیه ایران اقدامی بکند و به ایران اطمینانی را داد و ما هم به کامیون های ایرانی اعلام کردیم به قره باغ نروند. روابط الان در وضعیت خوبی قرار دارد و با هنر دیپلماسی و مانور خیبر اجازه ندادیم که تغییر جغرافیایی اتفاق بیافتد و دنبال این هستیم که امنیت و صلح را در منطقه ایجاد بکنیم و همکاری را مقدم بشماریم. (جزئیات بیشتر)

رتبه بندی بایستی پیگیری شود/ عدم وجود ساز و کار حمایتی برای تحصیل بانوان معلم

بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران، در میزگردی با فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به بیان معضلات و مشکلات نظام آموزش و پرورش پرداخته، از دغدغه های بانوان معلم گفتند و به ارائه پیشنهادات پرداختند.

درخواست جایگزینی مدیران انقلابی با مدیران فعلی تا بررسی فروش سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس

رئیس فراکسیون زنان پیرو بحث رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی بایستی از حیث مسائل معیشتی و افزایش کیفیت آموزش توامان پیگیری شود. متاسفانه جامعه فرهنگیان به نوع مطالبات تحولی شناخته نمی‌شود و مسائل جامعه فرهنگیان ، به مسئله معیشت تقلیل داده شده است و بخش زیادی از آن هم به جهت مطالبات صنفی معلمان است و با توجه به تاکیدات رهبری مسیر جذب تربیت معلم می‌بایست از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد.

در این دیدار و میزگردی که برگزار شد دانشجویان نیز نظرا خود را در رابطه مسائل مرتبط با آموزش و پرورش ارائه دادند که به آن می‌پردازیم:

حسامی: از دیگر مسائل می‌توان به عدم وجود نسبت عادلانه برای تخصیص پست های مدیریتی بین بانوان و آقایان اشاره کرد. جمعیت خانم ها در آموزش و پرورش به مراتب بیش تر از آقایان است اما پست های مدیریتی در اداره کل ها و ... به آقایان اختصاص داده میشود و این امر نشان دهنده عدم اعتماد بانوان برای مدیریت های کلان است.

او در ادامه به نکاتی نظیر عدم وجود ساز و کار حمایتی برای تحصیل بانوان معلم، عدم وجود حمایت های مالی و امتیازات برای فرزندآوری، عدم وجود کارگاه‌ها و دوره‌های تربیتی برای بانوان معلم ، دوری محل خدمت بانوان از محل زندگی و مشکلات تربیت فرزند، عدم انتقالی حتی با وجود قانون تبعیت از همسر و در نظر نگرفتن حقوق بانوان معلم سرپرست خانوار  پرداخت و در نهایت وجود ساز و کار حمایتی را مجددا تاکید کرده و از استلزامات شکل گیری جامعه اسلامی دانست.

در ادامه نیز حدیث روزبهانی؛ معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران به آسیب شناسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت و جمع بندی و بررسی های صورت گرفته پیرامون بحث بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ را این گونه عرضه داشت : پیرو بحث بودجه اینطور به نظر می‌رسد که دولت سعی دارد سند تحول و ساحت های شش گانه سند را به طور جدی در نظر گرفته و اولین اولویت خود قرار دهد اما حقیقت ماجرا را آنطور که باید و شاید نمیداند. به عنوان مثال در جدول اطلاعات تکمیلی قید شده است که وزارت آموزش و پرورش به آموزش نیروهای ماده ۲۸ای مبتنی بر ساحت های شش گانه سند تحول بپردازد و ضمناً این هزینه را از بخش درآمدهای اختصاصی یعنی کسورات حقوق دانشجو معلمان تامین کند که این مسئله اساساً برخلاف معیارهای سند تحول است.

طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۲۰ درصد از بودجه عمومی کل کشور باید به پر جمعیت ترین وزارتخانه کشور تعلق بگیرد این در حالی است که در این لایحه ، تنها ۱۰/۲ درصد از بودجه عمومی برای این جریان اختصاص یافته است. (جزئیات بیشتر)

میزگرد حقوق دانشجویی/ دانشجو را به هر طریقی نمی‌توان به کمیته انضباطی دعوت کرد

هردانشجویی بایستی برای احقاق حق یا رفتار مناسب در سطح دانشگاه از حقوق خود به خوبی آگاه باشد تا در بزنگاه های مختلف گیر بی قانونی برخی افراد معلوم الحال نشود. برای یک دانشجو در طول تحصیل بار پیش خواهد آمد که در موارد مختلف آموزشی، رفاهی، انضباطی و ... دچار مشکلاتی شود که اگر با قوانین دانشگاه و حقوق دانشجویی خود آشنا نباشد نمیتواند از این مشکلات به راحتی خارج شود.

درخواست جایگزینی مدیران انقلابی با مدیران فعلی تا بررسی فروش سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس

از این رو برای آشنایی هرچه بهتر دانشجویان با حقوق خود در میزگردی با علیرضا مراونی، ایمان خورشیدوند و علی پارسا سه تن از فعالین دانشجویی و وکلای پایه یک دادگستری به بررسی ابعاد مختلف حقوق دانشجویی پرداختیم که در ادامه می خوانید:

دعوت از دانشجو به شورای انضباطی دانشگاه به‌صورت کتبی و رسمی باید انجام بگیرد. در نامه دعوت، عنوان اتهام به‌صورت مشخص باید ذکرشده باشد. در مواردی دیده شده که با عناوینی همچون «وصول گزارشِ تخلف از طریق یکی از مراجع حقوقی دانشگاه» یا «جهت ارائه‌ی پاره‌ای توضیحات» دانشجو را احضار کرده‌اند، این کار تخلف است و نبایستی صورت بگیرد.

حال اگر دعوت دانشجو به شورای انظباطی قطعی شده و این شورا تصمیم بر دعوت گرفته است؛ دعوت از طریق احضاریه صورت میگیرد که این احضاریه باید شامل مشخصات دانشجو، تاریخ، زمان و آدرسِ جلسه و همانطور که ذکر شد، عنوان مشخص اتهام وارده به دانشجو باشد. پاکت دعوت، پلمپ و با مهر محرمانه به دانشجو تحویل می‌شود. (جزئیات بیشتر)

خضریان در جمع اعضای تشکل‌های دانشجویی/ واگذاری ۱۸درصدی هلدینگ خلیج فارس انحصار در پتروشیمی را بیشتر می‌کند

درخواست جایگزینی مدیران انقلابی با مدیران فعلی تا بررسی فروش سهام ۱۸ درصدی هلدینگ خلیج فارس

علی خضریان نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه با فعالین دانشجویی اعضای تشکل های دانشجویی با اشاره به نامه ۱۰۰ نماینده مجلس به رئیس جمهور درخصوص جلوگیری از واگذاری هجده درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس به بخش خصوصی گفت: علیرغم اینکه حدود ۴۰ درصد سهام این هلدینگ در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شده است، اما بازیگران اصلی این سهم، خصولتی‌ها هستند. لذا با توجه به ترکیب کرسی‌های مدیریتی هلدینگ خلیج فارس این واگذری می‌تواند باعث انحصار در صنعت پتروشیمی گردد. (جزئیات بیشتر)

گزارش از کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top