تاریخ انتشار: شنبه 1400/11/02 - 00:41
کد خبر: 421679

جامعه اسلامی دانشجویان در ترمی که گذشت؛

از گریزی به حواشی نزدیکان قالیباف تا انتقاد از تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱۰۰۰تومانی

از گریزی به حواشی نزدیکان قالیباف تا انتقاد از تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱۰۰۰تومانی

با توجه به دخالت نمایندگان در انتصابات دولت، از وزارت گرفته تا مدیران بخش‌های مختلف شهرستان ها، همچنان به همان تعبیر برداشت می‌شود؟ آقای رییس یک بار برای همیشه تکلیف خود را با اطرافیانتان روشن کنید! آیا نمی‌خواهید به شائبه‌های موجود در مورد انتصابات خود چه در مجلس و چه در شهرداری پاسخ دهید؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل های دانشجویی را همواره می توان از اصلی ترین شاخه های فعالیت های دانشجویی در فضای دانشگاه به شمار آورد. به گونه ای که آنها به نهاد خاصی وابسته نبوده و آزادانه و با رویکردی مستقل و دارای حریت به انجام فعالیت، نقد و موضع گیری علیه جریانات از خود کنش نشان می دهند.

بر این عقیده و باوریم که تشکیلات دانشجویی که اغلب فعالیت آنها فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است باید خود را حد فاصل مردم تا حاکمیت بدانند و در جهت تحقق این مهم قدم بردارند.

در سرویس تشکل های دانشگاهی خبرنامه دانشجویان ایران قصد داریم تا رویکرد کلی و گفتمان حاکم بر اتحادیه های دانشجویی را بررسی کنیم. در این بین طبیعتا تشکل ها در هر دوره ای که شورای جدیدشان از مجمع عمومی رای می‌آورد می بایست یک خط سیر مشخص تدوین کند و بر حسب آن جلو رفته تا هم بتوان منشا اثرگذاری بشوند و هم حرف و کنش آنها در جامعه و بویژه فضای نخبگانی و دانشگاهی خریدار داشته باشد.

در این گزارش به بررسی گفتمان حاکم بر مواضع و فعالیت های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان می پردازیم.

بازگرداندن اعتماد مردم به رسانه ملی

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل های دانشجویی را همواره می توان از اصلی ترین شاخه های فعالیت های دانشجویی در فضای دانشگاه به شمار آورد. به گونه ای که آنها به نهاد خاصی وابسته نبوده و آزادانه و با رویکردی مستقل و دارای حریت به انجام فعالیت، نقد و موضع گیری علیه جریانات از خود کنش نشان می دهند.  بر این عقیده و باوریم که تشکیلات های دانشجویی که اغلب فعالیت آنها فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است باید خود را حد فاصل مردم تا حاکمیت بدانند و در جهت تحقق این مهم قدم بردارند.  در سرویس تشکل های دانشگاهی خبرنامه دانشجویان ایران قصد داریم تا رویکرد کلی و گفتمان حاکم بر اتحادیه های دانشجویی را بررسی کنیم. در این بین طبیعتا تشکل ها در هر دوره ای که شورای جدیدشان از مجمع عمومی رای می‌آورد می بایست یک خط سیر مشخص تدوین کند و بر حسب آن جلو رفته تا هم بتوان منشا اثرگذاری بشوند و هم حرف و کنش آنها در جامعه و بویژه فضای نخبگانی و دانشگاهی خریدار داشته باشد.  در این گزارش به بررسی گفتمان حاکم بر مواضع و فعالیت های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان می پردازیم. بازگرداندن اعتماد مردم به رسانه ملی  از اولین کنش های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان می توان به نامه خطاب به ریاست جدید سازمان صدا و سیما اشاره کرد. اهم موضوعات مطرح شده در این نامه حول آن است که عملکرد صدا و سیما به گونه ای باشد که باعث اعتماد مردم به این رسانه فراگیر و ملی باشد. در ثانی غرض این نامه آن است تا در مسائل گوناگون فرهنگ سازی هایی صورت گیرد و به معنای واقعی کلمه صدا و سیما؛ رسانه‌ی ملی باشد که عموم مردم به آن اعتماد ورزند.  در قسمت هایی از این نامه آمده است:  همان گونه که مستحضرید رسانه ملی، یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباطات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... در کشور است که در جامعه امروز نیز می‌تواند با اثرگذاری صحیح و حداکثری بر افکارعمومی، پرچمدار تبلیغ و تبیین فرهنگ اسلامی - ایرانی باشد؛ خصوصاً که در سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب، بر

از اولین کنش های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان می توان به نامه خطاب به ریاست جدید سازمان صدا و سیما اشاره کرد. اهم موضوعات مطرح شده در این نامه حول آن است که عملکرد صدا و سیما به گونه ای باشد که باعث اعتماد مردم به این رسانه فراگیر و ملی باشد. در ثانی غرض این نامه آن است تا در مسائل گوناگون فرهنگ سازی هایی صورت گیرد و به معنای واقعی کلمه صدا و سیما؛ رسانه‌ی ملی باشد که عموم مردم به آن اعتماد ورزند.

در قسمت هایی از این نامه آمده است:

همان گونه که مستحضرید رسانه ملی، یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباطات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... در کشور است که در جامعه امروز نیز می‌تواند با اثرگذاری صحیح و حداکثری بر افکارعمومی، پرچمدار تبلیغ و تبیین فرهنگ اسلامی - ایرانی باشد؛ خصوصاً که در سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب، بر "جهاد تبیین" در سنگر رسانه تأکیدی چندباره شد و رسانه ملی وظیفه‌ای مضاعف در این باره دارد. بااین‌حال، در سالیان اخیر شاهد حرکت‌های مؤثر از سمت این سازمان در جهت دستیابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی نبوده‌ایم و این موضوع، ضرورت برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت شبکه‌های مختلف تلویزیونی را دوچندان می‌کند.

بر همگان مبرهن است که در این جنگ فرهنگی که دشمن مزوّر بر جامعه اسلامی تحمیل کرده است، سلاح‌ها چیزی جز هنر، قلم و اندیشه نیست و به فرموده مقام معظم رهبری «جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است».

همچنین با عدم پوشش رسانه‌ای کافی از مشکلات صنفی و معیشتی اقشار ضعیف مانند کارگران و بازنشستگان، مصلحت‌اندیشی‌های نابجای سیاسی در انتشار اخبار ایران و جهان، سانسور گسترده سریال‌ها و برنامه‌هایی که در جهت روشنگری سیاسی و آشکار نمودن خیانت برخی مسئولان سابق جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شدند و... تا حدی اعتماد مردم از این رسانه سلب شد. (جزئیات بیشتر)

سیاستگذاری رسانه ای در جهت حفظ ارزش‌های خانواده

از گریزی به حواشی نزدیکان قالیباف تا انتقاد از تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱۰۰۰تومانی

در دیداری که اتحادیه های دانشجویی با انسیه خزعلی؛ معاون امور زنان دولت داشتند مسائل گوناگونی طرح شد که اهم مسائل و نکات مطرح شده توسط نمایده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان حول تاثیر سیاستگذاری رسانه، طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده، جمعیت و گفتمان سازی در فضای خانواده بود.

در قسمتی از سخنان تینا حاج محمدی، مسئول خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان چنین گفته شده است:

چندی پیش در مجلس شورای اسلامی طرحی تحت عنوان جوانی جمعیت و تعالی خانواده به تصویب رسید که اگرچه گامی مثبت در این زمینه است اما لازم است دو نکته را متذکر شوم. اول، ایراداتی که به خود قانون وارد است؛ از جمله عدم اولویت بندی در مفاد قانون، روشن نبودن مصادیق جامعیت آن، ابهام در میزان اجرایی شدن، فقدان ضمانت اجرایی و عدم هماهنگی با اسناد بالادستی. دوم اینکه قانونگذاری لازم است اما کافی نیست و به اهتمام و پیگیری همه دستگاه های کشورعلی الخصوص معاونت امور زنان و خانواده نیاز دارد.

سیاستگذاری رسانه ای در جهت حفظ ارزش‌های خانواده؛ امروزه شاهد آن هستیم که رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی نه تنها در جهت سیاستهای کلی خانواده و جمعیت حرکت نمی کند بلکه با ارائه محتوا های ضد فرهنگی، بیش از پیش، زمینه را برای تزلزل جایگاه خانواده، استحاله سبک زندگی اسلامی و افزایش آمار طلاق فراهم می آورد. (جزئیات بیشتر)

گریزی به حواشی نزدیکان قالیباف

از گریزی به حواشی نزدیکان قالیباف تا انتقاد از تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱۰۰۰تومانی

در دیدار های مرسومی که معمولا همه ساله با نزدیکی و مصادف شدن با روز دانشجو برگزار می‌گردد، ریاست مجلس هم خود را از این قاعده مستثنی ندید و در دانشگاه شهید بهشتی در میان دانشجویان حاضر شد. در این دیدار نمایندگی از اتحادیه های دانشجویی نکته نظرات خود را مطرح نمودند. سید امیرمحمد حسینی هم به عنوان نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در حضور رئیس مجلس به سخنرانی پرداخت.

اهم نکات مطرح شده در آن جلسه توسط نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به شرح زیر می‌باشد:

جمهوری اسلامی که با شعار رفع انحصار از فرآیند قدرت و مناصب نظام تصمیم گیری کشور پا به عرصه وجود گذاشت، اکنون در آستانه ۴۳ سالگی نیاز به تحول در عرصه حکمرانی و سیاست گذاری کشور را احساس می‌کند.

جمهور به عنوان اصلی‌ترین رکن، که با روحیه انقلابی گری هیمنه‌ی استکبار را در هم شکسته و با از خود گذشتگی در ۸ سال دفاع مقدس باعث تثبیت، ادامه و صدور انقلاب شده است، با توجه به رویه‌ی اخذ شده در سال‌های گذشته توسط مسئولین، شکاف و ناامیدی بین خود و حاکمیت احساس می‌کند.

آنچه که به تعبیر روح الله کبیر گفته شده بود که مجلس در راس همه‌ی امور است، اکنون و با توجه به دخالت نمایندگان در انتصابات دولت، از وزارت گرفته تا مدیران بخش‌های مختلف شهرستان ها، همچنان به همان تعبیر برداشت می‌شود؟ آقای رییس یک بار برای همیشه تکلیف خود را با اطرافیانتان روشن کنید! آیا نمی‌خواهید به شائبه‌های موجود در مورد انتصابات خود چه در مجلس و چه در شهرداری پاسخ دهید؟

آقای رییس امروز دانشگاه‌های ما تبدیل به فرودگاه ‌های بین المللی شده اند. نخبگانی که در کشور‌های دیگر می‌توانند مسئولین بخش‌های مختلف باشند، در کشور خودمان جایگاهی ندارند. مگر تنها خروجی یکی دو دانشگاه خاص می‌توانند مسئولیت‌های تصمیم گیری کشور را برعهده بگیرند.

و در آخر پیشنهادی در خصوص حق اعتراض مردم به مشکلات کشور که هم اکنون نیز درگیر آن هستند ارائه می‌کنم: طبق اصل ۲۷ قانون اساسی قانون به تجمعات مصالمت آمیز مردم مشروعیت بخشیده است. در همین راستا مجلس باید ساز و کاری را برای این تجمعات و اعتراضات مشخص کند که هم این اعتراضات کاکردی واقع شوند و نسبت به وضعیت معترضین بازنگری شود و هم هر تجمعی در کشور تبدیل به اغتشاش نشود که باعث تضییع حقوق مردم شود. (جزئیات بیشتر)

برای مبارزه با فساد برنامه عملی ارائه دهید

از گریزی به حواشی نزدیکان قالیباف تا انتقاد از تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱۰۰۰تومانی

از جمله سایر دیدار های به مناسبت روز دانشجو؛ دیدار رئییس دستگاه عدلیه به دانشجویان بود که امیرمحمد کولانی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست به ایراد سخنانی در باب دستگاه قضا و عملکرد این دستگاه امید بخش پرداخت.

اهم مطالب مطرح شده در آن جلسه توسط نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به شرح زیر است:

جناب آقای اژه‌ای، شعار مبارزه با فساد را همه می‌دهند هرکس دیگری هم بر این کرسی تکیه بزند قطعاً شعار مبارزه با فساد را با صدای غَرا سر خواهد داد؛ اما میزان جدیت قوه در مبارزه با فساد در آنجا نمایان می‌شود که مردم ثمره این مبارزه را بر سر سفره خود ببینند.

کولانی تصریح کرد: اگر مبارزه با فساد منجر به بهبود شرایط اقتصادی مردم و افزایش اعتماد مردم به حاکمیت و نهایتاً تقویت سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی نشود صرفاً حذف مفسدان دون پایه همچون سلاطین معدوم سال های اخیر بوده و فساده اصلی را نشانه نرفته است. به همین دلیل از حضرتعالی می‌خواهم به عنوان رئیس عدلیه با ارائه برنامه عملی و واقع بینانه خود برای مبارزه با فساد به آحاد جامعه، به این خواست منطقی و عقلانی مردم یعنی ریشه کنی فساد جامه عمل بپوشانید.

کولانی در ادامه گفت: نکته دیگری که باید عرض کنم بحث آمار پرونده هایی است که قضات بررسی می کند. اخیراً در رسانه‌ها شنیدیم که گویا قضات موظف شده اند در مدت زمان مقرری تعداد مشخصی پرونده را مورد رسیدگی قرار دهند. آقای قاضی این شیوه رسیدگی به پرونده‌ها کیفیت را فدای کمیت می‌کند، در نتیجه جز پایمال شدن حقوق بخش بزرگی از مردم و به تبع آن نارضایتی بیش از پیش آنان از نظام اداری کشور ثمره دیگری نخواهد داشت و علاوه بر آن، این رویه برخلاف توصیه مکرر حضرت آقا مبنی بر تکریم قضات پاکدست است، چرا که قضات پاکدست در رسیدگی به پرونده های قضایی دقت را فدای کمیت نمی کنند و این مسئله در کنار سایر مسائل می‌تواند زدگی و یأس قضات پاکدست و توانمند را در پیش داشته باشد.

کولانی در پایان گفت: راهکار دیگر، بهره گیری از ظرفیت مراکز نیمه آزادی است که مطابق ماده ۵۶ و ۵٧ قانون مجازات اسلامی، محکوم می تواند در زمان اجرای حکم حبس، فعالیتهای حرفه ای، آموزشی، درمانی و نظایر اینها را در خارج از زندان انجام دهد. وجود چنین مراکزی که زنان زندانی در آنها مشغول به فعالیت باشند، علاوه بر اینکه آسیب های ناشی از محکومیت را کاهش میدهد، موجب می‌شود تا زنان بتوانند با یادگیری حرفه و فن، پس از اتمام مدت محکومیت، با مهارتی خاص وارد اجتماع شوند و البته برای تحقق هرچه بهتر این مسئله، قوه قضائیه باید تدبیری کند تا فعالیت این بانوان تا مدت مشخصی دنبال شود. همچنین، وضعیت زندان زنان نیز باید تا حد امکان، ساماندهی شود؛ چه از لحاظ مدیریتی، چه بهداشتی، چه فرهنگی و باقی موارد. (جزئیات بیشتر)

مردم تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱۰۰۰تومانی را برنمی‌تابند

از گریزی به حواشی نزدیکان قالیباف تا انتقاد از تابلوی قرمز بورس و دلار ۳۱۰۰۰تومانی

شاید مهم ترین و کلیدی ترین دیدار به مناسبت روز دانشجو همان دیدار با ریاست جمهوری باشد. دیداری متفاوت با چاشنی صراحت دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریفبرگزار شد. در این دیدار دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به ایراد سخنانی پرداخت که اهم آنها را تشریح می‌کنیم.

محمدحسین کاظمی؛ دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان ضمن اشاره به مسائل اقتصادی کشور بیان داشت: مردم دیگر تحمل التهاب و تصمیمات خلق‌الساعه که موجب کاهش قدرت خریدشان می‌شود را ندارند و آنچه که بعد از ۱۰۰ روز از دولت‌تان مردم را نسبت به آینده اقتصاد نگران می‌نماید مشخص نبودن برنامه های اقتصادی و بودن صاحب‌نظرانی با نظریه‌های مختلف در تیم اقتصادی‌تان است. همانطور که مستحضرید ماشین اقتصاد می تواند فقط با یک راننده به مسیر خود ادامه دهد.

کاظمی با اشاره به مشکلات آب و محیط زیست خاطرنشان کرد: مسئله آب و بحران‌های ناشی از کمبود آن و مسائل زیست محیطی یکی از اولویت های مهم دولت تان باید باشد انتقال آب بین حوضه‌ای و انتقال آب دریا یکی از غلط ترین و پرهزینه‌ترین روش ها برای مدیریت بحران آب است. راهکار علمی و عملی؛ مدیریت درون حوضه‌ای، کاهش مصرف و تقاضا و اصلاح الگوهای کشت که سازگار با اقلیم خشک هستند میباشد.

بحران خشک شدن تالاب ها و خشک شدن دریاچه ارومیه که تبدیل به یکی از بزرگترین بحران های زیست محیطی کشور خواهد شد معضلاتی مثل طوفان های نمکی را در پی خواهد داشت. بحران های زیست محیطی پس از وقوع، دیگر با صرف هزینه های گزاف هم جبران نخواهد شد که می طلبد دولت برنامه جدی برای این مسایل داشته باشد. (جزئیات بیشتر)

جمع بندی

در پایان باید گفت که اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بزنگاه ها و مواقع حساس دارای کنش و دارای خط سیر مشخصی بوده است و چندین مسئله را همزمان مورد بررسی قرار داده اند.

از مهم ترین و کلیدی ترین موضاعات می‌توان به نقش رسانه‌ی ملی و بازگشت اعتماد مردم به رسانه ملی، سیاستگذاری رسانه ای، شفافیت، مباحث اقتصادی و نان مردم، عدالت، بورس، سیاسستگذاری در حوزه خانواده و جمعیت، مبارزه با فساد، تحول و تحول حکمرانی اشاره کرد.

گزارش از کیانوش بدنکی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top