تاریخ انتشار: شنبه 1400/11/02 - 09:32
کد خبر: 421689

گزارشی از یک رسانه بصری؛

رسانه‌ای قوی به اسم دیوارنگاره میدان ولیعصر/ کار تمیز و انقلابی

رسانه‌ای قوی به اسم دیوارنگاره میدان ولیعصر/ کار تمیز و انقلابی

تلاش‌هایی اینچنین برای انتقال مفاهیم مهم که ذیل تعلیمات غیررسمی دسته‌بندی می‌شود، یکی از امور ضروری در حوزه تعلیم و تربیت است. در برخی کشورهای دنیا البته آموزش‌های غیررسمی، بسیار جدی‌تر گرفته می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیمای جدید میدان ولیعصر (عج) غیرازسازه زیر زمینی ایوان انتظار، حالا مدتهاست جذابیتی دیگر هم دارد. بزرگ‌ترین دیوارنگاره ایران و به تعبیری بزرگترین دیوارنگاره منطقه که در ضلع شمال غربی میدان، عابران و رهگذران را سربه‌هوا می‌کند تا هربار، به مناسبت‌های مختلف، آنان را با طرحی جدید و جذاب، غافلگیر کند.

رسانه‌ای قوی به اسم دیوارنگاره میدان ولیعصر/ کار تمیز و انقلابی

این دیوار نگار درسال های اخیر تبدیل به یک رسانه قوی شده است که به بیان دیدگاه های مختلف می پردازد. آخرین نمونه این دیوارنگاره‌ نیز حالا چند روزی است که حال و هوای این میدان را عوض کرده است. در روزهای اخیر با نصب طرحی به اسم "یمن قوی و پابرجاست" به اتفاقات اخیر در منطقه واکنش نشان داد.

از این رو در ادامه یادداشتی از هادی قائم مقامی را در این خصوص میخوانید: دیوارنگاره میدان ولیعصر چند سال است به تنهایی به یک رسانه جدی تبدیل شده است؛ رسانه‌ای گویا که توانسته پیام‌های مهمی را طی این سال‌ها منتقل کند. منظر این پیام‌ها نیز تک‌بعدی نبوده و نیست؛ از طرح گزاره‌های عقیدتی، مذهبی و ملی تا اخلاقی تا مهم‌ترین مباحث تربیتی، از آنچه این روزها در گفت‌وگوهای اجتماعی به «سبک زندگی» شناخته می‌شود تا مباحث انتقادی. سوژه‌های روز گاهی این رویکردها را تقویت می‌کند.

طرح اخیر این دیوارنگاره که با ارجاعی به قدرت موشکی یمنی‌ها رونمایی شده است، یکی از سوژه‌های مهم منطقه را مدنظر قرار داده است. از طرفی، این طرح اشاراتی نیز به آنچه در پس پرده جنگ یمن پس از 7 سال در جریان است، دارد.

اینکه آمریکایی‌ها چگونه با فروختن میلیاردها دلار تسهیلات به آل‌سعود، این رژیم را برای جنگ با مردم بی‌پناه یمن تجهیز کرده‌اند، اینکه یک ائتلاف پر سروصدا متشکل از چندین دولت، نتوانسته پس از 7 سال به اهداف خود علیه مردم یمن برسد و اینکه قدرت موشکی امروز یمن دارای یک پشتوانه عقیدتی است که از آن خنجرهای منقوش به ذکر نشأت می‌گیرد، گزاره‌ای راپیش چشم ما می‌آورد؛ اینکه این امور، اموری نیست که با محاسبات دنیایی قابل اندازه‌گیری باشد؛ و این همه توانسته در دل یک تصویر جا گیرد.

رسانه‌ای قوی به اسم دیوارنگاره میدان ولیعصر/ کار تمیز و انقلابی

تلاش‌هایی اینچنین برای انتقال مفاهیم مهم که ذیل تعلیمات غیررسمی دسته‌بندی می‌شود، یکی از امور ضروری در حوزه تعلیم و تربیت است. در برخی کشورهای دنیا البته آموزش‌های غیررسمی، بسیار جدی‌تر گرفته می‌شود. غلبه آموزش‌وپرورش رسمی که به خاطر بروکراسی حجیم، درونی شدن ارزش‌های نظام سیاسی و اجتماعی را مختل می‌کند، لازم می‌دارد آموزش‌های غیررسمی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رسانه‌ای قوی به اسم دیوارنگاره میدان ولیعصر/ کار تمیز و انقلابی

از این منظر طراحان دیوارنگاره میدان ولیعصر خواه ناخواه به این مفهوم نزدیک شده‌اند؛ به اینکه بسیاری از مسائل تربیتی، اخلاقی، عقیدتی، سیاسی، فرهنگی، اندیشه‌ای و... را می‌توان با استفاده هنر و دانش گرافیک به اموری قابل دسترس و قابل فهم برای عموم تبدیل کرد. این اتفاق البته ممکن است در همه آثاری که به نمایش عموم درمی‌آیند، صورت موفقی پیدا نکند اما در مجموع دیوارنگاره میدان ولیعصر را می‌توان یک پدیده هنری - رسانه‌ای مهم و تاثیرگذار در امر آموزش‌های غیررسمی تلقی کرد؛ پدیده‌ای که به یک جریان در فضای هنری و رسانه‌ای تبدیل شده و خواهد شد. احتمالا ظرفیتی مشابه در برخی استان‌ها و سایر نقاط تهران وجود داشته باشد که با الگو گرفتن از دیوارنگاره میدان ولیعصر، بتواند به اثر رسانه‌ای هنر، ضریب دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top