تاریخ انتشار: شنبه 1400/11/02 - 12:10
کد خبر: 421711

بالا گرفتن اختلاف‌ها در ناتو بر سر اوکراین

با افزایش احتمال بروز درگیری بین روسیه و اوکراین ، بین کشورهای غربی عضو ناتو درباره میزان و شکل کمک به اوکراین اختلاف افتاده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، ارتش اوکراین اعلام کرد که در این رزمایش که در منطقه خرسون، واقع در نزدیکی شبه جزیره کریمه (شبه جزیره ای که در سال ۲۰۱۴ از سوی مسکو به خاک روسیه الحاق شد) برگزار شد، از راکت اندازهای مدل BM-۲۱ Grad استفاده شد. بر اساس اعلام ارتش اوکراین، این رزمایش با هدف آماده سازی ارتش اوکراین برای هر گونه شرایط اضطراری اجرا شد.

این در حالی است که چشمها بار دیگر به مرز روسیه و اوکراین و مناطق خط مقدمی دوخته شده و تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های فزاینده بین روسیه و غرب ادامه دارند. روسیه متهم شده به اینکه بیش از ۱۰۰۰۰۰ نیرویش را در نزدیکی مرز اوکراین تجمیع کرده است؛ اقدامی که نگرانی غرب را در مورد برنامه‌ریزی احتمالی مسکو برای انجام یک حمله نظامی دیگر علیه این کشور همسایه‌اش که از جمهوری‌های شوروی سابق بوده، برانگیخته است.

کرملین اتهامات غرب در مورد برنامه ریزی برای دست زدن به تهاجم احتمالی را رد کرده و گفته است که نیروهایش برای اجرای مانور در آنجا هستند.

نیروهای روسیه در فوریه ۲۰۱۴ وارد شبه جزیره کریمه شدند و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ماه بعد از آن رسماً منطقه را به دو بخش فدرال جداگانه از فدراسیون روسیه تقسیم کرد.

آلمان به اوکراین بیمارستان صحرایی تحویل می دهد

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان در بیانیه‌ای گفت: یک بیمارستان صحرایی کامل همراه با آموزش‌های لازم، با کمک مالی آلمان به مبلغ ۵.۳ میلیون یورو تحویل کی‌یف داده خواهد شد.

وی افزود: آلمان قبلاً تجهیزات پزشکی تهیه کرده و در حال مداوای سربازان اوکراینی به شدت مجروح در بیمارستان‌های نیروهای مسلح آلمان است و دولت فدرال باید برای فرونشاندن این بحران هر کاری انجام دهد.او تاکید کرد که "تحویل سلاح در حال حاضر مفید نخواهد بود - این اتفاق نظر در دولت فدرال است."

این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که آلمان، متحد خود در ناتو، استونی را از انتقال تجهیزات نظامی ساخت آلمان به اوکراین منع کرده است. در این گزارش به نقل از مقامات آلمانی و استونیایی آمده است که آلمان از تایید مجوزهای کارشناسی که به استونی اجازه می‌داد سلاح های مرگبار ساخت آلمان را به اوکراین منتقل کند، خودداری کرد.

ارسال محموله تسلیحاتی آمریکا به اوکراین

سفارت آمریکا در کی‌یف اعلام کرد، واشنگتن ۹۰/۷ تن سلاح به اوکراین به عنوان بخشی از اولین محموله کمک‌های نظامی جدید خود، ارسال کرده است.

اولین محموله کمکی که اخیراً توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین ارسال شد جمعه شب وارد اوکراین شد. این محموله شامل نزدیک به ۱۰۰ تن سلاح از جمله مهمات برای خط مقدم اوکراین است.

سفارت آمریکا در توییتی نوشت: این محموله و ۲.۷ میلیارد دلار کمک از ۲۰۱۴ ، تعهد واشنگتن برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاع خود در برابر تجاوز رو به رشد روسیه را نشان می‌دهد.

سه‌شنبه گذشته وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد و انتظار می‌رود که تجهیزات جدید در هفته‌های آینده برسد. مسکو بارها از واشنگتن خواسته است که از ارائه تسلیحات به کی‌یف خودداری کند.

در چند ماه گذشته، غرب و اوکراین روسیه را به تجمع نیروهای نظامی در نزدیکی مرز اوکراین به اتهام آمادگی برای تهاجم متهم کردند. روسیه این ادعاها را رد کرده و تاکید می کند که قصد حمله به اوکراین را ندارد و در عین حال تاکید می‌کند که حق دارد نیروها را در داخل خاک خود جابجا کند.

روسیه همچنین نسبت به فعالیت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای خود و حمایت نظامی مداوم از اوکراین، از جمله افزایش تعداد مربیان غربی در دونباس، ابراز نگرانی کرده است. در ماه دسامبر، دولت روسیه مجموعه‌ای از تضمین‌های امنیتی متقابل در اروپا را به ناتو و ایالات متحده پیشنهاد کرد و همچنان منتظر پاسخ آن‌ها است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top