تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/11/05 - 14:23
کد خبر: 422076

تأکید زلفی‌گل بر همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با دانشمندان دنیا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با دانشمندان دنیا تأکید کرد و گفت: بیش از ۳۰ درصد انتشارات علمی جهان با مشارکت دانشمندان ایرانی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سیزدهمین نشست معاونان اموربین‌الملل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با تأکید بر اینکه رشد و توسعه علم منوط به افزایش انتشار آن در سطح جهانی است، گفت: برای اثرگذاری و اثرپذیری در دنیا، راهی جز تعامل با دنیا نیست و باید از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه تعاملات علمی استفاده کنیم.

تأکید زلفی‌گل بر همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با دانشمندان دنیا

وی با بیان اینکه ما وارث تمدن برتر هستیم و باید آن را از طریق توسعه تعاملات به دنیا هدایت کنیم، اضافه کرد: تاریخ درخشان کشور ما اثرگذاری بزرگان و هدایتگری آنان را نشان می‌دهد. مرجعیت علمی دانشمندان ایرانی بسیار بالاست و در این راستا بیش از ۳۰ درصد انتشارات علمی جهان با مشارکت دانشمندان ایرانی است.

زلفی‌گل اظهار داشت: دانشگاه‌ها نردبان دانایی جامعه هستند که هم می‌توانند مرجعیت‌ساز و هم مرجعیت‌پذیر باشند و در ابعاد بین‌المللی نقش‌آفرین باشند.

وی گفت: افق همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم پش‌بینی این هدف است که هر یک از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بتوانند با حداقل یک عضو هیئت علمی و دانشمند کشورهای دیگر همکاری علمی و فناوری داشته باشد و همچنین هر یک از گروه‌های آموزشی در هر سال، بتوانند یک یا چند کارگاه آموزشی بین‌المللی در رشته تحصیلی خود برگزار کنند.

وی افزود: تقویت ارتباطات علمی با دنیا یک پتانسیل، ظرفیت و فرصت برای معرفی توانایی‌های علمی کشور و اثربخشی در دنیا است؛ ما از طریق همکاری‌های علمی می‌توانیم در نظام علمی جهانی، نقش هدایتگری و خط‌‌دهی داشته باشیم.

زلفی‌گل گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی علم و فناوری این امکان به وجود می‌آید که تمدن غنی علمی و فرهنگی خود را به دنیا بشناسانیم و دنیای امروز بتواند از وجود دانشمندانی مانند ابوعلی سینا که با یکی از تألیفات خود با عنوان علم کیمیا مسیر پژوهش و تحقیق را در در سالیان دور سامان داد و نظم نوینی را در مسیر علم و پژوهش ایجاد کرد، آشنا شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه هم‌اکنون حدود ۳۰ درصد اعضای هیئت علمی و دانشمندان ما در فعالیت‌های علمی بین‌ المللی مشارکت فعال دارند، گفت: همکاری و فعالیت علمی مشترک با دانشمندان سایر نقاط دنیا باعث اثرگذاری بیشتر علمی جمهوری اسلامی ایران در دنیا می‌شود و رشد علمی در داخل نیز تقویت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه میزان اثربخشی علم به دایره انتشار آن بستگی دارد، گفت: در مباحث علم و فناوری هر چقدر دانستنی‌ها و دستاوردها را به دیگران معرفی کنیم و در اختیار دیگران قرار دهیم به همان اندازه می‌توانیم از علم و فناوری‌های نو استفاده کنیم.

زلفی‌گل اظهار داشت: دانشگاه‌ها نردبان دانایی جامعه هستند و اگر مسیر تعامل علمی با دنیا از طریق دانشگاه‌ها گسترش یابد، می‌توانیم مرجعیت علمی کشور در دنیا را به سایر زمینه‌های دیگر نیز تسری دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر سطح تعامل علمی و فناوری ما با دنیا در حد مطلوب باشد و بتوانیم از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری دنیا استفاده کنیم، هرگز به خام‌فروشی و خام‌سوزی رو نمی‌آور یم و منابع کشور را با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار می‌دهیم که عملکرد این چنینی قطعاً به نفع نسل آینده کشور نیز خواهد بود.

وزیر علوم تأکید کرد: در مباحث علمی و فناوری شیوه‌های ثابت و مشخصی در کل دنیا حاکم است و ما باید از این تجربیات دنیا در مباحث علم و فناوری استفاده کنیم، هر چند در بحث شیوه اجرایی آن با توجه به اقتضائات بومی می‌توانیم تغییرات و شرایط مورد نظر خود را لحاظ کنیم.

زلفی‌گل به استفاده مشترک از ظرفیت آزمایشگاه‌های مرجع دنیا، مجلات معتبر بین المللی، انتشار کتاب‌های علمی توسط انتشارات جهانی و به صورت مشترک با دانشمندان دنیا به عنوان زمینه‌های افزایش تعامل علمی با دنیای اشاره کرد و گفت: باید قوانین و مقررات همکاری‌های علمی را بروزرسانی کنیم تا زمینه همکاری علمی دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی آسان‌تر از گذشته شود.

وزیر علوم گفت: بیش از ۸۰ هزار نفر عضو هیئت علمی مشغول فعالیت علمی پژوهشی در کشور هستند که اگر هر یک از اعضای هیئت علمی فقط با یک عضو هیئت علمی یا با یک گروه پژوهشی از سایر کشورهای دنیا، تعامل همکاری داشته باشد سطح بالایی از مشارکت علم و فناوری را شاهد خواهیم بود و از این حیث، خواهیم توانست دستاوردهای زیادی را در زمینه انتقال و کسب فناوری‌های نو به کشور داشته باشیم.

زلفی گل همچنین گفت: برای استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرصت‌های مطالعاتی، حضور اعضای هیئت علمی ایرانی در دانشگاه‌های خارجی و همایش‌های بین المللی و حضور اعضای هیئت علمی و دانشمندان خارجی در همایش‌های ایرانی باید شرایط تسهیل شود. در این زمینه با استفاده از تجربیات کرونا و بهره گیری از شیوه برگزاری آموزش‌های غیرحضوری لزومی به برگزاری کارگاه‌های حضوری با حضور فیزیکی افراد نیست و می‌توان به راحتی هر ساله شاهد برگزاری چندین کارگاه آموزشی با اساتید معتبر دنیا برای هر گروه آموزشی به شکل غیر حضوری باشیم.

وی گفت: پیش از ۱۸۴۰ مجله علمی پژوهشی در کشور در حال انتشار است که ما اگر سالانه فقط چند درصد از این تعداد را در نمایه‌های معتبر بین المللی وارد کنیم خواهیم توانست دستاوردهای فراوان علمی و پژوهشی کشور خود را در سطح دنیا معرفی و جایگاه علمی کشور را ارتقا ببخشیم و همچنین زمینه همکاری‌های علمی بیشتر برای اعضای هیئت علمی و دانشگاهی کشور را فراهم کنیم.

وزیر علوم با اشاره به فعالیت بیش از ۸۰ هزار عضو هیئت علمی و تحصیل ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها گفت: اگر امکان همکاری مشترک اعضای هیئت علمی فقط با یک عضو هیئت علمی دنیا فراهم باشد، دانشجویان تحت راهنمایی این اعضای هیئت علمی امکان گسترده‌ای را برای همکاری علمی با دانشمندان تراز اول دنیا خواهند داشت و ما شاهد هستیم که برخی از اعضای هیئت علمی حتی با بیش از ده نفر از همکاران خود در دنیا تعامل علمی دارند که این شیوه‌ها باید برای اعضای هیئت علمی جوانان آموزش داده شود.

وزیر علوم در پایان سخنان خود تأکید کرد: تجربیات دانشگاه‌های موفق در زمینه تعامل و همکاری علمی با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دنیا به شکل شیوه‌نامه‌های ابلاغی و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سایر دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی منتقل شود تا شاهد رشد روزافزون تعاملات علمی در دنیا و اثربخشی آن باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top