تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/11/05 - 18:23
کد خبر: 422105

جشنواره تئاتر فجر قدمی رو به جلو در حوزه رادیو تئاتر است

عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر فجر معتقد است که این جشنواره می‌تواند قدمی رو به جلو برای شناخت مخاطبان و حتی سازندگان آثار در حوزه رادیو تئاتر محسوب شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مجید نظری نسب عضو هیئت انتخاب بخش رادیو تئاتر چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: ‎از آنجا که رادیو تئاتر پدیده و رسانه‌ای نوظهور است، هنوز ظرفیت‌ها و امکانات آن کشف نشده و شناختی کامل از مختصات و قواعد آن صورت نگرفته، به همین دلیل از حدود صد اثر ارسالی، تعداد اندکی واجد ویژگی‌های اساسی و بنیادی رادیو تئاتر بودند.

جشنواره تئاتر فجر قدمی رو به جلو در حوزه رادیو تئاتر است

او در ادامه با اشاره به آثار هنرمندان شهرستان‌ در جشنواره، بیان کرد: نکته قابل توجه این بود که آثار رسیده از تنوع و اصالت فرهنگی برخوردار بودند و‌ تلاش هنرمندان مراکز صداوسیما در دراماتیزه کردن هویت قومی‌شان قابل تقدیر بود که نتیجه این جدیت هم از حیث محتوا و هم به لحاظ ساختار را می‌توان در تعداد قابل توجه نمایش‌های برگزیده از هنرمندان مراکز برای بخش مسابقه مشاهده کرد.

این پیشکسوت عرصه رادیو تئاتر،درباره قواعد اجرای یک نمایش در تئاتر رادیویی، گفت: رادیو تئاتر، رسانه‌ای برگرفته از امکانات رادیو و تئاتر است. پس عنصر شنیداری و دیداری باید در خلق فضایی متفاوت از آنچه بر صحنه می‌گذرد ، به خدمت گرفته شود و اتفاق و رویدادی نو را رقم بزند تا شایسته لقب رسانه جدید رادیو تئاتر باشد. البته خود من سال‌ها در نمایش رادیویی فعالیت داشته‌ام و بیشترین سهم را برای عنصر شنیداری آن قائل هستم. به نظرم باید شنیدن بر دیدن ارجح باشد. شنیدن اصواتی که با کارکردی دراماتیک ذهن را به دیدن از طریق گوش تشویق و تربیت کند. اگر ظرفیت دراماتیک صوت اعم از کلمه و افکت و حتی سکوت شناسایی نشود ما صرفاً با نمایشنامه‌خوانی مواجه خواهیم بود که تنها در محافل درون تئاتری قابل ارائه است.

عضو هیئت انتخاب بخش رادیو تئاتر، در پاسخ به نقش جشنواره تئاتر فجر در آموزش و شناسایی این حوزه به مخاطبان گفت: هر تجربه‌ای تاثیر خود را دارد. من به شخصه معتقدم؛ شاید ما در این زمینه الگو سازی نکردیم، به همین دلیل هنرجویان این حوزه با یک اثری که معرف تمام خصوصیات ایده ال یک اجرای رادیو تئاتری باشد، مواجه نشدند و آموزش ندیده‌اند. در واقع برداشت‌های شخصی خودشان در این حوزه را به اجرا در‌می ‌آورند. به طور مثال، خودِ من از اولین نفرات این حوزه بودم، در جشنواره‌ای اجرا داشتم که مخاطب کاملاً جذب شده بود ولی با این حال چیزی از درون خودم را آزار می‌داد. مخاطب همچنان نمایش را می‌دید و به جنبه دیداری آن بیشتر توجه می‌کرد تا شنیداری. چرا که شباهت‌ها و تفاوت‌های رادیو تئاتر با نمایش رادیوی به مفهوم عام کشف نشده و در این مورد جشنواره می‌تواند قدمی رو به جلو برای شناخت مخاطبان و حتی سازندگان آثار در این حوزه محسوب شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
امیرعبداللهیان خطاب به همتای ژاپنی: پاسخ نظامی به رژیم اسرائیل صرفاً عملیاتی محدود و حداقلی بود
توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک زندانی
اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
جزئیات جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top