تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/11/05 - 18:41
کد خبر: 422108

کارگردان سینما: اصل لذت در فیلمسازی، فرآیند خلق کردن است

سید مرتضی فاطمی کارگردان فیلم سینمایی «بی‌مادر» با تأکید بر نگاه غیر رقابتی خود به فرصت حضور در جشنواره فجر تأکید کرد که این فیلم جایزه اصلی خود را از مخاطبان خواهد گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، سید مرتضی فاطمی کارگردان فیلم سینمایی «بی‌مادر» از آثار راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر، درباره این فیلم سینمایی توضیح داد: ما برای دریافت پروانه نمایش هم اقدام کرده‌ایم که دوستان ارشاد اصلاحاتی را مدنظر داشتند و در حال مذاکره هستیم تا فیلم با کمترین اصلاحات در جشنواره روی پرده برود.

کارگردان سینما: اصل لذت در فیلمسازی، فرآیند خلق کردن است

وی درباره اولین تجربه کارگردانی خود گفت: این فیلم یک ملودرام اجتماعی است که زیرلایه‌های فلسفی، اخلاقی و روان‌شناختی هم دارد. موضوع اصلی فیلم درباره یک زن و شوهر است که زندگی خوبی دارند اما کمبودی در زندگی خود احساس می‌کنند که یکی از طرفین برای رفع آن تلاش و پافشاری می‌کند. به‌واسطه همین پیگیری و تلاش، افراد دیگری به زندگی آن‌ها وارد می‌شود که همین رفت و آمدها زندگی آن‌ها را دچار مخاطراتی می‌کند و آن‌ها را در مقابل دوگانه‌ها و گاه چندگانه‌های اخلاقی قرار می‌دهد.

فاطمی درباره حذف بخش «نگاه نو» از جشنواره و در عین حال تعداد بالای فیلم‌اولی‌ها در جشنواره چهلم هم بیان کرد: مثل همه فیلم‌اولی‌ها من هم تا پیش از اعلام نظر هیأت انتخاب، علاقه داشتم که جشنواره بخش ویژه‌ای را برای فیلم‌اولی‌ها داشته باشد اما وقتی قرار است همه فیلم‌ها در یک بخش به نام «سودای سیمرغ» حضور داشته باشند و مورد قضاوت قرار بگیرند، حتماً انتخاب شدن در این بخش برای یک فیلمساز جذاب‌تر است. ترجیحم این بود که فیلم من هم اگر قرار است برای حضور در جشنواره انتخاب شود، در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشد. از این منظر انتخاب شدن اولین فیلمم برای حضور در جشنواره برایم ایده‌آل بود.

این کارگردان سینما که تجربه تهیه‌کنندگی را در کارنامه خود دارد، درباره شرایط اقتصادی تولید فیلم در سال‌های اخیر اظهار کرد: قاعدتاً همه فیلمسازان با معضل اقتصادی مواجه بوده‌اند و دست و پنجه نرم کرده‌اند. من هم از آنجایی که تلاش داشتم فیلم اولم کاملاً مستقل باشد، سراغ سرمایه‌گذار بخش خصوصی و مستقل رفتم و با همین شرایط مواجه بودم. با توجه به اینکه هزینه‌ها هم بسیار بالا رفته، لاجرم مجبور بودیم در مواردی سطح انتظار خود را پایین بیاوریم تا فیلم ساخته شود، تلاشم اما این بود تا جایی که ممکن است در هیچ بخشی کم و کسری نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه نفس حضور در جشنواره را از جنس رقابت نمی‌داند، گفت: اصل لذت در فیلمسازی، فرآیند خلق کردن است. بعد از آنکه فیلم ساخته می‌شود، همه چیز مربوط به محرک‌ها و مشوق‌ها می‌شود و برای من لااقل بحث رقابت با دیگران مطرح نیست. من فیلمی ساخته‌ام که به نظرم جایزه اصلی‌اش را تنها از مخاطب می‌تواند بگیرد، باقی موارد همان‌طور که همه می‌دانیم، مرتبط با سلیقه افراد است و مبتنی‌بر سلیقه هیأت انتخاب و داوری، هر اتفاقی می‌تواند برای یک فیلم رخ دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top