تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/11/06 - 10:18
کد خبر: 422154

اقامت تحصیلی کانادا چیست؟

اقامت تحصیلی کانادا مجوزی‌ست که به متقاضیان تحصیل در کانادا اجازه ورود به خاک و تحصیل را صادر می‌کند. برای مهاجرت تحصیلی به کانادا باید ابتدا پذیرش تحصیلی موسسه آموزشی مورد نظر را دریافت کرد، ویزای تحصیلی گرفت و پس از آن‌ها برای اخذ این مجوز اقدام کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویانی که اقامت تحصیلی کانادا را دریافت کرده‌اند، می‌توانند تا پایان دوره تحصیل در کشور کانادا، در خاک این کشور حضور و در میان مرزهای آن تردد داشته باشند. یکی از مزایای کسب تجربه تحصیل در دانشگاه های کانادا، امکان تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری است که در نهایت منجر به اخذ اقامت دائم کانادا و پاسپورت این کشور می‌شود. دولت کانادا برای جذب فارغ‌التحصیلان، برنامه‌های مهاجرتی متنوعی طراحی کرده است که امکان تبدیل اقامت یا حتی اخذ کارت اقامت دائم کانادا را فراهم آورده است.

اقامت تحصیلی کانادا

کشور کانادا امکان تحصیل دانشجویان بین‌المللی را در تمامی مقاطع امکان‌پذیر کرده است تا علاقمندان بتوانند با تجربه تحصیلات در سطح جهانی با هزینه مقرون به صرفه در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی‌زبان مانند ایالات متحده، بریتانیا یا استرالیا، در این کشور اقامت داشته باشند و پس از اتمام دوره تحصیلات آکادمیک با مجور کار موقت در مشاغل مربوط مشغول شوند.

محیط منحصر به فرد چند فرهنگی و امکان درخواست مجوز کار پس از اتمام دوره آکادمیک، تحصیل در کانادا را در میان دیگر مقاصد محبوب مهاجرت تحصیلی قرار داده است؛ اما در کنار این مزایا، تحصیل در کانادا شرایط و مراحل مشخصی دارد که باید برآورده و طی شود.

اتباع خارجی برای شرکت در دوره‌های آکادمیک و حرفه‌ای که طول دوره آن بیش از 6 ماه باشد، نیاز به دریافت اقامت تحصیلی کانادا دارند. موسسه‌های آموزشیِ ارائه‌دهنده این دوره‌ها باید اعتبار لازم جهت پذیرش دانشجویان بین‌المللی را داشته باشند و در لیست DLI قرار گرفته باشند؛ این لیست موسسات آموزشی معتبر کانادا را معرفی می‌کند. اگر مدرسه، کالج یا دانشگاه های کانادا در این لیست قرار نگرفته باشند، در صورت صدور پذیرش هم ویزای تحصیلی و در پیِ آن مجوز تحصیل اعطا نمی‌شود.

تحصیل در دوره‌هایی نظیر پیش‌دبستانی (پیش از مهدکودک)، دوره‌های آموزش عمومی یا خودآموزی، آموزش از راه دور یا دوره‌های آکادمیک که طول آن‌ها کمتر از 6 ماه باشد، نیاز به دریافت اقامت تحصیلی ندارد. در واقع برای گذراندن این دوره‌های کوتاه‌مدت معمولا ویزای تحصیلی برای ایرانی‌ها صادر نمی‌شود.

به طور کلی اقامت تحصیلی کانادا برای دو گروه دانش‌آموزانِ زیر 18 سال و دانشجویانِ بالای 18 سال صادر می‌شود. طبق قوانین مهاجرتی کانادا در اقامت دانش‌آموزی پدر و مادر در طول تحصیل امکان همراهی دانش‌آموز را دارند. در اقامت دانشجویی نیز همسر و فرزندان دانشجو امکان همراهی او را در طول دوره تحصیل دارند.

تفاوت عمده این دو نوع اقامت تحصیلی، در مجوز کار است؛ در نوع دانشجویی، متقاضی می‌تواند تا سقف 20 ساعت در هفته اشتغال به کار داشته باشد و همراه او (همسر) محدودیتی برای اشتغال ندارد. اما در نوع دانش‌آموزی، متقاضی (دانش‌آموز) و همراهان او (پدر و مادر) در طول دوره تحصیلی اجازه اشتغال به کار پاره وقت هم ندارند.

پذیرش تحصیلی

اولین گام برای دریافت اقامت تحصیلی کانادا اخذ پذیرش تحصیلی از موسسات آموزشی این کشور است. مقصد شما چه مدرسه باشد و چه کالج‌ها یا دانشگاه های کانادا، باید پذیرش تحصیلی دریافت کنید. پذیرش نامه‌ای‌ست که در آن مسئولان اعلام می‌کنند، شرایط شما را برای تحصیل در کانادا پذیرفته‌اند.

اخذ پذیرش تحصیلی از مدارس کانادا نیاز به ارائه مدارک تحصیلی پایه‌های قبلی را دارد؛ اما در مقاطع بالاتر به خصوص پذیرش دانشگاه های کانادا شرایط پیچیده‌تری وجود دارد. بسته به رشته، مقطع و نوع دانشگاه، متقاضی مهاجرت تحصیلی باید مدارک مشخصی را برای دریافت پذیرش تحصیلی ارائه دهد؛ هرچه رتبه ملی و جهانی دانشگاه بالاتر باشد، شرایط پیچیده‌تری برای پذیرش در نظر گرفته می‌شود.

به طور کلی، معدل آخرین مدرک تحصیلی، شرایط سنی، ارتباط رشته تحصیلی پیشین با مورد منتخب، نمره مدرک زبان انگلیسی (یا زبان فرانسوی در شهرها و موسسات فرانسوی‌زبان) و توانایی پرداخت به موقع هزینه‌ها از موارد و مدارک مورد نیاز این مرحله است.

متقاضی برای ثبت درخواست باید با مسئولان پذیرش تحصیلی دانشجویان بین‌المللی مکاتبه کند و پس از ارسال مدارک در بازه زمانی مشخصی، هزینه‌های مربوط به پردازش پرونده خود را پرداخت کند. در صورت نیاز ممکن است مسئولان پذیرش مدارک بیشتری از متقاضی درخواست کنند.

ویزای تحصیلی کانادا

دومین مرحله اصلی برای رسیدن به اقامت تحصیلی کانادا دریافت ویزاست. پس از مکاتبه با مسئولان پذیرش تحصیلی مدارس، کالج‌ها یا دانشگاه های کانادا و دریافت نامه پذیرش، نوبت به ثبت درخواست ویزای تحصیلی کانادا می‌رسد. باید توجه داشت که بدون دریافت نامه پذیرش، امکان دریافت ویزا هم وجود ندارد.

در مرحله درخواست ویزا هم شرایط سنی، معدل آخرین مدرک تحصیلی، نمره زبان و دیگر شرایط متقاضی به دقت بررسی می‌شود. یکی از مهم‌ترین مدارک برای دریافت ویزا، «گواهی تمکن مالی» متقاضی یا حامی مالی اوست. گواهی تمکن مالی، توانایی مالی متقاضی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را نشان می‌دهد. این گواهی که گردش حساب مالی متقاضی را در بازه زمانی مشخصی نشان می‌دهد، باید شهریه یک‌سال تحصیلی به همراه هزینه یک‌سال زندگی در کانادا را پوشش دهد.

اگر شرایط متقاضی با استاندارهای مهاجرتی کانادا منافاتی نداشته باشد، از او برای انجام پروسه انگشت‌نگاری دعوت می‌شود. در این صورت متقاضی باید به یکی از دفاتر VFS در کشورهای همسایه حضور پیدا کند تا انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری شود. پس از این مرحله ویزای تحصیلی کانادا در پاسپورت متقاضی نقش می‌بندد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، تفاوت «ویزای تحصیلی» با مجوز «اقامت تحصیلی کانادا» است؛ در بحث مهاجرت تحصیلی معمولا این دو عبارت به جای همدیگر به کار می‌روند. در واقع مجوز اقامت تحصیلی کانادا، کارتی‌ست که در خاک کانادا و در بدو ورود متقاضی صادر می‌شود، اما ویزا پیش از سفر و ورود به خاک دریافت می‌شود.

تبدیل اقامت تحصیلی کانادا به کاری

یکی از مزایای تحصیل در کانادا امکان تبدیل نوع اقامت پس از فارغ‌التحصیلی است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، فارغ‌التحصیلان بیشتر دانشگاه های کانادا می‌توانند پس از دوره تحصیل مجوز PGWP که فرم اختصار عبارت Post Graduate Work Permit است، مشغول به کار شوند. این مجوز سقف و محدودتی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در نظر نگرفته است.

پس از کسب تجربه کار در کانادا و پرداخت مالیات، متقاضی می‌تواند اقامت تحصیلی کانادا را به اقامت کاری تبدیل کند و با تمدید آن به مجوز اقامت دائم کانادا برسد. علاوه‌بر این، داشتن تجربه تحصیل و کار در کانادا شرایط را برای شرکت در برنامه‌های مهاجرتی دیگر مانند «تجربه کانادایی یاCanadian Experience Class» مهیا می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top