تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/11/06 - 12:07
کد خبر: 422181

ثبت شرکت سهامی عام ، تعاونی، تضامنی و غیر تجاری

با توجه روند خصوصی سازی در دو دهه اخیر در کشور و رشد چشمگیر شرکتهای خصوصی با انواع مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی؛ روند تاسیس و ثبت شرکت در ایران افزایش پیدا کرده و لذا داشتن اطلاعات کافی برای انجام این مهم ضروری است. بدین خاطر شرکتهای ثبتی بوجود آمدند تا با مشاوره و انجام امور اداری کار، روند قانونی و اداری ثبت شرکتها را بر عهده گیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» با توجه روند خصوصی سازی در دو دهه اخیر در کشور و رشد چشمگیر شرکتهای خصوصی با انواع مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی؛ روند تاسیس و ثبت شرکت در ایران افزایش پیدا کرده و لذا داشتن اطلاعات کافی برای انجام این مهم ضروری است. بدین خاطر شرکتهای ثبتی بوجود آمدند تا با مشاوره و انجام امور اداری کار، روند قانونی و اداری ثبت شرکتها را بر عهده گیرند.

ثبت شرکت سهامی عام

ثبت شرکت سهامی عام

همانطور که از نام این شرکتها مشخص است؛ این شرکتها دارای سهام عمومی در کنار سهام سهامداران اصلی شرکت هستند.
در واقع قسمتی از سهام اینگونه از شرکتها در اختیار سهامداران اولیه شرکت است و باقی سهام بوسیله اوراق بورس توسط مردم خریداری می شود تا به این وسیله مقداری از سرمایه شرکت با فروش بخشی از سهام آن از طریق مردم تامین شود.
شرکتهای سهامی عام که در واقع اغلب شرکتهای دولتی و نیمه دولتی را شامل می شود در هنگام ثبت شرکت باید لااقل پنج سهامدار را برای هیئت مدیره خود به اداره ثبت شرکتها معرفی کند؛
اما از آنجایی که بخشی از سهامداران مردم هستند، قطعا در مراحل بعد از ثبت، تعداد شریکان و سهامداران آن افزایش پیدا خواهد کرد.
در وهله اول شرکاء و سهامداران اولیه بایستی بیست درصد سرمایه اولیه شروع به کار را که مبلغ پنج میلیون ریال می باشد، به اداره ثبت شرکتها متعهد شوند و 35 درصد این مبلغ را نیز در بانک سپرده گذاری جاری نمایند.

ویژگی های بارز شرکتهای سهامی عام

1- آورده و سرمایه اولیه برای تشکیل این شرکتها دست کم پانصد هزار تومان است

2 – در هنگام تاسیس شرکت سهامی عام، موسسین می باید حداقل 20 درصد از سرمایه شرکت را متعهد شوند و 35 درصد این مبلغ در بانک به صورت حساب جاری شرکای اصلی شرکت سپرده گذاری شود. باقیمانده مبلغ نیز از طریق فروش سهام شرکت در بازار بورس تامین می گردد.

3- این شرکت به موجب قانون، مجاز به نشر اوراق قرضه و فروش سهام به مردم جهت تامین بخشی از سرمایه شرکت است.

4- تشکیل مجامع عمومی موسسان اولیه در این شرکتها از ضروریات است.

5- تعداد شرکاء و سهامداران اولیه برای ثبت شرکت سهامی عام حداقل پنج نفر است.

6- مؤسسین شرکت سهامی عام می بایستی اظهار نامه ثبت شرکت را به امضا برسانند.

7- سهامداران و مؤسسین می باید برگه و ورقه تعهد سهم  خود را امضا کنند. این امضاء منوط به قبول اساسنامه و تصمیمات اتخاذ شده در مجمع های عمومی است.

8- این شرکتها جهت فروش سهام خود به مردم، می باید اقدام به پذیره نویسی نمایند.

جهت ثبت شرکت سهامی عام و مشاوره در این زمینه با شماره 02188888822 تماس حاصل فرمایید.

ثبت شرکت تضامنی

شرکتهای تضامنی به دلیل قواعد و شرایط خاص خودشان، مشتری چندانی برای ثبت ندارند. اغلب موارد ثبت این شرکتها مربوط به صرافیها و بنگاههای تبدیل ارز می باشد. برای ثبت شرکت تضامنی لااقل دو سهامدار باید به اداره ثبت شرکتها معرفی شوند که با مدت اختیار نامحدود می توانند بعنوان مدیران شرکت فعالیت کنند. این شرکای اولیه باید دارای اعتبار خوبی در هنگام تاسیس باشند؛ چرا که در صورت بروز مشکلات و اختلافات مالی و ایجاد بدهی، چنانچه دارایی و سرمایه شرکت کافی نباشد، همه شرکاء متعهد به پرداخت این بدهیها خواهند بود.

ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی

بر خلاف شرکتهای سهامی عام و خاص و یا شرکتهای با مسئولیت محدود که اهدافی تجاری به منظور سود دهی دارند؛ شرکتهای تعاونی به دنبال سود رسانی و رفاه اعضاء و شرکای خود که تجمعی از اقشار مختلف مردم در قالب تعاونیها را در بر می گیرد، هستند. امثال شرکتهای تعاونی روستایی، شرکتهای تعاونی مسکن، شرکتهای تعاونی کشاورزی و امثالهم از این دست از شرکتهای تعاونی هستند که صرفا با هدف رفاه اعضاء تعاونی قدم بر می دارند. برای ثبت شرکت تعاونی، وجود هفت تن از شرکاء ضروریست و سرمایه اولیه نیز بصورت باز و به هر مقداری که شرکاء لازم دانستند می تواند باشد. ضمن اینکه مقدار سهم هر یک از سهامداران، میزان مسئولیت آنها را در هیئت مدیره تعیین می کند.

تنها تفاوت ثبت شرکت های تعاونی با سایر شرکتها این است که ادارات تعاونی باید مجوز لازم برای ثبت شرکت تعاونی را به شرکاء و موسسین اینگونه از شرکتها بدهد، در غیر اینصورت اداره ثبت شرکتها از انجام امور مربوطه جلوگیری خواهد کرد. در شرکتهای تعاونی، هیئت مدیره می تواند مدیر عامل را هم از بین اعضاء انتخاب کند و هم اختیار این را دارد که فردی خارج از اعضاء تعاونی به عنوان مدیر عامل برای انجام امور اجرایی شرکت تعاونی انتخاب نماید.

ثبت شرکت و موسسات غیرتجاری

انجام امور غیر انتفاعی در قالب خدمات علمی، عام المنفعه و آموزشی؛ باعث شده است تا اهداف و اساسنامه شرکتهای غیر تجاری با اهداف موسسات تجاری دیگر همانند شرکتهای سهامی عام و خاص و یا شرکتهای با مسئولیت محدود و حتی شرکتهای تعاونی تفاوتی آشکار داشته باشد. یک موسسه خیریه مثل موسسه محک که مربوط به کودکان سرطانی است، نمی تواند فعالیت اقتصادی با اهداف سود دهی برایش متصور شد؛ چرا که این موسسه صرفا در جهت حمایت از کودکان سرطانی و با دریافت کمکهای مردمی برای صرف هزینه های درمان و یا بهبود زندگی این کودکان تاسیس شده است. و یا کانون هایی مثل؛ کانون بازنشستگان فرهنگی یا نظامی و همچنین انجمن ادبی شعر و غیره؛ از این دست موسسات غیر تجاری هستند.

برای ثبت شرکت و یا موسسات غیر تجاری، واریز وجه به بانک به عنوان سرمایه ثبتی لزومی ندارد و همچنین گواهی عدم سوء پیشینه بازرسین و کلیه اعضای هیئت مدیره که برای ثبت همه شرکتهای تجاری در اداره ثبت لازم است، در ثبت مؤسسه غیر تجاری نیازی به آن نیست. در این موسسات و شرکتها، مدت اختیار مسئولیت مدیر عامل و سایر مدیران، همانند شرکتهای تعاونی و تضامنی بطور نامحدود است.

ثبت شرکت نیک با 20 سال تجربه کاری، برای شما که در فکر تاسیس شرکت هستید

مشاورین مجرب و کاردان شرکت ثبت نیک با بیش از بیست سال سابقه ثبت شرکت و ثبت برند، همواره به کوتاه ترین، سریعترین و بهترین راه برای شما می اندیشند.  

ثبت نیک

با ما با تلفن و سایت زیر در تماس و ارتباط باشید.

88888822 - 021

nikregister.com

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top