تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/11/27 - 22:26
کد خبر: 424514

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ترمی که گذشت؛

نامه به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تا برپایی میزگرد برای بررسی طرح صیانت

نامه به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تا برپایی میزگرد برای بررسی طرح صیانت

تشکل های دانشجویی را همواره می‌توان از اصلی ترین شاخه های فعالیت های دانشجویی در فضای دانشگاه به شمار آورد. به گونه ای که آنها به نهاد خاصی وابسته نبوده و آزادانه و با رویکردی مستقل و دارای حریت به انجام فعالیت، نقد و موضع گیری علیه جریانات از خود کنش نشان می دهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل های دانشجویی را همواره می‌توان از اصلی ترین شاخه های فعالیت های دانشجویی در فضای دانشگاه به شمار آورد. به گونه ای که آنها به نهاد خاصی وابسته نبوده و آزادانه و با رویکردی مستقل و دارای حریت به انجام فعالیت، نقد و موضع گیری علیه جریانات از خود کنش نشان می دهند.

بر این عقیده و باوریم که تشکیلات دانشجویی که اغلب فعالیت آنها فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است باید خود را حد فاصل مردم تا حاکمیت بدانند و در جهت تحقق این مهم قدم بردارند.

مدتی است که در سرویس تشکل های دانشگاهی خبرنامه دانشجویان ایران رویکرد کلی و گفتمان حاکم بر اتحادیه های دانشجویی را یکی یکی مورد بررسی قرار دهیم.

در این بین طبیعتا تشکل ها در هر دوره ای که شورای جدیدشان از مجمع عمومی رای می‌آورد می بایست یک خط سیر مشخص تدوین کند و بر حسب آن جلو رفته تا هم بتوان منشا اثرگذاری بشوند و هم حرف و کنش آنها در جامعه و بویژه فضای نخبگانی و دانشگاهی خریدار داشته باشد.

در این گزارش به بررسی گفتمان حاکم بر مواضع و فعالیت های اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل خواهیم پرداخت.

امور شورای سیاستگذاری ائمه جمعه پیوست عدالت داشته باشند

از اولین موضع گیری های شورای بیستم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل می توان به نامه‌ی این تشکیلات دانشجویی به شورای سیاستگذاری ائمه‌ی جمعه کشور اشاره کرد که کلیت آن مبنی بر لزوم پاسخگویی به ابهامات پیرامون برکناری امام جمعه لواسان و عملکرد شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نکاتی را بیان کرد. در قسمتی از این نامه آمده است:

در این شرایط،‌ رویکرد شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، باید حمایت از ائمه جمعه‌ای باشد که اهمیت نقش خود را در تحقق اهداف جمهوری اسلامی درک کرده‌اند و در راستای حل مشکلات مردم قدم برداشته‌اند؛ این شورای سیاستگذاری باید در انتصاب امامان جمعه و نظارت بر عملکرد آنان، خصیصه‌ی فسادستیزی، حضور راه‌گشا در جمع مردم، اشراف نسبت به مشکلات منطقه و عدالت‌خواهی را در نظر بگیرد و تحول در ارتقای جایگاه نماز جمعه در بین مردم، به دغدغه‌ی جاری در شورا تبدیل گردد. (جزئیات بیشتر)

سیاستمدران جمهوری آذربایجان؛ فریب وعده های پوچ حمایتی صهیونیسم جهانی را خورده‌اند

اولین بیانیه این اتحادیه‌ی دانشجویی هم معطوف به اتفاقات و مواضع جمهوری آذربایجان در آن برهه زمانی بوده است. می توان گفت که مهم ترین قسمت های نامه بند های پایینی است:

اظهارات ضد ایرانی چند نماینده وابسته ی پارلمان آذربایجان، رزمایش سه کشور و بهره برداری  سیاسی از آن علیه ایران، اظهارات اخیر الهام علی اف علیه رزمایش سپاه پاسداران، اظهارات کارشناسان و رسانه های صهیونیستی و دیدار مقامات باکو با صهیونیستها، ایجاد شبکه ضد شیعی و ضد ایرانی آذربایجان اینترنشنال توسط سعودی ها و نیز  توقیف کامیون های ایرانی همگی تکه های پازل این فتنه انگیزی را به روشنی برای ما ترسیم می‌کند.

جمهوری اسلامی تا کنون حد نهایت مدارا و رأفت را با حاکمان آذربایجان به خرج داده و با وجود اشتراکات دینی و مذهبی، در حق سران باکو نیز ادای دین کرده و برادری خود را به اثبات رسانده است. (جزئیات بیشتر)

ویژه برنامه گرامیداشت شهادت شهید علی لندی

در یکشنبه 11 مهر 1400  اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور ویژه برنامه ای با عنوان در مسیر باور با حضور خانواده سرافراز شهید، حجت لاسلام رستمی و حاج حسین یکتا برگزار شد در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار کردند. (جزئیات بیشتر)

مغایرت برنامه‌های صداوسیما با فرهنگ ایرانی اسلامی

پس از انصاب دکتر جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران؛ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور خطاب به ایشان نامه ای منتشر کردند و نکاتی را پیرامون این سازمان ارئه کردند. در قسمتی از این نامه که 12 نکته مطرح شده است؛ آمده است:

ریشه‌ی وضعیت امروز را می‌توان در تصمیم‌گیری‌های نادرست روسای سازمان صداوسیما در موقعیت‌ها و بزنگاه‌های حساس خبری جست‌وجو کرد.  زمانی که به جای حضور فعال و منصفانه، رویه سکوت در پیش گرفته شد و در جنگ روایت‌ها، برخی تصمیم به عدم روایت گرفتند، قابل پیش‌بینی بود که جایگاه رسانه‌ی ملی، به عنوان اولین محل رجوع جامعه‌ی مخاطب، متزلزل گردد. همچنین آنچه که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، اقبال مشهود ساختمان شیشه‌ای به تقلید از نمونه برنامه ریزی‌های شبکه‌های خارجی بود. با مشاهده‌ی برنامه‌هایی که در نتیجه‌ی این اقبال ساخته شدند، به خوبی می‌توان سردرگمی بین فرم و محتوا و نداشتن رویکرد از خود را دید. اینکه اتاق فکرهای طراحی برنامه‌ صدا و سیما در طراحی مدل‌های برنامه‌سازی متناسب با اقتضائات فرهنگ بومی و در عین حال موفق در جذب مخاطب، در چنین وضعیت غیرقابل قبولی باشند، نیاز تمرکز و تغییر جهت جدی برنامه‌ها دارد.

در باب تبلیغات در این نامه آمده است: تبلیغات؛ یکی از راه‌های معمول افزایش درآمد در رسانه‌ی ملی است، اما انتظار می‌رود تا صداوسیما اصول خود را برای پیام‌های بازرگانی منتشره داشته باشد تا شاهد تناقض و نابسامانی موجود در وضعیت تبلیغات‌هایی که آنتن صداوسیما را در اختیار دارند نباشیم. (جزئیات بیشتر)

طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی؛ دنبال  فیلترکردن نیست

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برای تسهیل گری در بهبود شرایط، احیای وضعیت دفاتر، توانمندسازی و ارائه آموزش های تخصصی ویژه مسئولان تشکیلات، دوره میعاد تشکیلات را در آبان 1400 برگزار کرد. از قضا در این دوره با برگزاری میزگردی با حضور حسن میرزایی (نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) و محمد باقری (نماینده کمیسیون اقتصادی) در رابطه با بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی مجلس به بیان نظرات خود درخصوص این طرح پرداختند. میهمانان این میزگرد در قسمتی از اظهارات خود؛ چنین گفته اند:

حسن میرزایی؛ (نماینده کمیسیون فرهنگی) در کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی اظهار کرد: در طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی؛ اصلا به دنبال  فیلترکردن نیستیم بلکه به دنبال ظرفیت‌سازی قانونی و اقتصادی در فضای مجازی هستیم. به گونه ای که دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان کشورمان طی یک فرایند چندساله بتوانند شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجوگری در حد کلاس جهانی به وجود بیاورند. ما تصمیم گرفتیم که زیر ساخت های لازم برای فضای مجازی را در کشور به وجود بیاوریم. نباید خودباوری خودمان را از دست بدهیم، اگر از امروز شروع بکنیم چند سال دیگر می‌توانیم بگوییم که ما این زیرساخت‌ها را داریم.

وی در قسمتی دیگر از سخنانش در این میزگرد چنین گفت: روی دیگر مسئله این است که اگر این شبکه‌های اجتماعی اطلاعات کاربران را به سرقت بردند یاتصمیم به مسدود سازی یک صفحه گرفتند؛ چه کسی پاسخگو است؟! در این طرح ما به دنبال حمایت از حقوق کاربران هستیم.(جزئیات بیشتر)

فیلترینگ؛ هفتمین مرحله طرح حمایت از حقوق کاربران

رضا تقی‌پور؛ رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه‌ کاربردی و عضو شورای عالی فضای مجازی درمیزگرد اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل که پیرامون طرح ساماندهی فضای مجازی بوده است چنین گفت: فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در قلمرو کشور باید تابع یک سری قوانین باشد که همه‌ی کشور‌ها این قوانین را دارند وهمین مورد می‌تواند ضرورت طرح قوانین باشد؛ زیرا درمطالبه چیزی که از قبل بیان نشده است؛ معذوریم.

او در ادامه تصریح کرد: در این طرح هفت مرحله مانند جریمه‌ی نقدی، جلوگیری از ارائه خدمات و… بیان شده است که هفتمین مرحله‌ی آن فیلترینگ است. در صورتی‌‌ که تعریف محدود سازی، در جرایم رایانه‌ای، در سال ۸۷/۸۶ توسط مجلس تصویب شده است و فیلترینگ بر عهده کارگروه مسائل جرایم رایانه‌ای، متشکل از سیزده نفر، مقامات امنیتی و قضایی است که رئیس آن دادستان کل کشوراست و این کارگروه بدون نیاز به این طرح و طبق قوانین خود، درصورت نیاز، می‌تواند محدودسازی را اجرا کند.

تقی پور در رابطه با فیلتر شکن ها هم چنین گفت: همانطور که معتاد مجرم نیست و پخش‌کننده‌ی موادمخدر مجرم است؛ کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند مجرم نیستند و کسانی که فیلترشکن‌ها را می‌فروشند مجرم‌اند. (جزئیات بیشتر)

شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای ابوالمشاغلان!

در نامه ای دیگر از این تشکیلات دانشجویی که خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است؛ با توجه به شروع دوره جدید این شورا نکاتی را در چندین بند به صورت جامع و دیدی کلی نگر ارائه داشته اند. در قسمت هایی از این نامه آمده است:

در این نامه در رابطه با ضمانت اجرایی تصمیمات و مصوبات این شورا گفته شده: باید به نقش راهبردی شورا عنایت ویژه‌ای داشت، وظایفی را که شورا بر عهده دارد، هیچ کدام از قوا و نهادها برعهده ندارند با این وجود همچنان طرح‌های مصوب شورا دارای ضمانت اجرایی نمی‌باشد بعضا پس از سال‌ها در حد نوشته روی کاغذ و ابلاغیه‌ها باقی مانده‌اند. لذا می‌توان با ایجاد یک ساختار تعهدآور و استفاده از ظرفیت حقوقی شورا اجرای مصوبات را تضمین کرد.

همچنین در این نامه کنایه ای به تعدد مشاغل و مسئولیت های افراد حاظر در شورا داشته اند و چنین بیان شده: ابوالمشاغل بودن اعضای حقوقی و حقیقی شورا یکی از ضعف های بزرگی است که باعث عدم تمرکز اعضا و عدم وقت‌گذاری مناسب برای فعالیت های شورا شده است. در این خصوص تاکید بر این می‌باشد که در انتخاب اعضای شوراهای اقماری از افراد دغدغه‌مند، واجد شرایط دارای وقت‌گذاری کافی و اهتمام جدی برای پیگیری امور مربوطه استفاده شود. (جزئیات بیشتر)

انحصار پزشکی باید برداشته شود

در نامه ای دیگر ار مجموعه نامه های اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور خطاب به مسئولان و دستگاه های اجرایی؛ این اتحادیه دانشجویی درخصوص طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی؛ نامه ای خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر کرد. در بخشی از این نامه آمده است:

میانگین زمان ویزیت بیمار در کشور، کم‌تر از یک سوم میزان استاندارد است. انحصار شدید ایجاد شده در این حوزه، علاوه بر کمبود پزشک، موجب توزیع نامتوزان پزشک نیز شده است و در بسیاری از شهرهای کشور مردم برای دسترسی به خدمات پزشکی ناچار به طی کردن مسافت‌های طولانی هستند. در بسیاری از تخصص‌های مورد نیاز بانوان، تعداد پزشکان خانم بسیار پایین است و در برخی شاخه‌های تخصصی پزشکی، تعداد پزشکان با جمعیت و نیاز فعلی قابل مقایسه نیست.

در وضع کنونی بیش از آنکه به انحصار موجود دامن زده شود، باید عزم دستگاه‌های مدیریتی کشور باید بر استفاده‌ی حداکثری از زیرساخت‌های موجود و هم‌چنین ارتقای امکانات لازم برای حل مشکل کمبود پزشک در کشور باشد. از اعضای محترم شورا درخواست می‌شود باتوجه به نیاز کشور  به اجرای طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، اهتمام جدی بر حل مشکل کمبود پزشک در کشور داشته باشند. (جزئیات بیشتر)

نماز جمعه‌ای که درد مردم را بازگو نکند؛ سکولار است

همانطور که می‌دانید و در گزارش های قبلی مطالعه کرده اید معمولا نیمه آذرماه را می توان روز های تریبون داشتن دانشجویان دانست! از آن جهت که گویی دانشجویان عملا در طی سال اهمیت آن چنانی ندارند و به محض رسیدن و نزدیکی به این ایام همگی پای سخنان دانشجویان نشسته و با آنها جلسه ها برگزار خواهند کرد؛ ان شا الله مثمر ثمر باشد!

حوالی روز دانشجو نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از تربیون نماز جمعه تهران به ایراد سخنانی پرداخت و موضع این اتحادیه را در برخی امور تشریح کرد. در قسمتی از سخنان سید شایان ابهری چنین آمده است:

باید بدانیم که نااهلان کسانی هستند که دهه ۹۰ را با ناکارآمدی خود به پرعبرت ترین دهه پس از انقلاب تبدیل کردند. کسانی که تصور می‌کردند با تکیه بر بیگانه ها می شود درد بی عرضگی صاحب منصبان را جبران کرد. فرصت خدمت را از دست دادند، دشمن را امیدوار و مردم را ناامید کردند. (جزئیات بیشتر)

جلسه با رئیس دستگاه قضا

همانطور که گفته شد در روز های حوالی 16 آذر مسئولین پای صحبت دانشحویان می نشینند؛ از این رو ریاست دستگاه عدلیه هم با دانشجویان دیدار و گفت گویی داشت. شوندی؛ دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان نکاتی را در این دیدار بیان نمود.

شوندی بر تقویت نقش رسانه‌ای قوه قضاییه در راستای اقناع افکار عمومی پیرامون احکام صادر شده و اقدامات قضایی انجام شده تاکید کرد و پیشنهاد داد که برای اطلاع‌رسانی مرحله به مرحله رسیدگی به پرونده‌های کلان اقتصادی، سامانه‌ای در قوه قضاییه طراحی شود. (جزئیات بیشتر)

در مسائل اقتصادی باید همه جوانب را سنجید

در نامه ای دیگر از این اتحادیه دانشجویی که خطاب به رئیس جمهور و تیم اقتصادی ایشان بود درخصوص مطالبات و انتقاداتی پیرامون طرح حذف ارز یارانه ای نکانی مطرح شد. در قسمتی از این نامه آورده اند:

اعضای محترم تیم اقتصادی دولت بارها بیان کردند که قصد تغییر رویکرد در خصوص کلان مسائل اقتصادی کشور را دارند؛ این مطلب شایسته تقدیر است اما باید در چنین امری همه‌ی جوانب را سنجید. در چنین تصمیماتی که تاثیر آنی و محسوس بر معیشت مردم دارند باید آمادگی افکار عمومی و جامعه را مورد توجه قرار دارد. و درست این است که مدت‌ها قبل از عملیاتی کردن چنین تصمیمی با افکار عمومی نسبت تبعات این تصمیم صحبت شود و مراتب اطمینان خاطر جامعه نسبت سیاست‌های اعمالی به طرق عینی و عملی کسب گردد. در کمتر از یک ماه گذشته شاهد بودیم که صرفا زمزمه‌های حذف ارز تخصیصی و تقدیم لایحه‌ای با این هدف به مجلس چه تاثیری در افزایش قیمت‌ها داشت. (جزئیات بیشتر)

نمی‌توان کسری بودجه را با حذف ارز ترجیحی جبران کرد

در نامه ای دیگر از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل حذف ارز ترجیحی از بودجه 1401 را مورد بررسی قرار داده اند. در قسمتی از این نامه که خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده است:

این استدلال که دولت با حذف ارز ترجیحی کسری بودجه خود را جبران خواهد کرد نیز در عمل استدلال درستی نیست. تورم به عنوان علت اصلی کسری بودجه، در نتیجه‌ی عملیاتی کردن این اقدام، افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه‌ی این تصمیم، کسری بودجه دولت به موازات تورم افزایش پیدا کرده و یک دور باطل در چرخه‌ی تورم و کسری بودجه ایجاد خواهد شد که نه بر حل مشکل کسری بودجه دولت و نه در معیشت مردم تاثیر مثبت نخواهد گذاشت. (جزئیات بیشتر)

نمایندگان؛ ظاهرا عزمی برای شفافیت ندارند!

درآخرین کنش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل می توان به نامه آنها خطاب به نمایندگان مجلس در رابطه با تسریع در تحقق شفافیت در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که طی آن خواستار اصلاح ایرادات موجود در طرح شفافیت شد‌. در قسمتی از آن آمده است:

در اصلاحیه جدید، رای گیری در خصوص  موارد حائز اهمیتی هم‌چون انتخاب اعضای هیات‌رئیسه، حقوقدانان شورای نگهبان، نمایندگان مجلس در نهادها و هیات‌ها، مجامع و شوراها و سایر انتخابات راجع به اشخاص،  انتخابات داخلی شعب و کمیسیون‌ها، رای اعتماد و عدم اعتماد به وزیران و هیات وزیران و رای عدم کفایت به رئیس‌جمهور، رای نسبت به اعتبارنامه نمایندگانی که مورد اعتراض واقع شده‌اند، از دایره شفافیت مورد استثنا واقع شده است و طرح جدید رای گیری در چنین مواردی را به شیوه رای گیری مخفی با ورقه الزامی برشمرده است. این استثنائات طرح را از هدف اصلی خود دور می‌کند. (جزئیات بیشتر)

جمع بندی

در نهایت و برای کلام آخر باید اعتراف کرد که تا به این جای کار؛ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل فعال ترین اتحادیه دانشجویی بوده است. از نشست ها و میزگرد ها گرفته تا نامه ها و بیانیه ها منتهی این روند کلی خوب است ولی تا نقطه مطلوب و اثر فاصله ها داریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top