تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/12/01 - 18:32
کد خبر: 424815

زهرا سلیمانی

قانون بی قانونی در کسر از حقوق دانشجومعلمان

 قانون بی قانونی در کسر از حقوق دانشجومعلمان

این تبصره همان تبصره‌ای است که با استناد به آن ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان کسر می‌شود، که البته کرونا که آمد، مجبور شدند و این کسری را ۲۰ درصد رساندند. خواهران، برادران و حضرات آدم از پاستور تا بهارستان، تبصره‌ای که به آن استناد می‌کنید گویا در میان ماده‌های قانون متعهدین آموزش و پرورش گم شده است، نگرانیم برایتان!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از زهرا سلیمانی فعال بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان/// اواخر دهه‌ی شصت بود، یکسال پس از جنگ ایران و عراق، وقتی که پاییز به آذر رسیده بود. در جلسه‌ای به تاریخ ۱۳۶۹/۹/۲۵، برای متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، قانونی تحت عنوان بلندِ «قانون متعهدین خدمت در آموزش و پرورش» مصوب شد.

قانون ۱۰ ماده‌‌ی متعهدین خدمت که امروز به آن بیش از همیشه استناد می‌شود. در روزگاری که حاکمیت قانون به حاشیه رفته است در متن بودن این قانون عجیب به نظر می‌رسد!

ماده‌ی پنجم این قانون را که رد کنیم، به تبصره‌ی محبوب این روزهای وزارت آموزش و پرورش می‌رسیم، تبصره‌ی ماده‌ی ششم.

تبصره‌ای که اینطور می‌گوید: «پرداخت حقوق کارآموزی و حقوق به دانش‌آموزان و دانشجویان متعهد خدمت به آموزش و پرورش مانع از استفاده آنان از امکانات رفاهی عمومی از قبیل خوابگاه و ‌وام صندوق رفاه و غیره که دانشسراها و مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه معمولاً در‌ اختیار آنان قرار می‌دهند نخواهد بود، لکن هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه از وجوه پرداختی کسر خواهد شد.»

این تبصره از ماده ششم، یک تبصره‌ی درست و حسابی است. همانطور که  دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها باید هزینه‌ی خوابگاه و غذای خود را با تعرفه دولتی پرداخت کنند، دانشجویان متعهد خدمت به آموزش و پرورش که این روزها به آن‌ها دانشجو معلم گفته می‌شود، از این قاعده پهن مستثنا نیستند. امان از وقتی که آدمی به این می‌رسد که باریک بین باشد، دیگر نه دیزیِ وسط هفته طعم خوبی دارد و نه آبگوشت آخر هفته، همه‌اش می‌شود زهرمار!

این تبصره همان تبصره‌ای است که با استناد به آن ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان کسر می‌شود، که البته کرونا که آمد، مجبور شدند و این کسری را ۲۰ درصد رساندند. خواهران، برادران  و حضرات آدم از پاستور تا بهارستان، تبصره‌ای که به آن استناد می‌کنید گویا در میان ماده‌های قانون متعهدین آموزش و پرورش گم شده است، نگرانیم برایتان!

شما به قانونی استناد کرده‌اید که در آن کسر از حقوق متعهدین خدمت آموزش و پرورش برای دانشجویان خوابگاهی ۴۵ درصد و برای دانشجویان ترددی ۲۵ درصد است، شما به قانونی استناد کرده‌اید که در آن گفته شده است؛ دانشجویان متعهد خدمت چه از امکانات رفاهی دانشگاه استفاده کنند و چه استفاده نکنند، درصد گفته شده از دریافتی آن‌ها کسر می‌شود، شما به قانونی استناد کرده‌اید که حالا درآمد اختصاصی دانشگاه فرهنگیان از آن سرچشمه‌ می‌گیرد.

اینکه چرا این تبصره از ماده ششم در قانون متعهدین خدمت نیست و قانونتان گم شده است، تاثر و آزردگی خاطر ما پایبندان به قانون را به همراه داشته است.
امروز اما شما با استناد به همان قانون گم شده از حقوق دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان کسر می‌کنید و در بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ قرار است در مجموعِ هر نیمسال تحصیلی، ۱۰ میلیون تومان از دریافتی این دانشجویان کم شود!

آن قانون گم شده امروز از هر قانونی پیداتر است! قانون گم شده‌ای که نه دولت به وقت نگارش لایحه‌ی بودجه به نبودن آن در قانون متعهدین خدمت توجه‌ای دارد و نه مجلس و کمیسیون‌های آموزش و تلفیق بودجه به هنگام مصوب کردن قانون بودجه به دنبال گم شده‌ای که برا اساس آن مصوب می‌کنند، می‌روند!

کاش همه‌ی قانون‌ها مانند این قانون گم شوند تا حاکم بلامنازع شوند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
یاسین احمدی
1400/12/10 - 22:39

یادداشت عالی بود، احسنت
تورهای مسافرتی آفری
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top