تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/12/09 - 17:40
کد خبر: 425738

ساخت نرم‌افزار کمک‌تشخیصی بیماران حوزه روان

ساخت نرم‌افزار کمک‌تشخیصی بیماران حوزه روان

نرم‌افزار کمک‌تشخیصی برای بیماران حوزه روان که با فرآیندهای پیشرفته، به ابعاد کمتر پرداخته‌شده درمان سنتی این بیماری‌ها ورود می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایـن دستاورد شـامل برنامـه‌ای جامـع در حـوزه تشـخیص و درمـان بیماری‌هـای مرتبـط بـا روان اسـت کـه براسـاس ارزیابـی تصویربـرداری از سیسـتم مغـز و اعصـاب بـه کمـک تصاویـر ام‌آر‌آی، پروتـکل درمانـی دقیــق و متناســب بــا هــر فــرد ارائــه داده و بــه‌عنــوان ابــزار کمــک تشــخیصی عمل می‌کند.

کارایی در 6 حوزه بیماری

این نرم‌افزار در 6 حوزه بیماری‌ شامل افسردگی شدید، اضطراب حاد، اختلال دوقطبی، بیش‌فعالی، وسواس و اسکیزوفرنی به ارائه تشخیص می‌پردازد.

طبق گفته محمدرضا ناظم‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مجموعـه داده‌ای از بیمـاران مختلـف مبتـلا بـه اختـلالات ایــن حــوزه جمــع‌آوری می‌شــود کــه ایــن داده‌هــا شــامل تصاویــر ســاختاری، عملکــردی، ارتباطــات ســاختاری و عملکــردی اســت.

پیشنهاد پروتکل درمانی مناسب

ایــن تصاویــر بــه کمــک ام‌آر‌آی ثبــت شــده و پــس از ارزیابــی، نواحــی آسـیب‌دیده در هـر بیمـار تعییـن می‌شـود. سـپس براسـاس ویژگی‌هـای فـردی هـر بیمـار ماننـد نـوع بیمـاری، ناحیـه آسـیب‌دیـده در مغـز و حتـی شـکل سـر، پروتـکل درمانـی مناسـب بـرای او پیشـنهاد شــده و تحــت درمــان قــرار می‌گیــرد.

مکمل شیوه‌های درمان‌های سنتی

اهمیت این نرم‌افزار زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم در حوزه سلامت روان، تمامی شیوه‌ها، سنتی و تشخیص‌ها بر اساس مصاحبه حضوری و ویزیت توسط روانشناس صورت می‌گیرد درحالی‌که با این شیوه، ام‌آر‌آی، تصاویر و اطلاعات دقیق‌تری به پزشک داده و زمینه‎ های درمان بیماری که با کیفیت بالا و پروتکل‌های پیشرفته همراه است، روند علمی‌تر و سریع‌تری پیدا می‌کند.

از کاربردهــا و قابلیت‌هــای این نرم‌افزار می‌توان به خدمات تشخیصی، تشخیص افتراقی بین بیماری‌ها و ارائه درمان موثرتر اشاره کرد.

در زمره معدود کشورهای دارای این فناوری

شکل توسعه‌یافته این نرم‌افزار به این ترتیب است که از هر حوزه، از 5 بیمار، تصویربرداری قبل و بعد از درمان صورت می‌گیرد تا علاوه بر مشاهده اثرات درمان، آن را با مدل‌هایی که مختص بیماران ایرانی این حوزه است تطبیق داده شود که این امکان در ماه‌های ابتدایی سال آینده به نسخه کنونی این نرم‌افزار اضافه می‌شود.

با افزده شدن این امکان، ایران در زمره معدود کشورهایی قرار می‌گیرد که از این فناوری برخوردار است.

به‌کارگیـری هوش مصنوعـی در تشـخیص و درمـان بیماری‌هـای حـوزه روان، از مصادیـق فناوری‌هـای همگرا اسـت. نرم‌افزار سایکورادیولوژی با حمایت‌های مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا به مرحله تولید رسیده و هم‌اکنون فرآیند توسعه آن در حال انجام است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top