تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/12/12 - 16:14
کد خبر: 425955

در ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید جراحی صورت گیرد

در ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید جراحی صورت گیرد

دبیر شورای انقلاب فرهنگی معتقد است در مقوله ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید جراحی صورت گیرد متأسفانه تصمیم‌گیری تااندازه‌ای محافظه‌کارانه صورت می‌گیرد که اصلاً تصمیمی محقق نمی‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، یکصد و پنجاه و نهمین جلسه از شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی و با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

در این جلسه سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: برای موضوع سهمیه‌بندی کنکور ۸ جلسه مطالعاتی فشرده برگزارشده است اما با توجه به مواردی که در این جلسه تبیین شد باید مطلب به کمیسیون ارجاع داده شود تا مجموعه مطالبات اعضای حاضر در جلسه توجه شود.

عاملی افزود: ما ۲۶ نوع سهمیه داریم و شاید بیش از ۲۰ مصوبه مجلس و شورای انقلاب فرهنگی برای سهمیه‌ها داشتیم. مصوبات ناظر بر اقتضائات زمان خود بود و قاعدتاً برای یک دوره زمانی خاص باید باشد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی بابیان اینکه امروز نیازمند ساماندهی سهمیه‌ها و بدون کنکوری‌ها هستیم، تصریح کرد: آموزش عالی کشور از شرایط اضطرار به شرایط عادی منتقل شده است. امروز دانشگاه‌ها نسبت به قبل از انقلاب در شرایط بهتری قرار دارند و تنها بحث بر روی تعدادی کد رشته تحصیلی پر متقاضای است.

عاملی در ادامه اشاره‌ای به‌ضرورت جذب دانشجویان بین‌المللی داشت و گفت: ۵۰۰ هزار ظرفیت برای حضور در دانشگاه‌های کشور از کشور عراق و افغانستان داریم، لذا باید بتوانیم ظرفیت دانشجویان بین‌المللی را افزایش دهیم و الزامات و اقتضائاتی فراهم کنیم. در مبحث بومی گزینی باید گفت چرخش علمی در نقاط محروم صورت نمی‌گیرد. استان سیستان و بلوچستان ۹۱ درصد از دانشجویان را از استان خود می‌گیرد و تقاضا دارند که دانشجو از سایر مناطق وارد این استان شوند تا حرکت علمی صورت بگیرد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی معتقد است در مقوله ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید جراحی صورت گیرد متأسفانه تصمیم‌گیری تااندازه‌ای محافظه‌کارانه صورت می‌گیرد که اصلاً تصمیمی محقق نمی‌شود. قطعاً حاضران در جلسه از ایثارگران هستند و متوجه هستند سرمایه مهم انقلاب اسلامی از نسل جنگ هستند و اگر همچنان ظرفیت‌های ایثارگران وجود دارد باید سهمیه متناسبی اختصاص داده شود.

عاملی در پایان اظهار کرد: امروز تقاضا در برخی از سهمیه‌ها کاهش پیداکرده است و باید متناسب‌سازی با شرایط کنونی نسبت به زمانی که در شرایط بعد از جنگ تحمیلی قرار داشتیم صورت بگیرد. به‌هرحال خیلی زمان برای تصمیم‌گیری نداریم ولی باید تصمیم‌گیری‌ها بر اساس پختگی، دقت و رعایت حقوق مردم و نسل ارزشمند ایثار گران صورت گیرد.

در این جلسه دکتر رجبعلی برزویی، معاون خط‌مشی گذاری ستاد علم و فناوری ضمن اشاره به بحث ساماندهی سهمیه‌های آزمون سراسری عنوان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات متعدد بحث پیشرفت علمی و رسیدن به قله‌های علم بحث عدالت آموزشی را در مقاطع مختلف گوش زد کردند. ایشان در مورد ضرورت تخصیص سهمیه ایثارگران هم تأکید ویژه‌ای داشتند.

به گفته دکتر برزویی بحث هماهنگی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در دوره‌های آموزش رسمی راهبرد جدیدی است که سبب افزایش دسترسی همگانی به آموزش عالی می‌شود لذا این موارد اسناد بالادستی هست که به آن وارد شدیم. در سال ۹۸ بنا بر پیشنهاد دولت تقاضا شد تا لایحه ساماندهی سهمیه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شود لذا بر همین اساس در بحث ساماندهی سهمیه‌ها ورود کردیم.

وی در ادامه مروری بر سهمیه‌های موجود در کنکور سراسری داشت و اظهار کرد: نزدیک به ۲۶ سهمیه وجود دارد که ۴ سهمیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و جامعه هدف بزرگ‌تری دارند. یکی از سهمیه‌ها سهمیه مناطق است که اولین بار شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۶۳ و سپس کمیته مطالعه برنامه‌ریزی در سال ۶۸ و مجدد شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۶۹ بحث بومی پذیری را مصوب می‌کند.

برزویی بابیان اینکه مبحث اختصاص سهمیه‌ها عمدتاً در شورای عالی آغازشده است، افزود: در سال ۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به مبحث سهمیه خانواده شهدا ورود پیدا می‌کند و بحث سهمیه رزمندگان اولین بار شورای عالی در سال ۶۳ و سپس در سال ۶۴ برای اسرا و در سال ۶۵ مجدد افزایش شانس قبولی رزمندگان در شورای مطرح می‌شود و درنهایت از سال ۶۷ مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود می‌کند.

به عقیده دکتر برزویی تقریباً ۸۰ درصد تصویب مصوبات سهمیه‌ها برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مجلس شورای اسلامی فقط سهم ۲۰ درصدی از تصویب مصوبات سهمیه‌ها آن‌هم در بحث عدالت آموزشی و ایثارگران داشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
تاریخ معرفی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران مشخص شد!
اقبال بلند خرید جنجالی استقلال
لحظه اعلام فوت رضا رشیدپور توسط علی اوجی! + فیلم
فروش بلیت چارتری در اربعین ممنوع می شود
نماهنگ/ رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود +فیلم
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top