تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/01/15 - 09:19
کد خبر: 428463

اولین بارهای وزارت علوم در سالی که گذشت؛

بررسی مهم‌ترین اقدامات وزارت علوم در دولت جدید

بررسی مهم‌ترین اقدامات وزارت علوم در دولت جدید

با آغاز دور جدید فعالیتها در وزارت علوم در سالی که گذشت، تغییرات جدیدی نیز در ساختار و برنامه های این وزارتخانه رقم خورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نظام آموزش عالی کشور در سالی که گذشت به ویژه با روی کار آمدن دولت جدید با تغییرات و رویدادهای جدیدی روبرو شد که برخی از این رویدادها برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی کشور اتفاق افتاد که از مهمترین آنها می‌توان به ایجاد معاونت جدیدی تحت عنوان «فناوری و نوآوری» در وزارت علوم اشاره کرد.

نوشتار پیش رو به مرور این رویدادها پرداخته است:

ایجاد معاونت «فناوری و نوآوری» در وزارت علوم

محمدعلی زلفی گل از روزهای ابتدایی شروع به کار در وزارت علوم بر ایجاد معاونت فناوری و نوآوری تاکید کرده بود؛ ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم، یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی بود که در سال گذشته محقق شد.

تسهیل تبدیل علم به فناوری و ثروت از طریق تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری و ایجاد شرکت‌های زایشی با محوریت اعضای هیأت علمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی، بسترسازی برای ارتقا شاخص‌های اشتغال زائی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با حمایت از فعالیت‌های شرکتهای نوآفرین (استارت آپ ها) و شرکت‌های کوچک و متوسط و بسترسازی برای تعامل و همکاری حداکثری فی مابین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با عناصر زیست بوم نوآوری و فناوری برخی از برنامه‌های این معاونت است.

تغییر ساختار در وزارت علوم

همچنین نمودار سازمانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در سال گذشته برای اولین بار تغییر کرد.

وزارت علوم پیشنهاد نمودار سازمانی جدید را به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه کرد و این نمودار در آبان ماه ۱۴۰۰ به تصویب هر دو طرف رسید.

براساس نمودار سازمانی جدید با ایجاد معاونت فناوری، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم به «مرکز حقوقی و امور مجلس» تبدیل شد و اداره کل روابط عمومی تحت عنوان «دفتر وزارتی و روابط عمومی» به زیر مجموعه دفتر وزارتی منتقل شد، تغییراتی هم در بخش معاونت اداری صورت گرفت.

دانشجویان برای اولین بار صاحب بیمه دانشجویی و محاسبه آن در سوابق بازنشستگی شدند

یکی دیگر از رویدادهایی که در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی کشور اجرایی شد، لحاظ شدن چهار سال بیمه دانشجویی جزو سوابق بازنشستگی دانشجویان بود. براساس طرح جدید بیمه دانشجویی، اگر دانشجویی در مدت ۴ سال تحصیل خود بیمه باشد و بعد از فارغ‌التحصیلی برای وی فرصت شغلی ایجاد شود این چهار سال جزو سوابق بیمه بازنشستگی وی محسوب خواهد شد و می‌تواند از آن استفاده کند.

بنابراین بیمه بازنشستگی به بیمه اشتغال وی متصل می‌شود. این تسهیلات برای اولین بار است که برای دانشجویان فراهم شده و دانشجویان می‌توانند از این فرصت بی نظیر استفاده کنند.

ایجاد کارگروه مالکیت فکری در وزارت علوم

از دیگر رویدادهایی که برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی کشور ایجاد شد، «کارگروه مالکیت فکری» در وزارت علوم بود، این کارگروه به منظور بهبود فرآیند تجاری‌سازی دارایی فکری طرح‌هایی نظیر گرنت مالکیت فکری در دستور کار وزارت علوم قرار گرفت که با همکاری وزارت دادگستری و مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم اجرا می‌شوند.

ایجاد اتاق‌های فکر در وزارت علوم

ایجاد ۱۵ اتاق فکر از دیگر اقدامات وزارت علوم برای اولین بار بود، مسائل مهم آموزش عالی در جلسات اتاق فکر به بحث گذاشته می‌شود تا روشن شود آیا مساله مورد بحث به عنوان مسأله اصلی کشور قابلیّت طرح و صرف مخارج و هزینه دارند یا خیر. چنانچه مورد مطروحه از منظر نظر صاحبنظران خبره اتاق قابل اعتنا و حائز اهمیّت تشخیص داده شد تلاش برای تبدیل آن به مساله و چالش مدیریتی صورت می‌گیرد و در ادامه با اتخاذ استراتژی متناسب نسبت به حل آنها اقدام خواهد شد و نتیجه و طریقه حل در اختیار مقامات اجرایی وزارتخانه و سایر ارکان مدیریتی کشور قرار داده خواهد شد تا از آن در جریان حل مسائل و معضلات کشور استفاده صورت گیرد.

عناوین اتاق‌های فکر وزارت علوم به شرح ذیل است: ۱- اقتصاد آموزش عالی ۲- کاربردی‌سازی پژوهش ۳- سیاست‌گذاری علم ۴- دیپلماسی و مرجعیّت علم ۵- اجتماعی و فرهنگی ۶- تحوّل در علوم انسانی ۷- شفافیّت و تعارض منافع ۸- سیاست‌گذاری فناوری ۹- آموزش هدفمند ۱۰ - ایثارگران ۱۱ - سنجش و انگیزش ۱۲- جوانان و نخبگان ۱۳ - ارزیابی برنامه‌ها و اسناد فرادستی ۱۴ - اسلامی شدن دانشگاه‌ها ۱۵ - رسانه و فضای سایبری.

راه اندازی سامانه «نان»

راه اندازی سامانه «نان» برای پیوند دادن پژوهش‌های علمی با نیازهای جامعه از دیگر رویدادهایی بود که در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار ایجاد شد. این سامانه برای حضور جدی‌تر دانشگاهیان در حل مشکلات جامعه راه اندازی شد.

ایجاد مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی

مرکز پژوهش و آموزش عالی قرآنی وزارت علوم در سال گذشته برای اولین بار تغییر ساختار داد و این مرکز تحول در علوم انسانی را نیز پیگیری خواهد کرد.

تشکیل صندوق شورای عالی علوم و فناوری

از دیگر رویدادهای جدید سال گذشته در آموزش عالی تشکیل «صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» بود این صندوق در جهت‌دهی و اولویت‌گذاری در راستای خلق ثروت، حل مشکلات و زمینه‌سازی برای پیشرفت در عرصه‌های مربوط به حوزه کلان آموزش عالی و تأمین منابع مالی فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها، فعالیت خواهد کرد.

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top