تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/24 - 08:50
کد خبر: 429569

در نشست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با وزیر ارشاد چه گذشت؟

چرا وزیر ارشاد برای برخی سلبریتی‌ها درخواست معافیت مالیاتی می‌کند؟/ سینمای ما گل به خودی می‌زند!

چرا وزیر ارشاد برای برخی سلبریتی‌ها درخواست معافیت مالیاتی می‌کند؟/ سینمای ما گل به خودی می‌زند!

تولید فیلم هم می‌تواند در جامعه خودمان اثرگذار باشد و هم ما می‌توانیم با این آثار هنری فرهنگ خود را به دیگر کشور‌ها صادر کنیم. به هر روی اگر دشمنان ما فیلمی مانند بدون دخترم هرگز را بسازند بحثی نیست، ولی وقتی ما خودمان فیلمی مانند قهرمان را به اسکار می‌فرستیم این گل به خودی است

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، بسیج دانشجویی و نشریات دانشجویی وزارت علوم در نشست با علی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم به بیان انتقادات، دغدغه‌های فرهنگی و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.

عدم شفافیت قرارداد بازیگران و هزینه ساخت آثار سینمایی

مژگان صلایی از ادوار دفتر تحکیم وحدت در ابتدای این نشست  که با طرح این سوال رویکرد حاکمیت و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال جریان «می‌تو» چیست؟، گفت: اگر رویکرد صحیحی در قبال جریان «می‌تو» گرفته شود اتفاقات خوبی می‌افتد؛ ولی اگر این رویکرد ناصحیح باشد می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را برای عرصه فرهنگ و هنر در پی داشته باشد و این خطرناک است.

وی بر لزوم شفافیت مالی در عرصه فرهنگ و هنر تاکید کرد و افزود: در عرصه سینما باید قرارداد‌های بازیگران و هزینه‌های تولید یک اثر فرهنگی یا سینمایی مشخص شود. امروز شاهدیم که مثلا فردی در طول یک سال چند فیلم سینمایی را می‌سازد، ولی هزینه ساخت این فیلم‌ها برنمی گردد و همین مسئله این تصور را به وجود می‌آورد که آیا این فرد به یک منبع لایزال وصل است که این همه اثر را تولید می‌کند.

صلایی با بیان اینکه آثار فرهنگی تولید شده توسط کشور‌های حاشیه خلیج فارس و انعکاس این آثار در کشورمان مسئله‌ای است که امروز موجب نگرانی متخصصین شده، تصریح کرد: فضای فرهنگی به معنای بد آن در کشورمان آن قدر باز است که آثار فرهنگی دیگر کشور‌ها به راحتی در کشورمان انعکاس پیدا می‌کنند و این مسئله نیز به دلیل فقدان نظارت و عدم وجود شفافیت است.

سینمای ما گل به خودی می‌زند!

فائزه فاتحی، دبیر واحد جنگ نرم تحکیم وحدت نیز با بیان اینکه وزارت ارشاد یکی از جبهه‌های مهمی است که باید به موضوع جهاد تبیین در حوزه‌های مختلف فرهنگی بپردازد، تصریح کرد: وزات ارشاد می‌تواند در مسائل مختلف فرهنگی بحران و سرگشتی بی هویتی را هم که خیلی آسیب زاست از بین ببرد و هویت اسلامی ایرانی را جایگزین آن کند تا غرور ملی تقویت شود.

وی با طرح این سوال که چرا باید به آثاری مجوز داده شود که بعد از اکران به بهانه وجود مفاهیم نامناسب متوقف شوند، افزود: اصلاح زیرساخت‌های مختلف فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگی از اولویت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و مسیر درستی هم هست، اما ما توقع داریم که عمل شایسته‌ای هم غیر از حرف زدن در این رابطه ببینیم و به تبع آن قانون گذاری‌هایی انجام شود تا برخورد سلیقه‌ای با وزارت فرهنگ و ارشاد صورت نگیرد تا با روی کار آمدن هر جناحی سیاست گذاری جدیدی برای این وزاتخانه صورت نگیرد.

فاتحی به اهمیت تولید فیلم‌ها و تئاتر‌هایی برای تقویت مبانی فکری، اسلامی و انقلابی اشاره کرد و گفت: تولید فیلم هم می‌تواند در جامعه خودمان اثرگذار باشد و هم ما می‌توانیم با این آثار هنری فرهنگ خود را به دیگر کشور‌ها صادر کنیم. به هر روی اگر دشمنان ما فیلمی مانند بدون دخترم هرگز را بسازند بحثی نیست، ولی وقتی ما خودمان فیلمی مانند قهرمان را به اسکار می‌فرستیم این گل به خودی است. (بیشتر بخوانید)

ماموریت وزارت ارشاد در حوزه زنان باید مشخص شود

محمدحسین کاظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز با طرح این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه برنامه عملیاتی را در راستای فرمان تحول ساختار فرهنگی کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار هیات دولت مطرح شد تهیه کرده؟ گفت: ما انتظار معجزه نداریم، چون می‌دانیم مسائل فرهنگی کشور یک شبه حل نمی‌شوند، ولی حداقل وضع موجود باید متوقف و به ریل اصلی خودش برگردد.

وی با بیان اینکه تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ولی تحقق این مهم فقط در حد شعار باقی مانده افزود: سوال بنده این است که وزارت ارشاد چه برنامه‌هایی را برای تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی پیش بینی کرده و این برنامه‌ها تا چه حد عملیاتی شده اند.

تینا حاج محمدی، دبیر خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مسئولان فرهنگی ما خوانش غلطی از فعالیت‌های فرهنگی دارند به گونه‌ای که صرفا فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که فقط یک قشر خاصی را از جامعه دربرمی گیرد و از طرفی این فعالیت‌های به جای اینکه ایجابی باشند سلبی هستند و در نتیجه این فعالیت‌ها نتیجه معکوسی را در پی دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از زنان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مشاور که فقط نقش نمایشی داشته باشند به تنهایی کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: ماموریت وزارت ارشاد در حوزه زنان باید مشخص شود و این وزارت خانه بداند در حوزه زنان باید به چه نقطه مطلوبی برسد و چه کار‌هایی باید انجام شود. ما به حضور نمایشی زنان در وزارت ارشاد نیاز نداریم؛ بلکه زنان باید در تمام امور و مخصوصا در مسائل فرهنگی بانوان نقش داشته باشند و آن‌ها بدانند که در نهایت باید به چه هدفی برسند. (بیشتر بخوانید)

مسئولان نیت اسلامی‌سازی دارند ولی راهکار ندارند!

محمد اسکندری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این نشست گفت: تمدن سازی اسلامی از اهداف انقلابی اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و سیر کلی حکومت جمهوری اسلامی بوده است. با این وجود وقتی از تمدن سازی اسلامی حرف می‌زنیم باید در تمام زمینه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد و دیگر موارد حرف برای گفتن داشته باشیم نه اینکه صرفا به صورت فانتزی پسوند اسلام را به هر آنچه هم که اسلامی نیست بچسبانیم.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروز با آن مواجه ایم این است که برخی از مسئولان ما علی رغم اینکه دارای نیت اسلامی سازی، ایرانی سازی و اصلاح مسائل هستند؛ اما راهکار ندارند و نمی‌دانند باید چه کار کنند به همین دلیل مجبورند که امور را روی یک دور باطل پیش ببرند. مثلا ما در حوزه فرهنگ درگیر یک دوگانه دو دیدگاهی هستیم به این معنا که هر دولتی که می‌آید دیدگاه خودش را دارد و همین فرآیند دارد طی می‌شود و هیچ راهکار و مسیر جدیدی هم امتحان نمی‌شود و در نتیجه داریم مدام شکست‌ها را تجربه می‌کنیم و رو به سقوط می‌رویم.

اسکندری با بیان اینکه وزارت ارشاد برای تسهیل کردن قوانین باید از اکثریت ذهن‌ها و گروه‌های دغدغه‌مند جامعه استفاده کند و به حمایت از این گروه‌ها بپردازد تا در سال‌های باقی مانده از عمر این دولت در تولید محتوا و تولید راهکار به نتیجه برسد، اظهارکرد: در بحث شفافیت مجلس شورای اسلامی علی رغم نامش انقلابی نبوده با این وجود امیدواریم دولت در این زمینه انقلابی باشد و البته روزنه‌هایی هم دیده شده است. کوچترین دستاورد شفافیت اعم از شفافیت مالی، شفافیت راهکار‌ها و شفافیت حرف‌ها این است که باعث می‌شود مردم وارد حمکرانی شوند و این به معنای دموکراسی اسلامی است. همچنین شفافیت موجب می‌شود که بر تک تک اعمال حکمرانی نظارت داشته باشند. مضاف بر این شفافیت موجب رشد مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آرمان خواهی اجتماعی از جمله مسائلی است که بعضا در دولت‌های اصولگرا وقتی نقدی صورت می‌گیرد به محاق می‌رود، تصریح کرد: یکی از دلایل ناامیدی مردم به ویژه در دولت سابق وجود دیدگاه‌های امنیتی در مسائل مختلف بوده. در واقع ما به جای اینکه با ایجاد گفتمان مردم را قانع کنیم به زور و مسائل امنیتی متوسل شده ایم با این وجود این اقناع سازی از وظایفی است که به وزارت ارشاد برمی گردد. (بیشتر بخوانید)

داوران جشنواره فجر به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار هیچ نهاد سیاست گذاری در کشور نیست

علی اسدی، نماینده نشریات دانشجویی نیز گفت: در قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد هفت هدف اصلی و ۳۰ وظیفه اساسی برای این وزارتخانه تعیین شده است. بر این اساس وزارت ارشاد مسئول اجرای سیاست‌های نظام در فرهنگ عمومی است به این معنا که ریل گذاری و اجرای سیاست‌ها به عهده این وزارتخانه است با این وجود ما چقدر دیده ایم که وزارت ارشاد در راستای این هدف گام بردارد؟ واقعیت این است که خروجی ریل گذاری و سیاست گذاری که ما باید از این وزارتخانه ببینیم آن را شاهد نیستیم.

وی به ابتذال موجود در سینما اشاره کرد و افزود: در سطح دنیا سیاست‌ها و اهداف جشنواره‌ها مشخص و در راستای حکمرانی است، اما در ایران اینگونه نیست؛ مثلا یکی از داوران جشنواره فجر به گونه‌ای صحبت می‌کرد که انگار هیچ نهاد بالادستی، سازمان سینمایی و سیاست گذاری در کشور نیست و انگار فقط داور است که تعیین می‌کند سیاست‌های جشنواره چیست و تعیین می‌کند که چه کسانی باید جایزه بگیرند. (بیشتر بخوانید)

چرا وزیر ارشاد برای برخی بازیگران معلوم‌الحال درخواست معافیت مالیاتی می‌کند؟

علی راستی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این نشست با بیان اینکه مهمترین نقدی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است عدم مشاهده یک دال مرکزی و گفتمانی، یک راهبرد کلان بلند مدت و یک کلان نظریه است، تصریح کرد: اگر چه کلیدواژه‌هایی مانند عدالت فرهنگی را از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیده ایم، اما نه تنها در عمل کنشی در راستای تحقق عدالت فرهنگی صورت نگرفته بلکه بر خلاف عدالت هم از وزیر ارشاد کنشگری دیده ایم. سوال این است که چرا وزیر ارشاد باید برای بازیگری که پول میلیاردی اختلاس شده صندوق ذخیره فرهنگیان را دریافت کرده درخواست معافیت مالیاتی کند. در حالی که سایر اقشار مالیات می‌پردازند.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته مدیران ما در مواجهه با سلبریتی‌ها و غرب گرا‌ها یا در دام انفعال و یا در دام تقابل مطلق افتادند، با این وجود ما تاکنون از وزیرارشاد دولت سیزدهم در مواجهه با سلبریتی‌ها و غرب گرا‌ها علی رغم وجود سوژه‌هایی برای انجام کار مشترک از جمله محیط زیست راهبردی مشاهده نکردیم؛ و این در حالی است که این بدون راهبردی ممکن است ما را هر لحظه در موقعیتی قرار دهد که هنرمندی مانند حسام الدین سراج را منزوی و فردی مانند «تتلو» را بالا بیاوریم.

امیر حسن نیا، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز در این نشست گفت: سوالی که وجود دارد این است که چرا در بحث جهاد تبیین که به فرمایش رهبر معظم انقلاب یک فریضه قطعی و فوری است و همچنین در برهه ا یی که به قول رهبری جنگ روایت هاست و اگر ما روایت نکنیم دشمن آنطور که دوست دار روایت می‌کند چرا وزارت ارشاد نیرویی هم سنگ و همتراز شهید آوینی تربیت نکرده است در حالی که این وزارت خانه یکی از نهاد‌هایی است که به خوبی میتواند در این امر و جهاد تبیین نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه این درست نیست که دفاع مقدس و قهرمانان انقلاب در این برهه به خوبی روایت نمی‌شوند و جوانان دهه ۸۰ و حتی قبل آن نیز شناخت کافی نسبت به این افراد ندارند، اظهار کرد: نباید نام این قهرمانان نباید فقط در حد یک اسم روی خیابان ها، بزرگراه‌ها و یا کوچه‌ها باقی بماند. (بیشتر بخوانید)

جشنواره فجر تبدیل به محفل توهین به انقلاب شده است

امیرحسین پناهی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان در این نشست گفت: فرهنگ نظام ارزشی جامعه را تشکیل می‌دهد و این مسئله نیز خود را در دگرگونی نظامی ارزشی کشورمان در برهه کنونی در مقایسه با دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ نشان می‌دهد؛ به گونه‌ای که امروز مسئله تغییر ارزش‌ها را در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شاهد هستیم؛ مثلا اگر در گذشته ساده زیستی و قناعت ارزش بوده امروز این ارزش‌ها جای خود را به مصرف گرایی داده اند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های داخلی و خارجی با آثار خود نقش به سزایی در تغییر نظام ارزشی کشورمان داشته اند، افزود: کشور‌های خارجی بودجه‌های چند ۱۰۰ میلیارد دلاری برای مقابله با فرهنگ ارزشی و تغییر نظام ارزش‌ها در ایران اختصاص می‌دهند، اما متاسفانه در کشورمان در چند دهه اخیر تا اسم کسری بودجه می‌آید اولین جایی که بودجه آن را کم می‌کنیم حوزه فرهنگ است.

پناهی تصریح کرد: نگاه تنزل یافته به مسئله فرهنگ نیز به زندگی مردم تسری یافته به گونه‌ای که اگر درآمد‌های سرپرست خانوار کاهش پیدا کند در خانواده‌ها نیز از مسائل فرهنگی می‌زنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی کشورمان ریل گذاری مشخصی ندارد، اظهار کرد: در مقوله فرهنگ عمومی کشور شاهد یک ساده انگاری هستیم، یعنی فکر می‌کنیم با تصمیمات یک شبه و ساده می‌توانیم این حوزه را اداره کنیم و همین مسئله‌ای است که باعث می‌شود سیاست‌ها و ابزار‌هایی که وزارت ارشاد در اختیار دارد به ضد خودش تبدیل شوند؛ مثلا ما می‌بینیم جشنواره فجر که قرار بوده به وسیله هنر ارزش‌های انقلاب اسلامی را معرفی کند اکنون به ضد وزارت ارشاد تبدیل شده و این جشنواره به محفلی تبدیل شده که بدترین توهین‌ها و ضد ارزش‌ها را در جشنواره فجر می‌بینیم. (بیشتر بخوانید)

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top