تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/01/29 - 04:12
کد خبر: 430050

روش پذیرش در مقطع دکتری؛

بررسی روش پذیرش در مقطع دکتری ۱۴۰۱ +جدول

بررسی روش پذیرش در مقطع دکتری  ۱۴۰۱ +جدول

پس از اعلام نتایج، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته هستند، فرصت دارند تا در بازه زمانی اعلام‌شده نسبت به انتخاب رشته‌محل‌های مدنظر خود اقدام نمایند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکشنبه ۲۸ فروردین ماه، علیرضا کریمیان مشاور سازمان سنجش آموزش کشور، با اشاره به مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۱، گفت: به‌منظور مساعدت با متقاضیانی که تا امروز موفق به انتخاب رشته آزمون دکتری نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته بتوانند از روز یکشنبه تا روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین نسبت به انتخاب کدرشته محل‌های مورد نظر خود اقدام نمایند.

 وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۳ هزار نفر داوطلب در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور انتخاب رشته کرده‌اند، گفت: ضروری است متقاضیان در مهلت در نظر گرفته شده پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته، به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و انتخاب رشته کنند.

مشاور رییس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: متقاضیانی که قبلاً انتخاب رشته خود را تکمیل و کد رهگیری دریافت کرده‌اند در صورت تمایل می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده نسبت به مشاهده و ویرایش کد رشته محل‌های انتخابی اقدام کنند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌ دکتری ۱۴۰۱ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش در تاریخ ۲۵ فروردین در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته قرار گرفت.

در ادامه به بررسی روش پذیرش در مقطع دکتری که سوال بسیاری از داوطلبان است خواهیم پرداخت:

 در این بخش درخصوص میزان تأثیر آزمون کتبی و مرحله دوم مصاحبه دکتری و بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی در پذیرش نهایی توضیحاتی ارائه شده است. بر اساس اعلام سازمان سنجش، تاثیر هر یک از این مراحل در قبولی نهایی ۵۰ درصد خواهد بود؛ که جزئیات آن در جدول زیر ارائه شده است:

 بر اساس دفترچه، عدم شرکت در مرحله بررسی سوابق علمی و پژوهشی به منزله انصراف داوطلب از آزمون است و داوطلب از پذیرش نهایی حذف خواهد شد.

در ادامه ابتدائا شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۱ مندرج در دفترچه اول ثبت نام آزمون را ارائه کرده و سپس به بررسی روش پذیرش در مقطع دکتری خواهیم پرداخت لذا مهم است که دانشجویان قبل از انتخاب رشته از صحت دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی اطمینان حاصل کرده تا در مراحل بعدی پذیرش دچار مشکل نشوند.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۱

همان طور که گفتیم داوطلبانی مجاز به انجام مراحل ثبت نام آزمون دکتری هستند که شرایط و ضوابط شرکت در این آزمون را دارا باشند . در جدول زیر مهم ترین شرایط عمومی ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۱ را ذکر می کنیم.
 

 تبصره شرط عمومی دوم

اقلیت های دینی ( ادیان رسمی ) مندرج در قانون اساسی از این شرط مستثنی هستند ، به شرط آنکه آشکارا احکام اسلامی را نقض نکنند .

 تبصره شرط عمومی سوم

در صورتی که داوطلب سابقه عناد با نظام جمهوری اسلامی داشته باشد ، باید تغییر نظر او آشکار شود .

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۱

داوطلبان مقطع دکتری ۱۴۰۱ در صورت داشتن تمامی شرایط اختصاصی درج شده در دفترچه راهنمای ثبت ‌نام آزمون دکتری ، هیچ گونه محدودیتی در ثبت ‌نام نخواهند داشت . در جدول زیر مهم ترین شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۱ را ذکر می کنیم.


تبصره 1 شرط اختصاصی اول
 
فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های گروه پزشکی که قصد شرکت در آزمون دکتری را دارند می بایست قبل از اقدام به تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام مطمئن شوند که از لحاظ تعهد خدمت به وزارت بهداشت و در صورت قبولی برای ادامه تحصیل از نظر وزارت بهداشت مشکلی وجود نداشته باشد، در غیر این صورت مشمول محرومیت از ثبت نام آزمون دکتری می شوند.
 
تبصره 2 شرط اختصاصی اول
 
تحصیل در مقطع دکتری به صورت تمام وقت می باشد بنابراین داوطلبان شاغل در وزارتخانه ها ، سازمان ها و نهاد های دولتی باید قبل از ثبت نام موافقت محل کار خود را مبنی بر ادامه تحصیل در این مقطع دریافت و آن را نزد خود نگه دارند .
 
تبصره 3 شرط اختصاصی اول
 
رشته امتحانی انتخابی داوطلبان برای شرکت در آزمون دکتری می بایست متناسب با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی آنها و مطابق ستون مربوط به رشته های مرتبط دفترچه ثبت نام دکتری باشد .
 
تبصره 4 شرط اختصاصی اول
 
دارندگان مدرک معادل تحصیلی در صورت علاقه به ثبت نام آزمون دکتری می بایست شرایط مندرج در آیین نامه " شرکت دارندگان مدارک معادل و غیر رسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر " که در تاریخ 28 مرداد ماه سال 92 به دانشگاه ها ابلاغ شده را دارا باشند .
 
تبصره 5 شرط اختصاصی اول
 
کلیه دارندگان مدرک معادل ضمن خدمت فرهنگیان که طی سال های 77 تا 81 به دور های مذکور راه یافته اند ، منعی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری ندارند .
 
تبصره 6 شرط اختصاصی ول
 
صرفا تائیدیه تحصیلی و یا قبولی در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل ، مجوز ثبت نام در دانشگاه نبوده و ادامه تحصیل افرادی که دارای مدارک استخدامی ، داخلی و یا با عنوان " معادل " می باشند ، با رعایت تبصره 4 منوط به تائید دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می باشد .

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top