تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/01/30 - 18:57
کد خبر: 430288

عراق بر خروج نظامیان ترکیه تاکید کرد

عراق  بر خروج نظامیان ترکیه تاکید کرد

وزارت خارجه عراق ضمن انتقاد شدید از عملیات اخیر ترکیه، تأکید کرد که نیروهای آنکارا باید به صورت کامل از خاک عراق خارج شوند؛ به نحوی که نشانگر احترام به حاکمیت ملی باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، وزارت خارجه عراق در واکنش به تجاوزات جدید ترکیه به شمال این کشور و آغاز عملیات نظامی، «علی رضا کونای» سفیر آنکارا در بغداد را احضار کرد.

 احضار سفیر ترکیه به خاطر تجاوزات مداوم ارتش ترکیه از جمله عملیات نظامی گسترده اخیر است که مناطقی را در شمال عراق را هدف قرار داده است.

بغداد تأکید کرد که «به سفر ترکیه، یادداشتی اعتراضی شدیداللحنی داده شده است تا این کشور از انجام چنین اقدامات تنش‌زا دست بردارد. لذا نیروهای ترکیه به صورت کامل از خاک عراق خارج شوند؛ به نحوی که نشانگر احترام الزام‌آور به حاکمیت ملی باشد».

این نهاد عراقی خاطر نشان کرد، بغداد از نظر قانون حق دارد بر اساس منشور سازمان ملل و قواعد حقوق بین‌الملل، در قبال اقدامات خصمانه و یکجانبه مانند عملیات ترکیه، اقدامات ضروری و مناسب را انجام دهد؛ عملیاتی که بدون هماهنگی با دولت عراق صورت گرفته است.

در این بیانیه تأکید شد، ماده ۵۱ منشور سازمان ملل که ترکیه مدعی آن است، اجازه نمی‌دهد که حاکمیت یک کشور مستقل نقض شود، بلکه «حضور بیشتر عناصر حزب کارگران کردستان در شمال عراق، بر اساس توافق بین دولت ترکیه و حزب کارگران است. خاصه اینکه عراق مخالف و معترض صدور یک مشکل داخلی ترکیه به اراضی خود است».

بغداد در پایان خاطر نشان کرد، نقض حاکمیت عراق، زمینه مناسبی برای یافتن راهکار مشترک و مداوم برای مشکلات امنیتی نیست، بلکه افزایش همکاری امنیتی، راه مناسب تحقق منافع مد نظر و مقابله با مشکلات است.

وزارت  دفاع ترکیه بامداد روز دوشنبه مدعی شد که عملیاتی را به بهانه مبارزه با شبه نظامیان گروه پ ک ک در شمال عراق آغاز کرده است.  این عملیات جدید با مشارکت نیروی هوایی و نیروهای ویژه ارتش این کشور صورت خواهد گرفت.

تحرکات نظامی ارتش ترکیه در شمال عراق درحالیست که دولت و جریان‌های سیاسی عراق به شدت با حضور نظامی آنکارا در شمال این کشور مخالفند و حملات مداوم هوایی‌اش را موجب نقض حاکمیت ملی خود می‌دانند.

پایگاه خبری صابرین نیوز گزارش داده که «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه شخصا در اتاق مدیریت عملیات شخصا در حال نظارت بر عملیات هوایی و زمینی نظامیان ارتش ترکیه است.، آکار بعد از صدور فرمان عملیات گفته، اگر آتش در اطراف است وظیفه ما قبل از هر کاری دیگری خاموش کردن آن است. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top