تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/01/31 - 02:57
کد خبر: 430311

هدف از جعل اظهارات جلیلی درباره توقف مذاکرات چیست؟

هدف از جعل اظهارات جلیلی درباره توقف مذاکرات چیست؟

چند کانال زنجیره ای همسو با مدعیان اصلاحات، طی یک خبرسازی و جعل آشکار نوشتند: "اخیرا در جلسه کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی ادعا می کند بهتر است با توجه به میزان فروش بالای نفت (۳.۵ میلیون بشکه) و بازگشت پول آن، مذاکره را متوقف کنیم تا طرف مقابل با التماس به سمت طرف ایرانی بیاید. پس از طرح این ادعا، رهبر انقلاب به ایشان می گوید بهتر است با طرح‌های روی کاغذ جلو نرویم و با واقعیات صحبت کنیم. فروش ۳.۵ میلیون بشکه در روز محقق نشده است».

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در دروغ بودن این خبر، همین بس که آمار صادرات نفت بین یک تا ۱/۵ میلیون بشکه در روز، طی چند ماه گذشته و به دفعات در رسانه ها و حتی از سوی مدیران منتشر شده؛ و بنابراین هیچ صاحب نظری بر خلاف اخبار آشکار و بارها منتشر شده، نمی تواند صادرات نفت را ۳.۵ میلیون بشکه (سه برابر) اعلام کند!

اما هدف از این جعل خبر و فضا سازی چیست؟ نخست؛ ترور شخصیت دکتر جلیلی. دوم؛ غیر واقعی نمایاندن منطق مقاومت در مذاکرات. و نهایتا؛ القای گزاره مطلوب آمریکا و غربگرایان مبنی بر این که بدون مذاکرات و توافق نمی شود اقتصاد را اداره کرد.

آقای جلیلی با این قبیل خبر سازی ها مورد هجمه قرار می گیرد، چون جزو معدود شخصیت هایی است که در موضوع مذاکرات و برجام و پسا برجام، به رصد دقیق تحولات پرداخته و گزارش های فنی به افکار عمومی و مسئولان ارشد نظام ارائه کرده است.

بحث کارشناسی او با تیم آقای ظریف در کمیسیون بررسی برجام (۲۲ شهریور ۹۴) معروف است که طی آن، ظریف مدعی لغو همه تحریم ها و بازگشت ناپذیری آنها به واسطه برجام  بود؛ اما او با ارائه مستندات، این آرزو اندیشی را رد می کرد و نسبت به خطرات غفلت از منافذ برجام هشدار می داد.

اما هدف بالاتر شانتاژ  اخیر که در پوشش "زدن جلیلی" انجام شده، تحریف تحولات موازنه قدرت در روند مذاکرات است. مدیران ارشد دولت سابق در روند قهقرایی معطلی در برجام، نهایتا اعلام کردند حتی یک قطره نفت هم نمی توانند بفروشند و فروش نفت کشور در سال ۹۹، تا چند صد هزار بشکه سقوط کرد.

اما اکنون به همت اجزای مختلف نظام، کشور توانسته فشار حداکثری و تحریم های فلج کننده را پشت سر بگذارد و با فروش ۱/۵ میلیون بشکه نفت، تحریم ها را مهار کند.

این رقم هر چند با نیاز درآمدی در شرایط وابستگی مزمن به صادرات نفت فاصله دارد، اما افزایش چشمگیر آن ظرف یک سال گذشته، نشان می دهد که بدون برجام و تحریم های دو برابر شده در فرآیند اجرای معیوب آن هم می توان تجارت خارجی و صادرات را رونق بخشید.

چنین اتفاقی برای غربگرایان که مدعی اضطرار کشور برای اجرای به هر قیمت برجام بوده اند، فاجعه است! آنها با اقدام جاعلانه اخیر که جای تعقیب قضایی و امنیتی دارد، سعی کرده اند انگاره مطلوب خود را به مقامات ارشد نظام نسبت دهند و مذاکره از سر اضطرار و به هر قیمت را نتیجه بگیرند!

این نکته هم گفتنی است که آقای دکتر باقری در طول سالیان، از همکاران نزدیک آقای جلیلی بوده و القای اختلاف میان این دو نفر نیز برای ممانعت از امکان هم افزایی در میان مسئولان انجام می شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top