تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/02/13 - 18:51
کد خبر: 431587

مضرات پسته؛ عوارض مصرف زیاد پسته را می دانستید؟

مضرات پسته؛ عوارض مصرف زیاد پسته را می دانستید؟

از این نظر مصرف روزانه پسته در حد معمول می تواند برای بدن بسیار مفید باشد اما زیاده روی در مصرف پسته مانند مصرف بیش از حد آجیل های دیگر دارای عوارضی بوده که می تواند سلامتی بدن شما را به خطر بیاندازد. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به مضرات پسته و عوارض مصرف زیاد آن بپردازیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در میان تمامی آجیل ها، پسته از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پسته در کنار طعم خوشمزه خود منبعی سرشار از فواید و مواد مغذی است که مصرف آن تاثیر بسیاری بروی حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن داشته و می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله بیماری های قلبی و عروقی را به طور چشم گیری کاهش دهد. از طرفی مصرف پسته به روش های گوناگونی مانند مخلوط بودن با شکلات، شیرینی، بستنی و یا به صورت خام، بو داده، خلال شده و روش های دیگر بسیار مرسوم است.

از این نظر مصرف روزانه پسته در حد معمول می تواند برای بدن بسیار مفید باشد اما زیاده روی در مصرف پسته مانند مصرف بیش از حد آجیل های دیگر دارای عوارضی بوده که می تواند سلامتی بدن شما را به خطر بیاندازد. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به مضرات پسته و عوارض مصرف زیاد آن بپردازیم.

مضرات پسته

پسته یکی از سالم ترین آجیل هاست. به علاوه پسته یک منبع سرشار از آنتی‌ اکسیدان، اسید های چرب مفید، ویتامین‌ ها و مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن بوده و فواید بی نظیر آن بر هیچ کس پوشیده نیست. به همین دلیل گنجاندن آن در رژیم غذایی کودکان و خرید پسته توسط والدین و مصرف آن توسط سالمندان توصیه شده است. اما در کنار این فواید، مصرف پسته می تواند برای برخی افراد مضر بوده و همچنین مصرف بیش از حد آن می تواند باعث بروز برخی مشکلات شود.

عوارض مصرف زیاد پسته

قبل از اینکه سراغ عوارض مصرف زیاد پسته برویم، جا دارد یکبار دیگر این نکته را باهم مرور کنیم که مصرف پسته به خودی خود ضرری برای سلامتی بدن ندارد بلکه این مصرف بیش از حد آن است که باعث بروز مشکل می شود. علاوه بر مصرف بیش از حد، به طبع مصرف پسته بی کیفیت و نامرغوب نیز می تواند برای سلامتی مضر باشد. در نتیجه با خرید از فروشگاه های معتبر مانند فروشگاه توچین می توانید از مضرات آجیل های بی کیفیت در امان بوده و با خیالی راحت پسته و دیگر آجیل های مورد نیاز خود را بالا ترین کیفیت بخرید.
حالا زمان آن است که سراغ مضرات پسته رفته و بفهمیم عوارض مصرف زیاد پسته باعث ایجاد چه مشکلاتی در بدن می شود.

ایجاد مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه

پسته سرشار از مواد معدنی از جمله پتاسیم است و وجود بیش از پتاسیم در بدن برای کلیه ها نامناسب بوده و می تواند به ضربان قلب نامنظم، ضعف، دیابت، خونریزی داخلی و تهوع نیز منجر شود. علاوه بر این مشکلات پسته حاوی اگزالات و متیونین می باشد و مصرف بیش از حد آن، خطر ابتلا به سنگ کلیه و سنگ اگزالات کلسیم را افزایش می دهد. در مقابل مصرف متعادل پسته برای کسانی که دارای سنگ کلیه هستند و از بیماری های کلیوی رنج می برند بسیار مفید است.

مضرات پسته؛ عوارض مصرف زیاد پسته را می دانستید؟

افزایش فشار خون از دیگر مضرات پسته

بر خلاف پسته خام، پسته بو داده سرشار از سدیم است. از طرفی هر چند مقدار معمول سدیم در بدن ضروری است و باعث حفظ تعادل الکترولیت بدن و انتقال ضربان عصبی به عضلات می شود اما وجود مقدار بیش از حد آن در بدن خطرناک بوده و باعث بالا رفتن فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود.

ایجاد آلرژی آفلاتوکسین و سرطان

اگر پسته به درستی پرورش داده نشود و یا بعد از برداشت در محیط مرطوب و گرم نگهداری شود، می تواند به آفلاتوکسین آلوده شود. مصرف پسته های آلوده به آفلاتوکسین نیز علاوه بر افزایش خطر ابتلا به هپاتیت B و سرطان کبد در طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به سرطان را به طرز چشم گیری افزایش دهد. از طرف دیگر پسته های حاوی مواد آفت کش و حشره کش که برای محافظت محصول مصرف می شوند نیز می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال شده و خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش دهد.

ایجاد مشکل برای دستگاه گوارش و معده

پسته دارای فیبر های غذایی و فروکتان است. در نتیجه مصرف آن به افراد دارای حساسیت فروکتانی توصیه نمی شود چراکه در صورت مصرف پسته دچار مشکلات گوارشی می شوند. به علاوه وجود بیش از حد فیبر های غذایی در معده می تواند به شکم درد، اسهال، درد روده و سندرم روده منجر شود.

جذب بیش از حد منگنز، از عوارض مصرف زیاد پسته

منگنز در کنار وجود مواد معدنی و مغذی دیگر یک ماده ضروری برای بدن می باشد. اما وجود مقداری بیش از حد منگنز در بدن می تواند منجر به موارد زیر شود. مواردی همچون:

  • اختلالات عصبی
  • سردرد
  • لرزش
  • گرفتگی پا
  • توهم
  • و از دست دادن اشتها

همچنین خطر ابتلا به بیماری های مزمن کبدی، پارکینسون، پلی سیتمی و هیپرمانژانسمی را افزایش می دهد.

مضرات پسته؛ عوارض مصرف زیاد پسته را می دانستید؟

افزایش خطر ابتلا به باکتری سالمونلا و آکریلامید

پسته می تواند به باکتری سالمونلا آلوده شود. از طرف دیگر مصرف این پسته ها برای کودکان و سالمندان دارای ایمنی پایین کشنده بوده و در کمترین حالت می تواند منجر به اسهال شود. راه حل مناسب برای از بین بردن باکتری های سالمونلا بو دادن درست پسته هاست. بو دادن پسته یک روش موثر برای از بین بردن آفلاتوکسین و باکتری سالمونلا می باشد. اما در مقابل خطر تشکیل آکریلامید ها که موادی سرطان زا هستند را افزایش می دهد.

مصرف پسته برای چه کسانی ممنوع است؟

احتمالا تا اینجا فهمیده اید که چه کسانی باید از مصرف پسته خودداری کنند. در کل مصرف پسته برای افراد زیر ممنوع است:

  • افراد دارای حساسیت
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد دارای معده ضعیف
  • افراد دچار نارسایی کبد و ضعف
  • افراد مبتلا به نقرس
  • افراد دارای تری گلیسیرید بالا

برای رفع مشکلات بالا خرید عسل گون طبیعی را به شما پیشنهاد میکنیم.

کلام آخر

در آخر مقاله جا دارد این نکته را ذکر کنم که پسته پر از خاصیت و مواد مغذی می باشد. در نتیجه مصرف آن به طور ویژه ای به سلامتی و تقویت ایمنی بدن شما کمک می کند. پس اگر دوست دارید با خواص پسته بیشتر آشنا شوید به شما توصیه می کنم مقاله خواص پسته خام برای کم خونی را به هیچ وجه از دست ندید. اما اگر الان برای مصرف پسته دچار نگرانی شده اید، مطمئن باشید نگرانی شما بی مورد است. چراکه مضرات پسته به دلیل مصرف طولانی و بیش از حد آن است. پس مصرف پسته در حد متعادل سرشار از خواص است. در نتیجه با خیال راحت به مصرف آن پرداخته و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

 

سوالات متداول:

  • برای دور ماندن از عوارض، مصرف روزانه چند عدد پسته مجاز است؟
    • مقدار مجاز مصرف روزانه پسته برای یک فرد سالم حدود ۳۰ گرم (معادل ۴۵ عدد) می باشد، که با توجه به خواص بی نظیر پسته، مقداری مناسب برای جذب خواص در حین دور ماندن از مضرات مصرف بیش از حد آن است.
  • آیا استفاده از پوست پسته برای بدن ضرر دارد؟
    • استفاده معتدل از پوست پسته نه تنها مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند بلکه سرشار از خواص درمانی بوده، که از خواص آن می توان به رفع بوی بد دهان، استحکام لثه، از بین بردن حالت تهوع و استفراغ، التیام زخم‌ های داخل دهان، رفع سکسکه و درمان بواسیر اشاره کرد.
  • آیا مصرف پسته برای افراد گرم مزاج مناسب است؟
    • مصرف پسته برای افراد گرم مزاج مناسب نیست، چراکه مغز پسته دارای طبعی گرم و خشک است و در صورت مصرف توسط این افراد باعث بروز مشکل در بدن می شود. البته این افراد می توانند برای رفع این مشکل پسته را همراه با ترشیجاتی مانند انار ترش، برگه زردآلو یا سرکه مصرف کنند.
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top