تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/02/20 - 09:43
کد خبر: 432095

در مراسم بزرگداشت شهادت استاد «مرتضی مطهری» مطرح شد؛

رستمی: نفوذ اندیشه‌های بیگانه باعث آسیب به انقلاب خواهد شد/ رحیم‌پور ازغدی: انقلاب در خطر است

رستمی: نفوذ اندیشه‌های بیگانه باعث آسیب به انقلاب خواهد شد/ رحیم‌پور ازغدی:  انقلاب در خطر است

دو جبهه بود که شهید مطهری در مقابل آن ایستاد: ۱. دسته‌ای که اسلام را انزوا طلب و جامعه‌گریز میدانست، اسلامی که اگر در جامعه ظاهر شود چیزی جز نفوذ در پی نخواهد داشت. مانند داعش و القاعده و امثالهم. ۲. اسلامی که از تفکری عمیق نشأت می‌گیرد و دنبال مدیریت جامعه است و مثل جامعه تسلیم و منفعل در اروپا نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیروز دوشنبه 19 اردیبهشت، مراسم بزرگداشت استاد «مرتضی مطهری» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، علی مطهری نماینده سابق مجلس، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حمیدرضا نقاشیان توسط بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

نفوذ اندیشه‌های بیگانه باعث آسیب به انقلاب خواهد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این همایش گفت: شهید مطهری کسی بود که خواست از اسلام دود و غبار را بزداید.

وی همچنین گفت: دو جبهه بود که شهید مطهری در مقابل آن ایستاد: 1. دسته‌ای که اسلام را انزوا طلب و جامعه‌گریز میدانست، اسلامی که اگر در جامعه ظاهر شود چیزی جز نفوذ در پی نخواهد داشت. مانند داعش و القاعده و امثالهم. 2. اسلامی که از تفکری عمیق نشأت می‌گیرد و دنبال مدیریت جامعه است و مثل جامعه تسلیم و منفعل در اروپا نیست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: شهید مطهری در این دو جبهه در حال دفاع از اسلام است. اسلام در ابتدا به ناحق در کنار مسحیتی قرار گرفته بود که ناکارآمد بود. مسیحتی که در دلش نه شریعتی وجود دارد و نه برای حل مشکلات مردم راهکاری ارائه داده است.

حجت الاسلام رستمی

رستمی ادامه داد: اسلام با همان چوب و تقلید از رفتار اروپایی‌ها زده شد و در ایران و کشورهای اسلامی هم این برخورد در مواجهه اسلام و روشنفکری رخ داد. شهید مطهری در جبهه مقابله با این نگاه بود.

وی با بیان اینکه ایشان در کتاب آینده انقلاب اسلامی، بر اساس مطالعه دقیق تاریخ، به آینده‌نگاری اقدام می‌کند، گفت: جنس نگاه شهید، بر اساس آنچه در گذشته رخ داده و فهم گذشته، تلاشی برای طراحی آینده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی گفت: تشیع و قرائت علوی از اسلام، به یک معنا، مجال اداره جامعه، جز دوره اندکی بعد امام علی(ع) و امام حسن(ع)، حکومت‌داری را تجربه نکرد. تا انقلاب اسلامی. این نکته برخلاف اهل‌سنت است که سال‌ها حکومت کردند و شاهد تولید محتوای حکومتی در اهل‌سنت بوده‌ایم.

وی افزود: بعد از انقلاب هم شاهد ترور اندیشمندان انقلاب اسلامی بودیم که با روش‌های ناجوانمردانه و حذف فکر و سخن با اسلحه به شهادت رسیدند. در این آینده‌نگری، شهید مطهری بیان می کند که ما نیازمند تربیت انسان‌هایی

مومن با رشد فکری و معتقد به انقلاب اسلامی هستیم و تاکید می‌کند که رهبران انقلاب باید به این موضوع توجه کنند و مراقبت داشته باشد.

رستمی در ادامه با بیان اینکه در مورد آسیب‌هایی که ممکن است انقلاب به آن دچار برسد یکی از مواردی که عنوان می‌کنند، مطرح کرد: مورد نفوذ اندیشه‌های بیگانه واقع شدن است. این مسئله از مهترین آسیب‌هایی هست که در تمدن‌های دینی خصوصا در شرق، به آن دچار می‌شوند.

وی در پایان گفت: همچنین از دست دادن نیت مخلصانه برای ادامه حرکت را جزو خطرات میدانند. تاکید بر روی نیت به این جهت است که در جامعه اسلامی بدون نام خدا همه حرکات، ابتر است. ایشان حضور فقیه جامعه شناس را برای ادامه حیاط جامعه اسلامی ضروری میدانند. امروز ما شاهد این هستیم که برخی آرمان های را به مسلخ ببرند و انقلاب را فدای منافع شخصی خودشان کرده‌اند.

انقلاب آمد تا تحول ایجاد کند

علی مطهری - خبرنامه دانشجویان ایران

علی مطهری، فرزند شهید مطهری در این مراسم گفت: شهید درباره انقلاب فرمودند:« انقلاب آمد تا تحول ایجاد کند نه اینکه صرفا احکام و مناسک را رعایت کند و مردم قانع شوند.

وی در ادامه افزود: انقلاب ما باید مسیر آزادی و عدالت خواهی  اجتماعی را ادامه دهد وگرنه انقلاب ما با شکست مواجه خواهد شد. ایشان این سخن را مدت خیلی کوتاهی بعد از انقلاب بیان کردند. این مسئله، در آن زمان یک دیدگاه واقع گرایانه‌ای به حساب می‌آمد.

نماینده سابق مجلس گفت: شهید مطهری درباره مفهوم آزادی سخنرانی داشتند که منظور ما از آزادی چیست؟ گاهی کمونیست ها می‌گفتند بیایید از آزادی شعار واحدی بسازیم برای سرنگونی شاه.

مطهری تصریح کردک شهید در جواب عنوان کردند که آزادی یک مشترک لفظی در میان ماست، ما میگوییم آزادی از بی خدایی، از کمونیسم، و شما میگویید آزادی از مذهب و لذا ما نمیتوانیم با هم متحد باشیم.

وی همچنین گفت: پیرامون آزادی از عقیده ایشان می‌فرمودند که، هر عقیده ای محترم نیست. عقیده‌ای محترم است که ناشی از عقل است نه ناشی از جهل.

خداوند هیچ چیزی را تضمین نمی کند؛ انقلاب در خطر است

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم گفت: شما سه نسل بعد از مطهری هستید و نمی توانید بعضی از اتفاقات زمان شهید مطهری را درک کنید. هیچ تجربه نوشته شده‌ای نبود، چطور می‌شود دولتی بر سر کار بیاید که هم ارزش‌ها زیر پا نرود و هم مردم بتوانند در اداره دولت مشارکت کنند.

وی افزود: هر کسی بیان می‌کند که پیروزی انقلاب اسلامی، قابل پیش‌بینی بود یا اشتباه می‌کند یا دروغ می‌گوید. مرجعیت فکری که شهید مطهری بعد انقلاب داشت، قبل انقلاب نداشت و او را غیر روشنفکر و مُلا لغتی می‌دانستند و اقلیتی او را می‌فهمیدند.

حسن رحیم پور ازغدی - خبرنامه دانشجویان ایران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top