تاریخ انتشار: جمعه 1401/02/23 - 17:12
کد خبر: 432365

گزارشی از حواشی در دانشگاه شریف؛

به داد دانشگاه صنعتی شریف برسید!

به داد دانشگاه صنعتی شریف برسید!

البته این صرفا یک نمونه روشن است، کتابی که در آن از تقی ارانی کمونیست الگوسازی میشود، کتاب انحرافی نوح هراری اسرائیلی تبلیغ میشود، نویسنده بدون داشتن تصوری درست از علم مدرن و متافیریک حاکم بر آن، تصویری انحرافی از ان ارائه و بدنۀ علمی کشور را به سخره میگیرد!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن پیش رو لزوما مورد تایید «خبرنامه دانشجویان ایران» نیست،بلکه در جهت باز شدن باب گفت‌وگو و تخاطب در فضای یک رسانه دانشگاهی است، از این‌رو از طرف‌های مقابل این یادداشت خواستاریم نقطه‌نظرهای انتقادی خود نسبت به این مطلب را جهت انتشار در اختیار خبرنامه قرار دهند.

یادداشتی از محمد جمالی، فارغ التحصیل دکتری فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف در ادامه میخوانید:

در محضر مردم عزیز ایران که دلسوزان واقعی این انقلاب اند. خطاب به کسانی که در قبال انقلاب اسلامی، برای خود مسئولیتی قائلند.

بس بگردید و بگردد روزگار / دل به دنیا در نبندد هوشیار
ای که دستت می‌رسد کاری بکن / پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
با بدان بد باش و با نیکان نکو / جای گل گل باش و جای خار خار
با بدان چندان که نیکویی کنی / قتل مار افسا نباشد جز به مار
سعدیا چندان که می‌دانی بگوی / حق نباید گفتن الا آشکار

متاسفانه ریاست دانشگاه صنعتی شریف، معاونین ایشان و نهاد رهبری در دانشگاه ها، تصمیم به برگزاری آیین رونمایی، تایید و ترویج کتابی را دارند که در آن صریحا چهار مهم مورد توهین و تمسخر قرار گرفته است: شیعه و اعتقادات دینی، خودباوری و اعتماد به نفس ملی که نقطه شروع هر پیشرفتی است، بدنۀ اساتید دانشگاه شریف، و برخی از مفاخر علمی کشور. علیرغم اینکه جمعی از اساتید با ارائه مستندات و نتیجه مکتوب بررسی ها متذکر موارد مذکور شدند [1,2]، باز هم مسئولین دانشگاه بر تبلیغ این مجموعه نوشته ها اصرار می ورزند. 1 اینک سوال اساسی اینجاست که چرا ریاست دانشگاه و نهاد رهبری در دانشگاه، انجام این کار را مصرانه دنبال میکنند، آن هم به بهانۀ کرسی های آزاد اندیشی!!!؟ آیا تایید یکطرفۀ یک کتاب انحرافی و ترویج آن، کرسی آزاد اندیشی است!؟ آیا القاء شبهات علیه مفهوم "انسان کامل" و "اعتقادات شیعی" آن هم توسط یک فرد غیرمتخصص، شایستۀ آن است که امکانات دانشگاه صنعتی شریف در خدمت ترویج آن قرار گیرد؟! به راستی اگر دانشگاه در ادعای آزاداندیشی خود صادق بود آیا نمی توانست به جای رونمایی و ترویج چنین کتابی، جلسۀ علمی نقد و بررسی بگذارد؟! آیا کتاب های دیگری نبودند که دانشگاه بتواند بر پایه آنها فضای تضارب آرا به وجود آورد؟!

البته این صرفا یک نمونه روشن است، کتابی که در آن از تقی ارانی کمونیست الگوسازی میشود، کتاب انحرافی نوح هراری اسرائیلی تبلیغ میشود، نویسنده بدون داشتن تصوری درست از علم مدرن و متافیریک حاکم بر آن، تصویری انحرافی از ان ارائه و بدنۀ علمی کشور را به سخره میگیرد! و بدون هیچ گونه تخصصی در امور دینی، خود را صاحب نظر دانسته و از منظری انحرافی به نقد ژورنالیستی آن  میپردازد!، کشکولی که همه چیز در آن یافت میشود از سیاست گذاری علم تا حکومت داری و اقتصاد تا بحثهای شبه فلسفۀ علمی تا دین شناسی و... و خلاصه در آن از هر دری آنهم به بیانی ژورنالیستی سخن رفته است، آیا چنین کتابی ارزش نقد و بررسی دارد؟! چه رسد به رونمایی و ترویج و الگوسازی در دانشگاه صنعتی شریف، آن هم به اسم کرسی آزاد اندیشی!!!

بیشتر بخوانید: در دانشکده فیزیک دانشگاه شریف چه می‌گذرد؟ +عکس

مطابق شواهد موجود و برخی گزارشات منتشر شده نمونه های فساد فکری، اخلاقی و اجتماعی در دانشگاه صنعتی شریف فراوان است؛ حکمرانی باندی در دانشگاه که هرچند اقلیت هستند اما صاحبان قدرت و نفوذ اند، در کنار انفعال و دنیا طلبی معدود مسئولینی به ظاهر انقلابی و مسلمان! عرصه را برای پیشرفت کشور و انجام رسالت های دانشگاه صنعتی شریف به عنوان جذب کننده بهترین استعدادهای کشور که باید نیروی پیشران کشور به سمت رفاه و تعالی باشند، تنگ کرده است. آقایانی که ادعای کرسی آزاد اندیشی دارند، چرا در مورد فعالیت های انحرافی و فسادهای بیشمار دانشکدۀ فیزیک شریف که یکی از محورهای اصلی فساد در دانشگاه است هیچ وقت کرسی آزاد اندیشی برگزار نمیکنند در حالی که فریاد افراد دغدغه مند بلند است (بخوانید [3,4]).

چرا در مقام بررسی و چاره جویی نسبت به عملکرد مدیریت قبلی دانشگاه که دانشگاه را هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ اجتماعی به انحطاط کشانده، نیستند؟! چرا در مورد تحولات فکری و انحرافات گروه فلسفۀ علم شریف بعنوان محور اصلی تغذیه فکری دانشگاه کرسی آزاداندیشی برگزار نمی کنند؟! (بخوانید [5]) چرا در مورد برخی انحرافات اخلاقی که بیان آنها در شأن این نامه نیست، کرسی آسیب شناسی و آزاداندیشی نمیگذارند؟! چرا در مورد انفعال برخی گروههای با رویکرد اسلامی در دانشگاه کرسی آزاداندیشی نمیگذارند؟ چرا شاهد هیچ گونه کرسی آزاداندیشی در مورد ظلم های بیشماری که بر دانشجویان و برخی اساتید دغدغه مند مسلمان (صرفا به خاطر عقایدشان) رفته است، نیستیم؟ چرا در مورد معیارهای غلط علم سنجی و معیارهای استعماری حاکم بر دانشگاه کرسی ازاداندیشی نمیگذارند؟ چرا در مورد انحرافات مرکز تخصصی کارگاهها (و بسیاری ازمایشگاههای دیگر) بعنوان بستر اصلی آموزش های صنعتی دانشگاه کرسی آزاداندیشی برگزار نمیکنند؟! و بسیاری از چراهای دیگر...

بیشتر بخوانید: آقای آزادگان! آزاده باش/ اتهامات وارده به مهدی گلشنی در دانشگاه شریف کذب است

در انتها از هر فرد مسئول دلسوزی که این نامۀ سرگشاده را خوانده است (کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ) درخواست دارم تا با تشکیل کمیته ای از افراد ذی صلاح و عادل به بررسی و ارائه گزارشی شفاف از وضعیت دانشگاه صنعتی شریف بپردازد تا شاید بعد از دهه ها حاکمیت این باند در دانشگاه اول کشور، اتفاقی در خور انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب در آن رخ دهد؛ اهمیت این مهم زمانی درک میشود که به جایگاه فرهنگی، علمی و آینده ساز دانشگاه نخست فنی کشور واقف باشیم. دو هفته قبل از انتشار این نامۀ سرگشاده، نامه ای خصوصی به جناب دکتر جلیلی، رئیس دانشگاه، و مشاوران ایشان (جنابان دکتر تقوی، دکتر بهمن آبادی و دکتر طباطبایی) نوشتم و در آن نامه که بدون پاسخ ماند موارد مهم را متذکر شدم ولی حیف که گوش شنوایی در کار نیست...

در پایان روی سخنم به رئیس نهاد رهبری در دانشگاههاست. جناب آقای رستمی چه شده است که اینقدر از اصول فاصله گرفته اید؟! شما روزی مسئول نهاد شریف بودید و انحرافات آنرا بخوبی میدانید؛ اگرچه در زمان حضور شما تقریبا هر اتفاق ناشایستی در دانشگاه افتاد و چیزی جز سکوت و انفعال از شما ندیدیم! هر فرد معلوم الحالی از طریق باند قدرت و نفوذ در دانشگاه بقدرت رسید و شما سکوت کردید! برخی اساتید به مقدسات دینی جسارت و بی حرمتی کردند و شما سکوت کردید! تا آنجا که بازرسین آژانش هسته ای به طور غیر قانونی و حقارت بار از آزمایشگاه های ما بازدید کردند و شما سکوت کردید! تا آنجا که شیرازۀ اصلی گروه فلسفۀ علم دانشگاه فروپاشید و شما سکوت کردید و ... متاسفانه این سکوتها گاهی به معنای جانب داری از ناحق بود...! لازم است حکم مقام معظم رهبری در انتصابتان را گاهی مرور بفرمایید! قرار بود حضور نهاد رهبری در دانشگاه کمکی باشد در راستای ارتقاء دانشگاه به دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی ولی الان چگونه است؟ خود شما و بسیاری از همکارانتان در بدو مسئولیت درخواست جذب هیات علمی در همان دانشگاه را داشته اید که این بنظر من عامل اصلی سکوت شماهاست! وقتی ریش شما گرو مدیریت دانشگاه و باند فساد حاکم در آن است چگونه میتوانید در مقابل انحرافات اقدامی درخور داشته باشید!؟

پینوشت:

1. رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بدون هماهنگی و بدون طی مراحل قانونی در معاونت پژوهشی اقدام به برگزاری آیین رونمایی از کتاب اقای منصوری مینماید، در این راستا جمعی از اساتید دانشگاه تهران طی بیانیه ای نسبت به این رونمایی اعتراض نمودند. اگرچه رئیس دانشگاه کمیته ای سه نفره برای بررسی این کتاب تشکیل داد و نتیجه بررسی انها عدم وجود استانداردهای لازم درکتاب برای رونمایی بوده است، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خودمختار جلسه را به تعویق انداخت. فشار رسانه ای توسط اقایان منصوری و جعفریان از بیرون دانشگاه و برخی اساتید دین ستیز در داخل دانشگاه بالاخص دانشکدۀ فیزیک اغاز گردید. از طرفی به درخواست معاونت پژوهشی دانشگاه بررسی مفصلی توسط اساتید نویسندۀ نامه اعتراضی روی محتوای کتاب انجام شد که نشاندهندۀ انحرافات بنیادی محتوایی و عدم وجود ساختارهای استاندارد علمی درخور رونمایی در دانشگاه شریف بود. متاسفانه بدلیل این فشارها علیرغم تذکرات دلسوزان دانشگاه، ریاست دانشگاه تصمیم به برگزاری ایین رونمایی و ترویج این کتاب گرفته است.

2. در گذشته کتابهایی بوده اند که همه استانداردهای علمی را دارا بودند ولی دانشگاه بنا به دلایل سیاسی هیچ وقت اجازه برگزاری رونمایی را نداده است. برای مثال کتاب ارزشمند جناب دکتر چاوشی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف، که شامل مجموعه مقالات علمی در حوزه کیهانشناسی بوده است و از نویسندگان ان مقالات، چند تن از دیگر اساتید دانشگاه نیز بوده اند، ولی معاونت پژوهشی بدون ذکر هیچ منطق علمی اجازه رونمایی از آن را نداده است.

3. از باب نمونه میتوانید به گزارشات [6, 7, 8, 9, 10, 11 و 12] رجوع نمایید.

مراجع:

1.    گزارش نامه منتشر شده در ادرس زیر وجود دارد. البته نقد مفصل کتاب و بیان مستدل انحرافات کتاب توسط این اساتید به صورت مکتوب به ریاست دانشگاه تسلیم شده است، گرچه ایشان حتی حاضر به دادن وقت به نمایندۀ این اساتید نشدند!
https://www.isna.ir/news/1401012715964/
2.    http://fdn.ir/71394
3.    https://snn.ir/003Odj
4.    خبرنامه دانشجویان ایران؛ در دانشکده فیزیک دانشگاه شریف چه می‌گذرد؟
5.    خبرنامه دانشجویان ایران: گزارشی از حواشی گروه فلسفه علم دانشگاه شریف؛ آقای آزادگان! آزاده باش/ اتهامات وارده به مهدی گلشنی در دانشگاه شریف کذب است
6.    خبرگزاری ایکنا: در دانشگاه شریف چه می‌گذرد؟/مهدی گلشنی از تبعیض‌ها و رفاقت بازی‌ها می‌گوید
7.    انحطاط علمی، دینی و اخلاقی دانشگاه شریف
8.    روزنامۀ جوان: «آکسفورد» به الهیات راه داد «شریف» نداد!
9.    snn.ir/002v3r
10.    snn.ir/0033AU
11.    snn.ir/002wTS
12.    snn.ir/0030QR

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top