تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/02/25 - 12:08
کد خبر: 432534

از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم؛

تدوین پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین

تدوین پیوست فرهنگی خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین

نخستین جلسه کارگروه تخصصی تدوین پیوست فرهنگی احداث خوابگاه‌های متأهلین با حضور مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  نخستین جلسه کارگروه تخصصی تدوین پیوست فرهنگی احداث خوابگاه‌های متأهلین برگزار شد، این جلسه با حضور محمدمهدی ذوالفقار زاده، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مدیران، مشاوران، کارشناسان و صاحبنظران مجموعه‌های دانشگاهی برگزار شد.

دکتر ذوالفقار زاده، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی در نخستین جلسه کارگروه تخصصی تدوین پیوست فرهنگی احداث خوابگاه‌های متأهلین ضمن بیان اهمیت قانون حمایت از خانواده جوانی جمعیت و ضرورت پیشگیری از ایجاد بحران جمعیتی در آینده نزدیک کشور در صورت بی توجهی به مقوله خانواده و جمعیت افزود: بعد از تصویب و ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای کلیه دستگاه‌ها از جمله وزارت علوم مسئولیت‌هایی تعریف شده است.

وی ادامه داد: به همین منظور از تعدادی از صاحب‌نظران و مدیران بخش‌های مختلف فرهنگی و مرتبط با موضوع پیوست فرهنگی و خوابگاه‌های دانشجویی، خانواده و ازدواج برای عضویت در این کارگروه دعوت به عمل آمد.

لزوم ساماندهی وضعیت تأهل و ازدواج دانشجویان به عنوان یک قشر اثرگذار در وضعیت جوانی جمعیت در آینده کشور

وی افزود: ساماندهی وضعیت تأهل و ازدواج دانشجویان به عنوان یک قشر اثرگذار در وضعیت جوانی جمعیت در آینده کشور می‌تواند به تحقق هرچه بهتر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کمک شایانی نماید. و اگر شرایط خوابگاه‌های متأهلی را ارتقا دهیم به این موضوع کمک خواهد کرد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: لحاظ کردن هم‌زمان هر دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری و هر یک در جایگاه خود از الزامات یک قانون‌گذاری خوب است. این‌که احساس کنیم ابعاد سخت مانند مسکن و خودرو هزینه‌بر است برای آن در قانون پیش‌بینی اعتبار کنیم؛ اما حوزه فکر و تولید محتوای اثرگذار در ابعاد فرهنگی و اجتماعی (مانند پیوست فرهنگی یا سایر توسعه خلاق) نیازمند تأمین اعتبار نیست و لذا برای آن پیش‌بینی لازم را در قانون نداشته باشیم، محل تأمل است.

وی افزود: اما در عین حال معاونت فرهنگی و اجتماعی و به طور ویژه دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی به دلیل اهمیت و ضرورت این امر خطیر با استفاده از ظرفیت بدنه کارشناسی در این میدان عمل شود.

تدوین پیوست فرهنگی احداث خوابگاه‌های دانشجویان متأهل مبتنی بر نظام‌نامه‌ی پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور

تبصره ۵ ماده ۷ قانون، وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت را مکلف کرده است تا ظرف مدت ۶ ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، پیوست فرهنگی احداث خوابگاه‌های متأهلین را مبتنی بر نظام‌نامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور مصوب ۲۱ فروردین ۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و با تصویب وزیر به دانشگاه‌های مرتبط ابلاغ نمایند. بر این اساس کارگروه مذکور در دفتر شکل گرفت.

ذوالفقارزاده هم‌چنین افزود: نظرسنجی از دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های متأهلی در حال انجام است و چند کارگروه دانشجویی در برخی از دانشگاه‌های دارای خوابگاه متأهلی تشکیل شده است. همچنین از اساتید دانشگاه و صاحب‌نظران فرهنگی کشور نیز درخواست شده که دیدگاه و نظرات خود را در این موضوع به دبیرخانه تدوین پیوست فرهنگی ارسال نمایند.

ساخت ۴۶۰۰۰ واحد خوابگاه برای اسکان دانشجویان متأهل طی ۴ سال آینده

در ادامه حجت‌الاسلام محمد صادق جمالی، دبیر کارگروه تدوین پیوست فرهنگی خوابگاه‌های متأهلین با اشاره به آمار و برنامه‌ی ارائه شده توسط صندوق رفاه دانشجویان گفت: در حال حاضر صرفاً برای تعداد حدود ۲۴۰۰ نفر از دانشجویان متأهل از دانشگاه‌های دولتی و علوم پزشکی امکان اسکان در خوابگاه‌های متأهلی وجود دارد که حدود ۱۲۰۰ واحد از آن‌ها متعلق به دانشگاه‌های دولتی زیر مجموعه‌ی وزارت علوم هستند.

وی ادامه داد: اغلب این خوابگاه‌ها هم دارای فرسودگی و استهلاک بالای ۵۰ درصد هستند و قدمت بیش از ۲۰ سال دارند، با توجه به درخواست‌های مکرر و صف‌های انتظار سالانه دانشجویان متأهل طبق بررسی و برآوردها حداقل ۴۶۰۰۰ تقاضا برای اسکان دانشجویان متأهل وجود دارد که بناست طی ۴ سال با مشارکت دانشگاه‌ها و صندوق رفاه ساخته شود، تاکنون به دلیل نبود زیرساخت‌های قانونی و عدم همکاری بانک‌ها، ساخت خوابگاه‌های متأهلی با رکود مواجه بوده است.

دبیر کارگروه تدوین پیوست فرهنگی خوابگاه‌های متأهلین تأکید کرد: که لازم است در جانمایی، طراحی نقشه و ساخت خوابگاه‌ها، مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی پیش‌بینی و لحاظ شود. هم‌چنین در نظر گرفتن معماری ایرانی- اسلامی متناسب با اقلیم‌های مختلف منطقه‌ای امری ضروری و حیاتی است.

وی همچنین با اشاره به برخی از بخش‌های آئین‌نامه‌های فعلی واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی به متأهلین مثل «عدم بررسی درخواست دانشجویان متأهل دارای ۳ فرزند یا فرزند بالای ۸ سال» که با هدف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت سازگاری ندارد، خواستار اصلاح آن‌ها شد.

جمالی در ادامه به تشریح نسخه‌ی اولیه طرح‌واره پیوست فرهنگی خوابگاه‌های متأهلی پرداخت و به برخی از مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی از جمله هویت و معماری ایرانی- اسلامی، اخلاق و تربیت، ایمان و معنویت، دار واسعه، مدیریت محله‌ای، حفظ حریم خصوصی و … که لازم است در جانمایی، طراحی و ساخت خوابگاه‌ها مورد نظر قرار بگیرد اشاره کرد.

راه‌های ارتباط با دبیرخانه تدوین پیوست فرهنگی

دبیرخانه تدوین پیوست فرهنگی احداث خوابگاه‌های دانشجویان متأهل آماده دریافت دریافت هرگونه نظر و پیشنهاد از سوی صاحب‌نظران، کارشناسان و اساتید دانشگاه و دانشجویان است و صاحب نظران می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۲۲۳۳۰۵۸ با دبیرخانه تماس حاصل کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top