تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/02/26 - 13:12
کد خبر: 432645

همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با پژوهشگاه ملی ژنتیک

همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با پژوهشگاه ملی ژنتیک

تفاهم‌نامه علمی بین دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی ‌و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با حضور روسای دو مرکز به امضا رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در مراسم‌ امضای تفاهم‌نامه علمی دانشگاه با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اظهار داشت: همکاری های مشترک در قالب تفاهم نامه‌های علمی باید به اقدامات عملیاتی و کمک به ارتقا خدمات در نظام سلامت منجر شود.

وی با اشاره به این که تلخ کامی های کرونا درس های بزرگی به جهان داد، اهمیت طراحی برنامه های استراتژیک با تمرکز بر علوم بالینی و پایه را خواستار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که مرکز تحقیقات هموفیلی مستقر در دانشگاه به‌ عنوان ‌مرکزی مستقل و مرجع فعالیت می‌کند، تعامل بیشتر پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری را با این مرکز خواستار شد.

زالی ضرورت تحقیقات ژنومیک را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: فعالیت های مشترک دانشگاه با این پژوهشکده خصوصا در زمینه بایولوژی می‌تواند به ارتقای سلامت کمک کند.

تحقیقات مشترک در زمینه علوم دارویی و بهرمندی از مدلی‌های حیوانی تحت نظارت کمیته اخلاق بالینی از دیگر مواردی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به آن پرداخت.

وی با بیان این که با ایجاد تغییرات جمعیتی و بالا رفتن سن، بیماری‌هایی مثل پارکینسون، آرتروز و آلزایمر جامعه را تهدید می کند اضافه کرد: باید با تعامل و همکاری‌های بیشتر علمی و پژوهشی درمان و کمک به بهبود کیفیت زندگی این گروه از جامعه کمک کنیم.

زالی با بیان این که با تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین سیمای سلامت جهان عوض خواهد شد گفت: هزاره سوم، دوران جدید و یا خطرناکی به لحاظ ایجاد بیماری‌های نوپدید و بازپدید خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از فعالیت هزار و ۴۵۵ عضوهیئت علمی که ۲۰ درصد در کسوت استاد تمام در دانشگاه فعالیت می‌کنند خبر داد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با ۱۳ هزار و 600 دانشجو در رشته مقاطع مختلف، ۲۴ رشته تخصصی بالینی در ۱۲ دانشکده دانشجو تربیت می‌کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با در اختیار داشتن شش مرکز رشد، پارک علمی و فناوری، ۹۰ مرکز تحقیقات، شش مرکز همکار با Who، هشت مرکز علمی به عنوان قطب های علمی و ۱۳۵ شرکت دانش بنیان خدمات ویژه ای به مردم ارایه می‌دهد.

زالی در ادامه نسبت به برقراری ارتباط علمی با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در حوزه‌های مختلف ژنتیک، غذا، کشاورزی و دام اعلام آمادگی کرد.

وی به خدمات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در زمینه کنترل و درمان کرونا اشاره کرد و افزود: دانشگاه با تحت پوشش قرار دادن به بیش از 6 میلیون جمعیت تحت پوشش ، در بحران‌ کرونا با پوشش حداکثری واکسیناسیون، ۳۵ درصد پوشش کل واکسیناسیون، ۳۲ درصد در نوبت دوم و ۴۴ درصد در نوبت اول و درمان ۶۰ درصد مبتلایان‌ به کووید اقدامات بی‌نظیری ثبت کرد.

دکتر جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز در این مراسم اظهار امیدواری کرد که با هم افزایی بیشتر بتوانیم در آینده سلامت کشور بیشترین اثرگذاری را داشته باشیم.

وی به بحران کرونا اشاره کرد و افزود: باید بتوانیم با کمک پژوهش‌های کاربردی در برابر بحران های احتمالی آماده باشیم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به سابقه ۳۰ ساله این پژوهشکده اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این پژوهشکده با در اختیار داشتن اعضای هیئت علمی برجسته و ظرفیت‌های علمی بالا، دارای کرسی‌های بین المللی در منطقه است.

محمدی گفت: باید به سمت اولویت‌های ملی با تمرکز بر تامین نیازهای صنعت حرکت کنیم و پاسخ منطقی برای نیازهای جامعه داشته باشیم.

وی مشارکت بیشتر بخش های مختلف علمی کشور را راهکار اساسی برای رفع مشکلات حوزه سلامت دانست و با اشاره به ظرفیت‌های بالای علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مشارکت برای اجرای طرح های کلان آموزش عالی را خواستار شد.

در ادامه این نشست دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که دانشگاه در برخی حوزه های پژوهشی در کشور و منطقه مرجعیت علمی دارد اظهار داشت: دانشگاه در حوزه‌های بیماری های عدد درون ریز، بیماری‌های گوارش، پژوهشکده چشم، ارولوژی، علوم اعصاب بالینی و پایه و ریه دارای مرجعیت علمی پژوهشی است.

وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی در حوزه های مختلف درمانی مجهز به زیرساخت های درمانی منحصربه فرد است، نسبت به همکاری در حوزه‌های سلامت محور با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اعلام آمادگی کرد.

زرقی از ماموریت‌های هفت گانه تعریف شده دانشگاه از سوی وزارت بهداشت خبر داد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ذیل این ماموریت ها متولی پژوهش در حوزه سرطان است ‌در این راستا ضمن بازتعریف پلت فرم‌های این‌حوزه به دنبال انجام همکاری های مشترک داخلی و فراملی هستیم.

وی گفت: باید اتصالات بالینی به درستی شکل بگیرد چرا که در غیر اینصورت پژوهش‌ها ابتر خواهند ماند. برای اجرای طرح های پژوهشی باید برنامه های عملیاتی داشته باشیم‌ ضمن این که ماموریت‌ها در حوزه‌های پژوهشی با تمرکز بر مالکیت معنوی تعریف شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از فعالیت شش مرکز رشد در حوزه فناوری در دانشگاه خبر داد و تاکید کرد: ایجاد مرکز رشد بایوتکنولوژی در دستور کار است.

این تفاهم نامه با هدف همکاری های مشترک در زمینه تبادل استاد و دانشجو و برگزاری کارگاه علمی و عملی مشترک امضا شد. همچنین بحث و تبادل نظر درباره مواردی همچون آخرین پیشرفت های حوزه دارو، داروهای نوترکیب، ژن درمانی، ناباروری، تشخیص زودرس سرطان ها و تشریح خدمات مرکز زیست فناوری انجام شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top