تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/02/27 - 16:58
کد خبر: 432771

لزوم مقابله با دخانیات در دانشگاه

لزوم مقابله با دخانیات در دانشگاه

وزیر علوم گفت: مسئولین و مدیران دانشگاهی وظیفه دارند در صورت مشاهده استعمال دخانیات در محیط دانشگاه و خوابگاه نسبت به آن تذکر جدی بدهند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل در پنجاه و ششمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در فرهنگ و انجام فعالیت‌های فرهنگی در راستای تربیت فرهنگی دانشجویان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است زیرا که ارزش‌های فرهنگی پس از ایجاد نهادینه شده و برای سال‌ها باقی می‌مانند همانطور که ژن‌های انسان از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند ارزش‌های فرهنگی نیز از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

تاکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگی هفتگی در دانشگاه‌ها

وی خطاب به معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها گفت: حتماً برای افزایش شور و نشاط دانشجویان در محیط دانشگاه و مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی، برنامه ریزی مستمر و مدوّن داشته باشید و بر اساس تقویم فرهنگی و مطابق با اعیاد و مناسبت‌های ملی و مذهبی و زادروز دانشمندان، بزرگداشت مفاخر و مشاهیر فرهنگی کشور و همچنین روزهای بزرگداشت رشته‌های مختلف تحصیلی مانند روز مهندس، روز پزشک و غیره در دانشگاه و دانشکده‌ها برنامه داشته باشید به طوری که به طور متوسط در هر هفته یک برنامه فرهنگی در دانشگاه برگزار شود.

وزیر علوم تاکید کرد: معاونت‌های فرهنگی اجتماعی برنامه ریزی و فراهم کردن بستر اجرای برنامه‌ها را در دانشگاه‌ها بر عهده داشته باشند و در صورت فراهم کردن بستر، کانون‌های فرهنگی هنری، انجمن‌های علمی و تشکل‌های اسلامی و دانشجویی خودشان با میل و رغبت برنامه‌ها را در دست گرفته و اجرا خواهند کرد.

تعامل مدیران با دانشجویان یک اصل است

زلفی گل اظهار داشت: تعامل با دانشجویان یک اصل است و رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان‌شان حتماً ارتباط مستمر و منظم و چهره به چهره با دانشجویان داشته باشند و در جمع‌های دانشجویی حضور یافته از محیط‌های خوابگاهی بازدید کرده و با مسائل و دغدغه‌های دانشجویان ارتباط نزدیک داشته باشند.

وی تاکید کرد: مدیران دانشگاهی حتماً باید از سعه صدر و صبر لازم برخوردار و دغدغه‌های دانشجویان را شنوا باشند و برای رفع آن بکوشند چرا که مهم محتوای مطالب ارائه شده توسط دانشجویان است و لحن و بیان آنها ناشی از اقتضای سن و جوانی است و نباید به خاطر احتمالاً لحن تند، رؤسای دانشگاه و معاونان از حضور در جمع‌های دانشجویی خودداری کنند.

سهم فرهنگ از بودجه دانشگاه‌ها پرداخت شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همانطور که به رؤسای دانشگاه ابلاغ شده است: باید سه درصد از بودجه جاری دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد و معاونت‌های فرهنگی پیگیری تحقق این امر باشند و در صورتی که در دانشگاهی این ابلاغیه اجرا نشود بودجه تفضیلی این دانشگاه در هیئت امنا تصویب نخواهد شد.

جامعیت برنامه ریزی فرهنگی برای همه اقشار دانشگاه

زلفی گل گفت: در برنامه ریزی های دانشگاهی، مخاطب اصلی دانشجویان هستند و تمام برنامه‌ها با در نظر گرفتن این محور اصلی تدوین می‌شود البته این موضوع به معنی نادیده گرفتن اعضای هیئت علمی و یاوران علمی نیست و مخصوصاً در برنامه‌های فرهنگی باید تمام اقشار دانشگاه در تمام حیطه‌ها و رده‌های شغلی مدنظر باشند و برای همه آنها کارگاه‌های آموزشی مرتبط با موضوعات فرهنگی برگزار شود.

تاکید بر دانشگاه عاری از دخانیات

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه عاری از دخانیات شعار همیشگی نظام آموزش عالی است و از مواردی هست که مسئولین و مدیران دانشگاهی حق کوتاه آمدن از این شعار را ندارند و وظیفه دارند در صورت مشاهده با استعمال دخانیات در محیط دانشگاه و خوابگاه نسبت به آن تذکر جدی بدهند.

وظیفه کلان دانشگاه‌ها در صیانت از فرهنگ

زلفی گل با اشاره به اینکه همه فناوری‌های نو مانند اینترنت و امثال آن، همراه خود فرهنگ خاصی را وارد جامعه می‌کنند و اساساً هر فناوری نو توأم با یک فرهنگ جدید هست؛ وظیفه بومی سازی آن فناوری‌ها و سازگاری آن با فرهنگ بومی ما وظیفه دانشگاهیان است.

وزیر علوم تأکید کرد: صیانت از فرهنگ و پاسداشت ارزش‌های فرهنگی موجود و پالایش و پاک کردن جامعه از فرهنگ‌های ناسالم و همچنین ایجاد عادت‌ها و سبک‌های فرهنگی ارزشمند جدید از وظایف دانشگاه‌ها در خصوص مسائل فرهنگی جامعه است.

در پایان این نشست، بیانیه پایانی اجلاس معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها که بر اساس کمیسیون‌های تخصصی در طی دو روز برگزاری این همایش استخراج شده بود قرائت و به شکل مکتوب به وزیر علوم تحقیقات و فناوری تقدیم شد تا دستورات و راهنمایی‌های لازم را برای اجرای مفاد آن اعلام کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top