تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/02/28 - 22:40
کد خبر: 432886

مجموعه «فرصت»؛ شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی

مجموعه «فرصت»؛ شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی

مجموعه «فرصت» (شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی) متشکل از تعدادی جوان دغدغه مند و پرتلاش دانشگاهی و جهادی کشور، به صورت خودجوش و بر اساس دغدغه های مبتنی بر واقعیات پیشین، علاوه بر حضور در عرصه های مختلف بلایای طبیعی در نقاط مختلف کشور تجارب و اندوخته های عملیاتی خویش را به صورت توشه های علمی، گردآوری و ذخیره کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» اگر وقوع برخی از حوادث طبیعی مانند سیل (آنهم از طریق گسترش سطوح سبز) قابل پیشگری باشد، برخی دیگر از جمله زلزله، اجتناب ناپذیرند. لیکن آنچه که همواره صدق می کند، قابلیت پیشگیری از شکل گیری بحران و ممانعت از تبدیل حادثه به بحران است.

این همان نکته مهمی است که از آن به عنوان مدیریت بحران (پیش از بحران) یاد می شود. با توجه به حادثه خیز بودن کشور ایران و ضرورت حفظ جان و مال افراد از هرگونه اتفاق ناگوار، از جمله وظایف بدیهی مدیران در سطوح ملی و محلی محسوب می شود، باید ضمن مدیریت این موضع برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها در بهسازی و بازسازی شرایط و محیط بحرانی تلاش کرد.

در همین راستا، مجموعه «فرصت» (شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی) متشکل از تعدادی جوان دغدغه مند و پرتلاش دانشگاهی و جهادی کشور، به صورت خودجوش و بر اساس دغدغه های مبتنی بر واقعیات پیشین، علاوه بر حضور در عرصه های مختلف بلایای طبیعی (اصرار در استفاده از واژه بلا به عنوا جایگزین بحران، بخاطر تأکید بر فرصت هایی است که پس از وقوع هر حادثه طبیعی وجود دارد. فرصت برای ساختن و حرکت از نو و فرصت برای رشدی دوباره) در نقاط مختلف کشور (از جمله در زلزله های بم، ورزقان، آذربایجان، سرپل ذهاب، کرمانشاه، سی سخت، کهگلویه و بویراحمد، اندیکا و خوزستان، سیل های آققلا، گلستان، پلدختر، لرستان، خوزستان، کنارک، چابهار، سیستان و بلوچستان و همچنین برف گیلان و مازندران)، تجارب و اندوخته های عملیاتی خویش را به صورت توشه های علمی، گردآوری و ذخیره کرده است.

ضمن آنکه با پژوهش های متعدد، از جمله: واکاوی اندیشه های مبنایی جمهوری اسلامی در زمینه بلیات و مدیریت بلیات، جمع آوری اطلس های ملی بلیات، استحصال نگاه دینی به بلیات و مدیریت آن، بررسی سیره شهدا در مدیریت بحران ها، تحلیل ساختاری مدیریت بحران در کشور و تحلیل بلیات در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تلاش نمود تا بین تجارب و اندوخته های میدانی و تولید دانش بومی مبتنی بر فرهنگ و ارزش های اسلامی در این زمینه، پیوندی منطقی و محکم برقرار سازد.

مجموعه «فرصت»؛ شبکه مدیریت مردمی بلایای طبیعی

آنچه که در حال حاضر به عنوان بخشی از تجارب و اندوخته های گروه فرصت است، به اجمال شامل موارد زیر می باشد: بیش از ۴۰۰ شبانه روز کار جهادی و حضور مداوم و در میدان بلا دیده، قریب به ۱۰۰۰ صفحه پژوهش در موضوعات مرتبط و یاد شده با نگاه فرهنگ و ارزش های اسلامی، بالغ بر ۷ سال سابقه حضور در عرصه کار میدانی و جهادی در نقاط مختلف کشور، قریب به ۱۰۰ ساعت جلسه مفید در سطوح راهبردی و کارشناسی با نهادها و دستگاه های مجری و دخیل در امر مدیریت بلایا، بررسی مسائل میدانی، احصای تجارب عملیاتی ۴۵۰ گروه فعال فرهنگی و اجتماعی در میدان در شهرستان های مختلف کشور، بیش از ۵۰۰ ساعت کار مفید کارشناسی و راهبردی در خصوص طراحی ساختار و نمونه اولیه نرم افزار برای مدیریت بلایا بنا به ضرورت حرکت در مسیری مبتنی بر رویکرد دانش بنیان.

این تولید دانش بنیان، که حاصل ساعت ها کوشش و بررسی های همه جانبه بوده و در حال طی مراحل تکمیل و تکامل است،، دست کم در دستیابی به اهداف زیر بسیار مؤثر خواهد بود:
۱-گردآوری داده های میدانی از ظرفیت عناصر و گروهی فعال در زمینه مدیریت بلایا، در قالب های طراحی شده در فضای مجازی. این ظرفیت ها می توانند با برنامه ریزی درست، به بهترین شکل در موقع بحران استفاده شوند.

۲-جمع آوری داده های میدانی مناطق بلادیده، اعم از ابعاد و کمیت و کیفیت خسارات.

۳-طراحی و ایجاد پایگاه جامع آماری شامل نقشه های پهنه بندی آخرین وضعیت بلایای طبیعی در مناطق بلادیده.

۴-ایجاد یک داشبورد نظارتی برای مدیران در سطوح مختلف و کمک به تصمیم سازی و نهایتا تصمیم گیری بهتر.

در آینده و طی یادداشت های بعدی، بخش‌هایی از این حرکت دانش بنیان، ارایه خواهد شد.

علی زرودی-مسئول مجموعه «فرصت» و فعال اسبق دانشجویی و جهادی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1401/02/28 - 23:38

ان شالله این جریان و حرکت ، باقوت ادامه پیدا کنه
سیدمهدی میردیلمی
1401/02/29 - 11:37

بسیار بسیار نکات و طرح جالبی است که با اتکا بر میدان و تجربیات کافی و دقیق طراحی شده است.
ان شاءالله شاهد شکوفایی چنین جوانانی باشیم که با اتکا بر علو و تجربه و توان خود قدم های بزرگی برای مردم عزیزمان بر میدارند.
پاینده باد ایران اسلامی و جوان مومن انقلابی
تورهای مسافرتی آفری
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top