تاریخ انتشار: شنبه 1401/02/31 - 15:20
کد خبر: 433006

بررسی حقوق سربازی اجباری؛

حقوق سربازی به عدالت نزدیکتر شد/ حقوق سربازان جای برداشت دوگانه ندارد

حقوق سربازی به عدالت نزدیکتر شد/ حقوق سربازان جای برداشت دوگانه ندارد

قانون مجلس درباره میزان افزایش حقوق سربازان کاملا مشخص و آشکار است و هیچ جای تفسیر به رای یا برداشت دوگانه ندارد. بنابراین حداقل حقوق سربازان باید ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان باشد. این رقمی است که شورای نگهبان تایید و رئیس‌‌جمهور ابلاغ کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسئله سربازی در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از کارشناسان و جوان کشورمان قرار گرفته است به نحوی که طرح ها و ایده های مختلفی برای جایگزین با سربازی اجباری ارائه شده است. طرح های مختلفی از جمله خرید سربازی آن هم با قیمت های نامتعارف که بیشتر به سود قشر ثروتمند جامعه است تا سربازی حرفه ای بیان شده است. علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود که با ارائه طرح "سرباز اقتصادی" خواستار جایگزینی این طرح با سربازی اجاری است می گوید: پیشنهاد بنده این است که سربازان باید در خدمت اقتصاد کشور قرار گیرند و تحت عنوان «سرباز اقتصاد» با تعامل بین مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح این کار عملیاتی شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی همه اقشار مردم به کمک نیروهای مسلح آمدند تا امنیت مرزها تأمین شود، چرا که وظیفه ذاتی دفاع از مرزها تحت کنترل نیروهای مسلح بود اما جوانان و همه اقشار جامعه کمک کردند تا مرزهای کشور حفظ شود. سال‌هاست مقام معظم رهبری می‌فرمایند که «ما در جنگ اقتصادی هستیم»، لذا انتظار این است که در جنگ اقتصادی این‌ بار نیروهای مسلح به کمک مردم بیایند و به آنان کمک کنند.

وی در توضیح این مسئله، اظهار داشت: توجه به تولید یکی از مسائل مهم کشور و مورد تأکید مقام معظم رهبری است. در جنگ اقتصادی باید از جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای تقویت بخش تولید استفاده کرد و می‌توان در دوران خدمت سربازی از ظرفیت علمی و عملی آنان برای رونق تولید داخلی بهره برد. بطوریکه میان ستاد کل نیروهای مسلح و تولیدکنندگان در این باره تعامل ایجاد شود و در نتیجه سربازان در دوران خدمت به تقویت تولید کمک می‌کنند، تا نرخ تمام شده تولیدات داخلی کاهش پیدا کند و ضمن کمک به تولیدکنندگان داخلی در رقابت با اجناس خارجی، منجر به نفع عموم مردم می‌شود و کالای نهایی با قیمت کمتری وارد بازار می‌شود. (جزئیات بیشتر)

خضریان اما درکنار طرح جایگزین برای سربازی اجباری در مجلس نیز از همان ماه های ابتدایی پیگیر حقوق دریافتی سربازان بود. وی در این رابطه گفت: با استناد به اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سربازان وظیفه تنها ۱۳ درصد از حقوق مصوب تمامی سربازان پرداخت می شود که این میزان حقوق پرداختی به سربازان حتی کفاف مایحتاج روزانه و هزینه رفت و آمد آنان به محل خدمتشان را هم نمی دهد. این شرایط برای سربازی که متاهل و سرپرست خانوار باشد را بسیار سخت تر خواهد کرد.

متوسط حقوق سربازان سال 99 تقریبا 350 هزار تومان بود که مطابق اعلام نمایندگان مجلس به حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان در سال 1401 افزایش یافته است که رشد 10 برابری را نشان می‌دهد. روز گذشته نیز خبری در منتشر شد مبنی بر اینکه حقوق سربازان در اردیبهشت امسال، افزایش 2 برابری در مقایسه با سال گذشته خواهد داشت و البته پرداخت معوقه فروردین‌ماه نیز در دستور کار قرار دارد.

بر اساس این خبر، اعتبار مربوطه به ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص یافته است و حداقل حقوق سربازان ۲ میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود.

حقوق سربازان جای برداشت دوگانه ندارد

سید محسن دهنوی عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامیدر این باره گفت: قانون مجلس درباره میزان افزایش حقوق سربازان کاملا مشخص و آشکار است و هیچ جای تفسیر به رای یا برداشت دوگانه ندارد. بنابراین حداقل حقوق سربازان باید ۳ میلیون و 360 هزار تومان باشد. این رقمی است که شورای نگهبان تایید و رئیس‌‌جمهور ابلاغ کرده است.

پرداخت افزایش حقوق سربازان از چند روز دیگر آغاز می‌شود و پیگیری‌ها درباره پرداخت معوقه فروردین و اطلاع از میزان دقیق افزایش حقوق سربازان ادامه دارد. چندی قبل بود که محسن دهنوی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش حقوق سربازان و مابه‌التفاوت فروردین، از اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد.

وی البته از رئیس‌جمهور خواسته بود برای تسریع در روند افزایش حقوق سربازان و پرداخت هر چه زودتر آن، توجه ویژه داشته باشد. دهنوی اظهار داشت: «ستاد کل نیروهای مسلح در جلسه‌ای محاسبات افزایش حقوق سربازان را در اختیار «میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قرار داده و با توجه به صراحت مصوبه مجلس، این موضوع قابل تاخیر یا سرپیچی نیست. از رئیس‌جمهوری می‌خواهم به قشر مظلوم سربازان، توجه ویژه‌ای کند تا حق‌شان در پیچ‌وخم‌های بروکراسی ضایع نشود».

توجه ویژه مجلس یازدهم به‎ افزایش حقوق سربازان

سیدمسعود خاتمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است: «دولت با انجام وظایف خود، موجبات حمایت از سربازان غیور، دلگرمی جوانان و امیدبخشی به جامعه را فراهم می‌کند».وی اظهار داشت: «مجلس یازدهم، همچون بودجه سال گذشته در ‎ قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز توجه ویژه‌ای به ‎ افزایش حقوق سربازان داشت به طوری که در ۲ سال اخیر، میانگین حقوق سربازان حدود ۱۰برابر شده است. امیدوارم دولت هم با عمل کردن به وظایف خود موجب حمایت از سربازان غیور، دلگرمی جوانان و امیدبخشی به جامعه شود».

همچنین حسن شجاعی‌علی‌آبادی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در صفحه شخصی خود نوشت: «سربازان با حقوق سابق‌شان حتی نمی‌توانستند هزینه رفت‌وآمد مرخصی‌شان را بپردازند. طی ۲ سال مجلس انقلابی حقوق سربازان را چندین برابر افزایش داد».

به گفته وی، متوسط حقوق سربازان 3.5 میلیون و سربازان متاهل دارای ۲ فرزند تا ۵ میلیون تومان خواهد بود.

علی نیک‌زاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: «هر چند می‌دانیم حقوق افزایش‌یافته ‎سربازان وظیفه کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد اما اقدام مشترک مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح در چندبرابر کردن آن، آغاز گامی اصلاحی برای بررسی فرآیندهای مربوط به ‎سربازی حرفه‌ای است که باید به صورت جدی در دستور کار نهادهای مسؤول قرار گیرد».

همچنین ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت: «یکی از اقشاری که تا امروز به حقوق واقعی خود نرسیده، سرباز است. خوشحالم که در مجلس یازدهم و با افزایش حقوق این قشر خدوم تلاش کردیم تا سرباز، ‎شهروند صفر نباشد. این گام نخست برای تحقق ‎سربازی حرفه‌ای است».

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top