تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/03/01 - 15:25
کد خبر: 433106

۸ فناوری، از دستیاران جدی توسعه اینترنت اشیا

در دنیا از ۸ فناوری به عنوان دستیاران جدی توسعه اینترنت اشیا یاد می کنند. استارتاپ‌های فعال در این حوزه هم با استفاده از آنها توانسته‌اند گام هایی بزرگ در این حوزه بردارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،«هوش مصنوعی»، «رباتیک»، «واقعیت مجازی و افزوده»، «بلاکچین»، «اپلیکیشن موبایل و نرم‌فزار»، «یادگیری ماشینی»، «کلان داده‌ها» و «رایانش ابری»؛ 8 فناوری کمکی برای فعالان در عرصه اینترنت اشیا انتخاب شده اند. این فناوری ها نقشی موثر در توسعه بازار جهانی این صنعت کاربردی ایفا می کنند.

نظریه اینترنت اشیا نخستین بار در سال 1999 مطرح شد؛ اما توسعه آن در چند سال اخیر بی سابقه شده است و کسب و کارها به استفاده وسیع از این فناوری روی آورده اند. این فناوری که به نوعی اتصال دهنده دستگاه‌های مختلف به یکدیگر و با انسان است؛ این قابلیت را برای کاربران ایجاد کرده که از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی؛ دستگاه‌ها و تجهیزات کاربردی خود را کنترل و مدیریت کنند.

این فناوری بر تجمیع اطلاعات و استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف متمرکز است که می تواند زنجیره ارزش‌مندی از امکانات و اتصالات را در اختیار کاربران قرار دهد. بازار بزرگ اینترنت اشیا را متعلق به کشورهای توسعه یافته آسیایی، اقیانوسیه، آمریکا و اروپا می دانند و آمارها نشان می دهد که هر روز بر تعداد کسب و کارها و دستگاه های متصل شده به اینترنت اشیا افزوده می شود.

این عرصه فناورانه می تواند به «استفاده از فناوری و خلق روش های نوآوارنه برای رصد تجهیزات و وضعیت های مختلف با کمک سنسورها و جمع آوری داده ها به منظور بهبود فرآیندهای تصیم گیری»، «استفاده از ابزارهای پوشیدنی و کمک ابزارها برای تسهیل شرایط زندگی برای انسان»، «توسعه رباتیک با کاربردهای مختلف به منظور انجام فرآیندها و کارهای مختلف و خودکارسازی آنها با هدف بهینه سازی فعالیت ها» و «ایجاد بسترهایی برای توسعه اینترنت اشیا و افزایش امنیت آن» کمک کند.

اما در ایران با وجود استقبال فناوران از این حوزه هنوز به مرحله قابل قبولی در توسعه این حوزه نرسیده‌ایم که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق، شرایط برای ورود شرکت های جدید به این حوزه، رفع موانع موجود بر سر راه فعالیت کسب و کارهای این عرصه و افزایش تولید محصولات و ارائه خدمات در زمینه اینترنت اشیا را فراهم کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top