تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/03/03 - 14:59
کد خبر: 433314

در دانشگاه تهران، احداث مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی

در دانشگاه تهران، احداث مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی

سید محمد مقیمی امروز در آیین کلنگ‌زنی مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با یادآوری هدفگذاری برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در دانشگاه تهران، اظهار کرد: پس از گذشت حدود دو دهه از فعالیت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در آن مستقر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، رئیس دانشگاه تهران تحقق هدفگذاری دانشگاه برای ایجاد و استقرار ۲ هزار شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور را با اکتفا به منابع مالی دانشگاه تهران ممکن ندانست و خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای اصلی دانشگاه تهران به منظور فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی واحدهای فناور، ایجاد شراکت‌ها و ائتلاف‌های استراتژیک بین دانشگاه تهران با نهادهای موفق، شرکت‌های کارآفرین و محیط صنعت است.

وی با بیان اینکه راهی غیر از تجاری‌سازی و توسعه فناوری و نوآوری برای توسعه پایدار وجود ندارد، ایجاد ساختار و چارچوب‌های لازم در زمینه مذاکره بین نهاد دانشگاه با کارآفرینان، حامیان و خیرین حوزه علم و فناوری را ضروری دانست و گفت: ایجاد تعادل بین انتظارات صنعت از دانشگاه با خواسته‌های دانشگاه از صنعت، مستلزم یک مدل مذاکره منحصر به فرد است که تجربه‌هایی نظیر جلب حمایت کارآفرینان برای ایجاد مرکز نوآوری کسب‌وکار و همچنین احداث مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می‌تواند الگوی موفقی در این زمینه باشد.

مقیمی درباره جزئیات بسترها و موقعیت‌هایی که قرار است با احداث مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ایجاد شود، اظهار داشت: علاوه بر جلب حمایت کارآفرینان حامی فعالیت‌های علمی و فناورانه برای احداث ساختمان مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی در دانشکده مدیریت، تجربه‌هایی که در حوزه فناوری دارند را نیز به دانشگاه می‌آورند و مجموعه‌ای از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در دانشکده مدیریت ایجاد می‌کنند که اساتید و دانشجویان می‌توانند از سناریوهای آن استفاده کنند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: بخشی از فضاهای جدیدی که در دانشکده مدیریت ساخته می‌شود در اختیار اساتید و دانشجویان علاقمند به فعالیت در حوزه تجاری‌سازی قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد علاقمند به فعالیت در حوزه‌های فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی، از هنر و مهارت برداشتن گام‌های آغازین ورود به فعالیت‌های استارتاپی بی‌بهره هستند؛ مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی با هدف ایجاد امکانات و آمادگی‌های لازم در این حوزه راه‌اندازی می‌شود.

وی مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی را محلی برای شکل‌گیری منظومه و زنجیره فناوری و نوآوری دانست و خاطرنشان کرد: در این مرکز، افرادی که علاقمند به راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان هستند اما ریسک‌پذیری لازم را برای این کار ندارند، در شرکت‌های مرتبط با حوزه تخصصی‌شان وارد می‌شوند تا مهارت‌ها و جسارت لازم را به دست آورند و از دل این موارد، شرکت‌های زایشی هم ایجاد شوند.

رئیس دانشگاه تهران، یکی از لازمه‌های توجه به نیروی انسانی کشور و نگهداشت نخبگان را ایجاد زمینه فعالیت مناسب برای آنها برشمرد و گفت: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم، اقبال دیگر کشورها به متخصصین حوزه فناوری در کشور است؛ حتی آنها فعالان نوپای این حوزه را هم با در اختیار گذاشتن امکانات به سمت خود جذب می‌کنند. این درحالیست که وظیفه ما است تا با ایجاد جاذبه‌هایی در داخل کشور، به حفظ این ظرفیت‌ها بپردازیم. مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در واقع حرکتی موثر در زمینه نگهداشت نخبگان و شکل‌گیری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان برای آنهاست.

طاهر روشندل اربطانی، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز در حاشیه این مراسم، گفت: پروژه احداث مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی به متراژ ۲۵ هزار مترمربع برای استقرار استارتاپ‌ها و مراکز فناوری و ایجاد امکانات جانبی نظیر تالار و سالن‌های ورزشی، بزرگترین پروژه عمرانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در تاریخ دانشکده است که بر اساس تفاهم‌نامه با کارآفرینان حامی نهاد علم، طی ۳ سال احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه با رویکرد دانشگاه کارآفرین به دنبال نهادسازی در دانشکده مدیریت هستیم، خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد نهادهایی در دانشکده مدیریت هستیم که پیوندگاه‌هایی برای ارتباط با صنعت شوند؛ چراکه بدون این اقدام، شعار دانشگاه مبنی بر «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» محقق نمی‌شود.

روشندل، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران را بهترین پلت فرم برای ارتباط صنعت و دانش دانست و گفت: هرگاه فناوری‌ها با نبوغ مدیریتی همراه شده‌اند، خلق ارزش رقم خورده است. در بسیاری از زمینه‌ها که دانش قابل توجهی هم تولید می‌شود، ولی تجاری‌سازی خاصی انجام نمی‌گیرد. اعتقاد داریم دانشکده مدیریت بهترین محمل برای تجاری‌سازی دانش در همه حوزه‌ها اعم از فنی، پزشکی و غیره است.

در این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین رئیس دانشگاه تهران و سید ایمان میری کارآفرین حامی فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه منعقد شد که بر اساس آن مرکز مدیریت فناوری و تجاری‌سازی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در راستای مسئولیت اجتماعی و مشارکت دانشگاه و صنعت برای ارزش‌آفرینی احداث می‌شود. کلنگ احداث این مرکز امروز دوشنبه ۲ خرداد ماه با حضور رئیس دانشگاه تهران به زمین زده شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top