تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/03/04 - 01:11
کد خبر: 433396

در ویژه برنامه "روی موج شریف" مطرح شد؛

صدای مردم و سیمای انقلاب باشید!/ جبلی: به دنبال کم کردن خطوط قرمز هستیم

صدای مردم و سیمای انقلاب باشید!/ جبلی: به دنبال کم کردن خطوط قرمز هستیم

در تحول ما ۳ محور را داریم: اول دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز و کم کردن محدودیت ها هستیم! دوم، رویکرد دیروز صدا و سیما، کمیت، جذابیت و محتوا بود. اما امروز محتوا، جذابیت و کمیت نیازمند صبر است. سوم، تلاش بر این است که زنجیره محتوا را به دست بگیریم.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ویژه برنامه دانشجویی "روی موج شریف" با حضور  پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در  سالن آمفی‌تئاتر دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

در این ویژه برنامه که با پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود سوالات منتخب دانشجویان را از جبلی، رئیس صدا و سیمای پرسیدند که از جمله سوالات پرسیده شده به شرح زیر ی باشد:

1. چرا صداوسیما انتشار دهنده اعتراض های بحق مردم نیست و مردم برای پخش شدن اعتراض خود باید متوسل به تلویزیون های خارجی شوند؟

2. چگونه است که در دوران ریاست شما مدیران تمامی شش شبکه اول تغییر می‌دهید ولی مدیر شبکه ۳ "آقای فروغی" که بیشترین انتقادات به او وارد است را تغییر نمیدهید؟! آیا این ناشی از رانت خاصی توسط ایشان است؟ یا حمایت شدن ایشان توسط نهادهای بالادستی؟

3. دلیل عدم حضور افراد انقلابی و روشنگری مثل رائفی پور در صدا و سیما چیست؟ درمورد برگشت چهره های محبوب مثل عادل فردوسی پور مطالبه است؟

دانشجویان حاضر در آمفی تئاتر نیز با در دست داشتن پلاکاردها و شعارهای مختلف مواضع خود را اعلام کردند. از جمله شعارهای در دست دانشجویان شعار "سانسور درد ملت، خیانت خیانت!" بود.

شعار "صدای مردم و سیمای انقلاب باشید!" که بصورت گرافیکی کار شد و بعنوان پشت زمینه برنامه استفاده شده بود نیز برای حاضرین در برنامه جالب به نظر می آمد که همه را به خواندن وادار می کرد.

سپس در این ویژه برنامه نماینده تشکل های دانشجویی به سخنرانی پرداختند و هرکدام مواضع و مطالبات تشکل خود را درخصوص مدیریت و آینده صدا و سیما مطرح کردند که در ادامه مشروحی از این سخنان را میخوانید:

امیر‌عباس جعفری، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف

در سالیان گذشته درخواست‌ها برای حضور رئیس صدا و سیما در جمع دانشجویان بی‌نتیجه ماند. امید است این حضور آغار این مسیر باشد.

کاهش چشمگیر مخاطبین

مخاطبین در صدا و سیما در سالیان اخیر به کمترین میزان خود رسیده و انحصار تولیدات صدا و سیما مدت‌ها است که شکسته شده. با قیچی کردن تولیدات رسانه‌ای فرهنگ‌های دیگر نمی‌توان آن‌ها را ساکت کرد.

بازگشت به مردم، حضور نظر مردم در یکایک ارگان‌ها به ویژه صدا و سیما، انعطاف در برابر مردم علاج صداوسیما است. انعکاس نقدهای مردم انعکاس ضعف نیست بلکه انعکاس مردم شناسی نظام است.

شفافیت حلقه مفقوده حاکمیت در همه‌ی دوران‌ها است. اگر مدعی تحول در صدا و سیما هستید باید در شفافیت پیش‌قدم شوید.

محمدرضا ضیائی، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف

ساختار سازمانی

امروز صداوسیما دارای یک ساختار غیر چابک و عریض و طویل است. سازمانی در حد یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های کشور.

موازی‌کاری، شلختگی سازمانی و عدم وجود یک مدیریت جامع تاثیرگذاری این سازمان را به طور جدی به چالش کشیده است تا جایی که در برخی رخدادها، این سازمان عریض و طویل مخاطب را به یک کانال تلگرامی نیز می‌بازد.

عدم وجود شبکه‌های جامع، مدیریت جزیره‌ای و تقسیم غیراصولی محتوا در بین شبکه‌های موجود، باعث به‌وجود آمدن تعداد زیادی شبکه کم‌مخاطب گشته است.

راهکار ما در این زمینه شکل‌گیری شبکه‌های جامع موضوع محور در سازمان برای بهینه‌سازی مسیر تولید و انتقال محتوا به مخاطب است. از بین بردن رقابت مخرب بین شبکه‌های تلویزیونی و برطرف کردن تناقض بین شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و تطابق بخشی بین این شبکه‌ها با فضای مجازی به هم‌افزایی و هم‌آوایی سازمان کمک می‌کند.

تأمین مالی

بی‌شک وابستگی در تامین مالی، یکی از ابزارهای کنترلی هر پدیده می‌باشد. صداوسیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و وابستگی بیش از حد آن به بودجه دولتی زمینه را برای دخالت‌های نابه‌جا و ورودهای مخرب نهادهای مختلف ایجاد می‌کند.

آزادگی رسانه در بیان حقایق و نقد کاستی‌ها نیز جز با استقلال مالی به نتیجه نمی‌رسد. حرکت به سمت استقلال مالی در رسانه ملی نیازمند عزم و اراده جدی و بازآرایی رویکردهای تامین مالی است.

سامان بخشی به نظام تبلیغات در رسانه ملی، ایجاد ساختارهای مناسب برای فروش تولیدات متنوع رسانه‌ای و ایجاد بسترهای سهامداری و سرمایه‌گذاری، پیشنهادات ما برای طی این مسیر پیچیده و دشوار به سمت استقلال مالی است.

فضای سیاسی:

یعنی تلویزیون، قاب تمام نمای مردم، رادیو طنین نوای مردم باشد. روزهای ابتدایی تصدی شما بر سازمان، نویدبخش تحقق راستین این مهم بود اما رفته رفته به نظر می‌رسد فشارهای متعدد شما را نیز به سمت محافظه‌کاری رانده است.

پیمان جبلی مطلوب ما پیمان جبلی اعتراضات زاینده‌رود، حاضر در کف صحنه پمپ بنزین‌ها در حمله سایبری دشمن است، نه گزارش‌های سخیفی، همچون گزارش یارانه‌ای اخیر،که حال مردم را در این روزهای سخت خراب‌تر می‌کند.

آزاد اندیشی:

اندیشه حق جز در بستر مناظره و آزاداندیشی بدون سانسور، ظهور نمی‌کند. نه اینکه با داشتن بلک‌لیست‌های متعدد، چهره‌های اندیشه‌‌ای را به بهانه‌های واهی حتی از حضور در برنامه‌های دوطرفه نیز منع کند.

آقای جبلی به طور خاص، ما از شما خواهان بازگشت حبیب رحیم‌پور با برنامه زاویه به صداوسیما هستیم.

دنیای مجازی

برنامه سازمان در مواجهه با رشد روزافزون رسانه‌های اینترنتی و خصوصی مانند VOD ها نامشخص است. نگاه رقیب محور به این رسانه‌ها و حدود تنظیم گری سازمان محل پرسش جدی است. برنامه مشخص شما در پنج سال آینده در این زمینه، ورود جدی و رقابت با آن‌ها یا حضور در نقش تنظیم‌گر و سیاست‌گذار می‌باشد؟

مدیریت سلبریتی‌ها

یک چالش بزرگ سازمان صداوسیما، نظام تربیت و مدیریت چهره‌ها وسلبریتی‌هاست. چهره‌هایی که خود سازمان آن‌ها را از گمنامی به شهرت می‌رساند و به وسیله آنتن تلویزیون به جامعه معرفی می‌کند، پس از زمان کوتاهی غالبا به بحران‌هایی برای آن تبدیل شده و حاشیه‌ساز می‌شوند.

سازمان نه تنها در مواجهه با سلبریتی‌های بی‌مایه کاملا منفعل است و به سکوی پرتابی برای انداختن آن‌ها در آغوش شبکه‌های فارسی زبان خارجی تبدیل شده است، بلکه در این بین حتی با چهره‌های محجوب و وطن‌دوستی هم‌چون عادل فردوسی‌پور را نیز به بدترین شکل تعامل می‌کند.

پرورش نیروی انسانی

سطح هر سازمانی را نیروهای آن تعیین می‌کند. انحصار جذب سازمان در دانشگاه صداوسیما که در شرایط کنونی به علت شرایط آموزشی و ... پذیرای نخبه‌های ایران ما نیست، باعث شده است نیروهایی که توان رقم زدن تفاوت‌ها را دارا هستند، به طور معمول به سازمان وارد نشوند و از سوی دیگر، اطمینان خاطر اشتباهی به دانشجویان دانشگاه صداوسیما از جذب و حضور در سازمان داده می‌شود. حرکت به سمت جذب نخبه‌ها از دانشگاه‌های بزرگ کشور می‌تواند باعث رشد سریع و پله‌ای صداوسیما باشد.

 حسین نیکدل، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

 انحصارطلبی در رسانه ملی

رونر تغییر سریع رسانه، روی کشور ما اثر گذاشته و به بدترین شکل ممکن در حال ایجاد انحصار است. رسانه ملی تبدیل به رسانه افرادی خاص شده است که قدرت آن‌ها حتی محبوب‌ترین افراد از نظر مردم را حذف می‌کند.

تحول وعده داده شده کجاست؟

تلاش‌هایی بعد از آمدن شما دیده شد که برای ما کافی نیست. روند اخبار فقط ماله کشی برای نظام و حاکمیت شده است. صدا و سیما حتی افرادی که در خود بزرگ شده‌اند را نمی‌تواند کنترل و آنها را حفظ کنند. عدم تغییر رئیس شبکه ۳ نشانه باقی ماندن برخی انحصارها است.

محتوای کودک، سرمایه‌گذاری برای آینده کشور

ناکارآمدی شبکه کودک و نو‌جوان صدا و سیما و عدم تولید محتوا‌های خوب و تربیت کننده، معضلی برای آینده کودکان ماست. تولیداتی که باعت چابلوس بارآوردن کودکان می‌شود، نویدبخش آینده خوبی برای کشور نیست.

ضرورت اصلاح ساترا

ساترا سازمان زیر نظر سازمان ، معنای نظاره گری را عوض کرده و در پی انحصار طلبی است.

سعید خلیفه، نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی

روابط عمومی کدام نظام؟

شما گفته بودید که روابط عمومی نظام هستید. نظام امام و امت یا نظام دیوان سالاری؟ بیم آن می‌رود به جای آن که در سمت مستضعفان باشید طرف نظام دیوان سالاری باشید.

حذف رویکرد امنیتی

عدم امنیتی‌سازی خبرها و اعتراضات مردم. در ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ و توجیه این طرح در صورتی که منتقدان بسیاری برای آن وجود دارد. به مردم احساس تحقیر دست می‌دهد که شما به جای این که حرف‌های آنها را واقعا منتقل کنید حرف‌های حاکمیت را منتقل می‌کنید.

سندتحول و شفافیت مالی

برای بودن سند تحول خوشحالیم. اما باید منتشر شود و شفاف باشد. و البته زمانمند و قابل ارزیابی! امیدواریم هر چه زودتر شفافیت برای صدا و سیما و قراردادهای آن حاصل‌شده و در مقابل عموم قرار گیرد.

تغییر روسای شبکه‌ها

تغییرات در صدا و سیما با کندی همراه بود. اما بعد تغییرات نیز رییس مهم‌ترین شبکه، در عین سابقه‌ی ناموفقش تغییر نکرد.

سخنرانی رئیس صدا و سیما

سپس در ادامه برنامه پیمان جبلی رئیس صدا و سیما با ایراد سخنرانی به سوالات و مطالبات دانشجویان پاسخ داد که در ادامه مشروحی از آن را میخوانید:

از برخی از شما هم در سازمان استفاده و کمک خواسته می‌شود اما منتشر نمی‌شود. شریف دانشگاه پیشگام و الگوساز و مرجع است. من به حضور بین شما افتخار می‌کنم.

نسبت رسانه با دانش و پیشرفت چیست؟ ما با یک جنگ نرم و قدرتمندی روبه‌رو هستیم که می‌خواهد جلوی انتقال پیشرفت‌های کشور را بگیرد و نه تنها شما بلکه ما هم اثر زیادی از این جنگ نرم پذیرفتیم و بدهکار هستیم. زیرا با پیشرفت های کشور آشنا نیستیم چون که ما مسئول انتقال این‌ها به مردم هستیم.

ما امانت‌دار مردم در هویت جامعه و فرهنگ آن هستیم، برای همین تلاش می‌کنیم سهم مردم و سهم نظام و سهم دولت را به عدالت بپردازیم.

بار فرهنگی به قدری روی شانه های ما سنگین است که هیچ فردی به تنهایی از آن بر نمی‌آید باید با نگاه قرارگاهی کارها را جلو برد. نقش قرارگاهی یعنی درب صدا و سیما باز است و این یک اعلام نیاز است همه باید به آن کمک کنند.

پیش از این اولویت‌های صدا و سیما ابتدا کمیت، سپس جذابیت، و بعد محتوا بود. ما برای اینکه مردم نروند سراغ ماهواره از ۸ تا ۱۲ چهار تا سریال پخش می‌کردیم که مردم فرصت نکنند کار دیگری بکنند، همین‌طور بنشینند پای تلویزیون. نتیجه می‌شود تولید انبوه بی‌کیفیت.
در دوره جدید اولویت اول ما محتواست. سپس جذابیت و کمیت.

ان‌شاءالله در آینده نزدیک ما سند تحول را منتشر می‌کنیم اما از شما درخواست می‌کنم که به این فقط اکتفا نکنید و ارتباط را حفظ کرده و ما را ارزیابی و محاسبه کنید

به دنبال کم کردن خطوط قرمز هستیم

در تحول ما ۳ محور را داریم: اول دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز و کم کردن محدودیت ها هستیم! دوم، رویکرد دیروز صدا و سیما، کمیت، جذابیت و محتوا بود. اما امروز محتوا، جذابیت و کمیت نیازمند صبر است. سوم، تلاش بر این است که زنجیره محتوا را به دست بگیریم.

ما با این موضوع مواجه بودیم که وقتی سازمان را تحویل گرفتیم دچار تشتت در فرماندهی بودیم و هر کسی هر کاری دوست داشت می‌کرد اما ما قرار است یکپارچه سازی فرماندهی را جلو ببریم.

گفتند ما در پایین‌ترین حجم مخاطبان در چند دهه اخیر به سر می‌بریم. درست است. ما شبکه های انگلیس را بررسی می‌کردیم، آنجا هم نزولی بود. طبیعی است این اتفاق!
رسانه‌های برودکست در حال تنزل در مخاطب هستند. اما این نباید ما را گول بزند.

ما نباید از تحولات بنیادین غافل شویم. دوباره از شما درخواست می‌کنم که یک هیئت مشترک دانشجویی تشکیل دهیم برای بررسی سند و بررسی پیشرفت آن.

در اعتراضات اصفهان، در ماجرای سواحل، بحث مجوز‌های الکترونیک، افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، ساحل‌خواری و... هر جا دیدیم حقی از مردم روی زمین مانده، رفتیم و تلاش کردیم برای احیای آن.

اگر لازم است در جایی شفافیت باشد و ما نداریم، از ما باز‌خواست کنید. تلاشمان این بوده که مدیریت آنتن بدست افراد تازه‌نفس، تحول‌گرا و کاردان باشد. می‌خواهیم اگر تحولات محتوایی بدون دستکاری ساختار ممکن باشد، با همین ساختار کار را انجام بدهیم و درگیر سیاهچال تغییر ساختار نشویم.

ما برای تحول آمده‌ایم نه تغییر

طبق قانون اساسی، صدا و سیما قابل خصوصی سازی نیست. نظارت بر سایر پلتفرم های رسانه‌ای بر اساس قانون بر عهده صدا و سیما است. همین الان در شبکه نمایش خانگی سریالی پخش می‌‌شود که شما با خانواده‌‌تان حاضر نیستید پای یک قسمت از آن بنشینید!

لزومی برای تغییر تمام مدیران وجود ندارد اما با هیچ یک از مدیر شبکه‌ها عقد اخوت نبسته ایم. در قضیه هواپیمای اوکراینی، من مسئولیتی در این زمینه نداشتم اما می‌توانم بگویم که صدا و سیما نمی‌توانست روایتی در موضوع تخصصی سقوط هواپیما را برخلاف آنچه توسط دستگاه‌های مسئول بیان می‌شد، به عنوان دلیل اصلی حادثه مطرح کند.

مهم‌ترین مشکل در این سانحه اظهارنظر زود هنگام و شتابزده مسئولان مربوطه بود. سلام فرمانده یک محتوای ایدئولوژیک است. امروز اسکار در بیانیه اعلام می کند که شرکت‌کنندگان در این جشنواره باید معتقد باشند که همجنس گرایی بلا اشکال است. چرا برای آنها این کار مجاز است اما ما در این چنین مسائل متهم به ایدئولوژی‌زدگی می شویم.

به دنبال تغییر قاعده آگهی های بازرگانی هستیم و کارگروه ویژه‌ای از روز اول برای این امر تشکیل داده‌ایم. من این را می‌پذیرم که در قضیه ارز ترجیحی سهم پخش انتقادات از آنتن باید بیشتر می‌بود. بنای ما بر این بود که شبهات و ابهامات این طرح را در رسانه ملی از مسئولین مطالبه کنیم.

زمانی که به پر کردن آنتن به هر قیمتی رو آوردیم و از محتوا غافل شدیم نتیجه این شد که نه مرجعیت را توانستیم حفظ کنیم نه کیفیت را. من این اعتراف تلخ را می‌پذیرم. تکرار می‌کنم بار فرهنگی کشور را نمی‌توان فقط بر دوش یک سازمان گذاشت و نقش صدا و سیما در این کار شتابدهندگی و تسهیل است. من این جلسه را جلسه درد دل و همفکری با شما می‌دانیم نه به دنبال دفاع از همه چیز هستیم و نه صرفا توجیه!

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top