تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/03/11 - 23:32
کد خبر: 434267

مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است

مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است و برای حل این مشکل باید همه‌ دستگاه‌ها پای کار بیایند و مسئولان تمام امکانات را برای حل مشکل بیکاری بسیج کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمدعلی زلفی گل، روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد ماه، در نشست با اصحاب رسانه در تبریز اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در مقطع کارشناسی بیشتر برنامه‌های آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند البته در حوزه مهارت‌محوری نیز باید بسته آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.

وی در ارتباط با کارآفرینی افزود: درصد کمی از دانشجویان ما در حوزه‌ی کارآفرینی شرکت می‌کنند و مهارت محور کردن آنها بسیار مهم است؛ وزارت علوم باید بپذیرد که در بحث مهارت محوری با محدودیت روبرو است.

وی ادامه داد: مراکز رشدی در وزارت علوم شکل گرفته است و افراد دانشجو و غیر دانشجو اگر ایده‌ای داشته باشند، می‌توانند به مراکز دانشجویی مراجعه کنند تا از امکانات بهره‌مند شوند.

زلفی گل خاطرنشان کرد: در حوزه‌ی کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول نیاز به شتاب دهنده‌ها داریم و در نظام ملی نوآوری باید افراد صاحب ایده برای تبدیل ایده‌ی خود به محصول، واحدهایی را در نظر بگیرند و آموزش داده شده و بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.

وی همچنین گفت: هنوز سند نظام نوآوری نداریم و اخیراً نظام نوآوری به این نتیجه رسیده است که برای کارآفرینی نیاز به شتاب دهنده دارد؛ ما دنبال وصل حلقه‌هایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتاب دهنده‌ها، هسته‌های رشد و مراکز دانش بنیان به یکدیگر هستیم.

وی یادآور شد: نظام ایده‌ها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کرده‌ایم و به منظور افزایش بهره‌وری و ارتقا کیفیت دانش، دروه‌های سه ماهه‌ای را برای اساتید در زمینه‌ی فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازه گیری آموخته‌های دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همسان سازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت، اظهار کرد: در بحث همسان سازی حقوق اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم نیز تابع قانون هستیم و طبق مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم.

وی افزود: قانون جهش تولید نیز ظرفیتی را ایجاد کرده است و در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، این قانون را بررسی می‌کنیم و ظرفیت‌های آن ارائه می‌شود که در نظر گرفته‌ایم، صنایع هزینه‌ی مالیات خود را در دانشگاه‌ها صرف کنند و در عوض از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

وی با اشاره به مهاجرت اساتید و دانشجویان، متذکر شد: مهاجرت بحث بدی نیست به‌ویژه در عرصه‌ی علمی چراکه دانشمندان متعلق به عرصه خاصی نبوده و متعلق به کل جامعه بشری هستند و نمونه‌ی ابوعلی‌سینا است که مطالب خود را در کل دنیا تدریس می‌کرد.

زلفی گل در ادامه بیان کرد: چیزی که مهاجرت را در کشور ما تبدیل به تهدید می‌کند، بیکاری است؛ ما در کشور نتوانسته‌ایم مطابق تخصص دانشجو شغل بیافرینیم، طبیعی است که این فرد برای امرار معاش و یافتن شغل درخور تخصص خود اقدام به مهاجرت می‌کند.

وی در مورد مهاجرت دانشجویان نخبه به خارج از کشور نیز گفت: نفس مهاجرت بد نیست به‌ویژه در عرصه‌ی علمی چراکه دانشجویان و علم متعلق به جغرافیای خاص نیست بلکه متعلق به کل جامعه بشری است؛ اما اگر مهاجرت یک طرفه باشد، آسیب‌زا است و باید سعی کنیم دانشجویان دکترای ما با دانشگاه‌های برتر دنیا تعامل و دیپلماسی علمی داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به جایگاه علوم انسانی در مقابله با کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارائه‌ی راه حل برای اداره بهتر جامعه تاکید کرد: در دنیا نخبه‌ترین دانش آموزان را به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند چراکه قرار است آینده و سرنوشت اداره جامعه‌ی خود را به این نسل بسپارند اما متأسفانه در کشور ما در دوره‌ی دبیرستان گرایش و هدایت دانش آموز به سمت رشته‌های علوم انسانی بسیار کم شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top