تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/03/23 - 15:15
کد خبر: 435288

دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه اول شاخص سلامت و رفاه «تایمز»

دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبه اول شاخص سلامت و رفاه «تایمز»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، کسب رتبه نخست در شاخص سلامت و رفاه رتبه بندی تاثیر تایمز ۲۰۲۲ را برای این دانشگاه افتخاری برای همه ایرانیان دانست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در یادداشتی به مناسبت کسب مقام نخست جهان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران براساس نظام رتبه بندی تاثیر تایمز (۲۰۲۲ Times Impact Rankings) این افتخار ملی و جهانی را به رهبر معظم انقلاب، دولت سیزدهم، وزیر بهداشت، کادر درمان و بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و به خصوص خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی ایران و مردم ایران تبریک گفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در این یادداشت نوشت: «افتخار ملی و جهانی دیگری به لیست تقویم علمی ایرانیان اضافه شد.

جامی شاعر همه‌چیزدان ایرانی چه خوش سروده است: ز دانش شود کار گیتی به ساز - ز بی دانشی کار گردد دراز؛

این بیت مصداق تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۱ است که ایشان دغدغه مند برای رونق پیشرفت ایران و ایرانی از راه رشد علم و دانش بنیان است و چه نیکو که دانشگاه علوم پزشکی ایران، یکی از بانیان این مسیر به اعتبار جهانی شده است.

بی شک ضرب المثل معروف (درخت هر چه پربارتر، افتاده تر) مصداق تلاش و مجاهدت های پزشکان، پرستاران، اساتید و دانشجویان، کادر درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران است که همیشه آرام و بدون هیاهو بیشترین تعداد خدمت در نظام سلامت را براساس پوشش جمعیتی پایتخت ایران ارائه می کنند.

دانشگاه علوم پزشکی ایران در طول چهار سال گذشته، به عنوان نخستین و برترین دانشگاه خاورمیانه در نظام رتبه بندی تایمز بوده و کسب مقام برتر رتبه بندی تاثیر تایمز ( ۲۰۲۲ Times Impact Rankings) در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، خدمات جامعه محور در شهرستان ها و مناطق روستایی محروم، خدمات رسانی به مهاجرین بدون هیچ تبعیض و تلاش برای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، خدمتی بوده که از راه علم محقق شده است و رباعی زیبای شیخ بهایی (جز علم طلب مکن تو اندر عالم - چیزی که تو را ز غم رهاند، علم است) مصداق آن است.

بی شک دانشگاه علوم پزشکی ایران با حفظ این جایگاه برتری در جهان، باید برای برطرف کردن کم و کاستی ها مبتنی بر نیاز جامعه، تلاش دوچندان کند تا مصداق این بیت نباشد (دعوی مکن که برترم از دیگران به علم - چون کبر کردی از همه دونان فروتری).

کسب مقام برتر در رقابت با ۱۱۰۰ دانشگاه از ۱۰۶ کشور دنیا نشان از هدف گذاری دانشگاه علوم پزشکی ایران است که سه هدف و شعار معروف دارد: دانشگاه نسل سوم، دانشگاه پاسخگو و تربیت دانش آموخته خلاق.

همکاری جمعی واحدهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران برای کسب این دستاورد بزرگ، ستودنی است و با کسب این افتخار ملی و جهانی، تمام تلاش اعضای این دانشگاه برای ارتقای خدمات جامعه محور و پیشرفت علمی در عرصه های ملی و بین المللی با انگیزه دوچندان ادامه خواهد داشت.»

دکتر مهدی مقتدایی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز با اشاره به کسب رتبه برتر دانشگاه در رتبه بندی تاثیر تایمز گفت: در آخرین رتبه بندی تاثیر تایمز ۲۰۲۲ میلادی در زمینه شاخص سلامت و رفاه و ارائه خدمات بهداشتی به مردم، دانشگاه علوم پزشکی ایران موفق شد در بین بیش از ۱۴۰۰ دانشگاه حاضر در این رتبه بندی از ۱۰۶ کشور دنیا، از میان ۱۱۰۰ دانشگاه رتبه بندی شده، مقام برتر را در جهان کسب کند.

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین و جدیدترین رتبه بندی در دنیا، رتبه بندی «تاثیر» تایمز است که میزان تاثیر فعالیت های دانشگاه ها در جامعه و برای حرکت و دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل می سنجد و کشورها موظف هستند تا سال ۲۰۳۰ میلادی، گزارش اقدامات انجام شده برای تحقق این ۱۷ هدف جهانی را ارائه دهند.

به گفته مقتدایی، بیشتر این اهداف شامل مسائل بهداشت و سلامت، زیست محیطی، رفاهی، مسائل جمعیت و سالمندی، مصرف انرژی و توسعه شهری است و شاخص سلامت و رفاه جزو سومین و از مهمترین اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است.

وی با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته، دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان نخستین و برترین دانشگاه خاورمیانه در این رتبه بندی بوده است، افزود: در رتبه بندی تاثیر تایمز (۲۰۲۲ Times Impact Rankings)، دانشگاه علوم پزشکی ایران علاوه بر کسب رتبه برتر در شاخص سلامت و رفاه، موفق به کسب رتبه هفتم در زمینه کیفیت آموزش ارائه شده در سطح جامعه شد.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به جمعیت گسترده تحت پوشش دانشگاه؛ تلاش در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، ارائه خدمات جامعه محور در شهرها، شهرستان ها و مناطق روستایی محروم تحت پوشش، خدمات رسانی به مهاجرین در مناطق تحت پوشش بدون هیچ تبعیض و تلاش برای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، حمایت های ریاست دانشگاه و تلاش دلسوزانه خانواده بزرگ دانشگاه را از مهم ترین دلایل کسب این موفقیت دانست و یاد آور شد که این دانشگاه مفتخر است خدمات سلامت و رفاه را در مناطق کم برخوردار ارائه دهد.

مقتدایی از همکاری جمعی واحدهای مختلف و حمایت رئیس دانشگاه برای کسب این دستاورد بزرگ، تقدیر کرد و افزود: تمام تلاش خود را برای ارتقاء خدمات جامعه محور و پیشرفت دانشگاه علوم پزشکی ایران در عرصه های ملی و بین المللی به کار خواهیم گرفت.

رتبه بندی تأثیرات دانشگاه‌ها برای اولین بار سال ۲۰۱۹ از سوی نظام رتبه بندی بین‌المللی تایمز انجام شد. تایمز در این رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی می‌کند. اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که مؤسسه تایمز برای این رتبه بندی از آنها استفاده کرده است.

شاخص‌های اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) شامل ۱۷ شاخص: ۱: بدون فقر، ۲: بدون گرسنگی، ۳: سلامتی و رفاه خوب، ۴: آموزش با کیفیت، ۵: برابری جنسیتی، ۶: آب تمیز و بهداشتی، ۷: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۸: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۱۰: کاهش نابرابری، ۱۱: شهرها و جوامع پایدار، ۱۲: مصرف و تولید مسئولانه، ۱۳: اقدامات آب و هوا، ۱۴: زندگی در زیر آب، ۱۵: زندگی در خشکی، ۱۶: صلح، عدالت و نهادهای قوی و ۱۷: مشارکت برای اهداف است.

۲۷ دانشگاه ایرانی که در رتبه بندی اثرگذاری دانشگاه‌ها تایمز ۲۰۲۲ معرفی شده اند در اینجا قابل مشاهده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top