تاریخ انتشار: جمعه 1401/03/27 - 12:30
کد خبر: 435537

توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سرقت گاز لبنان

روزنامه سوری الوطن گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی با وقت‌کشی در مذاکرات ترسیم مرزها بین بیروت و تل آویو درصدد تصرف میدان گازی مورد مناقشه کاریش به منظور فروش گاز آن به اروپا هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، امضای توافق گازی میان اروپا و رژیم صهیونیستی در قاهره با پایان سفر «آموس هوکشتاین» میانجیگر آمریکایی در مذاکرات غیرمستقیم بیروت و تل آویو بر سر مرزهای دریایی دو طرف همزمان شد.

روزنامه سوری الوطن نوشت: هوکشتاین در سفر خود به بیروت در صدد دریافت یک تأییدیه کتبی یا شفاهی از مقامات لبنان برای برای حذف ایده مشارکت این کشور در میدان گازی کاریش بود.

«محمد عبید» نویسنده و تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با الوطن از ارتباط بین تلاش‌های میانجیگر آمریکایی برای پیشرفت روند استخراج گاز از میدان کاریش و اقدام دیروز قاهره در امضای توافقنامه سه جانبه با تل آویو و اروپا برای صادرات گاز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت.

وی افزود: میدان نفتی کاریش که قرار است از اواخر سپتامبر تولید گاز در آنجا آغاز شود یکی از منابع اصلی گاز مدیترانه به قاره اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

عبید تاکید کرد: بر اساس داده‌های موجود، هدف هوکشتاین دستیابی به تاییدیه کتبی یا شفاهی لبنان برای حذف ایده شراکت در میدان کاریش بود؛ در حالی که فرماندهی ارتش لبنان طبق مطالعات تاییده شده‌ای ثابت کرده است که بخش بزرگی از میدان نفتی کاریش حق لبنان است.

وی افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی با به تعویق انداختن انعقاد یک توافق سریع با لبنان و وقت‌کشی به دنبال ایجاد یک واقعیت انجام‌شده است تا انجام هرگونه اقدام حقوقی بین‌المللی از سوی لبنان برای توقف عملیات استخراج و تولید در میدان کاریش را دشوار ‌کند، زیرا طبق قوانین بین المللی در صورت نصب سکو و تجهیزات استحصال گاز و شروع تولید و عدم اعتراض کشور مربوطه، طبق قوانین بین المللی موضوع برای کشوری که تشریفات اجرایی را آغاز کرده است به حق مکتسبه تبدیل می شود.

عبید با اشاره به اینکه مواضع حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در خصوص موضوع ترسیم مرزها با اسرائیل دو وجه داشته است، تاکید کرد: اولی این بود که به مذاکره مهلت داده می‌شود و مقاومت پشت سر دولت می‌ایستد تا از طریق غیرمستقیم حقوق لبنان را از دشمن بازپس گیرد؛ اما در صورت شکست، گزینه دوم روی میز است که فشار برای توقف عملیات تولید و فشار بر کشتی برای دور نگه داشتن آن از میدان کاریش است، یعنی احتمال تشدید تنش در منطقه قوی است.

روزنامه الوطن به نقل از یک مسئول ایرانی هم نوشت: در پس همه جنگ‌ها موضوع تامین انرژی مطرح بوده است و جنگ سوریه هم ناشی از مساله گاز بوده است و به هر حال در منطقه تعادل برقرار است و کشورهای محور مقاومت در محاصره نخواهند بود؛ به خصوص که کشورهای آنها حامل‌های انرژی زیادی هستند و با وجود شرایط دشوار، این امر منجر به تسلیم شدن نخواهد شد.

«ولید فیاض» وزیر انرژی دولت پیشبرد امور لبنان هم اعلام کرده است که به زودی نشستی در بیروت با نمایندگانی از وزارتخانه‌های انرژی مصر و سوریه برگزار می‌شود تا موضوع ارسال گاز از مصر به لبنان با عبور از سوریه به امضا برسد و پیش نویس نهایی این توافق در دست نهایی شدن است.

این روزها بحث میان رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی بین دو طرف بالا گرفته است.لبنان می‌گوید که بر سر مناطق بین خط های موسوم به ۲۳ و ۲۹ دریایی در حال مذاکره با رژیم صهیونیستی است.

اقدام چند روز پیش رژیم صهیونیستی در اعزام یک کشتی برای استخراج گاز از میدان گازی «کاریش» که در منطقه مورد مناقشه موسوم به خط ۲۹ بین سرزمین‌های اشغالی و لبنان واقع شده، باعث واکنش جدی مقامات و سیاسیون بیروت شده است.

بر اساس مطالعات ارتش لبنان، خط ۲۹ و میدان کاریش یک میدان مشترک و مورد مناقشه است، اما برای مشترک شدن آن، دولت لبنان باید مختصاتی را در سازمان ملل تعیین کند، در حالی که از نظر رژیم صهیونیستی خط ۲۹ وجود ندارد و این منطقه خارج از محدوده آب‌های منطقه‌ای لبنان است و آمریکا هم تقسیم‌بندی این منطقه به دو بخش به عنوان راه‌حل رضایت‌بخش دو طرف را پیشنهاد می‌کند که گفته می‌شود، این پیشنهاد آمریکا هم در راستای کشاندن لبنان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی روز گذشته توافق سه جانبه‌ای با مصر را در قاهره با هدف انتقال گاز رژیم صهیونیستی به اروپا با عبور از مصر امضا کردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top