تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/04/01 - 12:22
کد خبر: 436121

راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در دانشگاه ایروان

راه‌اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در دانشگاه ایروان

رئیس دانشگاه تهران در دیدار با رئیس دانشگاه ارمنستان نسبت به راه‌اندازی شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کشور ارمنستان، اظهار امیدواری کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با رئیس دانشگاه ایروان که در سالن شورای دانشگاه برگزار شد، از تعامل با دانشگاه‌های کشورهای همسایه به عنوان یک اولویت در ساماندهی همکاری‌های علمی دانشگاه تهران نام برد و گفت: آمادگی داریم تا با کمک دانشگاه ایروان بتوانیم زمینه‌های مطالعاتی و آموزشی مشترک را برای ارتقای روابط ایران و ارمنستان و کشورهای حاضر در منطقه ایفا کنیم.

گسترش کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان

مقیمی در پی درخواست رئیس دانشگاه ایروان مبنی بر اینکه محوریت همکاری مشترک بین دانشگاه ایروان و دانشگاه تهران بر گسترش زبان و ادبیات فارسی قرار گیرد، گفت: یکی از حوزه‌های مورد علاقه دانشگاه تهران در زمینه توسعه روابط علمی، گسترش کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان و شناخت و توسعه بیشتر زبان ارمنی در ایران است.

وی از ساماندهی فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک و بین‌المللی، تبادل استاد و دانشجو و همکاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان محورهای همکاری‌های مشترک نام برد و گفت: آمادگی داریم شعبه‌ای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را در ارمنستان و در دانشگاه ایروان راه‌اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در فناوری‌های پیشرفته و عرصه‌های مختلف فنی مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، علوم اجتماعی و علوم انسانی، فعالیت‌های کارآفرینانه‌ای در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شکل گرفته است، پیشنهاد داد: شعبه‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در فضاهای در اختیار دانشگاه ایروان استقرار پیدا کنند و همکاری‌های دو دانشگاه در این حوزه آغاز شود.

ارمنستان؛ یکی از کشورهای هدف برای ایجاد شعبه دانشگاه تهران

وی در ادامه با اشاره به درخواست کشورهای لبنان، عراق، قطر و عمان برای ایجاد شعبه دانشگاه تهران در این کشورها، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ایده راه‌اندازی شعبه‌ای از دانشگاه تهران در سایر کشورها را اجرایی کنیم، کشور ارمنستان یکی از گزینه‌ها برای این کار خواهد بود.

وجود ۶۰۰ موافقت‌نامه بین دانشگاه تهران با دانشگاه‌های دنیا

مقیمی با بیان اینکه دانشگاه تهران دارای ۵۰ دانشکده، ۱۳۰ گروه آموزشی و نزدیک به یک هزار رشته تحصیلی است، به وجود سابقه انعقاد ۶۰۰ موافقت‌نامه بین دانشگاه تهران با دانشگاه‌های مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: متأسفانه بخش کمی از این توافق‌ها به اجرا درآمده است. البته در دوره جدید مدیریتی دانشگاه تهران اصل را بر این گذاشته‌ایم که بتوانیم این تفاهم‌نامه‌ها را بیشتر اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایران و ارمنستان، افزود: کشور ارمنستان همواره در طول تاریخ جزو اولویت‌های ایران در گسترش روابط بوده است. ما ایرانیان دارای پیش زمینه فکری مثبتی نسبت به هموطنان ارامنه و همنوعان‌مان در کشور ارمنستان هستیم؛ در دانشگاه تهران نیز هم در میان دانشجویان و هم در جمع اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد حضور ارامنه کشورمان هستیم.

استاد دانشگاه تهران افزود: ما دوست داریم که منطقه‌ای آرام و مملو از صلح و آرامش داشته باشیم. بدون شک نقش دو دانشگاه تهران و ایروان می‌تواند در این زمینه نقشی سازنده و مثبت باشد.

رئیس دانشگاه تهران در پایان با تاکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور می‌تواند از رهگذر تعاملات علمی حاصل شود، یادآور شد: در دیداری که به تازگی با سفیر ارمنستان در تهران صورت گرفت، مقرر شد همایش مشترکی با عنوان فرصت‌ها و چالش‌های روابط اقتصادی و اجتماعی بین ایران و ارمنستان با حمایت سفارت ارمنستان در ایران و به ابتکار دانشگاه‌های دو کشور برگزار شود که دانشگاه تهران و دانشگاه ایروان می‌توانند در این زمینه نقش محوری ایفا کنند.

هوانس هوانیسیان، رئیس دانشگاه ایروان نیز با اشاره به اینکه دانشگاه دولتی ایروان دارای قدمت ۱۰۳ ساله، بزرگترین دانشگاه در سطح کشور ارمنستان و دارای ۲۰ دانشکده، ۱۳ مؤسسه و انستیتوی مطالعاتی و تحقیقاتی و ۱۹ هزار دانشجو است، گفت: محوریت همکاری دو دانشگاه را بر گسترش زبان و ادبیات فارسی در ارمنستان بگذاریم چراکه علاقه و تقاضا در ارمنستان برای فراگیری زبان و ادبیات فارسی حتی در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، زیاد است.

افزایش دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های شرق‌شناسی و زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایروان

وی افزود: در دوره‌های اخیر نیز تقاضا در سطح بین‌المللی و از خارج ارمنستان برای تحصیل در رشته شرق‌شناسی و همچنین زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایروان افزایش یافته است. بنابراین تبادل تجربه و انتقال ظرفیت‌های علمی دانشگاه تهران در این رشته‌ها یک فرصت برای دانشگاه ایروان محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه ایروان همچنین در پاسخ به رئیس دانشگاه تهران درباره ایجاد همکاری‌های مشترک از طریق استقرار شعبه‌هایی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در فضاهای در اختیار دانشگاه ایروان، توضیح داد: همکاری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان جزو علایق ما است.

وی همچنین در این دیدار اظهار کرد: برداشتی که از ایران و ایرانیان در ارمنستان وجود دارد برداشت مثبتی است. تلقی جامعه ارمنی این است که دو ملت دوست و برادر هستیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top