تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/04/02 - 00:28
کد خبر: 436169

بررسی حواشی افزایش ظرفیت پزشکی در مجلس؛

اتحاد چپ و راست در مسائل صنفی/ سیاست خارجه تخصصی نیست اما پزشکی تخصصی است

اتحاد چپ و راست در مسائل صنفی/ سیاست خارجه تخصصی نیست اما پزشکی تخصصی است

اما نکته جالب در رفت و برگشت های صحبت های نمایندگان مجلس همصدایی و توافق نظر روح الامینی نماینده اصولگرا و پزشکیان نماینده اصلاحطلب بوده که از دوجناح مختلف و روبه روی هم هستند. چیزی که نشان می دهد علاوه بر اختلاف نظرهای شدید در مسائل مختلف اما در مسائل صنفی مانند افزایش ظرفیت دندانپزشکی چپ و راست باهم یکصدا به مخالفت می پردازند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گزارشی در خصوص روند پیگیری و تصویب افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی» که در کمیسیون به تصویب رسید را در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.

در این گزارش به ظرفیت های رشته های مختلف پزشکی از جمله دندانپزشکی اشاره شد و سرانه دندانپزشک به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ایران ۳۲ و میانگین سرانه کشور‌های پیشرو در حوزه سلامت ۸۰ دندانپزشک است. باتوجه به اینکه عمده هزینه خدمات دندانپزشکی مربوط به دستمزد دندانپزشک است، این کمبود موجب افزایش شدید قیمت این خدمات شده، به‌طوری‌که بسیاری از مردم به دلیل هزینه‌های سنگین دندانپزشکی امکان استفاده از این خدمات را ندارند. (بیشتر بخوانید)

درواقع کمیسیون اصل نود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور را در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی را تا اطمینان از حصول نتیجه نهایی پیگیری کرده است. از طرفی وجود نگاه صنفی در وزارت بهداشت مانع از عملکرد صحیح این وزارتخانه در راستای تأمین منافع مردم می شود؛ لذا احتمال آن وجود دارد  که این موضوع مانع از اجرای صحیح مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سوی این وزارتخانه شود. کمااینکه مدیران این وزارتخانه در کنار سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی پزشکی، از جمله مخالفان این مصوبه بودند.

روح الامینی: ورود غیرتخصصی کمیسیون اصل 90 در حوزه بهداشت و درمان پسندیده نیست

اما موضوع به همینجا ختم نشد و اینبار از داخل خود مجلس به روند پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط کمیسیون اصل نود مجلس انتقاد شد. از این رو عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در نشست علنی سه شنبه، 31 خردادماه مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: بارها تذکر داده ایم و باز هم می گوییم حریم کمیسیون ها، یک حریم قانونی است لذا بهتر است با هر دست آویزی به آن ورود نکنیم لذا ورود غیرتخصصی کمیسیون اصل 90 که وظیفه آن رسیدگی به شکایات دستگاه ها است در حوزه بهداشت و درمان پسندیده نیست لذا درخواست می کنم اعضای کمیسیون  به این توصیه ها توجه کنند.

شجاعی: ورود کمیسیون اصل ۹۰ به سیاستگذاری عرصه سلامت خلاف قانون نبوده است

بلافاصله حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود در واکنش به اظهارات غیرقاونی بودن ورود این کمیسیون به حوزه بهداشت و درمان گفت:  انتقاداتی در رابطه با عملکرد کمیسیون اصل 90 در مجلس مطرح شد. اگر اشکال به صلاحیت کمیسیون در ورود به موضوعات نظام سلامت است، خلاف قانون اساسی است. مطابق اصل نودم قانون اساسی این کمیسیون صلاحیت ورود به همه موضوعات و همه دستگاه های ذیل قوای سه گانه نظام را دارد.

شجاعی اظهار کرد: اگر اشکال در انجام کار کارشناسی در موضوعات نظام سلامت است، ما در حوزه تخصصی پزشکی ورود نکردیم یعنی دارو تجویز نکردیم یا درباره سلامت معده و روده نسخه نپیچیدیم بلکه در حوزه سیاستگذاری نظام سلامت ورود کردیم که حوزه تخصصی دیگری است.

وی تصریح کرد: کمیسیون اصل 90 به عنوان یک نهاد نظارتی و براساس شکایت واصله به حوزه نظام سلامت ورود کرد لذا به گونه ای اظهارنظر نکنیم که جمع بندی مردم ما این باشد که ما دچار تعارض منافع شده ایم، تعارض منافع تنها مباحث شخصی نیست بلکه مباحث ساختاری و صنفی را هم شامل می شود لذا نباید خود را در معرض اتهام تعارض منافع صنفی و ساختاری قرار دهیم.

پزشکیان: هیچ کجای دنیا، کمیسیون اصل نود برای عدد و رقم سیاستگذاری نمی کند

رفت و برگشت های نمایندگان مجلس تنها به روحا الامینی و سجاعی خلاصه نشد و در ادامه مسعود پزشکیان درباره اظهارات رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، گفت: رئیس کمیسیون اصل نود گفت که باید طبق قانون این کار را انجام دهیم. طبق سیاست های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه و اصول علمی، سیاستگذاری و تولیت با وزارت بهداشت و درمان است، از این رو دخالت در این سیاستگذاری خلاف قانون، خلاف برنامه و خلاف علم و دانش است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه من فرض می گیرم صحبت های برادران در کمیسیون و تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درست باشد که قبول ندارم درست باشد، عنوان کرد: زمانی که فرهنگستان علوم پزشکی و نظام پزشکی که برادران بسیجی در آنجا حضور دارند، وقتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و خود وزارتخانه با این مسأله مشکل دارد، شما نمی توانید به اجبار به صاحبان فرایند بگویید موضوعی را که توجیه نیستند، آموزش دهند.

وی افزود: نتیجه آن می شود که آنچه آنها با دستور تولید می کنند، کیفیت را به هم می زند لذا این حرف غیرعلمی و غیرکارشناسی بوده و در هیچ کجای دنیا، کمیسیون اصل نود برای عدد و رقم سیاستگذاری نمی کند و در هیچ کجای دنیا شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد که چنین کاری کند.

پزشکیان ادامه داد: من نمی گویم این کار درست است می گویم اگر قانون هم دارد، باید بر اساس چارچوب قانون باشد که سیاستگذار وزارت بهداشت و درمان است. آقایان می فرمایند ما تعارض منافع داریم. فرهنگستان علوم پزشکی و پزشکان خبره آنجا، آردها را الک کرده و الک ها را آویخته اند، آیا آنها تعارض منافع دارند؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه تصریح کرد: ما پزشکان که حداقل در کمیسیون خود نه مطب زده، نه سهام گرفته و نه دنبال کار خصوصی رفته ایم و صرفا قانون نوشتیم. حتی هیچ کمیسیونی علیه کمیسیون خود تصمیم نگرفته بود که ما مجبور شدیم تصمیماتی بگیریم، آن وقت ما تعارض منافع شده ایم. افرادی هستند که می خواهند فرزندان خود را پزشک و دندان پزشک کنند اما هیچ کدام آنها به منطقه محروم نمی روند و بیشتر به خارج می روند، آیا این ها تعارض منافع ندارند؛ ما داریم؟

وی در ادامه با تأکید بر اینکه معتقدم باید کار کارشناسی را از کارشناسان دریافت کنیم، اظهار داشت: اگر دنبال قانون هستیم، سیاستگذاری با وزارت بهداشت و درمان بوده و این حرف بیان صریح مقام معظم رهبری است که تولیت با وزارت بهداشت و درمان است اما جاهای دیگر دارند امر و نهی می کنند و تصمیم می گیرند. وقتی با این تصمیمات، سیستم خراب شد، نمی توان کاری کرد.

خضریان: عده ای تمامی مشکلات را بردوش مجلس می اندازند

علی خضریان دراین  نشست مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 75 قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: امروز در جلسه علنی مجلس شاهد این موضوع هستیم که افرادی با وجود داشتن سال ها مسئولیت اجرایی و سابقه قانونگذاری تمامی مشکلات را بردوش مجلس یازدهم و کمیسیون اصل 90 می اندازند. کمیسیونی که پیگیر موضوع رفع مشکلات مردم در حوزه پزشکی است در حالی که کارکرد کمیسیون اصل 90 مشخص است و آن جایی که دستگاه ها طرز کارشان دچار مشکل باشد ورود و براساس قوانین اقدام می کند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمی شود برخی از قوانین و سیاست ها را پذیرفت و برخی دیگر را نپذیرفت، به عنوان مثال، براساس بند 5 ماده 2 سیاست های کلی سلامت باید ایران به جایگاه نخست در منطقه آسیای جنوب غربی در حوزه شاخص های سلامت برسد اما سوال این است با توجه به قوانین بالادستی و جاری مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی در مناطق محروم، چطور می توانیم سکوت کنیم در حالی که کمبود پزشک در مناطق محروم بیداد می کند.

وی افزود: طی 10 سال گذشته دانشگاه های دندانپزشکی از 18 به 63 رسیده اما مجموعه افرادی که پذیرش دندانپزشکی شده اند از حدود 2 هزار نفر به کمتر از 1500 نفر از سال 94 به سال 1400 رسیده لذا باید برای اصلاح این مهم تلاش کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: آقایان پزشک در مجلس در حالی حرف از تخصص می زنند که در زمان تشکیل کمیسیون ویژه برجام عضو این کمیسیون شدند و جالب است امروز حرف از تخصص گرایی می زنند.

اتحاد چپ و راست در مسائل صنفی

در این رفت و برگشت ها چیزی که جالب بود و مطرح شد این بود که شجاعی باور داشت در بسیاری از کشورهای جهان سیاستگذاران عرصه سلامت افراد متخصص غیر پزشک هستند یا در برخی از کشورهای پیشرفته وزیر سلامت، پزشک نیست بلکه از تخصص سیاستگذاری و مدیریت در حوزه نظام سلامت برخوردارند و پزشکیان با رد این مسئله تاکید داشت که نمی شود دیگر مجموعه ها مثل کمیسیون اصل نود و شورای عالی انقلاب غیرتخصصی عمل کرده و اصلا در سایز کشورها شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد و سیاستگذاری باید دست وزارت بهداشت باشد.

از این رو با کمی تحقیق درخصوص نوع تخصص وزیران بهداشت سایر کشورها متوجه شدیم که در بسیاری از کشورها وزیر بهداشت غالبا پزشک نبوده بلکه از دیگر رشته های غیرتخصصی پزشکی سکاندار وزارت بهداشت بودند. در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، انگلیس، آلمان رشته های تخصصی وزیران بهداشت علوم سیاسی و اقتصاد هستند. در کشوری مثل کاندا وزیر بهداشت رشته تخصصی طراح گرافیک است چیزی که در کشور ما به ندرت پیش بیاید این رشته تحصیلی پست وزارتی را تصاحب کند.

درصورتی که برداشت ها نشان می دهد که سایر کشورها در مسئله سیاسگذاری در حوزه سلامت به نوعی از غیرپزشکان استفاده کرده و پزشکان به سیاستگذاری کلان در حوزه سلامت به طبابت و مدیریت های پزشکی خود می پردازند. از این رو بعداز این صحبت ها نیز کاربران فضای مجازی به نقد از پزشکیان پرداختند و حضور وی در دوره گذشته مجلس را در کمیسیون ویژه برجام که در حوزه تخصص وی نبود را مورد نقد قرار دادند و معتقد بودند که در سیاست خارجه نیازی به تخصص نیست ولی در سیاستگذاری پزشکی که ورود می وشود نیاز به تخصص است.

اما نکته جالب در رفت و برگشت های صحبت های نمایندگان مجلس همصدایی و توافق نظر روح الامینی نماینده اصولگرا و پزشکیان نماینده اصلاحطلب بوده که از دوجناح مختلف و روبه روی هم هستند. چیزی که نشان می دهد علاوه بر اختلاف نظرهای شدید در مسائل مختلف اما در مسائل صنفی مانند افزایش ظرفیت دندانپزشکی چپ و راست باهم یکصدا به مخالفت می پردازند.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top