تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/04/02 - 11:48
کد خبر: 436241

بررسی انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد۱۴۰۱ (بخش دوم)؛

از سهمیه‌های کنکور ارشد ۱۴۰۱ چه می‌دانید؟! +جدول

از سهمیه‌های کنکور ارشد ۱۴۰۱ چه می‌دانید؟! +جدول

سازمان سنجش با انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ کلیه رشته محل های دانشگاه های سراسری اعم از روزانه و غیر روزانه را در اختیار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری قرار داده است.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همانطور که میدانید هم زمان با اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد کارنامه ای حاوی وضعیت علمی داوطلبان منتشر شده و به دنبال آن دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. کلیه داوطلبانی که طبق کارنامه کارشناسی ارشد، مجاز به انتخاب رشته شده باشند می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

مجازین به انتخاب رشته دانشگاه های سراسری اعم از دانشگاه های روزانه و غیر روزانه که مایل به شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ هستند باید این دفترچه را مطالعه نمایند، اما داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد باید دفترچه مخصوص دانشگاه آزاد را دانلود و مطالعه نمایند. از آنجایی که معمولا دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ دارای بخش های مهم زیادی است، در ادامه به بررسی دفترچه انتخاب رشته ارشد می پردازیم.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1401

این دفترچه شامل تمام شرایط و ضوابطی می باشد که داوطلب در حین انتخاب رشته باید به آنها توجه داشته باشد. علاوه بر لیست رشته ها، دانشگاه هایی که دارای شرایط خاص مانند مصاحبه، گزینش و آزمون کتبی هستند نیز در این دفترچه توضیح داده شده است.

بیشتر بخوانید: پاسخ به ۵ سوال متداول درباه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد +جدول

پیش از انتخاب رشته ارشد به داوطلبان توصیه می شود بخش اول دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ را که به طور دقیق درباره سهمیه ها، شرایط عمومی و اختصاصی، نحوه انتخاب رشته و جزئیات آن توضیح داده است را مطالعه کنند. 

سهمیه های دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ توضیحاتی درباره انواع سهمیه ها وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم. با توجه به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن و همچنین وجود سهمیه برای رزمندگان، گزینش داوطلبان براساس این قانون صورت می گیرد که در جدول ارائه شده به توضیح آن پرداخته شده است.

در جدول فوق همانطور که مشاهده می کنید، سهمیه ایثارگران در آزمون کارشناسی ارشد گفته شد. در جدول زیر نیز نوع سهمیه رزمندگان در کنکور ارشد شرح داده شده است.

سهمیه رتبه اول در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

برگزیدگان رتبه های اول . به عبارتی سهمیه شاگرد اولی تا پانزدهم مرحله نهایی المپیاد های علمی دانشجویی با کسب حد نصاب علمی حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده به صورت مازاد بر ظرفیت به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند.

دانشجویان نمونه کشوری، رتبه های نهایی اول تا سوم جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی و همچنین دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی، به شرط کسب حد نصاب علمی.

دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، در صورت احراز حد نصاب علمی (۹۰ درصد).

سازمان سنجش حداکثر معادل ده درصد (با تقریب اضافی) در هر کد رشته محل تحصیل دوره بالاتر را براساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط اختصاص خواهد داد.

داوطلبان پس از مطالعه شرایط، سهمیه ها و مطالب ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ و همچنین آشنایی با نحوه انتخاب رشته ارشد می توانند کد رشته ها را با توجه به علایق خود الویت بندی کرده و سپس با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت آنها اقدام کنند.

داوطلبانی که علاقه به انتخاب رشته ارشد در دانشگاه آزاد دارند می بایست دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد را از سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد دانلود کنند و با توجه به زمانبندی آن اقدام به ثبت کد رشته ها نمایند.

یادآوری های خیلی مهم دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

داوطلبان دقت نمایند در ستون ملاحظات برخی رشته های تحصیلی، پذیرش با ضرایب یکی از گرایش های دیگر رشته عنوان گردیده، لذا داوطلبانی که بر اساس نتیجه مندرج در کارنامه مجاز به انتخاب رشته یا گرایش درج شده در ستون ملاحظات شده اند، می توانند این گونه محل ها را نیز در صورت تمایل انتخاب نمایند. همچنین در کنار عنوان رشته امتحانی در بالای جداول رشته های تحصیلی ، کد ضریب مربوط به همین منظور نیز درج شده است. 

با توجه به اینکه کد محل های انتخابی درج شده در فرم انتخاب رشته اینترنتی پس از گرفتن تأییدیه به هیچ عنوان قابل تغییر و یا تعویض نیست، به داوطلبان گرامی اکیداً توصیه می گردد قبل از اقدام به تکمیل نهایی فرم انتخاب رشته های تحصیلی خود، جزئیات و اطلاعات مربوط به کد رشته های انتخابی (محل دانشگاه، دوره، میزان شهریه کارشناسی ارشد دوره های مختلف و ...) را مطالعه نموده و مد نظر داشته باشند.

آن دسته از داوطلبانی که در آزمون تحصیلات تکمیلی سال ۱۴۰۱ پذیرفته شوند و دارای مدرک کارشناسی غیر متناسب با رشته قبولی باشند، موظف به گذراندن دروس پیش نیاز (جبرانی) به تشخیص گروه آموزشی مربوط بوده و هزینه دروس پیش نیاز (جبرانی) نیز توسط دانشجو پرداخت می شود.

همانگونه که در دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد درج گردیده، دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته، برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد می بایست تا پایان مهلت مقرر ثبت نام در این آزمون از تحصیل انصراف قطعی حاصل نموده باشند. در صورت عدم انصراف قطعی از تحصیل، در صورت قبولی در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، قبولی آنان لغو خواهد شد.

در ادامه به چند سوال متداول در این خصوص پاسخ میدهیم:

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ حاوی چه اطلاعاتی است؟

دفترچه انتخاب رشته ارشد شامل لیست رشته ها، نحوه انتخاب رشته، شرایط و ضوابط و سهمیه ها و تسهیلاتی است که در متن گزارش  به آنها اشاره شده است.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ مجاز به انتخاب چند کد رشته هستند؟

با توجه به توضیحات گزارش، هر داوطلب امکان انتخاب ۱۰۰ کد رشته از دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد را دارد.

توضیحات مربوط به رشته های دارای شرایط خاص کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ در کجا توضیح داده می شود؟

توضیحات مربوط به رشته های دارای شرایط خاص برای پذیرش در ارشد در قسمت پیوست دفترچه توضیح داده می شود. 

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top