تاریخ انتشار: پنجشنبه 1401/04/02 - 13:05
کد خبر: 436244

نامه دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد در اعتراض به جلسات پیش دفاع متمرکز؛

قلع و قمع گسترده دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد از طریق پیش دفاع متمرکز ادامه دارد

قلع و قمع گسترده دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد از طریق پیش دفاع متمرکز ادامه دارد

با توجه به این شرایط بسیار ناگوار و خطرناک ، دانشجویان عزیزی که نسبت به سرنوشت خود حساس هستند ، هر چه سریعتر مسئولین رده بالای نظام را در جریان گذاشته و یا از طریق دیوان عدالت اداری و.... خواستار حذف پیش دفاع متمرکز و بازگشت به شرایط اولیه یعنی( پیش دفاع در واحد دانشگاههای) همانند دانشگاههای دولتی و غیره باشند .

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در اعتراض به جلسات پیش دفاع متمرکز نامه ای اعتراضی را منتشر کردند.

با توجه به این شرایط بسیار ناگوار و خطرناک ، دانشجویان عزیزی که نسبت به سرنوشت خود حساس هستند ، هر چه سریعتر مسئولین رده بالای نظام را در جریان گذاشته و یا از طریق دیوان عدالت اداری و....  خواستار حذف پیش دفاع متمرکز و بازگشت به شرایط اولیه یعنی( پیش دفاع در واحد دانشگاههای) همانند دانشگاههای دولتی  و غیره باشند .

متن نامه اعتراضی به شرح زیر است: : 

با سلام و احترام ؛

همان‌طور که مستحضرید شرایط پیش‌دفاع متمرکز مقطع دکتری‌ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، به طور ناگهانی و غیرکارشناسی، از غیرمتمرکز به متمرکز تغییر داده شده است.

 متأسفانه در این رابطه مشکلات عدیده‌ای متوجه کلیه دانشجویان دکتری گردیده، به نحوی که زندگی عادی، تحصیلی و اقتصادی آنان را در این شرایط سخت اقتصادی به شدت متزلزل نموده است. در این رابطه مسئولین محترم دانشگاه و طراحان این مدل نه‌تنها به هیچ عنوان به عواقب طرح خود توجه ننموده‌اند بلکه بازخورد و عواقب سوء این طرح را حتی تحلیل، بازنگری و اصلاح نکرده و نتایج زیان‌بار آن را تاکنون به‌طور شفاف و روشن به جامعه دانشگاهی ارائه ننموده‌اند.‌

 در طی این مدت بر اساس ارزیابی‌های کیفی و کمی عملاً این طرح با شکست گسترده مواجه شده به طوری که اکثر رساله دانشجویان در پیش‌دفاع متمرکز منجر به عدم کفایت ناشی از رأی ناعادلانه و سلیقه ای داوران گردیده و تداوم این امر به لحاظ روحی و روانی مایه یأس و ناامیدی و سرخوردگی از ادامه روند ناکارامد و بن‌بست تحصیلی فعلی شده است.
همچنین سطح علمی و روش تعلیمی اساتید برجسته و شایسته واحدهای دانشگاهی در تدوین، نظارت و تصویب پروپوزال‌های دانشجویان تحت نظارت خود برای ارجاع به مرحله پیش‌دفاع به شدت دچار چالش و نامعتبر گردیده است.
همه این هزینه‌ها تنها صرف آزمون و خطای طراحان این مدل گردیده که تا کنون نسبت به اصلاح روند و شیوه ناقص متمرکز، هیچ‌گونه اقدام مسئولانه‌ای انجام نداده و کماکان بر روند ناکارآمد آن اصرار می‌ورزند.
لذا ما دانشجویان مقطع دکتری بنا بر دلایل ذیل تقاضای لغو طرح متمرکز پیش‌دفاع و حفظ اصول اولیه بر مبنای طرح پیش‌دفاع غیر‌متمرکز کمافی‌السابق در واحدهای دانشگاهی را داریم.

دلایل ناکارآمدی و شکست پیش دفاع متمرکز:

۱. طرح کارشناسی نشده و بازخورد علمی و عملی آن نه‌تنها مورد مطالعه و تأیید دانشگاه‌های مبدأ و اساتید قرار نگرفته بلکه نتایج عملکردی ضعیف و ناکارآمدی آن به طور شفاف تاکنون به جامعه دانشگاهی ارائه نگردیده است.

۲. عدم تأثیر دفاعیات و توضیحات اساتید راهنما در ارزیابی نتایج مثبت و تأیید نهایی رساله دانشجویان.

۳. بی‌اعتبار نمودن ساختار، بنیاد و فرایند تأیید پروپوزال دانشجویان که بر اساس مصوبات هیئت‌های علمی واحدهای دانشگاهی و دانشگاه مرکز تأیید و پس از تألیف رساله پس از مدت یک سال توسط دانشجو و تأیید اساتید راهنما و مشاور  به مرحله پیش‌دفاع ارجاع شده است.

۴. تضعیف و تنزل سطح علمی اساتید راهنما و مشاور واحدهای دانشگاهی با توجه به مسئولیت مستقیم هدایت تحصیلی دانشجویان دکتری.

۵. تضعیف و تنزل سطح علمی دانشجویان دکتری که تحت آموزش اساتید برجسته و شایسته راهنما و مشاور واحدهای دانشگاهی بوده‌اند و در طی یک سال تحقیق رساله که هر مرحله آن توأم با تأیید اساتید متبحر و شایسته راهنما و مشاور بوده  است.

۶. سختگیری‌های سلیقه‌ای و غیرعلمی بیش از حد داوران در مورد رساله‌های دانشجویان.

۷. انصراف از تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان دکتری به دنبال روند ناکارآمد پیش دفاع فعلی و تخریب شخصیت علمی آنان توسط داوران و تبلیغات منفی علیه ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی 

۸. تحمیل هزینه‌های مالی بیش از حد به دانشجویان و خانواده‌های آنان و برخورد مغرضانه 9 داور برای تخریب شخصیت اساتید واحدهای دیگر 

۹. نقدهای غیرعلمی و ایرادها و برداشت‌های کاملا  شخصی 9 داور به رساله دانشجویان 

۱۰. عدم حضور استاد راهنما دوم و مشاور در پیش‌دفاع رساله در حالی که عملاً نقش مستقیم در تهیه و تکمیل رساله دارند 

۱۱. مغایرت‌های قانونی متعدد با سبک و سهولت پیش‌دفاع در دانشگاه‌های دولتی و وزارت علوم.

۱۲. توقف تحصیلی کثیری از دانشجویان دکتری و عدم ارائه رساله به دلیل قطعیت از عدم کفایت رساله آنان توسط داوران.

بدیهی است جامعه دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور تا زمان حصول نهایی و بازگشت به شرایط اولیه پیش دفاع در واحد دانشگاهی به طور مستمر و جدی پیگیر این مطالبه بحق خود خواهند بود . 

با تشکر

 دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
دانشجوی بیچاره مقطع دکتری دانشگاه آزاد
1401/05/03 - 19:37

سلام لطفا مسولین و بخصوص وزارت علوم که بر دانشگاهها نظارت دارد توجه کنند و پیش دفاع متمرکز و در کل پیش دفاع را حذف کنند ( فقط برای معطلی و دریافت پول برای ترم این پیش دفاع را علم کرده اند) و دفاعها مثل سابق بر عهده واحدها باشند و همینطور اعمال امتیاز ی که برای مقالات در نظر گرفته شده نیز حذف گردد و با ارائه دو مقاله از رساله مانند سالهای قبل دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شوند والا بس است دیگه نه اعصابی مانده نه پولی
بیبی فاطمه فاطمی
1401/05/26 - 16:13

پیش دفاع متمرکز لغوشود
حمیدرضا شاملو
1401/06/14 - 22:34

با سلام، اینجانب مورخه 13شهریور 1401 برای دومین بار در جلسه پيش دفاع شرکت کردم بدلیل عدم توجه گروه داوری به عرایض بنده دال بر اینکه من ایرادات گروه داوری جلسه اول را برطرف نموده ام ولی داوران جلسه دوم هیچ گونه اعتنایی به ایرادات جلسه اول نداشته و مجدد ایرادات عدیده‌ای گرفته اند، من با ناامیدی تمام دیگر نمی دانم چکار کنم چون وقتی نظر گروه اول را تامین می کنم گروه نه نفره بعدی نظر اساتید قبل را قبول نداشته و مجدد شروع به گرفتن ایراد می کنند. بخدا قسم سرمایه و عمر ما گذشت بدون هیچ نتیجه ای. از مسوولان محترم خواهشمند است نسبت به موضوع رسيدگي کنند.
حسن قاسمعلی پور
1401/06/16 - 00:48

با عرض ادب و احترام
با توجه به اینکه بنده ۲۸ سال سابقه ی تدریس و راهنمایی و مشاوره در دانشگاه آزاد دارم ولی با این طرح مخالف بوده و حاضر به شرکت در داوری این طرح نشدم ، چون از اول این طرح با سوءگیری و تسویه حساب های شخصی و سفره ای برای درامد اضافی چند نفر بود که خودشان را مطرح نمایند و هزینه ای سربار برای دانشگاه داشته ، در صورتیکه سه سال از پرداخت حق الزحمه داوری و مشاوره و راهنمایی محروم بودیم ولی این جلسات برای داوران نورچشمی برای هر دفاع ۳۰۰ هزارتومن و برای ۵ دفاع در روز یک و نیم میلیون درامد داشته و جز تخریب اساتید راهنما و دانشجوی محقق هیچ دستاوردی بهمراه نداشته بجز اینکه تعدادی پشت پرده با دریافت رشوه و شیرینی و هدایا از دانشجو سفارش تایید یا رد رساله را دنبال میکردند متاسفانه . و ادامه ی این روند از جذب دانشجو در دانشگاه آزاد کاسته و به سمت پردیس های دانشگاه های دولتی سوق داده میشوند .
حسن قاسمعلی پور
1401/06/16 - 00:50

طرح کاملا غیرکارشناسی و به ضرر دانشجو و دانشگاه آزاد است . فقط برای چند نفر داور که بابت هر داوری مبلغ سیصد هزار تومن درامد داشته هیچ منفعت دبگری ندارد
فقیه
1401/07/01 - 12:08

جالب اینجاست که از پروپوزال هم ایراد میگیرند!!!
احمد دادخواه
1401/07/02 - 09:23

پیش دفاع متمرکز را لغو کنید البته بااین تیمی که فعلا سر کار هست ما نیز سرکاریم
دانشجوی مظلوم دکتری دانشگاه ازاد
1401/07/14 - 09:12

سلام دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد و اساتید زحمت کش و برجسته ی دانشگاه
تو را خدا همکاری و همراهی کنید تا این طرح غیر کارشناسی و شخصی خدف شود.
با سپاس فراوان
مهدی
1401/07/20 - 09:19

سلام
باید کمپینی راه اندازی بشه یا مجددا نامه ای ارسال و پیگیری بشه... این طرح واقعا برای دانشجویان دکتری معضلی شده.
روح اله رضائی
1401/08/05 - 11:40

باسلام. واقعا ظالمانه است این طریقه پیش دفاع و دفاع، من دو مقاله علمی پژوهشی درم و 5 امتیاز دارم ولی الان برای آذر ماه گفتن باید جی سی آر بیارم در صورتی که دانشگاه ملی با یک مقاله علمی پژوهشی ساده دفاع می کنن امیدوارم دانشگاه آزاد هم قانونش تغییر بده کمتر به فکر لدلخت و فسار به دانشجو باشن
دانشجوی زیان دیده
1401/08/26 - 12:32

لطفا پیش دفاع حذف شود
خیلی ظالمانه است از نظری مالی و حیثیتی و روحی و روانی خیلی آزار دهنده است
البته شاید برای دانشگاه در جهت دریافت شهریه خوب است ولی ظلم است به دانشجو
از اساتید محترم هم خواهشمند است حمایت کنند
دانشجوی مستاصل شده
1401/08/29 - 15:54

باسلام بنده با داشتن 2 مقاله جی سی آر کیو وان که 7 امتیاز پژوهشی دارد و یک مقاله 2.5 امتیازی علمی پژهشی مجموعا 9.5 امتیاز بایستی با نمره عالی طبق مقررات دانشگاه فارغ التحصیل شوم اما داوران پیش دفاع میفرمایند به نظر فرمولها اشتباه می باشد مجدا مقاله چاپ نمایید مقاله ای که 3 سال به زحمت به چاپ رسانیده ام یا داورری دیگری میفرمایند عنوان پروپزال را عوض نمایید نمیدانند که عنوان پروپزال در هیات تخصصی اول اوکی میشه وبعد رساله انجام میشود ! یا داور سوم غلط املایی میگیرد که در کامنت خودش 3 غلط املایی وجود دارد.خدایا ما راازدست این قوم برهان
دانشجوی مستاصل
1401/08/30 - 10:47

سلام لطفا تقاضا دارم پیش دفاع متمرکز را لغو کنید. تصمیمات و رای داوران پیش دفاع بسیار سلیقه ای و مغرضانه است و انگار به میدان جنگ آمده اند!!! اصلا اجازه دفاع به دانشجو نمی دهند و نیز حتی به استاد راهنما. برخی از داوران اصلا رفتارشان محترمانه و در شان یک هیئت علمی نیست و سعی دارند واحدهای دانشگاهی و اساتید آن را زیر سوال ببرند و دانشجو را مورد تمسخر و توهین قرار دهند و عقده گشایی کنند. مثلا میگویند از فلان دانشگاه همین انتظار میرود که این رفتار از یک هیئت علمی واقعا خجالت آور و قابل شکایت است. حتی بعضا به موضوع پایان نامه که در مرحله دفاع از پزوپوزال تصویب شده نیز ایراد میگیرند و میگویند موضوع را باید تغییر دهید تا بتوانید در پیش دفاع بعدی شرکت کنید!! اگر میخواهید اساتید واحدها را ارزیابی کنید روش های خیلی بهتری هست که این کار را انجام دهید لطفا با سرنوشت دانشجو بازی نکنید.
دانشجو
1401/08/30 - 11:08

پیش دفاع را حذف کنید. واقعا خیلی ظالمانه است که ما دانشجویان دکتری بیشترین هزینه های دانشگاه آزاد را متحمل بشویم باز هم مجبور باشیم هر ترم هم که دفاع عقب بیفتد شهریه بپردازیم. چرا فقط برای دانشجویان دکتری این تصمیمات را میگیرید. این جلسات از لحاظ روحی و روانی نیز بسیار آزاردهنده هستند.
ناشناس
1401/09/09 - 13:54

این پیش دفاع لعنتی باعث شد یه دانشجو خودکشی کنه خدا لعنتشون کنه خیر نبینن
وحید رحمانی
1401/09/13 - 16:33

پیش دفاع دکتری باعث ترک تحصیل سه تا از دانشجویان هم ورودی دانشکده ما شد این چه کاریه با اعصاب دانشجویان بازی میکنید
حبیب اله محمدی فرد
1401/09/18 - 13:56

با سلام.انصافا غیر منطقی وغیر منصفانه است.که یک دانشجو دکترا پس ازطی کردن پروسه ۵یا۶یا۷ساله وبعضا بیشتر.باگذراندن.ازمون جامع،ای پی تی، دفاع ازپروپوزال،چاپ مقاله.بخاطر ایرادات متناقض داوران به راحتی عدم کفایت می‌گیرد.دجلسه دوم دهها ایراد دیگر که هیچ کدام درجلسه اول نبوده اندمجددا عدم کفایت وبار سوم هم به همان دلایل باید اخراج شود.مدیران ومسئولین که این همه دم آقایون وشرکت می‌زنند.ایا به آثار این رون اندیشیده اند.(ناراحتی روحی وروانی ویاس،انصراف،اخراج،چندسال عمر وهزینه های برباد رفته،)انشااله که گوش شنوایی باشد.البته خدایی هم هست
دانشجوی دکتری
1401/09/21 - 08:43

لطفا جلسات پیش دفاع را حذف کنید. تا حالا چندین دانشجو ترک تحصیل و حتی یک دانشجو به جهت مشکلات روحی روانی ناشی از این جلسات کذایی خودکشی کرده اند. هر ترم باید شهریه های خیلی زیاد پرداخت کنیم و همین موضوع تو این شرایط اقتصادی خودش مشکلات روحی فراوانی در پی دارد. حداقل مشکلات دیگر برای دانشجو ایجاد نکنید. بسیاری از دانشجویان بخاطر این جلسات دو سال عقب افتاده اند و شرایط شرکت در فراخوان هییت علمی را دیگر ندارند. حداقل یک کمیته ی ناظر تشکیل بدهید که به رای اساتید پیش دفاع نظارت کنند تا با خصومت و ظالمانه ... رای ندهند و سرنوشت ما را به بازی نگیرند. بس است دیگر
دانشجوی دکترا
1401/09/29 - 22:47

امسال توانستم چندین نفر را از ورود به دکتری آزاد نجات دهم، سر از دکترای شبانه و غیره درآوردن و خیلی راضی هستن. دانشگاه آزاد پیش دفاع و دومقاله رو حذف نمیکنه. چون فقط پول براش مهمه. یکی از ورودیهای 96 دکتری آزاد، پس از برخورد به این سد، دوباره کنکور داد و رفت دانشگاه دولتی و همین ماه دفاع نهایی میکنه، در حالیکه ما ورودیهای 93 دانشگاه آزاد هنوز موندیم.
ع.ا.ص
1401/10/02 - 17:55

باسلام
مطالبی که در ذیل بیان می شود تجربه دانشجویی است که در دو دوره پیش دفاع دکتری شرکت نموده ودر هرنوبت هیأت 9نفره داوری نظرات متفاوت اعلام کردند و هم اکنون نیز اصلاحات را انجام می دهم برای پیش دفاع سوم، و در موقع نگارش و انجام اصلاحات می گویم خدا لعنت کند مسببین این طرح و داوران نظریه پرداز را و آب خوش از گلویشان پایین نرود.
جلسات پیش دفاع به منظور تامین منافع مادی مسوولین دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود و اگر شخصی ادعا دارد این چنین نیست برای نمونه از همین اساتیدی که به عنوان هیأت داوری هستند یا مسوولین دانشگاه آزاد که مدرک دکتری دارند خواسته شود همان رساله دکتری خود را برای ارزیابی در جلسات پیش دفاع بگذارند آن موقع می بینند که رساله آنها حتی ارزش پایان نامه کارشناسی ارشد را هم ندارد بنابراین آقایان طراح این پیش دفاع به خود آیید ودست ازلجاجت وخودسری بردارید که نتیجه این مشکلات دانشجویان گریبان شما را خواهد گرفت.
به امید عدالت آموزشی در دانشگاه آزاد که دیگر از اسلامی بودن آن خبری نیست به لحاظ این که به دنبال رفع مشکلات دانشجویان نیستند و فقط به دنبال منافع....... هستند.
احمد
1401/10/25 - 11:30

معلوم نیست چه منطقی پشت موضوع پیش دفاع است لازم است پیش دفاع به عنوان مانع سرراه دانشجویان دکتری برداشته شود
دانشجوی دکترا
1402/02/23 - 17:37

با سلام
در 20 دقیقه خیلی راحت رد میکنن. و شما عملا نمیتونی از رساله 250 صفحه ای اصلا دفاعی کنی. معمولا یکی داوری میکنه و شروع میکنه به ایراد گرفتن. از پروپوزال که قبلا تصویب شده. بعد بقیه هم اون پایین تو چت مینویسن رد. انگار نه انگار که دانشجو چند سال زحمت کشیده. همون اول جلسه میپرسه دفع چندمته؟ اگه بار اول باشه بالای نود درصد رد میکنن. اگه میخواهید 7-8 سال تا ده سال عمرتون + چندصد میلیون پولتون تلف بشه. بیایید دکتری آزاد.
فرحی
1402/06/03 - 09:53

سلام
همانطور که دوستان گفتند جلسه ۲۰دقبقهای که کار دو سال شما را زیر سوال می‌برد
کار من در سال ۹۸تمام شد مصاحبه ها تمام شده و الگو بیرون آمد یک سال طول می‌کشد تا مقاله تایید شود
داوران عزیز زمان را بدانید رفرنس۲۰۲۳ در کار دیروز من نباید باشه در این صورت تا آخر دنیا باید تغییر دهیم

کار قوی را می گویند آماده است
چون آگاهی به موضوع ندارند روی فرمت و خط شناسی نظر میدهند و غلط املایی
محتوای علمی را آگاهی ندارند
شما کجا درس خوانده آید که حتی نمیتوانی فرق دلفی ها را ( دو مدل )را در پایان نامه متوجه نمی شوید.
میپرسد الگوی ۱و ۲متفاوت است و وای بر استادی که نداند مدل۱نظر ینجی و ۱صلاح می‌شود و مدل نهایی بیرون میاید.
فرق اعتبار ینجی و اعتبار یابی را نمی‌داند و برای غلط املایی کارت زرد میدهد و نمی‌داند که عدالت خدا در هر جایی گریبان گیر است مخصوصاً در نظام تعلیم و تربیت
البته از ماست که بر ماست
مسیولین محترم دانشگاه آزاد اسلامی اقدام بفرمایید.
م.فذجی
1402/06/03 - 09:54

وای از بی دانشی و خواب مسیولین
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top