تاریخ انتشار: شنبه 1401/04/04 - 14:56
کد خبر: 436336

هجدهمین همایش دبیران هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور؛

رستمی: مجلس و دولت میانبری به سمت آرمان‌های انقلاب ایجاد کنند/ رحیم‌پور ازغدی: نسبت تخصص‌ها با تمدن سازی مشخص شود

رستمی: مجلس و دولت میانبری به سمت آرمان‌های انقلاب ایجاد کنند/  رحیم‌پور ازغدی: نسبت تخصص‌ها با تمدن سازی مشخص شود

رستمی خاطرنشان کرد: از مجلس و دولت انقلابی می‌خواهیم که میانبری جهت حرکت بهتر و سریع‌تر به سمت آرمان‌های نوین انقلاب ایجاد کنند تا از مجموعه کانون‌های متخصصان هر رشته در دانشگاه‌ها که یا تشکیل شده و یا در حال تشکیل است کمک گرفته شود و در جهت توسعه و بهره‌وری بیش از پیش در حوزه‌های مختلف حداکثر بهره‌مندی صورت پذیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هجدهمین همایش دبیران هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار شد. در این همایش اساتید و نخبگان دانشگاهی از سراسر کشور حضور داشتند و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا‌ه ها، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و محمد اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداختند.

رستمی: مجلس و دولت انقلابی میانبری جهت حرکت سریع‌تر به سمت آرمان‌های انقلاب ایجاد کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در هجدهمین همایش دبیران هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: در فضای کنونی کشور، شرایط مهم و پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم؛ از طرفی در اثرگذاری در محیط بین‌الملل، ارائه الگوی زیست بدون وابستگی به نظام سلطه و استقلال علمی و سیاسی افتخارات بزرگی نصیب کشورمان شده و از سوی دیگر نظم موجود جهانی به‌هم ریخته است و دیگر کشورهای سلطه‌گر نمی‌توانند ادعا کنند که حرف اول را در جهان می‌زنند.

وی تصریح کرد: این طغیان‌گری علیه نظم دوقطبی جهانی از انقلاب اسلامی آغاز شد و به همین دلیل است که می‌بینیم که این کشور از سوی آنهایی که خود را ابرقدرت می‌دانند، هدف یک جنگ نابرابر قرار گرفته است. در این میان دانشگاه نماد افتخارآفرینی نظام اسلامی ما است؛ قبل از انقلاب ۱۵۰ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی داشتیم، اما اکنون میلیون‌ها دانشجو و هزاران نخبه‌ی علمی و دانشگاهی و دارای تاثیر در نظام محاسباتی دوست و دشمن داریم  تا جایی که هدف دشمنان در ترورها هستند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا‌ه ها با بیان اینکه نقطه قوت علمی و دانشگاهی ما پرورش و توجه تخصصی به موضوعات بوده، خاطرنشان کرد: از مجلس و دولت انقلابی می‌خواهیم که میانبری جهت حرکت بهتر و سریع‌تر به سمت آرمان‌های نوین انقلاب ایجاد کنند تا از مجموعه کانون‌های متخصصان هر رشته در دانشگاه‌ها که یا تشکیل شده و یا در حال تشکیل است کمک گرفته شود و در جهت توسعه و بهره‌وری بیش از پیش در حوزه‌های مختلف حداکثر بهره‌مندی صورت پذیرد. (بیشتر بخوانید)

قالیباف: قرار نیست دین بازیچه سیاست ورزی ما شود

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در هجدهمین همایش دبیران هم‌اندیشی، استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور که به منظور هم اندیشی، حل مسأله و امیدآفرینی و با شعار هر دانشگاه، یک اندیشکده در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت:  این جلسه برای من فرصت مغتنمی است زیرا در جمع استادان و نخبگانی هستم که به عنوان فعالان نهادهای علمی تحول را در کشور شکل می‌دهند و هدایت می‌کنند.

وی گفت: روزی که به مجلس وارد شدیم دو رویکرد جدی خنثی سازی و رفع تحریم را داشتیم که راهبرد ما در مجلس بوده است لذا همه اقدامات کوچک و بزرگ بر مبنای آن انجان داده‌ایم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ما در حوزه رفع تحریم بزرگ ترین گامی که برداشتیم این بود که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردیم که کارشناسان می‌دانند که در این قانون حرف های منطقی، انسانی و علمی زده شده است، افزود: وقتی مجلس یک موضوعی را تصویب می کند مفهوم بزرگی دارد و ما بعد از 20 سال، حوزه هسته‌ای را در ریلی قرار داریم که جریانات با نگاه سلیقه‌ای و سیاسی نتوانند آن را به هر طرف که خواستند سوق دهند.

رئیس مجلس در ادامه درباره اهمیت خانواده، جمعیت و قانونی که در این حوزه به تصویب رسید توضیح داد و درباره دیگر قوانین تأثیر گذار مجلس گفت: قانون دیگر، قانون جهش تولید مسکن بود که به خاطر مشکلات موجود در حوزه مسکن صحن مجلس روز گذشته با این جمع بندی که اگر خانواده‌ها بخواهند صد در صد درآمد خود را بدهند که یک مسکن اجاره‌ای یا تملکی در شأن زندگی خود تهیه کنند، نمی‌توانند لذا اگر بتوانید مشکل مسکن یک فرد را حل کنیم بخش مهمی از مشکل زندگی مردم حل شده است.

قالیباف تشریح کرد: قرار نیست دین بازیچه سیاست ورزی ما شود بلکه باید سنجه سیاست ورزی و حکمرانی ما باشد مثل همان زمانی که برای دنبال کردن کاری، شاخص‌های آن را تعیین می‌کنیم. پس دین هم باید منبع معرفت، هم قدرت و هم سنجه ما باشد که اینجا حرف شهید مدرس(ره) مصداق پیدا می‌کند که می‌فرمایند «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست.

رئیس مجلس در راستای فرهنگ‌سازی جهاد تبین افزود: باید دقت کنیم حالا که امروز ما زیست مؤمنانه و انقلابی داریم لذا باید به به جامعه نشان دهیم که در حوزه خدمات عمومی و زیرساخت ها با سایر کشورها رقابت می‌کنیم و از آنها بهتر هستیم.

وی افزود: در جهاد تبیین باید خطاب به جوانان گفت این خدمات در زمانی ارائه می‌شود که در شرایط سخت فعلی در محیط داخلی و بین المللی به دلیل نوع دشمنی دشمنان با آن مواجه هستیم و اگر یکی از مشکلات امروز ما را یکی از آنها داشتند، قطعا به سمت فروپاشی می‌رفتند و حتی یک روز هم نمی‌توانستند خدمات عمومی ارائه دهند از این رو ما در حالی خدمات عمومی ارائه می‌دهیم که این همه مشکل داریم و تحریم و تهدید می‌شویم.

قالیباف با تأکید بر اینکه این نکته را باید بفهمیم که در مقابل هیچ توطئه‌ای نباید به دشمن باج دهیم، تشریح کرد: امام(ره) و ملت حتما این را از ما می‌خواهند و اسلام نیز اجازه باج دادن به دشمن را به ما نمی‌دهد. البته همینقدر که به بازدارندگی اعتقاد داشته و در مقابل دشمنان می‌ایستیم به همین میزان نیز اهل تعامل و گفت‌وگو بوده و منطق داریم. یک انقلابی عاقل هستیم اما عقل ما مبتنی بر سنت‌های الهی و متصل به وحی بوده و عقل ابزاری نیست. ما اهل یادگیری هستیم اما هیچ وقت مقلد منفعل در مقابل دنیا نخواهیم بود. (بیشتر بخوانید)

رحیم پور ازغدی: نسبت تخصص ها با تمدن سازی و نظام سازی مشخص شود

حسن رحیم پور ازغدی، در هجدهمین همایش دبیران هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه سراسر کشور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها منجر به انقلاب فرهنگی نشد بلکه زمینه یک انقلاب آموزی پژوهشی را در مقابله با واکنش‌های ضد انقلاب فراهم کرد، ابراز کرد: این اصلاحات در دانشگاه شایسته نام انقلاب فرهنگی نیست، زیرا در مقابله با واکنش ضد انقلاب برای حفظ انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها انتظار می رود افراد داخل حاکمیت با بودجه حکومت آموزش‌ها را توسعه دهند تا در راستای رفع چالش‌های امروز جامعه حرکت کنیم.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه مشکل اصلی دهه پنجم انقلاب باید رصد شود تا در مسیر برطرف کردن نقاط ضعف حرکت کنیم، ابراز کرد: در دانشگاه‌های امروز به جای تولید علم، اساتید به تولید افرادی امثال خود همت می‌گمارند در چنین شرایطی نمی‌توان توقع از تولید علم و تمدن سازی از دانشگاه داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین محصول دانشگاه ترجمه است، عنوان کرد: این دانشگاه نظام ساز نیست چرا که دانشگاه در واقع باید روش‌های علمی و بر گرفته از تقوی الهی در مسیر حل چالش‌ها گام بردارد و به عنوان مثال در زمینه بانکداری اسلامی، نظام واردات، گمرگ، حفظ محیط زیست، گام‌های عملی بردارد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید دانشگاه در مسیر اصلاح ساختاری و یا ابتکار عمل ورود پیدا کند چرا که در غیر اینصورت دانشگاه عقیم خواهد بود، گفت: بزرگترین خطر برای دانشگاه‌ها خطر ناکارآمدی است بنابراین اساتید دانشگاه باید در حوزه تولید فکر حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید معیارهای درستی در زمینه پذیرش دانشجو، متون درسی و آینده شغلی دانشجویان داشته باشد تا در این راستا جایگاه هدف و وسیله تغییر نکند، بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه میلیون‌ها دیپلم بیکار را تبدیل به میلیون‌ها کارشناس ارشد و دکتری بیکار کرده است و در چنین شرایطی در واقع تمام سرمایه اجتماعی و اقتصادی کشور هدر می‌رود. (بیشتر بخوانید)

اسماعیلی: تغییر ریل‌گذاری مدیریت مقوله فرهنگ در دستور کار قرار گرفته است

محمد اسماعیلی در هجدهمین همایش دبیران هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور که در سه موضوع هم اندیشی، حل مسئله و امیدآفرینی و با شعار هر دانشگاهی، یک اندیشکده در تالار شهید سلیمانی مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حضور امام رضا(ع) در خراسان حضوری تاریخی و تمدن ساز بوده و سنگ بنای پیشرفت کشورمان شده و امام راحل(ره) تاکید ویژه بر سنگ بنا دارند، امامی که زیارتش برابر با هزار حج مقبول است و در این روز عزیز که روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است از همگان التماس دعای خیر داریم.

وی بیان کرد: در خصوص جبهه بزرگ فرهنگی انقلاب و کار بزرگ حوزه فرهنگی سخنان گوهربار بسیاری از سوی بزرگان مطرح شده و در یک نمونه آن مقام معظم رهبری در دیدار با وزرای ارشاد ابتدای انقلاب تاکنون گلایه‌های خود را مطرح کردند و در کنار آن نکات توصیه‌ای را داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وزارت ارشاد در دولت کنونی دو موضوع بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی و جهاد تبیین را به عنوان مهمترین گام اجرایی جبهه فرهنگی انقلاب مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: مهمترین نکته مورد تاکید مقام معظم رهبری تغییر ریل‌گذاری مدیریت مقوله فرهنگ و تغییر فضای موجود در این حوزه بوده است، ما در حوزه فرهنگ با انباشت از مشکلات برای انتقال پیام‌ها و مدیریت افکار عمومی مواجه بودیم و با تولیدات سینمایی فاخر کارهای ماندگاری با موضوعات مختلف از جمله استعمار و جنایات آمریکا تولید شده است و حاج قاسم عزیز هم یک الگوی موفق به تمامی جهاد در این خصوص از جمله ولایتمداری و جبهه مقاومت بوده است.

دکتر اسماعیلی اضافه کرد: به فرموده مقام معظم رهبری همه موظف هستند که در حوزه امیدآفرینی وارد شوند، نه اینکه تصویر سیاه از ایران همچون سیلی دختر به پدر و از بین بردن بنیان خانواده دیده شود و وظیفه ما تبیین دستاوردهای با تولید آثار فاخر است و باید بودجه فرهنگی نیز در مسیر خودش به درستی هزینه شود. (بیشتر بخوانید)

گزارش از هادی هدایت زاده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top