تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/04/05 - 11:20
کد خبر: 436448

آیا تحصیل رایگان در آلمان امکان پذیر است؟

آیا تحصیل رایگان در آلمان امکان پذیر است؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که در این زمینه برای دانشجویان بین المللی به وجود می آید، این است که آیا تحصیل رایگان بدون دریافت بورسیه های تحصیلی در آلمان وجود دارد؟ و یا می توان با دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف رایگان تحصیل کرد؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، معمولا دانشجویان برای ادامه تحصیلات شان تصمیم می گیرند که در دانشگاه هایی تحصیل کنند که دارای رتبه جهانی یا رنکینگ جهانی بالایی باشند. برای این کار دانشجو باید شرایط، قوانین و مقررات تحصیل در کشور های دیگر را به صورت کامل مطالعه کرده و آگاهی مناسبی را از نحوه تحصیل، هزینه ها و شرایط تحصیل کسب نماید. از آنجایی که کشور آلمان شرایط مناسبی را برای دانشجویان بین المللی ارائه کرده است، اکثر دانشجویان قصد اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور را دارا هستند.

یکی از رایج ترین سوالاتی که در این زمینه برای دانشجویان بین المللی به وجود می آید، این است که آیا تحصیل رایگان بدون دریافت بورسیه های تحصیلی در آلمان وجود دارد؟ و یا می توان با دریافت بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف رایگان تحصیل کرد؟

برای پاسخ به این سوالات باید به صورت جامع به بررسی تحصیل در آلمان، هزینه های تحصیل، شرایط تحصیل رایگان، نحوه پذیرش در دانشگاه های آلمان، کار حین تحصیل در آلمان، برگشت به کشور پس از اتمام تحصیلات در آلمان و... صحبت نماییم. البته از آنجایی که این مبحث بسیار پیچیده و اطلاعات بسیار زیادی دارد، ما به صورت خلاصه به بررسی این موضوعات می پردازیم. توجه داشته باشید که تنها کشور آلمان دارای دانشگاه های معتبر نمی باشد و دانشجویان می توانند برای تحصیل در سوئد نیز اقدامات لازم را انجام دهند. البته تحصیل در این کشور رایگان نمی باشد.

تحصیل رایگان در کشور آلمان

یکی از مزیت هایی که کشور آلمان نسبت به سایر کشور ها داراست، تحصیل رایگان می باشد. تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی یکی از بزرگ ترین مزایا در طول دوره تحصیل شان به حساب می آید؛ چرا که هزینه ای را برای تحصیل پرداخت نمی کنند. از آنجایی که در سایر کشور های اروپایی تحصیل در مقاطع مختلف دارای هزینه های بسیار بالایی می باشد، دانشجویان بین المللی اولویت انتخاب شان با کشوری است که هزینه های تحصیلی و زندگی پایینی را دارا باشد.

به همین خاطر اکثر دانشجویان کشور آلمان را برای ادامه تحصیلات تکمیلی شان انتخاب می نمایند. از آنجایی که تحصیل در تمامی مقاطع در آلمان امکان پذیر است، متقاضیان می توانند با داشتن شرایط لازم نسبت به اخذ ویزا تحصیلی اقدامات لازم را انجام دهند. توجه داشته باشید که این شرایط برای تحصیل رایگان در آلمان الزامی می باشد. در غیر این صورت دانشجویان نمی توانند در این کشور به صورت رایگان تحصیل نمایند.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان

دانشجویانی که قصد تحصیل رایگان در آلمان را دارند، باید یک سری شرایط اولیه را دارا باشند.

  • رزومه تحصیلی قوی
  • مدرک زبان b2 آلمانی
  • تمکن مالی لازم
  • ارائه نامه پذیرش از دانشگاه های آلمان
  • پذیرش در آزمون ورودی دانشگاه در مقطع کارشناسی

آیا تحصیل رایگان در آلمان امکان پذیر است؟

متقاضیانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را در آلمان دارند، باید در آزمون ورودی این کشور نمره مناسبی را کسب نمایند. البته افرادی که در کنکور سراسری ایران موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های سراسری شده اند، نیازی به شرکت در این آزمون ورودی ندارند و می توانند برای پذیرش، رزومه تحصیلی خود را به دانشگاه های آلمان ارسال نمایند. معمولا برای تحصیل در آلمان، متقاضیان باید دارای مدرک زبان b2 آلمانی باشند. در غیر این صورت تحصیل شان در این کشور رایگان نمی شود.

یکی دیگر از کشور هایی که تحصیل به زبان آلمانی در آن رایگان است، اتریش می باشد. مهاجرت تحصیلی به اتریش و تحصیل در دانشگاه های این کشور نیز برای دانشجویان بین المللی رایگان است. کشور اتریش نیز یکی دیگر از کشور های مناسب است که دارای دانشگاه های معتبر، با رنکینگ جهانی بالاست.

از آنجایی که تحصیل رایگان تنها در دانشگاه های دولتی آلمان امکان پذیر می باشد، تنها دانشجویانی که به زبان آلمانی مسلط هستند، می توانند در این دانشگاه ها تحصیل نمایند. سایر دانشجویان باید دارای مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 7 به بالا باشند تا بتوانند ویزا تحصیلی آلمان را دریافت نمایند. توجه داشته باشید که دانشگاه های خصوصی آلمان تنها دانشگاه هایی هستند که علاوه بر زبان آلمانی، به زبان انگلیسی هم تدریس می کنند.

تمکن مالی، برگه ای است که نشان می دهد شما دارایی مناسبی را برای زندگی و تحصیل در آلمان دارا هستید. این برگه باید از سوی بانک صادر شود و مبلغ آن باید هزینه 1 سال زندگی در آلمان به همراه هزینه های 1 سال تحصیل شما باشد. این دارایی اثبات می کند که شما نیازی به کمک دولت آلمان ندارید و خودتان می توانید از پس هزینه های زندگی تان بر بیایید.

متقاضیانی هم که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و علوم پزشکی را دارا هستند و قصد ندارند که زبان آلمانی را یاد بگیرند، می توانند برای تحصیل پزشکی در انگلستان اقدامات لازم را انجام دهند.

یکی دیگر از مواردی که دانشجویان برای تحصیل در کشور آلمان باید دارا باشند، نامه پذیرش تحصیلی است. این نامه از سوی دانشگاه های آلمان صادر شده و اجازه تحصیل در این کشور را به شما می دهد. توجه داشته باشید که برای اخذ این نامه شما باید به وکیل مراجعه کنید تا آنها با تخصص و علم حقوقی و تجربه ای که دارا هستند رزومه تحصیلی شما را تدوین نمایند. در صورتی که رزومه شما به درستی تدوین نشود، ممکن است پس از ارسال به دانشگاه های آلمان، مورد تایید واقع نشود. به همین خاطر بهتر است که به این مورد توجه زیادی نمایید.

مدارک لازم جهت اخذ ویزا تحصیلی آلمان

البته پروسه حائز اهمیت دیگر، اخذ ویزا تحصیلی است. شما برای دریافت ویزا باید مدارک زیر را به سفارت ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی
  • نامه تمکن مالی
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان
  • عکس پاسپورتی
  • رزومه تحصیلی
  • مدارک تحصیلی ماقبل
  • رزومه کاری
  • معاینات پزشکی
  • عدم سو پیشینه
  • مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزا تحصیلی

توجه داشته باشید که اگر در یکی از این مدارک نقصی وجود داشته باشد، درخواست ویزا تحصیلی شما پذیرفته نمی شود. البته سفارت آلمان جهت بررسی مدارک تان هزینه ای را دریافت می کند که در صورت رد درخواست این هزینه به شما باز نخواهد گشت. به همین خاطر در ارائه و جمع آوری مدارک تان باید دقت و آگاهی لازم را دارا باشید.

از دیگر مسائل مهمی که در زمان تحصیل در کشور های دیگر مهم است، کار حین تحصیل و یا پس از فارغ التحصیلی می باشد. معمولا کشور آلمان به دانشجویان بین المللی اجازه کار در حین تحصیل را می دهد. البته کار در حین تحصیل باید کار پاره وقت باشد؛ چرا که دانشجویان امکان کاره تمام وقت را در حین تحصیل نخواهند داشت. دانشجویان پس از اتمام تحصیلات شان در آلمان به مدت 6 ماه تا 1 سال فرصت دارند تا به کشور خود بازگردند و یا کار مناسبی را در آلمان پیدا نمایند.

در صورتی که شما قصد اقامت در این کشور را دارا باشید باید در این مدت زمان کار مناسبی را پیدا کنید، در غیر این صورت، باید پس از گذشت این مدت زمان به کشور خود بازگردید. معمولا دانشجویان پس از کسب مدرک تحصیلی شان برای ارتقا شغلی به کشور خود باز می گردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top