تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/04/05 - 19:18
کد خبر: 436499

روند کاهشی اعتیاد به مواد مخدر در مدارس

روند کاهشی  اعتیاد به مواد مخدر در مدارس

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه پیشگیری یکی از طرح‌های مهم، یاریگران زندگی بود که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در مدارس اجرا شد و نتیجه آن توقف آهنگ رشد اعتیاد در مدارس بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  اسکندر مؤمنی صبح امروز در مراسم بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که به صورت ویدئو کنفرانس با استان‌های سراسر کشور برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر، در خط مقدم قرار دارد و در چهار حوزه مقابله با عرضه، کاهش تقاضا، درمان، پیشگیری و توانمندسازی بهبودیافتگان به صورت توأمان و متوازن تلاش می‌کند؛ در واقع همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران در امر مقابله، بسیج شده‌اند.

وی افزود: ما در منطقه‌ای قرار داریم که ۹۰ درصد تریاک جهان در همسایگی کشور ما یعنی افغانستان تولید می‌شود و با ساختار موجود امکان مقابله با آن وجود نداشت، بنابراین بر اساس ابلاغ سیاست‌های کلان نظام از سوی مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان که مبارزه با مواد مخدر را جهادی بزرگ تلقی کرده‌اند، این ستاد با همراهی، مشارکت و عضویت بیش از ۲۳ سازمان، وزارتخانه و نیروهای نظامی، انتظامی، قضائی و امنیتی فعال است.

دبیرکل ستاد بیان داشت: بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر متعلق به ایران است و ریاست جمهوری نیز بلافاصله بعد از انتصاب در دوره جدید، جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر را به ریاست خود تشکیل دادند و مصوبات ستاد و سیاست‌های کلان نیز در دوره جدید مشخص شد، در حقیقت در این دوره، همه عناصر نظام در امر مبارزه با مواد مخدر دخیل هستند.

مؤمنی ادامه داد: در کنار اقدامات مقابله‌ای، ستاد طی یک سال گذشته تلاش کرد تا سه رویکرد «مردم محوری»، «جهادی» و «اقدامات علمی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان» را در مجموعه اقدامات خود قرار دهد و در این مسیر پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وی افزود: ستاد تلاش کرد تا مبارزه با مواد مخدر را مردمی سازد که در این بخش، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان حضور گسترده‌ای دارند و از ظرفیت‌های مردمی استفاده خوبی شد. همچنین گروه‌های مرجع، هنرمندان، ورزشکاران، حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه و جماعات و نیز گروه‌های جهادی فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و ما آینده خوبی را در جهت کنترل و مهار مواد مخدر پیش‌بینی می‌کنیم.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه حضور خیرین در این دوره بسیار پیشرفت داشته است، به پروژه احداث یک مرکز نگهداری معتادان متجاهر در مشهد اشاره کرد و گفت: بهمن سال گذشته یکی از خیرین اعلام کرد که ظرف ۲ ماه برای ۳۰۰ نفر ۵ سوله را ایجاد می‌کند و همین هم شد و ظرف دو ماه این سوله‌ها به بهره‌برداری رسید؛ اکنون نیز این خیر نیک اندیش اعلام کرده که برای ۳۰۰ نفر در همان مکان بستر اشتغال را فراهم می‌کند که جای تقدیر دارد.

مؤمنی تصریح کرد: در حوزه کارهای جهادی یکی از مشکلات ما کمبود ظرفیت برای مراکز نگهداری و درمان معتادان بود که با همت دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد، این مهم شتاب خوبی گرفته است. همچنین همکاری خوبی با وزارت ورزش داشتیم و بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران در پیشگیری از اعتیاد با ستاد همکاری دارند. یک همت و انگیزه خوبی در کشور ایجاد شده که این مسیر را رو به جلو داریم.

وی افزود: در حوزه پیشگیری یکی از طرح‌های مهم، یاریگران زندگی بود که با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در بیش از ۴۰ هزار مدرسه برای دانش آموزان، والدین و معلمان شروع به کار کرد و تلاش داریم که تعداد مدارس را به بالای ۱۰۰ هزار مورد برسانیم. نتیجه این اقدامات، توقف آهنگ رشد اعتیاد به مواد مخدر در مدارس بود.

دبیرکل ستاد ادامه داد: در بخش درمان نیز شیوه‌های نوین درمانی اتخاذ شده است و با همت ظرفیت‌های داخلی کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان زیر نظر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، خط تولید داروهای جدیدی همچون بوپرنورفین که یک شیوه تأیید کننده در درمان است، راه‌اندازی شد و اکنون به صورت نمونه و الگو در برخی مراکز شروع به کار کرده است و قرار است به باقی مراکز نیز تعمیم دهیم.

وی افزود: به صورت دستی با حجم عظیم مواد مخدر نمی‌توان مبارزه کرد و حتماً باید تجهیزات نوین و پیشرفته داشت، امروز بیش از ۷۰ درصد کشفیات مواد مخدر در مرزهای شرقی و در هفت استان انجام می‌شود؛ و همچنین بیش از ۷۰ درصد کشفیات به صورت تجهیزات فنی و اطلاعاتی انجام می‌شود؛ اما تحریم‌های ظالمانه آمریکا مانع از اقدامات مؤثرتر در مبارزه با مواد مخدر است.

مؤمنی اظهار امیدواری کرد که با کمک همه دستگاه‌ها بتوانیم این مسیر رو به جلو را ادامه دهیم و سطح زیر کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را که طی ۲۰ سال گذشته افزایش جدی داشته است را سازمان ملل بر اساس وظیفه و با مشارکت همه کشورهای جهان بر اساس مسئولیت مشترک، تلاش کند تا با جایگزینی کشت، جامعه بشری را به دوری از اعتیاد سوق دهد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top