تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/04/06 - 13:44
کد خبر: 436573

ایجاد شرایط مطلوب تر آزاد اندیشی توسط جشنواره فارابی

ایجاد شرایط مطلوب تر آزاد اندیشی توسط جشنواره فارابی

جشنواره فارابی جناحی یا سیاسی رفتار نمی‌کند و تمام دوستانی که در این حوزه عهده‌دار مسئولیتی هستند می‌توانند شرایط مطلوب‌تری را برای آزاداندیشی فراهم کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از  مهر، آیت الله ابوالقاسم علی دوست درباره اینکه جشنواره فارابی در دوره جدید چه اقداماتی را می‌تواند و باید انجام دهد، گفت: جشنواره فارابی سه کار بزرگ می‌تواند انجام دهد. در وهله اول شناسایی آثار فاخر و معرفی آن به نسل حاضر و آینده، که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در فضای کشور ما از آثار مربوط به گذشته تعریف و تمجید می‌شود در صورتی که به آثار جدید هیچ اعتنایی نمی‌کنند.

عضو کارگروه فقه و اصول سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی ادامه داد: باتوجه به قدرت و غلظت تفکر حجاب معاصرت در کشور، اگر فرد یا افراد نسبت به این ذهنیت غلط تابوشکنی کنند و آثار فاخر را به افراد جامعه معرفی کنند؛ اقدام بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند. متأسفانه در تمام فضای علمی جامعه این کم خودبینی وجود دارد که شاید معلول همان حجاب معاصرت باشد که رفتاری بسیار مشمئز کننده است.

علیدوست عدم وجود یک رسانه جامع در نشر و معرفی آثار را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید به آن پرداخته شود و گفت: همایش‌هایی مانند کتاب سال برگزار می‌شود، که رسانه ملی اخبار مربوط به آن را یا منعکس نمی‌کند و یا در آخرین بخش اخبار اشاره‌ای کوتاه و مختصری به آن می‌کند. حتی برای بازدید از چنین همایش‌هایی مسؤلان رده پایین حضور پیدا می‌کنند. متأسفانه رسانه‌ها زمانی‌که چهره سیاسی در همایش یا جشنواره‌ای ادبی حضور پیدا می‌کنند، دست به کار فضاسازی رسانه‌ای آن می‌شوند که این موضوع به عدم وجود رسانه فهیم و متصدی در این حوزه است.

وی اقدام مهم و اول جشنواره فارابی را شناسایی آثار فاخر و معرفی به نسل حاضر و آینده، عنوان کرد و گفت: اقدام بعدی جشنواره تشویق اهل فکر و دانش است، چراکه اهل دانش به احترام فکر قدم برمی‌دارند و باید محترم شمرده شوند. جشنواره‌ای به مانند فارابی می‌تواند در این فرآیند بسیار مؤثر باشد. درواقع زمانیکه یک اثر معرفی شده و صاحب اثر تشویق می‌شود، با خود نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه در خصوص نقش جشنواره در ایجاد بستر و فضای آزاداندیشی خاطرنشان کرد: تمام بسترهای آزاداندیشی در اختیار جشنواره نیست، چراکه آماده‌سازی تمام این فضا از طرف آن امکان‌پذیر نیست؛ اما از جهاتی دیگر کارهای زیادی از دست جشنواره برمی‌آید، که به همین خاطر نقش جشنواره را نباید نادیده گرفت. بنده تا آنجایی که مطلع هستم، جشنواره فارابی جناحی یا سیاسی رفتار نمی‌کند و تمام دوستانی که در این حوزه عهده‌داری کار یا مسؤلیتی هستند می‌توانند شرایط مطلوب‌تری را برای آزاد اندیشی فراهم کنند.

عضو کارگروه فقه و اصول سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، درباره اینکه دانشگاه‌ها و فضاهای علمی در زمینه تحول در علوم انسانی چه کمک‌هایی به جشنواره فارابی می‌توانند بکنند، بیان داشت: دانشگاه، حوزه‌های علمیه و نهادهایی مانند کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در زمینه تحول علوم انسانی می‌تواند کمک‌های شایانی به جشنواره‌ها از جمله فارابی داشته باشند.

این نویسنده و محقق اسلامی اضافه کرد: مراکز علمی مذکور می‌توانند در وهله اول آثار خود را به جشنواره معرفی بکنند. در وهله دوم افراد علمی و فرهنگی دانشگاهی، حوزوی و یا غیره می‌توانند با جشنواره‌ها همکاری کنند و در وهله سوم مسأله پساجشنواره است، که این بار هم نقش کرسی‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه جهت پخش آثار مطرح می‌شود زیرا پس از اتمام جشنواره و پس از تولید نظریه، ترویج و مصرف نظریه هم از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: زمانی‌که در کرسی‌های نظریه‌پردازی، یک نظریه تولید می‌شود، در مسیر مصرف قرار نمی‌گیرد؛ در واقع یک اثر زمانی به نتیجه واقعی خود می‌رسد که ترویج و مصرف نظریه هم شکل بگیرد.

علی دوست به مهمترین مزیت‌های علمی جشنواره اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مزیت جشنواره فارابی رفتار صادقانه در فرآیند مسائل علمی است. این جشنواره به هیچ وجه به مسائل جناحی و سیاسی فکر نمی‌کند، در واقع تنها چیزی که برای اعضا کارگروه حائز اهمیت است مرتبط با خود اثر است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد جشنواره فارابی در مسیر خود ادامه بدهد و موفقیت‌های بیشتری را کسب کند و سایر نهادها براساس سبک و سیاقی که فارابی در پیش گرفته رفتار کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top