تاریخ انتشار: جمعه 1401/04/10 - 17:51
کد خبر: 436912

نامه بسیج دانشجویی ۶ دانشگاه تهران به رئیسی و قالیباف؛

واکنش بسیج دانشجویی به تشکیل وزارت بازرگانی/ تن به ایجاد ساختاری که معایبش مشخص است ندهید

واکنش بسیج دانشجویی به تشکیل وزارت بازرگانی/ تن به ایجاد ساختاری که معایبش مشخص است ندهید

متأسفانه دولت مدعی این است که تشکیل وزارت بازرگانی باعث تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر قیمت ها می شود، درصورتی که پادگانی کردن بازار و قیمت ها در شرایطی که تولیدکنندگان در عرصه جهاد اقتصادی با تورم هزینه تولید افسارگسیخته مواجه هستند نتیجه ای جز سرکوب کردن تولید و در بلندمدت نتیجه ای جز وابسته کردن کشور به واردات نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی 6 دانشگاه تهران درخصوص تاسیس دوباره وزارت بازرگانی خطاب به رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نامه ای منتشر کردند.

دربخشی از این نامه آمده است: پس از ادغام این وزارت خانه در وزارت صنعت و معدن هنوز تشتت مدیریتی در زنجیره تأمین کالاهای اساسی وجود داشت که قوه‌ی قانون‌گذار را ملزم به "تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی" نمود. طبق این قانون مدیریت واحد زنجیره در محصولات غذایی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام گردید.

متن کامل نامه به شرح زیر می باشد:

به نام خدا

حجت الاسلام رئیسی، رئیس محترم جمهور

آقای قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

دانشجویان بسیجی با رصد تحولات اخیر صحنه سیاسی کشور بر خود لازم دانستند که تحلیل و موضع خود را نسبت به مضوعی داغ در این روزهای کشور بیان کرده و لازم میدانند با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و مسیری که ایران اسلامی برای رسیدن به قله های پرشکوه خود باید طی کند، تذکراتی ناظر به مسئله «تشکیل وزارت بازرگانی» ذکر کنند.

تأسیس مجدد وزارت بازرگانی ضمن داشتن مغایرت هایی باقانون، لاجرم مشکلاتی را در پی خواهد داشت که نه تنها به عنوان نسخه ای جهت تسکین مشکلات فعلی جواب گو نیست بلکه خود بازتولید گره هایی را در پی دارد که درمان آن ها خود چالش است.

وزارت بازرگانی در سال‌های نقش‌آفرینی خود در دهه 80 همواره سبب آسیب به تولید و افزایش واردات و منفی شدن تراز تجاری کشور شده است و در سال 1381 از 900- میلیون دلار به 8- میلیارد دلار در سال 1391 رسیده است.

پس از ادغام این وزارت خانه در وزارت صنعت و معدن هنوز تشتت مدیریتی در زنجیره تأمین کالاهای اساسی وجود داشت که قوه‌ی قانون‌گذار را ملزم به "تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی" نمود. طبق این قانون مدیریت واحد زنجیره در محصولات غذایی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام گردید. در سال‌های اجرای این قانون از سال 92 و قبل از تصویب ارز 4200 تومانی وزارت جهاد کشاورزی در عین ثبات نسبی قیمت ارز توانست ارزش واردات محصولات کشاورزی را از 25 درصد کل ارزش واردات کشور به 17 درصد کاهش دهد که سبب افزایش امنیت غذایی و بالطبع افزایش خودکفایی شد. تصویب این طرح باعث از بین رفتن ثمرات این قانون مترقی خواهد شد.

زنجیره تولید در وزارت صمت تجمیع شده است و این تجمیع زنجیره تولید صنعتی از معادن و مواد اولیه گرفته تا صادرات و واردات، در نهایت موجب اتخاذ تصمیم گیری های هم راستا شده و از سردرگمی ها و انشعاب های چند مدیریتی جلوگیری می کند. همین استدلال در مورد وزارت جهاد کشاورزی نیز صادق است. زنجیره تولید محصولات کشاورزی، امکانات، ظرفیت ها، شرایط خاص زمانی-مکانی از نظر میزان کشت و کار کشاورزان، ریزش های جوی و حلقه فروش و بازاریابی می بایستی با تصمیم های مربوط به انجام صادرات و واردات محصولات کشاورزی در ارتباط باشد، که این ارتباط از طریق سپردن اختیار صادرات و واردات به وزارت جهاد کشاورزی امکانپذیر است.

تشکیل این وزارتخانه، با بند "الف" ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه که بر کاهش حجم، اندازه و ساختار مجموع دستگاه های اجرایی تأکید دارد، مغایر است. همچنین تفکیک دو وزارتخانه مذکور در طرح، مستلزم ایجاد تشکیلات جدید و اقداماتی است که منجر به افزایش هزینه ها گشته و از این جهت با اصل ۷۵ قانون اساسی و بند ۱۶ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مغایر است. تا پیش از تصویب قانون تمرکز، وظایف و اختیارات بخش کشاورزی بین وزارتخانه های بازرگانی، صنایع و معادن و بازرگانی چندپاره بود و این چندپارگی باعث عدم پاسخ گویی واحد بوده است و باعث شد مجلس شورای اسلامی را به راه کار منطقی پایان دادن به این تشتت مسئولیتی و تصویب قانون تمرکز برساند و طی آن مسئولیت کل زنجیره تولید غذا را به وزارت جهاد کشاورزی بسپارد که با تصویب طرح موردبحث، دوباره این موضوع با چالش روبه رو خواهد شد.

متأسفانه دولت مدعی این است که تشکیل وزارت بازرگانی باعث تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر قیمت ها می شود، درصورتی که پادگانی کردن بازار و قیمت ها در شرایطی که تولیدکنندگان در عرصه جهاد اقتصادی با تورم هزینه تولید افسارگسیخته مواجه هستند نتیجه ای جز سرکوب کردن تولید و در بلندمدت نتیجه ای جز وابسته کردن کشور به واردات نخواهد داشت. لازم به ذکر است تجربه ثابت کرده گرانیها با ایجاد وزارت بازرگانی تشدید خواهد شد زیرا سود واردکنندگان در افزایش واردات است و با افزایش واردات، تقاضای ارز نیز افزایش پیدا می‌کند و افزایش تقاضای ارز، امکان افزایش قیمت ارز را در پی خواهد داشت و درنتیجه کنترل قیمت ها نیز از دست خواهد رفت و رئیس دولتی که مدعی است که " نه حق عقب گرد داریم و نه حق درجا زدن" را شرمنده خدا و خلق خدا خواهد کرد.

همان طور که طرح تأسیس وزارت بازرگانی در دولت قبل در مجلس شورای اسلامی مطرح گردید و با افزایش دامنه مخالفت نمایندگان این طرح از دستور خارج شد و اصرارهای مکرر دولت قبل بر تشکیل این وزارتخانه باوجود مخالفت کارشناسان و تولیدکنندگان، مؤید نبود صدق نیت در مطرح کنندگان این طرح است.همچنین توجه به رفت و برگشت‌های موجود بین مجلس و دولت این فرضیه را تقویت می‌کند که گویی بناست هزینه و عواقب ایجاد این ساختار جدید بر گردن دیگری باشد.

ما به شما به عنوان روئسای قوای مقننه و مجریه این توصیه را داریم که موضع صریح خود را در قابل تشکیل این وزارت خانه بیان کرده و این تذکر را می‌دهیم که هرگز برای حل مشکلاتی که پاسخی به مراتب متفاوت تر از این نسخه دارد، تن به ایجاد ساختاری که معایبش مشخص است ندهید.

والسلام علیکم و رحمه الله

امضاکنندگان:

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس
بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top