تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/04/13 - 20:07
کد خبر: 437184

مناظره|

خضریان: صنعت و تجارت باید باهم باشند

خضریان: صنعت و تجارت باید باهم باشند

مناظره تشکیل وزارت بازرگانی عصر امروز با حضور یحیی آل اسحاق ️وزیر اسبق بازرگانی و علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ، عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مناظره‌ای درباره تشکیل وزارتخانه بازرگانی با حضور یحیی آل اسحاق ️وزیر اسبق بازرگانی و علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

آل اسحاق در این برنامه گفت: در هر سازمانی ماموریت و هدف مهم است و ساختار وسیله و ابزار آن اهداف است. شرح وظایف این وزارتخانه‌ها و اینکه انتظارت و شرح وظایف با ساختار مناسب است یا نه مهم است.

وی افزود: وزارت صنعت مسئولیت ساماندهی و مدیریت و هدایت حوزه صنعت را بر عهده داشته و در حوزه معادن نیز به همین ترتیب است. وزارتخانه‌های ما فقط وظایف حاکمیتی ندارند، بلکه کار اجرایی و بنگاه داری و مدیریت و شرکت داری را نیز دارند.

️وزیر اسبق بازرگانی گفت: اینکه ما در چه شرایط زمانی و مکانی هستیم مهم است. ما در شرایط اصلاح ساختار اقتصادی هستیم که نیازمند جهش‌های خاص است که در دوره‌های قبل انجام نشده است.

وی افزود: بخش عمده اقتصاد ما مربوط به این وزارتخانه است و سوال اینجاست آیا این وزارتخانه از پس این وظایف برمی آید. ️وزارت بازرگانی در مسئولیت خارجی نظام ساماندهی خارجی و حضور در صحنه‌های بین المللی و ارتباط ما با نهاد‌های بین‌المللی یکی از وظایف آن است.

آل اسحاق ادامه داد: نظام واردات و صادرات و چگونگی مدیریت ظرفیت‌های آن و هماهنگی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی وظیفه دارد.

️وزیر اسبق بازرگانی گفت: ما یک تصور اولیه داریم که به مجرد اینکه وقتی اسم وزارت بازرگانی می‌آید در تقابل با تولید است. این استدلال از کجاست؟ وزارت بازرگانی مسئول واردات و صادرات است.

وی افزود: هنگامی که من وزارت بازرگانی بودم کل ارزی که در اختیار وزارت بازرگانی بود سه میلیارد دلار بود که آن هم تامین نیاز‌های باقی مانده از جنگ بود. تمام این بنیاد‌های تولید که در صنایع دارویی و خانوادگی دارید در چه زمانی انجام شد؟

آل اسحاق تصریح کرد: ️ما می‌خواستیم سرمایه‌گذاری در حوزه لاستیک کنیم، استقراض که نمی‌توانستیم پول هم نداشتیم، واردات را ۳۵ هزار تن کم کردیم و پولش را گذاشتیم برای لاستیک. این تنظیمات را چه کسی انجام داد؟ وزارت بازرگانی

️وزیر اسبق بازرگانی ادامه داد: پراید را ۱۸۰ میلیون به فروش می‌رسانند، نظارت وجود ندارد، نفوذی‌هایی که وجود دارد باعث این اتفاق هستند. این نظام توزیع صاحب ندارد. مشکلات همه ناظر به بحث نظام توزیع است.

وی افزود: باید باشگاه اقتصادی هم جهت و هم نظر باشند. بنده قطعا با تشکیل وزرات بازرگانی موافق هستم. من با طرح پیشنهادی موافق هستم، ولی باید مجدد بروزرسانی شود.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس هم با اشاره به بخشی از سخنان آل اسحاق گفت: باید قیاس دو کارنامه موجود وزارت بازرگانی و وزارت صنعت معدن تجارت را انجام دهیم. کنترل ۳ میلیون نفر ذیل یک وزارت خانه مخالف سیاست‌های کلان است.

وی با طرح این سوال که چگونه بحث خصوصی سازی را پیش ببریم؟ افزود: زمانی که وزارت بازرگانی داشتیم دنبال تنظیم بازار بود، اما اتفاقی که افتاده به خاک سیاه نشاندن زنجیره تولید شکر در سال ۸۶ و تا آخر دهه ۸۰ را رقم زد.

خضریان افزود: با واردات شکر شرکت نیشکر هفت تپه ۱۲۰ هزار تن در زمان جنگ تولید می‌کرد با ۱۰۰ هزار تن ظرفیت، اما در سال ۹۹ به ۱۸ هزار تن رسید این بلایی است که ما سر تولید آوردیم

در جنگ اقتصادی مهم‌ترین ابزار که آقا ۱۰ساله می‌فرمایند تولید است، اما وارد کردن مرغ و گوشت زیر قیمت بازار به اسم مصرف کننده زمین زدن تولید کننده است

وی گفت: در حوزه میوه هم وزارت بازرگانی همین کار را کرد سال۹۰ میوه وارد کرد از منفی ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۸۱ به منفی ۸ میلیارد دلار در سال ۹۱ رسید به لطف وزارت بازرگانی که مزیت دلالی را افزایش می‌دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: حجم سنگین وزارتخانه صمت چند دستاورد داشته است؟ ما تولید ۵۰ هزار تن واردات گوشت را به صفر رساندیم. کدام به نفع تولید و مردمی سازی اقتصاد و جنگ اقتصادی است

خضریان یادآور شد: خودمان را بگذاریم جای تولید کننده، حرفی که هست قانون را درست اجرا کنند، تامین کالا برای مردم نباید به صورت نقدی باشد. امروز در داخل ۳۰درصد مصرف لبنیات پایین آمده. راهکار تامین بازار این نیست که برویم پنیر دانمارکی وارد کنیم.

نماینده تهران در مجلس افزود: ما اگر می‌خواهیم بحث تورم را حل کنیم باید جلوی خلق پول را بگیریم این‌ها که دست بازرگانی نیست.

وی خطاب به آل اسحاق گفت: این نکاتی که درباره گرانی خودرو می‌فرمایید ناظر به صنعت است نه بازرگانی. مشکل گران بودن همه مربوط به بخش صنعت است. ما نمی‌توانیم در بحث مدیر ناکارآمد بازرگانی را دخیل کنیم. این مشکلات برمی‌گردد به مدیران ناکارآمد الان یک وزارتخانه که متشکل است از ۳ وزارت نمی‌تواند هماهنگی ایجاد کنیم وقتی منفک شوند دیگر امکان پذیر نیست.

خضریان افزود: ما در شرایط جنگ اقتصادی باید هماهنگی را ایجاد کنیم، الان اگر تفکیک شود اصلا هماهنگی اتفاق نمی‌افتد. الان در خصوص مخالفت‌ها ناظر به مغایرت با قانون به شرطی است که مجلس بر این نکته اصرار کند که نمی‌کند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: راهکار این هست که حالا که وظایف صمت سنگین است باید معادن را جدا کنیم نه بازرگانی را. ما قائل هستیم به این که حجم کار صمت زیاد است، ولی صنعت و تجارت باید باهم باشند.

وی افزود: اگر متولی امر تولید و بازرگانی را از هم جدا کنیم، چون دو نفر باید پاسخگو باشند و به مصلحت کشور نخواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top