تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/04/29 - 10:18
کد خبر: 438691

بررسی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص کنکور ۱۴۰۲؛

ماجرای کنکور ۱۴۰۲ به کجا رسید؟/اعتراض سراسری داوطلبان کنکور

ماجرای کنکور ۱۴۰۲ به کجا رسید؟/اعتراض سراسری داوطلبان کنکور

برخی  از داوطلبان کنکور  پس از ابلاغ این مصوبه دست به تجمع زدند و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند. همچنین بسیاری از داوطلبان در فضای مجازی با انتشار هشتک های "لغو فوری مصوبه فاجعه بار کنکور" و "نه به تاثیر قطعی معدل"، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز یکشنبه 26 تیر ماه بود که  سی‌امین جلسه شورای پذیرش و دانشجو  به ریاست محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم و با حضور مهرداد ویس‌کرمی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در این شورا و عبدالرسول پور عباس رییس سازمان سنجش آموزش کشور و معاونان وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعضای آن برگزار شد.
وزیر علوم در این جلسه اظهار داشت: اجرای مصوبه ابلاغ شده از سوی رییس جمهور در خصوص آزمون سراسری یک تکلیف قانونی است و وزارت علوم در کنار سایر وزارتخانه‌های مرتبط برای اجرای کامل این مصوبه اقدام و و برای اجرایی کردن مطلوب آن تلاش می کند.

وزیر علوم: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور 1402 را به بهترین  نحو اجرایی می‌کنیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور روز شنبه 25 تیر ماه ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵ تیر ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود را برای اجرا ابلاغ کرد.

طبق این مصوبه، آزمون سراسری سال آینده با تغییراتی برگزار می‌شود. بر این اساس نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هر گروه¬ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال ۲ بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای ۲ سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است. همچنین دروس عمومی از آزمون حذف شده و معدل دوره متوسطه تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی در نتیجه آزمون دارد.

سازمان سنجش آموزش کشور هم در روز یکشنبه  در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از تمامی داوطلبان کنکور سال آینده و والدین آنان اعلام کرد: آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی (مصوب ۱۷ خرداد ۱۴۰۱) و ابلاغ‌شده ازسوی رییس‌جمهور (شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱) برگزار می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به ماده واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مصوب جلسه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی که روز گذشته ۲۵ تیرماه ابلاغ شد و نظر به اینکه در ماده ۱۰ این مصوبه اعلام شده از تاریخ تصویب لازم الاجرا است، ضمن عرض پوزش از تمامی داوطلبان و والدین آنان، به استحضار می رساند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ براساس مصوبه فوق الذکر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود. بر اساس این اطلاعیه، جزییات فنی و اجرایی این آزمون پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو اطلاع رسانی می شود.

این در حالی است که 11 تیر ماه 1401  رتبه های برتر کنکور درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانیه ای اعتراضی را منتشر کرده بودند. 

در این بیانیه معترضین خواستار پاسخگویی و شفاف‌سازی مسئولین نسبت به ایرادات وارده به مصوبة فوق  و در نهایت لغو سریع آن شده بودند. 

در این بیانیه آمده است:

بر فراز آشفتگی‌ها و سختی‌های فراوان در دوران حساس کنونی وطن نشسته‌ایم و به حکم وظیفه اما در حد توان همراه و هم‌صدای امیدهای پرشوری هستیم که برای آبادی و فردای روشن و مترقی آن بال می‌گشایند. ما جمعی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری در جهت حفظ روحیة مطالبه‌گری و همراهی با حقیقت، به بهانة رخدادهای دردناک آموزشی اخیر دست به نامه‌ گشوده‌ایم تا به خود یادآور شویم در تمام طول تاریخ آنچه سرنوشت نهایی جوامع را رقم زده، اراده و میزان آگاهی مردمان از وقوف به حق خود بوده است. در حالی که هر یک در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر کشور در حال تحصیل و ایفای نقش خود در حیات علمی و فرهنگی میهنمان هستیم، می‌خواهیم صدای هزاران دانش‌آموزی باشیم که این روزها در اثر دخالت‌ها و تصمیمات نابجای برخی صاحب منصبان بیش از پیش دلواپس آیندة خود و میهن هستند. از آنجا که تبعیت از دانش و خرد و تعالی فرهنگی وطن را هدف راه خود قرار داده‌ایم در تلاشیم تا همواره در مسیر تغییرات سازنده و متعالی گام برداریم. ما غم داریم و معترضیم اگر قرار باشد عده‌ای با تصویب قوانین بد و غیرکارشناسانه باعث شوند نخبگان کم‌نظیر مناطق محروم ایران از آرزوهای زیبای خود دست بکشند. ما آن‌ها را در ذهن داریم، آن‌ها و نگاه‌های درخشانشان را، که باید بیش از هر چیز پاس بداریم تا به واسطة یأس و انزوا، فروغ خود را نبازند.

فتوکامنت// آخرین تغییرات جدید برگزاری کنکور سراسری- اخبار فرهنگیان و مدارس  - اخبار اجتماعی تسنیم | Tasnim

در راستای وظیفه و به حکم عشق به وطن لازم می‌دانیم ایرادات وارد بر مصوبة کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحیة اخیر  آن را به همگان یادآور شویم:

1-    سوابق تحصیلی دانش‌آموزان قادر به تفکیک و رتبه‌بندی مناسب آنها  نیست؛

بطور کلی در جوامع مختلف، انگیزه‌های ورود به آموزش عالی با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی متفاوت است. بر همین اساس شیوه‌های مختلف پذیرش دانشجو در دنیا را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: 

الف) پذیرش بدون قید و شرط (تمایلی)

ب) پذیرش بر اساس کسب حداقل نمرة تعیین شده (حدنصابی)

ج) پذیرش رقابتی (بر اساس رتبه و ظرفیت پذیرش)

ماهیت سوابق تحصیلی آموزش و پرورش به گونه‌ای است که تنها صلاحیت یا عدم صلاحیت دانش‌آموز برای ورود به مقطع تحصیلی بالاتر را نشان می‌دهد و نوعی کسب حداقل نمرة تعیین شده محسوب می شود. حال آنکه مشکل اساسی و مورد بحث ما رقابت صدها هزار نفر برای تصاحب ظرفیت محدود رشته‌های خاص دانشگاهی است. بنابر اعلام رسمی سازمان سنجش آموزش کشور رقابت شکل گرفته در کنکور سراسری تنها برای پذیرش در 15% از رشته‌های دانشگاهی مطرح است و در 85% رشته‌های دانشگاهی، پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموز انجام می‌شود. بنابر اعلام رسمی سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله در هرکدام از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری حدود چند ده هزار نفر دارای معدل (میانگین سوابق تحصیلی) 20 هستتند و امری کاملا بدیهی و آشکار است که سوابق تحصیلی نه بخاطر ایرادی خاص بلکه بر اساس ذات و ماهیت خود، در تفکیک و رتبه‌بندی متقاضیان رشته‌های خاص دانشگاهی ناتوان است.

2-    تجمیع خطی تراز سوابق تحصیلی و تراز آزمون کنکور سراسری با هدف محاسبة تراز کل و رتبه‌بندی علمی دواطلبان، دارای ایرادات ریاضی و آماری غیرقابل حل است؛

اصولا ترازبندی نتایج یک آزمون با هدف ارزش‌گذاری نتایج خام و همچنین گسترش بازة رتبه‌بندی داوطلبان انجام می‌شود. در این بحث، پارامترهای آماری همچون تعداد شرکت‌کنندگان، بازة ممکن داده‌های خام، میانگین نتایج خام داوطلبان، انحراف معیار آنها و ضرایب دشواری سوالات دخیل هستند. تفاوت تعداد داوطلبان، تفاوت سطح دشواری سوالات، تفاوت ماهیت سوالات و بازة نمرات خام در آزمون سراسری و سوابق تحصیلی باعث می‌شود که ارزش‌گذاری نهایی حاصل از تجمیع دو نوع تراز ناهمگون خدشة جدی بر صحت علمی و اعتباربخشی آن وارد کند. به عنوان مثال:

الف) در صورت کسب نمرات خام یکسان در آزمون کنکور سراسری، در هرحالت تراز نهایی داوطلبی با معدل 20 از داوطلبی که سوابق تحصیلی غیرمرتبط به گروه آزمایشی دارد (مثلا دارای معدل 10)، کمتر خواهد بود.

ب) سوابق تحصیلی برای هچ داوطلبی (حتی با معدل 20) که نمرة تراز بیشتر از 11000 در کنکور سراسری کسب کند، تاثیر مثبت و مفید نخواهد داشت.

ج) کاهش تراز سوابق تحصیلی به ازای کاهش هر یک نمره در درس‌‌های مختلف چیزی حدود 1000 نمرة تراز است که عملا جبران آن از طریق کسب درصدهای خام کنکور سراسری غیر ممکن خواهد بود.

3-     وزارت آموزش و پرورش زیرساخت‌ها و توان لازم برای تامین امنیت برگزاری امتحانات نهایی را دارا نیست؛

برکسی پوشیده نیست که آزمون کنکور سراسری سرنوشت‌سازترین و حساس‌ترین آزمون کشوری است که تامین امنیت برگزاری آن (شامل مراحل طرح سوال، نگهداری، چاپ و جلسة آزمون) نیازمند همکاری‌ نهادهای مختلف امنیتی کشور است. سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه به ویژه در چندسال اخیر کارنامه قابل قبولی داشته و تجربیات بسیار ارزشمندی نیز در این زمینه کسب کرده است. اما نقطه ضعف‌های زیادی را می‌توان بر سر راه برقراری عدالت در برگزاری امتحانات نهایی بر شمرد. بدون هیچ اغراق و تنها با یک پایش میدانی مشخص می‌شود که سوالات امتحانات نهایی به سادگی قبل از جلسة آزمون لو می‌روند و در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند. حتی طبق شهادت خود دانش‌آموزان، در بیشتر حوزه‌های امتحانی جدیت لازم در برقراری امنیت جلسة آزمون وجود ندارد و در سطحی گسترده پدیدة شوم تقلب رواج دارد. حال آنکه سخت‌گیری‌های به حق سازمان سنجش در حوزه‌های برگزاری آزمون کنکوری سراسری بر هیچ شخص منصفی پوشیده نیست. لازم به ذکر است ضمن باور به این که با توجه به پیشرفت‌ فناوری‌های نوین همواره راه‌های مختلفی برای تقویت هرچه بیشتر امنیت برگزاری آزمون کنکور سراسری وجود دارد، به عنوان افراد آگاه به موضوع، احساس می‌کنیم دستانی ناپاک پشت پرده سعی در خدشه‌دار کردن امنیت برقرار در آزمون کنکور سراسری را دارند که مقابله با این خدعة شوم هوشمندی و ذکاوت نهادهای مرتبط را طلب می‌کند. از جمله نقطه ضعف‌های غیرقابل حل دیگر می‌توان به مقولة سیاست‌های طراحی و تصحیح نتایج امتحانات نهایی اشاره کرد؛ عدم شناسایی طراحان سوالات کنکور سراسری و تصحیح تقریبا بدون اشتباه پاسخبرگ‌ها از نقطه قوت‌های این آزمون است. حال آنکه بعضی ازطراحان سوالات امتحانات نهایی کاملا شناخته شده هستند و ازطرفی دیگر در تصحیح امتحانات نهایی چالش‌هایی تقریبا اجتناب ناپذیری وجود دارد که به هیچ عنوان در این مصوبه مورد توجه قرار نگرفته است.

4-    بنابر اصول مطرح شده در کتاب‌های مرجع سنجش و ارزشیابی آموزشی و نیز مقالات علمی این حوزه، بیشتر سؤالات امتحانات نهایی حافظه محور هستند، حال آنکه پاسخگویی به سوالات مفهومی کنکور سراسری علاوه بر تسلط کامل بر متن کتاب‌های درسی نیازمند تسلط بر سطوح بالاتر یادگیری است.

سؤالات کنکورهای سراسری با وجود این‌که در قالب تست طراحی می‌شوند اما غنای مفهومی و تحلیلی بسیاری دارند و سطوح مختلف یادگیری (دانشی، مفهومی، ترکیبی، تحلیلی و ...) دانش‌آموزان را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند. برای مثال در درس ادبیات کنکور سراسری طراحان با مطرح کردن متن‌های جدید و مبتکرانه همواره نشان داده‌اند که دانش‌آموز تنها با حفظ کردن معانی بیت‌های کتاب درسی راه به جایی نمی‌برد و بایستی به‌طور کلی درک ادبی و مفهومی خود از متون را تقویت کنند و سوالات این درس بالاترین سطوح یادگیری را هدف قرار می‌دهند. در درس‌هایی نظیر دین و زندگی، زیست‌شناسی و فلسفه نیز برخلاف آنچه خائنان به وطن در رسانة ملی به عنوان "تدریس کنکوری" به مردم القا کردند، سؤالات کنکور سراسری با حفظ کردن و استفاده از کلیدواژه‌ها و سطحی‌نگری حل نمی‌شوند، بلکه دانش‌آموزان باید درکی عمیق و مفهومی از متن کتاب درسی داشته باشند تا بتوانند در یک زمان محدود پاسخ صحیح سوالات را بیابند. این ادعا به هیچ عنوان لزوم بهینه شدن تست‌های کنکور را نفی‌ نمی‌کند و همچنین نافی این موضوع نیست که اصول آزمون‌سازی حکم می‌کند که در هر آزمون تعدادی از سوالات از سطح دشواری کمتری برخوردار باشند تا فرایند سنجش و تفکیک طیف وسیع شرکت کنندگان در آزمون به نحوی صحیح و علمی صورت گیرد. این در حالی است که پاسخگویی به سؤالات امتحانات نهایی وابسته به پایین‌ترین سطح یادگیری بوده و بیشتر سوالات سطح دانش و حافظه محور دانش‌آموز را مورد سنجش قرار می‌دهند. به عنوان مثال بیش از 19 نمره از 20 نمرة امتحان نهایی زیست‌شناسی سال 1400 با حفظ بودن متن کتاب درسی قابل پاسخگویی بوده است. لازم به ذکر است که بدیهی بودن این موضوع مهم مورد تایید آمار و ارقام رسمی سازمان سنجش آموزش کشور است، به نحوی که تعداد دانش‌آموزان با معدل 20 چند ده هزار نفر و داوطلبانی که قادر به پاسخگویی به بیش از 70% سوالات کنکور سراسری هستند به چند صد نفر بیشتر نمی‌رسد. 

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان داد که مدافعان آن درک و آگاهی لازم و کافی را از سطح سؤالات کنکور ندارند. مدافعان این مصوبه غیرکارشناسانه با مطرح کردن یک سری حرف‌های کلیشه‌ای و عوامفریبانه راجع به تست و تکنیک‌های کنکوری نشان داده‌اند که اطلاعات و اشراف آن‌ها دربارة پارامترهای دخیل در امر آزمون‌سازی، و حتی فرایند سنجش و پذیرش بیش‌تر تحت تأثیر یک سری تبلیغات زرد و توخالی مؤسسات کلاهبردار در بازار کنکور است و اطلاع کافی و دقیق برای تصمیم‌گیری‌های خردمندانه در این زمینه را دارا نیستند. ما رتبه‌های برتر کنکور سراسری که پر بازده‌ترین سال‌های زندگیمان را صرف موفقیت در آزمون کنکور سراسری کرده‌ایم، یک بار برای همیشه گواهی می‌دهیم که موفقیت در کنکور هیچ راه میانبر و ظاهربینانه‌ای ندارد و برای پاسخ‌گویی به تست‌های آن باید با یک غنای مفهومی بر عمق متن کتب درسی مسلط بود.

5-   حذف درس‌های فرهنگساز از کنکور سراسری باعث تضعیف آن‌ها و منجر به کاهش توانایی علمی و پژوهشی دانشجویان و بحران فرهنگی در نسل‌های آینده خواهد شد.

بر هیچ شخص آگاهی در فضای آموزشی پوشیده نیست که مبرم‌ترین نیاز میهن ما ارج نهادن به علوم انسانی است که تعالی فرهنگی آن را رقم خواهند زد. شوربختانه شرایط نامناسب اقتصادی که پیش از این باعث هجوم داوطلبان به سوی رشته‌های خاص در گروه پزشکی و مهندسی شده بود، خود تا حد بسیاری منجر به تضعیف دانش و سواد علوم انسانی و اجتماعی در نسل‌های جدید شده است؛ به نوعی که ما در هم‌‌نسلان خود حتی در فضای دانشگاهی مسئولیت‌پذیری کمتری نسبت به مسائل اجتماعی و همت آن‌ها برای خدمت به میهن و حل بحران‌های آن می‌بینیم. نسل جدید با تضعیف دروس فرهنگساز در حال دوری از آرمان‌ها و ارزش‌های فرهنگی میهن ما هستند و متأسفانه تأثیرات ناراحت‌کنندة آن را در مهاجرت فزایندة نخبگان به کشورهای غربی و احساس خودکم‌بینی و ناامیدی نسبت به دستاوردهای ملی خود در مقابل کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌بینیم. در این شرایط حساس هر ذهن آگاهی تصدیق می‌کند که باید برای احیای جایگاه واقعی و تاثیرگذار درس‌های فرهنگ‌ساز از جان مایه گذاشته شود، اما جای بسی تاسف است که مصوبة اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کمر همت بر حذف آنها از اصلی‌ترین آزمون کشور بسته است. این مصوبه حتی از نگاهی فایده‌گرایانه نیز چندان خردمندانه به نظر نمی‌رسد. درس‌هایی نظیر زبان و ادبیات فارسی (که اصلی‌ترین درسی است که با هوش کلامی داوطلبان ارتباط دارد) و زبان انگلیسی (که زبان رایج پژوهش و توسعة دانش در دنیای امروز است) از مهم‌ترین بنیان‌های پیشرفت علمی دانشجویان ما و سطح علمی کشور هستند.  زبان فارسی برای ارائه مطالب علمی نوین در گفتمان دانشگاهی میهنمان و زبان انگلیسی برای پژوهش‌های دانشگاهی و ارتباط و تعامل با مجامع علمی و آشنایی با جدید‌ترین دستاوردهای دیگر کشورها درس‌هایی بسیار حیاتی هستند. این مصوبه با تضعیف و حذف این درس‌های فرهنگساز در آزمون سراسری آن‌ها را تبدیل به یک سری درس فرعی در نظام آموزشی می‌کند که صرفاً حفظ کردن و آماده شدن برای گذر از امتحانات سطحی و حافظه‌محور مدرسه در نهایت تنها انگیزة‌ احتمالی است که دانش‌آموزان را به سمت آن‌ها می‌کشاند. در حالی که نسل جدید با توسعه تکنولوژی و رسانه‌های جمعی از فرهنگ و زبان خود روزبه‌روز فاصله می‌گیرند، وای به روزی که تمام آنچه از ادبیات فارسی یا درس معارف یاد می‌گیرند حفظ کردن معنای یک سری بیت‌ها و آیات برگزیده و کنار گذاشتن آن‌ها باشد!

6- این مصوبه نه تنها بازار کنکور را تضعیف نمی‌کند، بلکه با ایجاد فشار مالی سنگین بر طبقة مستضعف جهت تهیة سوابق تحصیلی جدید یا تکمیل و ترمیم آن، باعث افزایش شکاف طبقاتی و مضاعف‌شدن گردش مالی مدارس غیر انتفاعی و نشرهای آموزشی خواهد شد.

با توجه به ایرادات ریاضی و آماری که در رابطه با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ذکر شد، می‌توان نتیجه گرفت که این مصوبه نه تنها فشار و بار مالی آزمون سراسری را برای داوطلبان کاهش نمی‌‌دهد، بلکه باعث ایجاد رقابت مازاد بسیار سنگین و استرس‌آور بین همة دانش‌آموزان برای کسب نمره در امتحانات نهایی خواهد شد. 

مشکلات ریاضی و آماری این موضوع در سطحی است که اگر دانش‌آموز موفق به کسب نمرة 20  در تمام درس‌ها نشود، تقریبا هیچ امیدی برای قبولی در رشته‌های برتر حتی با کسب درصدهای معقول و مناسب در کنکور سراسری نخواهد داشت. مدافعان این مصوبه برای رفع این مورد هیچ راه‌حل و اقدامی نیندیشیده‌اند جز اینکه اعلام می‌کنند دانش‌آموزان می‌توانند با پرداخت هزینه، 10 بار برای ترمیم سوابق تحصیلی خود اقدام کنند. در حالی که بسیار بسیار بدیهی می‌نماید، چگونه می‌توان نسبت به ابعاد بزرگ این فاجعه برای طبقة مستضعف بی‌توجه بود؟ چگونه انتظار می‌رود مستضعفان و دانش‌آموزانی که شرایط مالی چندان مساعدی ندارند بتوانند بارها برای اینکه در نهایت نمرة 20 کسب شود پول ترمیم سوابق تحصیلی پرداخت کنند، یا بتوانند در بازار داغی که این مصوبه به موازات بازار هزار و یک رنگ کنکور برای کتاب‌ها و کلاس‌های کسب نمرة 20 در امتحانات ایجاد می‌کند دوام بیاورند؟ بسیار بدیهی و روشن است که این مصوبه در راستای افزایش شکاف طبقاتی و ناامیدی طبقات محروم در پذیرش رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر است. کنکور سال‌ها جزو معدود راه‌هایی بود که نخبگان و دانش‌آموزان مستعد در مناطق محروم بتوانند تغییری در زندگی خود وخانواده‌شان ایجاد کنند. ناکارآمدی نظام آموزشی دولتی، شرایط نابسامان اقتصادی و تورم روزافزون، که باعث افزایش سرسام‌آور هزینه‌های لازم برای آمادگی سرنوشت‌سازترین آزمون کشور شده است خود بیش از پیش توازن بین فرصت‌ها را بر هم زده است. حال این مصوبة ناعادلانه تیر خلاصی خواهد بود بر جان‌های آزاده و برابری‌خواه. آیا قرار است ما که برای میهنمان کرامت انسانی و عدالت و برابری فرصت‌های اجتماعی را خواستار بوده‌ایم، راه کشورهای سرمایه‌داری و غربی را در پولی کردن همه چیز در پیش بگیریم؟!

سخن نهایی؛

تصمیم‌گیری، تصویب هرگونه قانون، ابلاغ و اجرای آن دربارة نحوه سنجش و پذیرش دانشجو که از خطیرترین مراحل روند تحصیلی آنان است نیازمند دقت و تامل کارشناسانه است. شتابزدگی و عدم دقت‌نظر در این زمینه آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر در پی خواهد داشت. با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و با استناد به دلایل ارائه شده، خواستاریم که مسئولین نسبت به پاسخگویی و شفاف‌سازی ایرادات وارد به این مصوبة غیرکارشناسانه و به طریق اولی به لغو هرچه زودتر آن اقدام نمایند.

همچنین عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه ای در خصوص این مصوبه که سوالات زیادی را برای داوطلبان کنکور به همراه داشته است، گفت:

مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور سراسری برای برقراری عدالت آموزشی است، زیرا سبب ایجاد شانس یکسان برای داوطلبان در تمام نقاط کشور و در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی می شود، توجه کنید برگزاری کنکور سراسری با اضطراب در میان داوطلبان همراه است که با اجرای مصوبه جدید این اضطراب بسیار کاهش می‌یابد و از طرفی با اجرای مصوبه جدید عدالت آموزشی بیشتری برقرار می‌شود چرا در حال حاضر ۸۰ درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار به دهک‌های بالای جامعه اختصاص می‌یابد. سه دهک بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین هستند

سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شد - ایسنا

وی درخصوص اینکه آیا آماری هم در این زمینه در دسترس وجود دارد؟ گفت:

بله، براساس آمار کارشناسان، سه دهک بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد کسب رتبه زیر ۳ هزار هستند که این مسأله نشان دهنده برقراری عدالت آموزشی نیست. البته این مسأله در مقایسه آماری استان های کشور هم وجود دارد.دانش آموزان معدل‌ بالا در استان‌ها درصد پایین قبولی را دارند

به این صورت که آمار نشان می دهد دانش آموزان دارای معدل ۱۹ و ۲۰ در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان درصد کمی از قبولی های رشته‌های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی را دارند.با اجرای مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی، دروس دوره دبیرستان هم برای دانش آموزان در اولویت قرار می‌گیرد.

عاملی در خصوص اینکه با اجرای مصوبه جدید قرار است چه اتفاقی به نفع داوطلبان رخ دهد؟ پاسخ داد:

با اجرای این مصوبه، سنجش داوطلبان کنکور به صورت متناسب انجام می‌شود یعنی دیگر تفاوتی بین دهک های مختلف اقتصادی وجود نخواهد داشت و افراد داوطلب کنکور سراسری در مناطق محروم هم می‌توانند در رشته‌های پررقابت دانشگاه، ادامه تحصیل دهند.
 
در حال حاضر رقابت داوطلبان در کنکور سراسری فقط برای دسترسی به ۱۵ درصد صندلی‌های دانشگاه‌های کشور است و ۸۵ درصد صندلی های دانشگاه به صورت بدون آزمون و بدون وجود رقابت میان داوطلبان پر می‌شود، البته مسأله اینجاست که  ۷۰ درصد افراد شرکت کننده در کنکور سراسری، داوطلب رشته‌های پزشکی هستند که این مسأله سبب ایجاد یک فشار بسیار بالا بر روی داوطلبان گروه علوم تجربی شده است، مصوبه جدید کنکور در این زمینه روشی اعتماد آفرین به شمار می‌رود.

مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح شیوه سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دوره‌های آموزش عالی است و با اجرای این مصوبه سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد و نقش آموزش و پرورش در این زمینه زیادتر می‌شود
 
براساس نحوه سنجش و پذیرش فعلی، داوطلبان در یک آزمون ۴ ساعته سنجیده می‌شوند و از ابتدای دبیرستان فقط همین آزمون سراسری برای دانش آموزان در اولویت است اما با اجرای مصوبه جدید دوره دبیرستان هم برای دانش آموزان دارای اهمیت می شود.

این در حالی است که برخی  از داوطلبان کنکور  پس از ابلاغ این مصوبه دست به تجمع زدند و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند. همچنین بسیاری از داوطلبان در فضای مجازی با انتشار هشتک های "لغو فوری مصوبه فاجعه بار کنکور" و "نه به تاثیر قطعی معدل"، نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

حال باید دید ماجرای کنکور 1402 به کجاخواهد رسید و آیا اجرای این مصوبه سبب برقراری عدالت آموزشی خواهد شد یا خیر.

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top