تاریخ انتشار: سه شنبه 1401/05/04 - 18:33
کد خبر: 439387

سید محمد حسین الحسینی؛

توان افزایی زنان متناسب با اقتصاد دانش‌بنیان

توان افزایی زنان متناسب با اقتصاد دانش‌بنیان

توانمندی مادران و خواهرانمان در ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار موجب شدتا در زمره کارآفرینان برتر منطقه قرار گیرد. توام شدن هنر ایرانی اسلامی با همت و غیرت زنان و انتقال تجربیات ارزنده در تولید بومی محلی یکی از این موارد است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از سید محمد حسین الحسینی*/// زنان سرزمین ایران اسلامی در تاریخ پر فراز و نشیب٤٢ساله انقلاب همواره دوشادوش مردان نقشی بی بدیل و جدی ایفا نموده اند و همیشه با الگو برداری از حضرت زهرا س و توسل به ایشان گام هایی استوار در مادری جامعه اسلامی برداشتند.

در هشت سال دفاع مقدس که هم در پشت جبهه چه بعنوان سنگ صبور مردانشان و چه در تامین و بسته بندی مایحتاج رزمندگان وهمچنین در میدان نبرد و زیر آتش دشمن هم پرستار بودند و هم حماسه ها آفریدند.

پس از پایان جنگ تحمیلی و با آغاز تحریم های نابرابر که به شرایط نه چندان مناسب اقتصادی منجر شد نیز صحنه گردان جامعه شدند یکی از این تاثیر گزاری زنان در عرصه کارآفرینی هست که امروزه رد این عملکرد منحصر بفرد در جامعه ملموس است.

توانمندی مادران و خواهرانمان در ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار موجب شدتا در زمره کارآفرینان برتر منطقه قرار گیرد. توام شدن هنر ایرانی اسلامی با همت و غیرت زنان و انتقال تجربیات ارزنده در تولید بومی محلی یکی از این موارد است.

امروز در مقیاس کوچک محله ای میتوان حضور بانوان کارآفرین در بعضی از سرای محلات را از نمونه های موفق برشمرد. نبود امکانات کافی در بعضی مناطق،شرایط اقتصادی برخی از خانواده ها ،لزوم همراهی مرد خانواده در امرار معاش،تامین لباس به سلیقه شخصی با صرفه اقتصادی و همه و همه از دلایل ورود زنان به عرصه کارآفرینی است.

در مواردی دیده شده که محصول زنان کارآفرین ما با نمونه های مشابه در بازار خارجی به رقابت پرداخته است. با شروع و شیوع کرونا که کشور دچار شوک و التهاب شد نیز دیدیم همین زنان کارآفرین دست بکار شدن تا با تولید انبوه گان و ماسک دست هرگونه سواستفاده را قطع کنند.

اگر مسئولی یا دست اندر کاری که میتواند دریغ کند در رونق بازار کار یا هرکمکی دیگری به این کارآفرینان دور از انصاف است. کارشناسان و صاحب نظران هم باید با رصد و آموزش در تحول و ارتقا کارآفرینی زنان نقش خود را ایفاکنند.

امروز که تحریم و عدم اتکا به درآمد نفتی مارا در موقعیت جدیدی قرار داده است،کارآفرینی زنان همانطور که اشاره شد هم در ایجاد اشتغال هم در حوزه آموزش و هم در تامین نیاز و تقاضای بازار  موثر واقع گردیده است.

این خود از نقش زنان بعنوان خواهری دلسوز در خانواده و جامعه است. این دو موضوع یعنی تجربه تاریخی پر افتخار زنان و مادران در ایران اسلامی و از طرفی شرایط اقتصادی خاص اقتضاء می‌کند تا از  بستر کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان جهت ارتقاء توانایی زنان این سرزمین بهره گرفت و در نتیجه هم نقش و جایگاه آن ها را در جامعه ارتقاء بخشید و هم در راستای رفع نیازهای امروز جامعه قدم های موثری برداشت.

*پژوهشگر مدیریت شهری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top