تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/05/05 - 12:07
کد خبر: 439409

خطر سونامی خلیج فارس را تهدید می‌کند؟

خطر سونامی خلیج فارس را تهدید می‌کند؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ما این اطمینان را می‌دهیم زلزله‌های در بستر خلیج فارس هیچ گاه خطر سونامی را به دنبال ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، محمدحسن نامی، معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: زلزله یک بلا نیست بلکه یک پدیده است، این پدیده چه بسا در سال‌های آینده طی تحقیقات و پژوهش‌ها بتوانیم انرژی که گسل‌ها آزاد کنند را در اختیار بشر قرار دهیم تا از آن استفاده بهینه شود.

 وی با اشاره به علت افزایش زلزله در کشور، عنوان کرد: هیچگاه زلزله خودش را با ما هماهنگ نمی‌کند، با توجه به جغرافیای کشور و وجود گسل‌های متعدد هر لحظه ممکن است در کشور زلزله ای رخ بدهد، بر این اساس ما باید خودمان را با زلزله هماهنگ کنیم آن طور که حداکثر سعی کنیم روی گسل ها ساخت و ساز نداشته باشیم و یا اگر در آن حریم گسل ها بالاجبار بنایی ساخته شد مصالح بنا به گونه‌ای باشد که تا ۸ ریشتر بتواند در مقابل زلزله مقاومت کند.

نامی یادآور شد: سوابق و مدارک گذشته در کشور نشان می‌دهد که ما هیچ زمانی شاهد زلزله ۸ ریشتری  نبوده ایم، اما در هر ۱۰ یا ۲۰ سال یک زلزله ۷ ریشتری یا کمی بیشتر داشته‌ایم. اگر مصالح ما بتواند با این شاخص همراه باشد برای مردم و مسئولان ما این اطمینان را به دنبال داشته باشد که کشور را خطری تهدید نمی‌کند.

خطر سونامی خلیج فارس را تهدید می‌کند؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به علل وقوع زلزله‌های اخیر جنوب کشور، خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته شاهد زلزله‌های بسیاری در کشور بودیم، کما اینکه در خلیج فارس بین جزیره کیش و بندر چارک زلزله‌های بسیاری آمد که البته کارشناسان متعقدند به علت حرکت صفحه شبه جزیره عربستان و فشار به صفحه فلات ایران این زلزله های اخیر رخ داده است، ما این اطمینان را می‌دهیم زلزله‌های در بستر خلیج فارس هیچ گاه خطر سونامی را به دنبال ندارد. چرا که خلیج فارس یک دریای کم عمق به شمار می‌آید و این زلزله ها نزدیک به ساحل رخ می‌دهد و تنها انرژی نهفته در گسل‌ها را آزاد می‌کند و از رخ دادن زلزله‌های بزرگتر جلوگیری می‌کند.

نگاه مثبت کشور به نوسازی و بازسازی‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با مهم خواندن نقش نوسازی در کاهش آسیب‌های زلزله، خاطرنشان کرد: شاهد بودیم زلزله‌هایی در کیش رخ داد، اگر چه ۵تن از هموطنان‌ ما در روستای سایه خوش از دنیا رفتند اما نوسازی ساخت و ساز می‌تواند امنیت در آینده را ایجاد کند. ما باید به داشته‌هایمان افتخار کنیم، در زلزله بم ۳۴هزار نفر از دنیا رفتند و ۲۸ هزار نفر مصدوم شدند اما در همین زلزله اخیر در سایه خوش ۵ نفر از دنیا رفتند، این آن نگاه جمهوری اسلامی ایران به ساخت و سازها، نوسازی و بازسازی‌ها است که تغییر کرده است. امروز می‌بینیم بنیادی مانند مسکن انقلاب اسلامی توانسته ساخت وسازهای مناسبی در روستاها داشته باشد و در شهرها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، این نشان می‌دهد که با این روند پیش گرفته شده می توان مسکن‌های ایمنی را برای مردم داشته باشیم.

 وی به ساخت و ساز کشورهای همجوار ایران اشاره کرد و گفت: در کشورهای همجوار ما این گونه نیست؛ اگرچه تعداد زلزله ها و گسل ها در آن کشورها به میزان ایران نیست، اما دیدیم زلزله‌ای که در یکی از کشورهای همسایه رخ داد کشته‌ های بسیاری به همراه داشت.البته وضع ساخت و ساز در کشور ما بسیار مطلوب است، مصالح را در آزمایشگاه‌های تست مصالح آزمایش می‌کنند تا بتوانند مقاومت لازم را در برابر زلزله داشته باشند.

آغاز ادغام تلفن‌های امداد از تهران/ ارسال مکان‌ فرد حادثه‌دیده به مراکز امدادی

نامی در ادامه این گفت‌وگو به جزئیات بیشتر ادغام تلفن‌های امدادی اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم موضوع ادغام تلفن‌های امدادی را به عنوان پایلوت از تهران آغاز کنیم و به دیگر شهرها انتقال دهیم، باید تلاش شود یک شماره برای تمامی سازمان‌های امدادی در نظر گرفته شود چرا که آن فرد حادثه دیده در لحظه حادثه تمامی موضوعات را فراموش می‌کند و هیچ شماره ای یادش نمی‌آید، ما تلاش می‌کنیم در این زمینه برای تمامی سازمان‌ها یک شماره واحدی داشته باشیم و مکان‌ فرد حادثه دیده به مراکز امدادی ارسال شود.

وی اضافه کرد: اختصاص یک شماره به تلفن‌های امدادی نیاز به اقدامات بیشتری دارد و حضور فعالانه  سازمان‌ها را می‌طلبد. ما برای این موضوع نیاز به یک تلفن و شماره اختصاصی داریم، ابتدا برخی از دوستان تأکید کردند که از همین شماره‌های موجود بتوان بهره برد اما این‌گونه نمی‌تواند باشد و باید شماره جدیدی اختصاص داده شود.

این مقام مسئول یادآور شد: حفظ دیتاها و ارسال مکان حادثه به سازمان های امدادی مهم است، انشالله تا ۶ ماه آینده یک شماره واحد به تمامی سازمان‌های امدادی اختصاص و برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top