تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/05/23 - 14:47
کد خبر: 440981

ترسیم چشم‌انداز خوبی برای اقتصاد کشور با کاهش بدهی‌ها

ترسیم چشم‌انداز خوبی برای اقتصاد کشور با کاهش بدهی‌ها

کارشناس امور مالیاتی اظهار کرد: کاهش حدود ۲۰ درصدی بدهی‌های خارجی بانک مرکزی نشان‌دهنده روند نزولی بدهی‌های کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سراج، سیاوش غیبی‌پور کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگویی پیرامون مشکلات و بیماری‌های مزمن و زیربنایی اقتصادی کشور و نسبت آنها با دولت سیزدهم اظهار داشت: کاهش حدودا 20 درصدی بدهی‌های خارجی بانک مرکزی به بانک‌های جهانی، موسسات پولی و شرکت‌های بزرگ جهان نشان‌دهنده روند نزولی بدهی‌ها بوده و چشم‌انداز خوبی برای اقتصاد کشور ترسیم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی بدهی مالی کاسته شود ذخایر بیشتری می‌ماند، افزود: با روند کاهشی هم واردات و هم قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی امضا کرده بودیم انضباط مالی پیدا کرده است.

کارشناس امور مالیاتی با اشاره به اهمیت تولید داخلی در رشد اقتصادی عنوان داشت: در دولت سیزدهم برخی از بدهی‌های ارزی که قبلا ایجاد شده بود توسط تولید داخلی جبران شده که این مقوله امیدبخش است و در حالی است که روند بدهی‌های ارزی بسیاری از کشورهای مدعی در طی سالهای اخیر روند صعودی بوده اما روند بدهی‌های کشور ما نزولی است. 

غیبی‌پور با اشاره به مفید بودن سامانه‌های اطلاعاتی در سیستم اقتصادی کشور، اضافه کرد: سامانه‌ مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی زمینه مناسبی برای برای تقویت نظام مالیاتی بوده اما کامل و جامع نیستند و باید اشکالات آنها برطرف شود، به عنوان مثال در سامانه شناسایی خانه‌های خالی بسیاری از مالکانی که برای آنان پیامک ارسال شده است یا خانه خود را فروخته یا مستاجر در آن زندگی می‌کند اما برای آنان پیامکی حاکی از اعمال جریمه ارسال شده که نیازی به ارسال پیامک برای چنین مالکانی نبوده و باید این سامانه رفع اشکال شود.

کارشناس امور مالیاتی بیان داشت: ساختار مالیاتی محل درآمد کشور است و اگر مالیات وصول شود قدرت اقتصادی بیشتر و بازتولید مالی بیشتر می‌شود اما اگر مالیات وصول نشود هزینه‌های دولت افزایش یافته و برای تهاتر به سراغ استقراض از بانک مرکزی رفته تا بتواند حقوق کارمندان، بازنشستگان و ... را پرداخت کند که هر میزان چاپ پول بدون رشد اقتصادی بیشتر شود تورم ایجاد شده و بالا می‌رود و این تورم مستقیما بر روی سفره مردم تاثیر می‌گذارد.

سیاوش غیبی‌پور در پایان به اهمیت طرح نظام سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: باید سامانه نظام سلامت نیز کامل شده و به صورت جامع فعال باشد تا رسالت این طرح که بیمه اقشار فاقد پوشش بیمه‌ای است به درستی انجام پذیرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top